/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Capri 21 sejlbåd - 2,3 hk påhængsmotor
Fra : Carl Dragert


Dato : 12-06-07 17:31

Hej
Jeg har lige overtaget en Capri 21 sejlbåd (er der nogen som har
erfaringer med denne). Til denne båd tænker jeg på at købe en ny Honda
BF 2.3 SCH, til brug for havnemanøvrer, og til at komme i havn hvis
vinden lægger sig.

De forretninger jeg har besøgt, siger at 2 hk er nok til mit behov -
er der nogen kommentarer til dette?

Min transom højde er ca. 30 cm. så jeg burde kunne nøjes med en
kortbenet - er det korrekt?

mvh Carl


 
 
Ukendt (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-06-07 18:31

Min først "kølbåd" efter min piratjolle var en Capri med sænkekøl ...
først en 17 og så den "store" 21 fod ... Med den kom min kone og vores
dengang stort set nyfødte søn og jeg Sjælland Rundt, meget i
Smålandfarvandet, Hven, Svenske østkyst, Øresundskysten m.v. Dengang var
hjemhavnen i Vedbæk.

Til prisen synes jeg man får et OK skiv ... men sænkekølen er ind
imellem lidt besværlig og det er ikke en meget sødygtig båd ... Lad være
med at gå ud i alt for hårdt vejr ... Det er efter min mening en
letvejrssejler.

2HK vil efter min opfattelse være helt tilstrækkeligt til den båd ...

Får du lige så store oplevelser i den, som vi har haft - er det et godt
køb!

Held og lykke og go'vind!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Carl Dragert" <carl.dragert@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1181665840.181215.162720@z28g2000prd.googlegroups.com...
Hej
Jeg har lige overtaget en Capri 21 sejlbåd (er der nogen som har
erfaringer med denne). Til denne båd tænker jeg på at købe en ny Honda
BF 2.3 SCH, til brug for havnemanøvrer, og til at komme i havn hvis
vinden lægger sig.

De forretninger jeg har besøgt, siger at 2 hk er nok til mit behov -
er der nogen kommentarer til dette?

Min transom højde er ca. 30 cm. så jeg burde kunne nøjes med en
kortbenet - er det korrekt?

mvh Carl



Carl Dragert (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 12-06-07 18:53

On 12 Jun., 19:31, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> Min først "kølbåd" efter min piratjolle var en Capri med sænkekøl ...
> først en 17 og så den "store" 21 fod ... Med den kom min kone og vores
> dengang stort set nyfødte søn og jeg Sjælland Rundt, meget i
> Smålandfarvandet, Hven, Svenske østkyst, Øresundskysten m.v. Dengang var
> hjemhavnen i Vedbæk.
>
> Til prisen synes jeg man får et OK skiv ... men sænkekølen er ind
> imellem lidt besværlig og det er ikke en meget sødygtig båd ... Lad være
> med at gå ud i alt for hårdt vejr ... Det er efter min mening en
> letvejrssejler.
>
> 2HK vil efter min opfattelse være helt tilstrækkeligt til den båd ....
>
> Får du lige så store oplevelser i den, som vi har haft - er det et godt
> køb!
>
> Held og lykke og go'vind!
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'

Min Capri er også med sænkekøl, jeg ved endnu ikke rigtigt om jeg skal
være glad for det eller ej. Men jeg ligger i Vallensbæk havn, på en
plads hvor vandstanden godt kan komme ned på 1m.

Jeg var ude i dag, og for en nybegynder som mig, blæste det nok lidt
for meget i vindstødene. Når jeg sejlede for bidevind gik det godt,
men når jeg faldt af krængede den ret meget, og alene i båden, er jeg
endnu ikke hurtig nok til at trimme sejlene - hvor meget kan den
krænge før det er kritisk?

I Vallensbæk sejlskole sejler vi i 806'er, og den opfører sig helt
anderledes end min Capri. I en 806'er kan jeg trimme sejlene så den
holder kursen selvom jeg slipper roret, min båd svinger straks rundt
(jeg har kun haft den i få dage). Kan man få en capri til at holde
kursen uden rorgænger, så jeg f.eks. kan gå til mast eller om læ et
øjeblik?

