oplader en påhængsmotor batteriet?
Fra : Kilgasto@gmail.com

Dato : 14-06-07 14:55

Newbie, newbie.
Oplader en påhængsmotor (yamaha, 85 HK), batteriet når den kører?

Tager I andre batterierne med hjem og lader dem op efter ture på søen?
Man skal vel regne med at have fx to batterier at veksle mellem, og en
batterioplader?

Tak for svar,
Venlig hilsen,
Kilgasto

Fra : A.Kaup

Dato : 14-06-07 15:19

> [...]
>
> Tager I andre batterierne med hjem og lader dem op efter ture på søen?
> Man skal vel regne med at have fx to batterier at veksle mellem, og en

Hej
Med den størrelse motor er der jo elstart, og så er der også en
generator på motoren, så ja - batterierne skal lades op. Om du har et
eller 2 afhænger af om der er seperat start- og forbrugsbatteri.
Sørg for at lade batteriet helt op inden du tager til søs første gang.
Check evt. om der lades korrekt på batteriet ved at måle
spændingsforskellen over batteripolerne med motoren i gang med lidt
gas. Der skal være ca 14 V før den lader korrekt. (Men dette er en hel
videnskab - de færreste kan vist blive enige )

Mvh. Andreas.

Fra : Henning

Dato : 14-06-07 15:53

On Thu, 14 Jun 2007 13:54:47 -0000, "Kilgasto@gmail.com"
<Kilgasto@gmail.com> wrote:

>Newbie, newbie.
>Oplader en påhængsmotor (yamaha, 85 HK), batteriet når den kører?
Ja, som udgangspunkt - med mindre det er pillet fra eller gået i
stykker. Du kan måle med et almindeligt voltmeter.

>Tager I andre batterierne med hjem og lader dem op efter ture på søen?
Nej
>Man skal vel regne med at have fx to batterier at veksle mellem, og en
>batterioplader?
God idé. Jeg har to, men bruger kun det ene. Det andet testes ind i
mellem, men ligger ellers bare stand by.