Dumme Newbie spørgsmål
Fra : Kilgasto@gmail.com

Dato : 11-06-07 19:07

Hej alle sammen!
Jeg er nybagt bådejer. har købt en dejlig navnløs 20' motorbåd i den
blå avis, og nu trænger der sig faktisk nogle spørgsmål på. Nogle af
dem er ganske sikkert dumme, og det må jeg stå ved; jeg samler jo
erfaring fra nul :)

Så på med vanten,

1. Hvordan fjernes rurer bedst på et bådskrog? Jeg tænker næsten
hammer ... eller?
2. Hvordan blander I andre bedst 2% olie i benzin ? kommer I det i
dunken, ryste og så i motoren?
3. Hvad gælder omkring at have sådan en båd liggende, fortøjet ude i
vandet, ved en strand. Tør man det?
4. Må man påføre bundmaling med tryklufts"pensell"?

Jeg har mange flere, men jeg prøver at løse dem ved at læse
konferencen fra en ende af....

På forhånd tak for alle svar.

Hilsen,
Kilgasto

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 11-06-07 20:52

1: Lige når båden er kommet op af vandet. Der er rurerne "bløde" og fjernes
nemt med en billig kinaspatel

2: Ja, og så skal man enten *altid* eller *aldrig* have olie i den den dunk
der står, så ikke man pludselig bliver i tvivl om man har kommet olie i.
Alternativt kan man have nogle små farvede bånd man kan binde i håndtaget.
Rød betyder "uden olie" og grøn betyder "med olie"

3: Ja, det kan man godt. Den skal bare ikke ligge i et alm anker, men i en
fast ankerring.

4: Ingen anelse. Hvorfor skulle man ? Det er dyrt og behøver ikke at være
helt blankt. Rulle er bedst.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-07 21:30

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:466da7dc$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> 1: Lige når båden er kommet op af vandet. Der er rurerne "bløde" og
> fjernes nemt med en billig kinaspatel

Det var desværre ikke tilfældet i min situation sidste efterår. Dårligt
var båden anbragt i stativet, før jeg "kastede mig over rurerne" med
højtryksrenser, min dyre isskraber fra bilen, et par spartler,
skrabejern osv. osv. Og købte Watski's uforskammet dyre "Barnacle
remover" ... Det endte med en Scotch Brite børste og saltsyre (andre
anbefaler citronsyre eller eddikesyre), før jeg var "a'e" med de bæster

Men lad for guds skyld ikke bunden tørre ud før du går igang med
rengøringen ... Det bliver - trods mine dårlige erfaringer fra efteråret
2006 - aldrig nemmere end lige efter båden tages ud af vandet ...

Er det sket, mener jeg "syrebehandlingen" er at foretrække ... Brug
gummihandkser og beskyttelsesbriller!

De øvrige kommentarer fra Bjarke, kan jeg helt tilslutte mig ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : ...

Dato : 11-06-07 21:15

<Kilgasto@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Ruer og anden begroning, fjerner du med en højtryksrenser ( 50 bar er
rigeligt ) eller f.eks. en plastik paletkniv, og en god stiv vaskekost. De
fjernes nemmest, øjeblikkeligt efter båden er kommet op af vandet, altså
inden for en time eller sådan.
Er din båd en træbåd, så vær MEGET forsigtig med højtryksrenseren.
Lad være med at bruge skrappe værktøjer, som stålspartel, hammer, mejsel,
det ødelægger bare båden.
Hvis der er log, så lad være med at højtryksrense den, for så kører det
lille hjul så hurtigt rund, at der er STOR risiko for, at den ikke virker
bagefter.

Du blander benzin ved at blande det i dunken, og evt lige ryste den let.

En jolleplads i en marina, er langt at foretrække.
Ellers er det bedst at tage din båd med hjem, hvis du har mulighed for det.
Det er selvsagt ret usikkert at lade den ligge ved stranden eller lade den
ligge for anker. Jeg kender ikke de specifikke regler, som vist oven i købet
er forskellig fra område til område.
Netop det med at få den transporteret / opbevaret, er et problem for mange.

Det står på dåsen hvordan du påfører malingen. Normalt påfører man
bundmaling med rulle eller pensel.

Du skal i øvrigt bruge sprøjtepistol med meget stor forsigtighed !

Hvis du øver dig lidt, kan du opnå et utroligt godt resultat med pensel. Du
skal følge de angivne tids-intervaler for den maling du benytter. Så maler
du skiftevis i den ene og den anden retning, så de enkelte malingslag ligger
på tværs af hinanden. Efter 4 lag, er det normalt meget jævnt og blankt. Vil
du have det helt "poleret" så giver du den et par lag mere, og polerer så
det hele efter ca. 3 måneder. Men det kræver en del øvelse....... Og...
selv det mindste støvkorn ses, så støv er den største fjende, når man
sliber/maler.

Det er ikke så svært, almindelig sund fornuft, så klarer man det meste. Tid
bliver hurtigt det du mangler mest

Held og lykke med projektet.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 11-06-07 22:47

Og som supplement til Bjarkes, Flemmings og "..."'s svar kan jeg
tilføje: Hvis du melder dig ind i en sejlklub, hvilket kun kan
anbefales, så er der massere af bådejere der, der med garanti meget
gerne vil hjælpe dig lidt på vej med gode råd om disse meget
grundliggende forårsforberedelser - massere af kyndig hjælp lige på
nabobåden. Men indstil lige dit "bullshit-filter" først, så du får
sorteret sørøverhistorierne fra.
Som andre siger: med sund fornuft kommer du langt.

Mvh
Lars