/Carl



Ukendt (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-06-07 20:27

Du peger på problemet med denne bådtype. Kølen er - af gode grunde -
lang og smal, da den jo kan "hales" op, så båden stikker mindre en ½
meter. Men det "koster" ... primært i stabilitet og balance og båden er
efter min mening mere en levende jolle end en kølbåd ... Det koster også
lidt på højden på krydset. Jeg husker, at wiren, der holder kølen ved
visse krængninger og kølvinkler gav sig til at "synge med" ...

Personligt ville jeg ikke slippe rorpinden i ét sekund på nogen kurs.
Med kølen helt nede, er der en vis stabilitet (sideværts), men du skal
bruge dig selv som ballast i frisk vind og den kan kæntre, hvis du
f.eks. går ned i læ side i et pust ... Så lad være med at "lege
kølbåd" - det er det ikke i den forstand, at der skal rigtigt meget til,
før de fleste kølbåde af dem vi kender, "vælter" ... Det går noget
hurtigere i en Capri ... Du kan evt. prøve at trimme den ved at sætte
masten mere frem, hvis båden er for luvgerrig på krydset ...

Hvor meget den kan klare, kan jeg ikke huske, men jeg har været rundt i
min nogle gange - den ene gang med spiler ... På lænsende kurser halede
vi som regel kølen en del op. Det hjalp lidt på såvel fart som balance,
men dit ønske om at kunne slippe rorpinden, gå ned og "stoppe dig en
pibe tobak, lave kaffe og smøre en ostemad" osv. kan du - i denne
bådtype - glemme alt om ... Det er en (ikke meget stærkt eller robust
bygget) sejlbåd med sænkekøl og kahyt og overnatningsmulighed - og
sejler - og skal sejles - som en større jolle, ikke som en kølbåd ...
Sænkekøl er et kompromis ... Hvis du skal have en båd liggende på 1 m
vand kan man vel finde en kølbåd, hvis det er det du foretrækker ... jeg
havde ikke valget, da jeg indimellem blev tvunget til at flytte min båd
på land dengang ... Så jeg skulle nok ikke have brugt ordet "kølbåd" i
mit første svar - selvom jeg bevidst satte det i anførselstegn. Det kan
misforstås. Sorry.

Senere både har alle været med fast køl, først lidt lange og brede,
senere kortere, dybere og smallere ... så nu ligner vores seneste båd en
"Capri 34" med fast finnekøl og lidt mere komfort ... well - meget mere
komfort for at være ærlig ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'


"Carl Dragert" <carl.dragert@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1181670778.910086.180290@o11g2000prd.googlegroups.com...
On 12 Jun., 19:31, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> Min først "kølbåd" efter min piratjolle var en Capri med sænkekøl ...
> først en 17 og så den "store" 21 fod ... Med den kom min kone og vores
> dengang stort set nyfødte søn og jeg Sjælland Rundt, meget i
> Smålandfarvandet, Hven, Svenske østkyst, Øresundskysten m.v. Dengang
> var
> hjemhavnen i Vedbæk.
>
> Til prisen synes jeg man får et OK skiv ... men sænkekølen er ind
> imellem lidt besværlig og det er ikke en meget sødygtig båd ... Lad
> være
> med at gå ud i alt for hårdt vejr ... Det er efter min mening en
> letvejrssejler.
>
> 2HK vil efter min opfattelse være helt tilstrækkeligt til den båd ...
>
> Får du lige så store oplevelser i den, som vi har haft - er det et
> godt
> køb!
>
> Held og lykke og go'vind!
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'

Min Capri er også med sænkekøl, jeg ved endnu ikke rigtigt om jeg skal
være glad for det eller ej. Men jeg ligger i Vallensbæk havn, på en
plads hvor vandstanden godt kan komme ned på 1m.

Jeg var ude i dag, og for en nybegynder som mig, blæste det nok lidt
for meget i vindstødene. Når jeg sejlede for bidevind gik det godt,
men når jeg faldt af krængede den ret meget, og alene i båden, er jeg
endnu ikke hurtig nok til at trimme sejlene - hvor meget kan den
krænge før det er kritisk?

I Vallensbæk sejlskole sejler vi i 806'er, og den opfører sig helt
anderledes end min Capri. I en 806'er kan jeg trimme sejlene så den
holder kursen selvom jeg slipper roret, min båd svinger straks rundt
(jeg har kun haft den i få dage). Kan man få en capri til at holde
kursen uden rorgænger, så jeg f.eks. kan gå til mast eller om læ et
øjeblik?

