Lille sejlbåd til nybegyndere?
Fra : Tim Hoffmann

Dato : 10-06-07 20:21

Hej

Vi går og snakker om at købe en sejlbåd, da vi gerne vil nyde lidt
frokost på vandet engang imellem, og måske også at kunne tage en
enkelt overnatning. Vi er 2 voksne og 1 barn på 2½, ingen af os har
sejlererfaring ud over lidt i speedbåd.
Vi har de sidste par dage surfet DBA igennem for at kigge på udvalget,
vores budget ligger på max 25.000, og efter billeder og tekster, så
tror vi at vi kigger på en båd i størrelsen ca 22fod.
Her kommer så vores spørgsmål, kan de ting hænge sammen ? dvs få en
båd i den størrelse der er i en ok stand til den pris ?

Kom gerne med gode ideer, tips og tricks, da vi suger alt viden til os
i øjeblikket.

Med venlig hilsen
Tim, Lene og Jeppe

Fra : NG

Dato : 10-06-07 20:38

"Tim Hoffmann" <timhof@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Drabant 22 - et rigtigt godt bud.

Per Krabbe,
www.scanboat.com - Masser af brugte både samlet ét sted
www.maxi77.com - hvis du hellere vil leje end eje

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-07 18:13

Hej Tim

Drabant 22 er en rigtig god lille begynder båd, har sejlet Sjælland (halvt)
Rundt som gast for en del år siden ( under ølstrejken i starten af 80'erne -
ingen vind, løb tør for øl derfor kun halvt ), DM i Fåborg mm.
Købte siden en, som min første kølbåd. Den er vist til salg i Frederikssund,
men trænger til en kærlig hånd. Pris ca. 10.000,-. Dertil skal lægges en
påhængsmotor på ca. 5 hk. Kan evt. skabe kontakt, hvis du er lidt seriøst
interesseret. Ved at den nuværende ejer har købt en gammel LM 27. Den har
iøvrigt røde sejl, hvilket rystede mig lidt, da jeg så dem i sin tid, men
jeg kom til at elske dem.

Hilsen Lars
"NG" <hvis_du_vil_maile_til_mig_saa_@spoerg_foerst.com> skrev i en
meddelelse news:466c5347$0$14036$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : NG

Dato : 11-06-07 20:18

"Lars" <lars.thorborg(a)vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Tim
>
> Drabant 22 er en rigtig god lille begynder båd,
DM i Fåborg mm.

Der var jeg også med på "afbud"

Per Krabbe, Vestergade 81A, 5300 Kerteminde, tlf. 65325475, pkc@scanboat.com

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-07 22:17

Hej Per

Pudsigt. Kan ikke huske det nøjagtige årstal, og vi deltog kun den ene gang,
da skipper købte en Albin Expres året efter, hvor vi også deltog i Sjælland
Rundt. Denne gang endte vi på en 7. plads i vort løb. Det var fedt. Dengang
i starten af 80'erne var der 1500 - 2000 både til start, hvis jeg husker
ret, der var i hvert fald gang i den. Jeg husker at vi i Fåborg sluttede af
med grillfest, og at der pludselig kom en tordenbyge, der rev telte, mm
omkuld, - det var vildt.

meddelelse news:466d9fe9$0$14005$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : NG

Dato : 13-06-07 05:51

> [...]
> Fåborg sluttede af med grillfest, og at der pludselig kom en tordenbyge,
> der rev telte, mm omkuld, - det var vildt.

Nej men jeg tror kun at DM har været der en gang. Jeg sejlede med Troels
Lykke (i dag skribent hos Bådmagasinet) og hans far.

Per

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-07 21:13

God ide! ... ...

Inden vi alle kaster os over vores egne favoritbåde kunne det være en
hjælp, hvis I siger lidt om I f.eks. regner med at have en fast
havneplads, så båden kan ligge i vandet, når I ikke sejler, eller den
skal trailes eller ligge for svaj. En anden parameter kunne være det
farvand I vil sejle i ... Sjællands nordkyst eller Isefjorden osv. En
tredie: Lægger I vægt på bådens sejl-egenskaber eller er komfort og
plads vigtigere i Jeres købsovervejelser? mv.

