waypoints navne fra Chart Navigator Standa~
Fra : Kondrup

Dato : 11-06-07 16:47

Kære alle
Lidt træt af DLSK høje priser for opgradering/fornyelse, og lidt
nørdede brugerflade, sprang jeg ud i NV søkort fra Tyskland: hele DK,
en del svenske havne og Nordtyskland på papir og CD: ca. 1400 kr inkl
navigationsprogram light, som kan opgraders til rimelige funktioner i
Chart Navigator Standard for en rimelig penge. Har brugt det i Pinsen
og et par week-end ture - fungerer godt på den bærbare med GPS
tilsluttet.

Spørgsmålet (hvis nogen har eksperimenteret med det): Når jeg uploader
waypoints og ruter til Furuno 30, vises alle waypoints i Furunoens
oversigt (og ruter) som WP001, WP002 etc, i stedet for de navne jeg
har givet. Når man åbner waypointet vises det rigtige navn også, men
altså ikke i oversigten.
Det er lidt bøvlet, når man skal ændre ruten - nogen der har en
løsning?

Hilsen
Jens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-06-07 12:28

Hej Jens,

Opgradering/fornyelse kommer du ikke uden om de tyske kort er
også statiske.
Køber du et af Maptech´s navigationsprodukter hvor kortene kan
lægges ind er du godt kørende. Du får et navigationsprogram, det
er DLS ikke.
Når du anvender et navigationsprogram klikker du blot på steder
i kortet hvor du vil ændre retning og laver med disse klik din
rute. Vil du flytte et punkt så kan du afhængig af programmet, i
de fleste tilfælde blot trække i et punkt hvis det skal flyttes.
Ruten gemmes i en rutefil og kan aktiveres igen.
Du behøves ikke at give hvert punkt et navn. Ligeledes behøver
du ikke at oploade til GPSén, men det kan selvfølgelig være at
din indretning er således at GPS´en står ved styre positionen og
det derfor er den du indhenter styreinformationerne fra og at
din PC står på kortbordet som ikke kan ses fra styrepladsen
eller du blot uploader GPS én inden rejsen påbegyndes. så
udnytter du ikke de mange muligheder som navigation med et PC
baseret navigationsprogram kan bruges til.

Mvh/Harding

Fra : Kondrup

Dato : 12-06-07 22:55

On 12 Jun., 13:27, Harding E. Larsen <hard...@ZRJAElarsen.tdcadsl.dk>
(slet ZRJAE) wrote:
> [...]
> udnytter du ikke de mange muligheder som navigation med et PC
> baseret navigationsprogram kan bruges til.

Kære Harding
Selvfølgelig skal de tyske kort også opdateres, men jeg gætter at
prisen vil være mere rimelig.
Chart Navigation Standard kommer fra NV Verlag (søkortsforlaget) og er
fremstillet af Rose Point Navigation, som aniver at nogle feauters er
fra Maptech. Jeg har også købt Maptechs Pocket Navigation som
ligeledes kører fint med de tyske kort.
Grunden til at jeg gerne vil uploade til Furunoen er at jeg styrer via
Furunoens information til en Silva Nav Repeater (course, bearing etc)
eller med autpiloten slået til som også styres af Furunoen.
PC'en er kun med på week-end ture og i ferier. Som du gætter, står
PC'en i kahytten, hvor jeg kan se skærmen på fra cockpittet (har ikke
eksperimenteret med LCD touch screen i cockpittet endnu).
Hilsen
Jens

Fra : Kondrup

Dato : 13-06-07 23:38

On 13 Jun., 21:04, Harding E. Larsen <hard...@TE2SKlarsen.tdcadsl.dk>
(slet TE2SK) wrote:
> [...]
> drejepunkterne med angivelse af ny kurs og afstand til næste
> drejepunkt, desuden ser du båden med en retningsvektor foran den
> kan du give en anden farve. Bådpiktogram og streger kan du selv
> bestemme størrelsen og tykkelsen af stregerne på således at de
> let kan ses fra cockpittet.
> Apropos en ekstra skærm. En af vores B-31 klubmedlemmer har sat
> en større fladskærm op på hovedskottet, både for at kunne se TV
> men den er også tilsluttet PC og dermed navigationsprogram. Den
> kan klart og tydeligt ses i cockpittet. Det er også en mulighed

Kære Harding
Chart Navigation Standard forhandles ogås hos Maptech - så det er nok
bare en videreudvikling af Offshore Navigator - virker i hvert fald
sådan med din beskrivelse.
Chart Navigation Standard skulle også kunne styre en autopilot -
hvordan får man signaler fra PC til autopilot udenom Furuno? - og
samtidigt fra PC til Nav repeater. Kan Autopilot og Repeater tåle
strømmem fra en PC? (måske dumt spørgsmål).
Hilsen
Jens

Fra : Kondrup

Dato : 14-06-07 18:21

On 14 Jun., 08:59, Harding E. Larsen <hard...@A0ZH6larsen.tdcadsl.dk>
(slet A0ZH6) wrote:
> [...]
>
> Du skal have et signal gående fra din GPS til PC´en men der skal
> ikke være monteret en ledning der sender signal retur fra PC til
> GPS.
> Pinnumrene finder du i manualen til GPS´en:http://www.defenderclass.com/pages/doj%20indonesian%20marine%
> 20police/training/RD30%20Installation%20Manual%20e1%202%5B1%
> 5D.3.2003.pdf
>
> Udgangssignalet fr PC´en er den samme NMEA signaltype som du i
> dag sender til GPS´en. De signaler (NMEA) er beregnet til
> kommunikation mellem enheder (Autopilot og repeater) så det er

Kære Harding
Tak igen.
Jeg har en separat GPS mus til den bærbare.
Kan man som PC'ens udgang tilslutte en USB->seriel converter, og så
forbinde de rigtige pins til autopilot og repeater?

Hilsen
Jens

Fra : Kondrup

Dato : 14-06-07 21:25

On 14 Jun., 20:50, Harding E. Larsen <hard...@KADCGlarsen.tdcadsl.dk>
(slet KADCG) wrote:
> Hej Jens,
>
> Ja det kan du.
> vil du vide mere om emnet så har jeg et par henvisninger
> yderligere forklaringer og pinskitser:http://www.sejlsport.dk/sw4786.asp#516_3239http://www.manifold.net/doc/7x/working_with_gps_receivers.htm
>
> Mvh/Harding

> og så

> - Vis tekst i anførselstegn -