/Carl




Carl Dragert (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 13-06-07 11:00

On 12 Jun., 21:26, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> Du peger på problemet med denne bådtype. Kølen er - af gode grunde -
> lang og smal, da den jo kan "hales" op, så båden stikker mindre en ½
> meter. Men det "koster" ... primært i stabilitet og balance og båden er
> efter min mening mere en levende jolle end en kølbåd ... Det koster også
> lidt på højden på krydset. Jeg husker, at wiren, der holder kølen ved
> visse krængninger og kølvinkler gav sig til at "synge med" ...
>
> Personligt ville jeg ikke slippe rorpinden i ét sekund på nogen kurs.
> Med kølen helt nede, er der en vis stabilitet (sideværts), men du skal
> bruge dig selv som ballast i frisk vind og den kan kæntre, hvis du
> f.eks. går ned i læ side i et pust ... Så lad være med at "lege
> kølbåd" - det er det ikke i den forstand, at der skal rigtigt meget til,
> før de fleste kølbåde af dem vi kender, "vælter" ... Det går noget
> hurtigere i en Capri ... Du kan evt. prøve at trimme den ved at sætte
> masten mere frem, hvis båden er for luvgerrig på krydset ...
>
> Hvor meget den kan klare, kan jeg ikke huske, men jeg har været rundt i
> min nogle gange - den ene gang med spiler ... På lænsende kurser halede
> vi som regel kølen en del op. Det hjalp lidt på såvel fart som balance,
> men dit ønske om at kunne slippe rorpinden, gå ned og "stoppe dig en
> pibe tobak, lave kaffe og smøre en ostemad" osv. kan du - i denne
> bådtype - glemme alt om ... Det er en (ikke meget stærkt eller robust
> bygget) sejlbåd med sænkekøl og kahyt og overnatningsmulighed - og
> sejler - og skal sejles - som en større jolle, ikke som en kølbåd ....
> Sænkekøl er et kompromis ... Hvis du skal have en båd liggende på 1 m
> vand kan man vel finde en kølbåd, hvis det er det du foretrækker .... jeg
> havde ikke valget, da jeg indimellem blev tvunget til at flytte min båd
> på land dengang ... Så jeg skulle nok ikke have brugt ordet "kølbåd" i
> mit første svar - selvom jeg bevidst satte det i anførselstegn. Det kan
> misforstås. Sorry.
>
> Senere både har alle været med fast køl, først lidt lange og brede,
> senere kortere, dybere og smallere ... så nu ligner vores seneste båd en
> "Capri 34" med fast finnekøl og lidt mere komfort ... well - meget mere
> komfort for at være ærlig ...
>
> --
> Flemming Torp


Tak for dine svar.
Jeg er som sagt nybegynder og sejler med skolebåden en gang om ugen.
jeg vil bruge min egen til at træne nogle timer om dagen, når jeg har
tid og vejret spiller. Det med at slippe rorpinden, er hvis jeg lige
skal have fat i en trøje o.lign., eller hvis et skøde driller og
kræver to hænder, jeg har også været ude for at skulle til masten
fordi forsejlet hænger fast ved kryds - ostemad eller kaffe venter jeg
med til jeg kommer hjem

Båden er forsynet med søgelænder, som jeg overvejer at afmontere, da
det er i vejen for forsejlet - nogen meninger om det?

Jeg vil prøve at flytte masten mere frem, og ellers tænke på
'jollesejlads' som du udtrykker det. Jeg havde faktisk overvejet at
købe en jolle, men faldt for Capri'en. Den overholder også de to
betingelser for at få bådplads (max. 1m dybgang og 2,1m bred), jeg
havde også Junker 22 og Carina 22 i overvejelse, med syntes at de var
mere til tursejlads og mindre til leg.

/Carl Dragert


Ukendt (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-07 19:14

Hej Carl,

Når jeg sejlede alene, havde jeg et lille "snoretræk" fra agterklamperne til
rorpinden, så jeg lige kunne klø mig på næsen - eller hvad jeg lige kunne
klare i en håndevending(!) ... ellers: Ned med forsejlet og båden i vinden
og lade storen blafre med "stort slæk" i skødet ...

Hvad jeg gjorde med søgelænderet kan jeg ikke helt huske, men jeg ved, at
jeg i en anden situation har "trukket" den øverste line nedad, så foresejlet
ikke gnavede på øverste line. Med en lille fyr, som du tidligere har nævnt,
tror jeg ikke, jeg ville fjerne det helt ... Vi havde i mange år net langs
søgelænderet og med børnebørn er vi ved at være klar til det igen ...