Til Jeres inspiration et par links, der kan give Jer lidt idéer om
bådtyper og priser:

http://www.scanboat.com/dk/default.asp

http://www.boats.com/listing/cache/advanced_search.jsp

http://www.maritimelinks.dk/

http://www.sailguide.com/

http://www.udkik.dk/

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : HO

Dato : 10-06-07 21:15

"Tim Hoffmann" <timhof@gmail.com> skrev i en meddelelse

Hejsa
Prøv også at se på DKs bedste og mest overskulig side:
http://www.udkik.dk/app/adsearch.jsp?addtype=101&days=365

Hilsen
Hans

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 10-06-07 21:25

Hej Per

> Drabant 22 - et rigtigt godt bud.
Tak skal du have, og straks bliver google flittigt brugt

Mvh
Tim

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 10-06-07 21:33

Hej Flemming

> God ide! ... ...
Det tror vi også, vi var glade for vores havkajak'er indtil der kom en
lille knægt, så var det ligesom slut, så nu går tankerne om en lille
sejlbåd vi alle kan hygge os lidt i.

> [...]
> tredie: Lægger I vægt på bådens sejl-egenskaber eller er komfort og
> plads vigtigere i Jeres købsovervejelser? mv.
Selvfølgelig. Vi er ikke nået så langt så vi ved om vi HAR en plads
til en lille båd, men drømmen er jo nok at ha den liggende i Karrebæk,
eller et andet sted omkring Næstved da vi bor 10km sydøst fra næstved.
Jeg gider ikke traile den, så ved jeg med mig selv at vi aldrig vil
komme afsted, og lægge for svaj, det kunne måske gå hvis vi finder
BÅDEN, men ikke lige har fundet en plads, men drømmen er nok noget
hvor vi ka hoppe tørskoet i båden og ha lidt strøm
Hvor vi vil sejle, det vil nok blive meget lokalt til at starte med,
dvs omkring Enø og så lidt sydover og lidt vestover. Denne båd vil
blive købt som en "testbåd", for finder vi ud af at det er DET vi vil,
så vil der nok blive solgt ud af alt mit andet legetøj, puha, og så
købt noget størrer om et par år.
Jeg vil bare gerne sejle, men vi ved ikke ret meget om det endnu, så
jeg ved ikke hvad vi vægter højest, ud over at vi gerne vil kunne være
i den alle 3, vi skal ikke ud og sejle hurtigt eller om kap med nogen,
så det er nok mest at den er god og komfortabel til hyggesejlads.

> Til Jeres inspiration et par links, der kan give Jer lidt idéer om
> bådtyper og priser:

Super. Dem kigger vi videre på. Tak for hjælpen

> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
Det gør vel ikke noget at ukrudten er højere end hækken.

> PS - Min favorit er en L23/IF, men kan nok ikke klares inden for
> budgetrammen ... men kig på et par links og bliv inspireret ...
OK, hvis vi bliver forelsket, så må noget af legetøjet jo bare ryge
inden :)

Tak for din tid

Mvh
Tim

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-07 22:08

"Tim Hoffmann" <timhof@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej Flemming

> God ide! ... ...

Det tror vi også, vi var glade for vores havkajak'er indtil der kom en
lille knægt, så var det ligesom slut, så nu går tankerne om en lille
sejlbåd vi alle kan hygge os lidt i.

Jeg følger i disse dage spændt min svoger, som er på langtur: Danmark
rundt i havkajak ... Det er vist noget af en herretur ...

> Inden vi alle kaster os over vores egne favoritbåde kunne det være en
> hjælp, hvis I siger lidt om ...

SNIP

Når jeg spørger, er det fordi jeg selv startede i en båd med sænkekøl
"for et par generationer siden", fordi jeg ikke havde mulighed for at få
en havneplads, da Piratjollen blev udskiftet til glasfiber og
køjepladser ... Den stod på havnen på en "jollevogn" - men var tung at
få op, så ofte fik jeg lov til at lade den ligge i vandet inde på det
flade vand ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

PS - Hvorfor rykker din tekst ikke ind, når jeg svarer? Er det noget med
min eller din instilling af nyhedslæseren?

