Hempel Light Primer og antal lag!
Fra : Preben

Dato : 12-06-07 19:44

Hej

Jeg er snart ved at være meget forvirret. De "anvisninger" jeg har fået
herinde siger 3x epoxy primer (og evt. et lag almindelig primer).

Spørger man så forskellige steder derudover får man mange yderligere
forskellige svar. Og seneste svar jeg har fået er at hvis der er tale om
Hempel's Light Primer, så skal den have mindst 5 gange.

Hempel anbefaler også 5 gange, så er det kravet, eller er de 3 omgange
nok? Tænker at Light Primer måske er "Light"-udgave.

Med venlig hilsen
Preben

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 12-06-07 21:40

Det er et spørgsmål om tro og sikkerhedsmargen. Hvis du betaler en prof en
formue for at gør det, så kan du være sikker på at den max får 3 lag med
mindre du vil betale en ektra høj pris.

Jo flere lag jo mindre risiko for at der kommer ridser der går igennem når
du rammer en sandbund eller andet "uregelmæssigt" i vandet.

Jeg gav min køl 3 lag epoxy og 4 lag hempel light primer. Det skulle være
rigtigt godt. Og så solgte jeg båden. Den nye ejer er glad og har fortalt
mig at den stadig ser meget fin ud.

Se http://www.maximalt.dk/Artikler/Koel/NulRust.htm

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-07 22:17

Hej Bjarke,

Må jeg følge op med et spørgsmål?

Jeg vil gerne give min ankerbrønd og et nymonteret beskyttelsesrør af
kraftig plast uden om spilmotoren (fastgjort med glasfiberstrimler og
epoxy) et ekstra beskyttelseslag, da jeg fremover vil bruge ankerkæde i
stedet for blød blyline. Der er malet indvendigt i ankerbrønden med en
slags epoxymaling/gelcoat vil jeg tro. Hvad skal jeg give det, hvis jeg
vil gøre det mere modstandsdygtigt mod kædens slitage? Det skal vel være
en slags malin, der ikke er for hård, men kan "give sig lidt" ...?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:466f049c$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 12-06-07 22:31

Det er Hempels lightprimer og high protect (begge epoxy baserede primere)
glimrende til. Lightprimer at stærkt, fleksibelt og har er dejlig "fed"
konsistens, der giver et tykt lag. Eneste problem er et det forvitrer i
overfladen hvis det udsættes for stærkt og vedvarende sollys. - men det er
jo ligegyldigt nede i en ankerbrønd. Det er hempels lightprimer jeg har
brugt indvendig i: http://www.maximalt.dk/Artikler/Kistebaenke/BB.htm og
jeg har netop her i foråret ordnet min ankerbrønd i mine nye båd med
lightprimer.

Det tør jeg godt anbefale til det du nævner.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-07 22:56

Tak, det lyder helt rigtigt til mit formål. Nød i øvrigt din pædagogiske
og motiverende artikel om "opshining af kistebænken og montering af
vandtank m.v." ... tålmodighed er den dyd! Tak for hjælpen! Jeg køber en
dunk af Hempels Light Primer - og renser godt af inden påføring ...

--

en meddelelse news:466f1098$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Preben

Dato : 13-06-07 19:07

> [...]
> rigtigt godt. Og så solgte jeg båden. Den nye ejer er glad og har fortalt

Mener du ikke at en light primer lukker nok til en glasfiberbåd?
Jeg kan se du brugte en West Point primer 3 gange!

Jeg har de fleste steder slebet helt ned til topcoat'en!

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 13-06-07 20:30

Jo LP er fint. Faktisk bedre end epoxy uden additiv.

Jeg skulle bare alligevel glasse overgangen mellem køl og skrog og så er alm
epoxy lidt nemmere at smøre på. LP at noget tungt ... Og så bruger man jo
også bøtten op....

Bjarke

"Preben" <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> wrote in message
snip

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 12-06-07 23:56

Lagtykkelsen angives i my, med rullepåføring er det rigtige 4 gange det
giver ca. 240 my