VHF uden licens - Muligt ?
Fra : Per

Dato : 12-06-07 19:48

Hej sejlere !

Jeg mødte en gut i dag, der påstod, at det ikke nødvendigvis er et krav at
have en licens/tilladelse til at besidde og bruge en VHF maritim radio.

Jf. ham - kan alle sejlere lovligt købe og bruge en VHF håndstation til
sejlads. Den måtte dog ikke have DCS eller hvad han nu kaldte det.

ER det korrekt ? - kan jeg uden videre anskaffe mig en VHF håndradio og
bruge til samtale båd og båd imellem ?

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 12-06-07 20:51

Nej, det kan du ikke! Licensen skal erhverves og opbevares ombord, så den
kan forevises ved kontrol.
Det er i øvrigt en rigtig god ide at tage licensen, da man faktisk lærer
nogle nyttige ting om nødprocedurer osv.

VH
Mads Bo Falk

Fra : Per

Dato : 12-06-07 21:06

Mads Bo Falk wrote:
> [...]
> Det er i øvrigt en rigtig god ide at tage licensen, da man faktisk
> lærer nogle nyttige ting om nødprocedurer osv.

Ok - fair nok

Hvor kan man tage omhandlende licens henne - og hvor lang tid tager det ?

/Per

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 12-06-07 21:43

Du kan tage den hyggelige vej: VHF kursus i sejlerskole elleer aftenskole.
Eller du kan tage den nemme: Du køber 2 bøger i "shoppen", tyrrer dem
igennem og øver dig på http://www.duelighed.dk/vhf/00_1006.htm.

Eksamen er ganske let.

Bjarke

Fra : christian

Dato : 12-06-07 22:32

Hej

Bare for at få det helt korrekt.

Alle kan købe og montere en VHF med og uden DSC - dette kræver ikke bestået
VHF prøve.
Udstedelse af kaldesignal og MMSI nummer tager heller ikke hensyn til om der
er bestået prøve.
Det der kræves er at der altid er en ombord der kan og må bruge VHF (altså
en der har erhvervet certificat)
Når dette så er sagt vil jeg da opfordre alle til at tage prøven - at
kommunikere korrekt og sikkert er både godt for din og min sikkerhed - det
er ikke så svært og Bjarke har allerede serveret metoden.

MVH

Christian

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:466f0548$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Per

Dato : 13-06-07 08:24

christian wrote:
> [...]
> kommunikere korrekt og sikkert er både godt for din og min sikkerhed
> - det er ikke så svært og Bjarke har allerede serveret metoden.

Jeg takker mange gange for svar til jer alle.

Jeg tror jeg vil tage mig et aftenskolekursus - det lyder hyggeligt og
lærerigt.

Mvh. Per

Fra : Sune

Dato : 12-06-07 23:07

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:466f0548$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Du kan tage den hyggelige vej: VHF kursus i sejlerskole elleer aftenskole.

Kan anbefales. Det er altid hyggeligt at være sammen om en fælles interesse.
Jeg har gået hos Mogens Larsen http://www.vhfskolen.dk/ via AOF og ham kan
jeg godt anbefale. Jeg har lige været til sidste aften i aften. Det går over
fire tirsdage 19.00-22.00.

> Eller du kan tage den nemme: Du køber 2 bøger i "shoppen", tyrrer dem
> igennem og øver dig på http://www.duelighed.dk/vhf/00_1006.htm.
>
> Eksamen er ganske let.

Det håber jeg - jeg skal til prøve i morgen aften §-) og jeg er en kylling
til prøver.

Vh Sune

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 12-06-07 23:35

Jeg er sikker på du klarer den. pøj pøj ...

Bjarke

snip

Fra : Sune

Dato : 13-06-07 21:24

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:466f1f8c$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg er sikker på du klarer den. pøj pøj ...

Jo tak. Og det gik - 0 fejl
Sune