--
mvh
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Carl Dragert" <carl.dragert@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1181728827.632843.315430@i38g2000prf.googlegroups.com...
On 12 Jun., 21:26, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> Du peger på problemet med denne bådtype. Kølen er - af gode grunde -
> lang og smal, da den jo kan "hales" op, så båden stikker mindre en ½
> meter. Men det "koster" ... primært i stabilitet og balance og båden er
> efter min mening mere en levende jolle end en kølbåd ... Det koster også
> lidt på højden på krydset. Jeg husker, at wiren, der holder kølen ved
> visse krængninger og kølvinkler gav sig til at "synge med" ...
>
> Personligt ville jeg ikke slippe rorpinden i ét sekund på nogen kurs.
> Med kølen helt nede, er der en vis stabilitet (sideværts), men du skal
> bruge dig selv som ballast i frisk vind og den kan kæntre, hvis du
> f.eks. går ned i læ side i et pust ... Så lad være med at "lege
> kølbåd" - det er det ikke i den forstand, at der skal rigtigt meget til,
> før de fleste kølbåde af dem vi kender, "vælter" ... Det går noget
> hurtigere i en Capri ... Du kan evt. prøve at trimme den ved at sætte
> masten mere frem, hvis båden er for luvgerrig på krydset ...
>
> Hvor meget den kan klare, kan jeg ikke huske, men jeg har været rundt i
> min nogle gange - den ene gang med spiler ... På lænsende kurser halede
> vi som regel kølen en del op. Det hjalp lidt på såvel fart som balance,
> men dit ønske om at kunne slippe rorpinden, gå ned og "stoppe dig en
> pibe tobak, lave kaffe og smøre en ostemad" osv. kan du - i denne
> bådtype - glemme alt om ... Det er en (ikke meget stærkt eller robust
> bygget) sejlbåd med sænkekøl og kahyt og overnatningsmulighed - og
> sejler - og skal sejles - som en større jolle, ikke som en kølbåd ...
> Sænkekøl er et kompromis ... Hvis du skal have en båd liggende på 1 m
> vand kan man vel finde en kølbåd, hvis det er det du foretrækker ... jeg
> havde ikke valget, da jeg indimellem blev tvunget til at flytte min båd
> på land dengang ... Så jeg skulle nok ikke have brugt ordet "kølbåd" i
> mit første svar - selvom jeg bevidst satte det i anførselstegn. Det kan
> misforstås. Sorry.
>
> Senere både har alle været med fast køl, først lidt lange og brede,
> senere kortere, dybere og smallere ... så nu ligner vores seneste båd en
> "Capri 34" med fast finnekøl og lidt mere komfort ... well - meget mere
> komfort for at være ærlig ...
>
> --
> Flemming Torp


Tak for dine svar.
Jeg er som sagt nybegynder og sejler med skolebåden en gang om ugen.
jeg vil bruge min egen til at træne nogle timer om dagen, når jeg har
tid og vejret spiller. Det med at slippe rorpinden, er hvis jeg lige
skal have fat i en trøje o.lign., eller hvis et skøde driller og
kræver to hænder, jeg har også været ude for at skulle til masten
fordi forsejlet hænger fast ved kryds - ostemad eller kaffe venter jeg
med til jeg kommer hjem

Båden er forsynet med søgelænder, som jeg overvejer at afmontere, da
det er i vejen for forsejlet - nogen meninger om det?

Jeg vil prøve at flytte masten mere frem, og ellers tænke på
'jollesejlads' som du udtrykker det. Jeg havde faktisk overvejet at
købe en jolle, men faldt for Capri'en. Den overholder også de to
betingelser for at få bådplads (max. 1m dybgang og 2,1m bred), jeg
havde også Junker 22 og Carina 22 i overvejelse, med syntes at de var
mere til tursejlads og mindre til leg.

/Carl Dragert



Leon Hulstroem (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 13-06-07 22:26

>Båden er forsynet med søgelænder, som jeg overvejer at afmontere, da
>det er i vejen for forsejlet - nogen meninger om det?

Ja væk med det "havhegn", det dur ikke at man skal ud og løfte forsejlet
over "hegnet" hver gang man har haft slæk på skøderne, vil skære op igen.

-Leon



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste