Hvilken påhængsmotor til 230 cm gummibåd.
Fra : Morten Mikkelsen

Dato : 14-06-07 10:26

Hvad skal vi vælge.

2 eller 4 takter.
Er der ikke noget med at nogle motor fabrikanter laver den samme motor i
flere hk. f.eks 2,5 og 3,5 er den samme motor, blot med en enkelt
modifikation. Så man faktisk kan købe den lille 2,5 hk til en billingere
penge. og så med en enkelt ændring lave den til en 3,5 hk.

Mvh Mikkel

Fra : Kilgasto@gmail.com

Dato : 14-06-07 19:39

On 14 Jun., 11:25, "Morten Mikkelsen" <mikkel (-a) @FDF.dk> wrote:
> [...]
> modifikation. Så man faktisk kan købe den lille 2,5 hk til en billingere
> penge. og så med en enkelt ændring lave den til en 3,5 hk.

Hvad for en oplevelse søger du med båden, og hvor vil du sejle?

Jeg ved ingenting om dette med at nogle motorer skulle rumme skjulte
kræfter - til hugpris ;) Forhåbentlig svarer andre også :)

Kilgasto

Fra : Morten Mikkelsen

Dato : 15-06-07 06:39

[...]

Jeg har gummibåden efter min Sejlbåd. I sommerferien vil den blive brugt af
vores børn, så de kan støje og genere så mange havne og bade gæster som
muligt. )). Ja det er til ren leg, for at forlænge vores børns
interesse, og måske også for lille mor og jeg. Vi har også en ide om at vi
vil komme til at ligge for anker noget mere, når vi har en motor på båden.

Jeg har fundet udaf at det er en 4 takter vi skal have, og at man i visse
Svenske søer ikke må sejle med 2-takter.

Og at en SUZUKI DF4, forholdsvis nemt kan laves til en 5 og 6 hk. Ikke at
jeg tror det bliver aktuel, måske det modsatte de første år.

Mikkel

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-06-07 07:47

Morten Mikkelsen wrote:

> Og at en SUZUKI DF4, forholdsvis nemt kan laves til en 5 og 6 hk. Ikke at
> jeg tror det bliver aktuel, måske det modsatte de første år.

Lige nøjagtig Suzukis 4 hestes har en uheldig konstruktion omkring
gaskablet, der gør at det nemt kan blive slidt i stykker. Det sidder i
et lille rør under "gashåndtaget", der først gå vinkelret ud fra det og
så drejer det ned parallelt med håndtaget. Det betyder det kommer til at
sidde meget udsat. I værste fald knækker kablet mens man har fuld gas på
og så kan man ikke umiddelbart stoppe.
Selvom jeg godt kan li' Suzukis motore vil jeg ikke anbefale deres helt
små modeller. Suzukis større serie til "fjernstyring" kører
fortrineligt, men problemet med gaskabelkonstruktionen på de små er ret
uheldig. I stedet bør du kigge efter sådan en som mercurys.

Husk iøvrigt at du aldrig må lægge din motor vandret med mindre du er
110% sikker på at alt kølevandet er løbet ud af motoren. Man risikerer
at det løber tilbage ind i gennem udstødningsventilen og ind i
cylinderen - har vi desværre prøvet.

- Lars