Saltvand eller ferskvand
Fra : jan krogh

Dato : 11-06-07 21:14

-- Hejsa mon ikke der er en som har et fif hvorledes jeg kan
kontrollere om sumpens vand er kondensvand eller værre saltvand, det
variere en del men ingen synlige vandindtrængen , kan båden afgive
meget kondens ?.
NB nix jeg vil ikke smage på det , så er den udelukket.
lappedykkeren

Fra : Lars Kristensen

Dato : 11-06-07 22:57

jan krogh (slet IMAYB) wrote:
> [...]
> kontrollere om sumpens vand er kondensvand eller værre saltvand, det
> variere en del men ingen synlige vandindtrængen , kan båden afgive

Kondens opstår som følge af temperaturforskelle mellem indersiden og
ydersiden af et dårligt isolerende materiale og specielt når
luftfugtigheden er meget høj. Der vil dannes kondens på den varme side.
Så hvis vandet har været meget kold og båden meget varm, vil der
uundgåeligt opstå kondens - og især hvis der opholder sig personer i båden.

Sumpens vand kan jo bestå af mange ting - olie, saltvand, kondens og det
der er værre. Hvis ikke der er olie i, kan du umiddelbart tage noget af
vandet og putte op i en sort spand og lade den stå i solen. Hvis der er
saltkrystaller tilbage i spanden når alt vandet er fordampet, så er det
saltvand. Batterisyre, fra en tiltet akku, vil også ligne
saltkrystaller, men ved at berøre et af dem, kan man hurtigt konstatere
om det er syre eller salt.
Hvis der er olie iblandet, skal du bruge en slange til at suge noget af
vandet op der ligger under olien.

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-07 23:30

I min båd kommer der en del vand ind via den indvendige side af mast og
hulkehl, og det løber direkte i "sumpen", som max er på 1 liter ... når
vandet når op over en vis grænse går lænsepumen igang, og så er sumpen
tæt på at være tom igen ... medmindre, altså ... Endnu har det fungeret

Hvis det skal gå lidt kvikt med at undersøge om det er salt- eller
ferskvand: Tag en glaskolbe og varm over gassen med lidt af vandet ...
men det kan jo også være en blanding ... af mange ting ...!

Men en tunge i en smule vand er altså en hurtig og nem metode - og giver
en god undskyldning for at skylle grundigt efter med et ædlere produkt
.... ... umiddelbart efter!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-06-07 14:34

Hej Jan,

Ser det så ulækkert ud så vil jeg foreslå at dræne og gøre rent.
Næste gang der så kommer vand kan du prøve at smage på det.
Lidt vand med saltsmag kan man godt klare og det er det.
Det kunne også tænkes at det ikke er kondensvand men regnvand og
det kan du også smage på uden at gå til.

Mvh/Harding

Fra : jan krogh

Dato : 12-06-07 20:03

Hej og mange tak for de gode fif ,super