Falsterbokanalen
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-06-07 11:51

hej,

Jeg har siddet og kigget lidt på falsterbo kanalen og jeg kan ikke
helt finde ud af hvordan den fungerer. Er der kun en bro over den
eller er der også noget sluse halløj? Kan jeg komme igennem selv om
den er lukket hvis båden kun rager 1m - 1½ op over vandet?

mvh
Jonas

Fra : Aage Andersen

Dato : 10-06-07 14:07

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Frihøjden er 3,9 m og der er ingen sluser.
Kanalen er beskrevet i DLSK.

Aage

Fra : Egon Stich

Dato : 10-06-07 17:26

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse news:466bf772$0$52102$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> den er lukket hvis båden kun rager 1m - 1½ op over vandet?

> Frihøjden er 3,9 m og der er ingen sluser.

Er der ikke noget med een eller anden "skidderik", der stumdom hæves fra bunden, for at dæmpe strøm?
Og som det betaler sig at holde øje med?

MVH
Egon

Fra : Aage Andersen

Dato : 10-06-07 18:50

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

bunden, for at dæmpe strøm?
Og som det betaler sig at holde øje med?
__________________________________

Det oversaa jeg.

Hvis vandstandsforskellen ved enderne af kanalen er større end 1 meter
lukkes en sluse. Jeg kan ikke forestille mig, det vil indtræffe i normalt
sommervejr.
Det er 15 aar siden jeg var igennem og da var der ingen problemer.

Aage

Fra : SørenH

Dato : 10-06-07 14:32

Jonas Lüttichau skrev:
> [...]
> eller er der også noget sluse halløj? Kan jeg komme igennem selv om
> den er lukket hvis båden kun rager 1m - 1½ op over vandet?

SJÖFARTSVERKET MEDDELAR:

ÖPPNINGSTIDER FALSTERBOKANALEN
Sommartid 15 april - 30 september
Mellan kl. 06.00-22.00 öppnas bron och kanalen varje hel timme
utom kl. 08.00 och 17.00

Ytterligare information ring
Falsterbokanalen telefon 040-45 03 00
Sjöfartsverket Malmö telefon 040-97 83 15
VTS-Malmö telefon 040-611 52 69

Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-07 17:58

Hej Jonas,

selv om du kan snige dig under broen, så vær opmærksom på at slusesystemet
er en undervandssluse - d.v.s. der befinder sig nogle store sluseporte som
lige akkurat ligger under vandoverfladen.

Der findes markeringer på begge sider af løbet som angiver om portene er i
"nede" position - eller spærrer (altså er lige oppe under overfladen).

Du kan finde glimrende beskrivelser af systemet på nettet - og det er
fuldstændigt uproblematisk at sejle igennem - forudsat at man lige ser på de
bomme med lys som angiver om der kan passeres eller ej.

venlig hilsen

JN

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-06-07 22:12

On 10 Jun., 18:58, "JN" <jnsnabelalightstorm.dk> wrote:
> selv om du kan snige dig under broen, så vær opmærksom på at slusesystemet
> er en undervandssluse - d.v.s. der befinder sig nogle store sluseporte som
> lige akkurat ligger under vandoverfladen.

Ja det var det jeg havde på fornemmelsen.. men båden stikker kun ca.
40cm men det er nok ikke en skrue værd at finde ud af hvor dybt de
sluseporte står.

> Du kan finde glimrende beskrivelser af systemet på nettet

Jeg har ikke kunnet finde noget der beskriver det med sluseportene?

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-07 23:05

Hej Jonas,

sluseportene er LIGE under overfladen - så alt over få centimeter er for
meget.

Her får du lige et hurtigt link som beskriver lidt om kanalen.

http://www.baadmagasinet.dk/online/content/v3/index.php?SectionID=22&ContentID=926&Searchtext=&ListPage=2

Og så har jeg iøvrigt selv været igennem en del gange - og flere gange har
portene været i oppe position, så det er ikke noget der sker SÅ sjældent
igen

venlig hilsen

JN