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 10-06-07 21:34

Hej Hans

> Prøv også at se på DKs bedste og mest overskulig side:http://www.udkik.dk/app/adsearch.jsp?addtype=101&days=365
Det gør vi.
Puha, vi kommer da ikke i seng i nat :)

mvh
Tim

Fra : Per Laursen

Dato : 10-06-07 21:36

Når I får kredset jer ind på en 5-6 brugbare både, så prøv at tage et kig på
prøvesejladser i gamle bådblade - her har Guldborgland Bådelaug været så
venlige at indeksere dem til hjælp for os alle:

http://www.guldborg-havn.dk/Bladindx/Bladindx.htm

Jeres lokale bibliotek kan skaffe _alt_...

Blad-tests (specielt de sammenlignende af slagsen) er ikke så tosset et
supplement til hvad vi nu alle mener lige er BÅDEN :)

I øvrigt vil jeg da anbefale at hoppe ombord i den lokale sejlklubs
sejlerskole.

mvh
Per
(Caprice D10)

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 10-06-07 22:19

> [...]
> køjepladser ... Den stod på havnen på en "jollevogn" - men var tung at
> få op, så ofte fik jeg lov til at lade den ligge i vandet inde på det
Jeg håber ikke bådpladsen bliver et problem, dog er Enø nok ikke lige
et sted man får lov at ligge en båd dagen efter man spørger men
fruen arbejder på havnen, og jeg snakker af og til med en havnefoged,
så et eller andet sted inden for 30km MÅ det ku lade sig gøre at finde
plads

> PS - Hvorfor rykker din tekst ikke ind, når jeg svarer? Er det noget med
> min eller din instilling af nyhedslæseren?
Det er nok min, jeg har ikke fået åbnet op for NNTP i firewall'en, så
jeg er på via Google.

Mvh
Tim

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-07 22:31

"Tim Hoffmann" <timhof@gmail.com> skrev i en meddelelse
SNIP
> [...]
> min eller din instilling af nyhedslæseren?

Det er nok min, jeg har ikke fået åbnet op for NNTP i firewall'en, så

Det forstår jeg godt nok ikke en dyt af, men pyt, bare det ikke er mit
problem ... ...

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 10-06-07 22:20

Hej

Biblioteket vil blive flittigt besøgt den næste tid :)

> I øvrigt vil jeg da anbefale at hoppe ombord i den lokale sejlklubs
> sejlerskole.
Ja, vi skal også igang med at snakke med dem, der regner vi også med
at vi kan få lidt fifs og ideer.

Mvh
Tim

Fra : news.tele.dk

Dato : 11-06-07 22:15

Hej

Eller prøv at kigge på en H-båd. - dem er der også lidt mere fremtid i,
sådan hvad plads angår, og en utroligt velsejlende båd, mange sejlerskoler
bruger dem som øvelses både,

Hvis du er lidt tålmodig, kan du finde en brugt en, der trænger til en
kærlig hånd, til ikke alt for mange penge.

vh

Jesper

Fra : ...

Dato : 12-06-07 07:50

I DBA er der en Carina 20, som ville være mit valg, hvis jeg var i din
situation.

Jeg havde selv en Boheme 630 som min første båd, og jeg var den gang lidt
tændt på at bytte den med en Carina 20, som er noget nemmere at
vedligeholde.
Bemærk at med en Carina, så kan du sejle meget tæt til land, og i realiteten
vade i land.

Fra : Bianca 27

Dato : 12-06-07 20:34

Hej alle 3

Jeg startede selv i en Hurley 22, som er en langkølet stabil
(mini)havkrydser. Pladsen er rimelig med 4 køjepladser. Båden har en
motorbrønd i cookpittet, hvilket giver lidt fornemmelsen af en
indenbrodsmotor. Båden er utroligt velsejlende - men dog ikke nogen
hurtigsejler pga. sit langkølede skrog. Båden findes også i en udgave
med 2 finner, hvilket reducerer dybgangen. Men denne model er vist
sjælden i DK.

I kan finde meget mere information på http://www.hurleyownersassociation.co.uk/
hvor i kan læse meget om båden der kaldes "a propper little yacht"

I skal kigge efter de yngste versioner, da de er forbedret med alu
vinduer og forstærkning omkring roret.

Det er en super sikker båd hvor I altid vil komme i havn uanset
vindstyrken. Så vidt jeg husker ligger den med en køl % på næsten 60%
hvilket gør den særdeles krængningsstabil.

Kontakt mig blot for yderligere information hvis det har interesse på
27136383

Har de senere år sejlet Bianca 27 som vel nærmest er en dansk
storebror til Hurleyén

vh Henrik