Berlin - Polen
Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 18:22

Hej

Skal til Berlin i et par dage og efterfølgende lige en smuttur ind i Polen,
også et par dage.

Har I nogle anbefalinger til hvad der er at se øst for Berlin og i vest
Polen ?

Gerne noget fra krigens tid.

mvh

Peter

Fra : Bjarne

Dato : 18-07-07 19:27

Peter DK skrev:
> [...]
> også et par dage.
>
> Har I nogle anbefalinger til hvad der er at se øst for Berlin og i vest

Jeg er ikke opdateret, men jeg tror det mest spændende ville være at
finde de steder, hvor man kan se noget af alt det der er i Berlins
undergrund. Bunkere, fabrikker, tunneller osv. Jeg tror noget af det er
tilgængeligt. Prøv Gurgel.
http://berliner-unterwelten.de/

Det her er også værd at se http://www.zitadelle-spandau.de/

Måske dette her også
http://www.urlaub-deutschlandweit.de/daten/BRB/BRB1042.HTM

God fornøjelse

Bjarne

Fra : J W Nielsen

Dato : 22-07-07 09:52

Hej....
Sidst jeg var i Berlin, besøgt jeg disse to steder (bla. andre) - ikke lige
fra krigens tid, men vel en udløber deraf - og noget der kan få det til at
løbe koldt ned af ryggen på een. Det er nemlig ikke så længe siden...

STASI Museum:
http://www.stasi-museum.de/

Hohenschönhausen:
http://www.stiftung-hsh.de/document.php?cat_id=CAT_163&special=0

Mvh Jørgen

Fra : Bjarne

Dato : 22-07-07 10:55

J W Nielsen skrev:
> [...]
> fra krigens tid, men vel en udløber deraf - og noget der kan få det til at
> løbe koldt ned af ryggen på een. Det er nemlig ikke så længe siden...

Dog er disse institutioner utilsløret moraliserende og ensidige i deres
fremstilling af "SED-diktaturet".

Bemærk at under den kolde krig fandtes også ( på den vestlige side)
Bundesnachrichtendienst, Verfassungsschutz, CIA m.fl., hvis aktiviteter
stadig er hemmeligholdt og ikke udstilles på noget museum. Også i vest
fandtes f.eks. Berufsverbot og det tyske DKP er endnu i dag forbudt.

DDRs efterretningsvæsen havde afdelinger, som gik over gevind og
forulempede nogle mennesker groft, det er der ingen tvivl om, men
efterretningstjenesten bestod af mange andre aktiviteter bl.a.
"hæderlige" spioner, kontraspionage og meget andet. Det skal man næppe
forvente at høre om der. Ejheller at enkelte af de anholdte muligvis var
spioner.

Efter min mening er tyskerne nået dertil, hvor de på en rimeligt sober
måde kan beskæftige sig med NS-fortiden, men der er lang vej igen, før
de kan gøre det samme med den kolde krig.

Faktisk har de stadig problemer med tiden før 1945. En udstilling for
nogle år siden om den tyske Værnemagts deltagelse i grusomheder i
besatte områder blev lagt voldsomt for had af fremtrædende politikere og
andre, fordi det er en udbredt opfattelse, at den nazistiske Wehrmacht
var hæderlig og uangribelig og kun SS var forbrydere.
At beklikke og kritisere Wehrmacht bliver næsten betragtet som
landsforræderi.

Men det er sikkert spændende at besøge de to steder, prøv bare at læg
mærke også til de ting, der ikke fortælles og den måde man fremstiller
historien på. Det er ganske interessant.

Bjarne

Fra : J W Nielsen

Dato : 22-07-07 16:04

Hej Bjarne...

> [...]
> mærke også til de ting, der ikke fortælles og den måde man fremstiller
> historien på. Det er ganske interessant.

Jeg kan ikke helt finde ud af, om du har været de pågældende steder eller
ej:
> Dog er disse institutioner utilsløret moraliserende og ensidige i
> deres fremstilling af "SED-diktaturet".
- tyder på at du har været der!!!
Men:
> Men det er sikkert spændende at besøge de to steder, prøv bare at læg
> mærke også til de ting, der ikke fortælles og...
- tyder på at du ikke har besøgt dem!!!
Det er måske lidt vigtigt at ha' besøgt de pågældende museer for at kunne
kommentere på dem?
Eller har du en anden indgangsvinkel, som gør at du er meget bekendt med
koldkrigstiden i Østtyskland?

Nu lavede jeg imidlertid ikke mit indlæg for at starte en politisk debat,
men blot for at gøre opmærksom på at man nu har lavet et par museer, hvor
det er muligt at se hvad STASI bla. havde gang i. Det der rystede mig mest
var nok, at det alligevel ikke er så længe siden...
Måske har du set filmen "De andres liv" - som også kan vække til eftertanke.
Jeg ved ikke, om du også vil betragte den, som en fordrejning af det
der foregik (sådan opfatter jeg lidt dit indlæg). Den er jo elles blevet
voldsomt rost og belønnet og den falder iøvrigt meget godt i tråd med det
man kan se i Normannenstrasse...

Det var overhovedet ikke min intension at skulle diskutere
efterretningstjenester - vi kunne formentlig også de næste 10 år debattere
CIA, MI5/6, FBI, Mossad mfl gøren og laden de seneste år... Og det er næppe
rare ting der kunne komme frem, hvis vi vidste alt hvad der foregik!!!

Sluttelig kan jeg da lige fortælle, at min familie var en tur i
Tjekkslovakiet omkring 78-79. Der mødte vi nogle unge østtyskere som var på
ferie i Prag - de kunne ikke rejse så mange steder hen. Vi havde megen
kontakt med dem og fik fortalt meget om livet i Østtyskland som bestemt ikke
altsammen var negativt: Senere brevvekselede vi en del, men rent faktisk
døde kommunikationen - brevene blev nemlig læst af andre!!! Da muren faldt,
kørte vi en tur derned og besøgte de unge, som nu havde stiftet familie. Der
var her ingen tvivl om, at "Østtyskland" havde læst med, når vi skrev
sammen. - Se det var en virkelig historie, som for mig gør de to museer
interssante og realistiske.

Mvh Jørgen

Fra : Bjarne

Dato : 22-07-07 17:17

J W Nielsen skrev:

> Jeg kan ikke helt finde ud af, om du har været de pågældende steder eller
> ej:
Jeg har været i bygningerne i 1995.
> [...]
> kommentere på dem?
> Eller har du en anden indgangsvinkel, som gør at du er meget bekendt med
Jo, jeg kender en del til både tiden før og efter 1989. Og
diskussionerne i tyskland.

> [...]
> voldsomt rost og belønnet og den falder iøvrigt meget godt i tråd med det
Jeg har ikke set den endnu, men set mange anmeldelser af den.
Som er meget uenige forøvrigt.

> [...]
> rare ting der kunne komme frem, hvis vi vidste alt hvad der foregik!!!
P.t. er det jo især en flig af CIAs akitivteter, der kommer frem. Også i
Tyskland.

> [...]
> var her ingen tvivl om, at "Østtyskland" havde læst med, når vi skrev
> sammen. - Se det var en virkelig historie, som for mig gør de to museer
Jo uden tvivl. Men det er altid sundt at være skeptisk over for
institutioner, som har en så tydelig politisk dagsorden.

Jeg har også kendskab til breve, som er blevet "læst" undervejs af DDRs
"Se & Hør". Jeg har kopier af nogle af dem
Men jeg må næppe få at vide, hvor mange kopier af breve der ligger hos
PET eller Bundesnachrichtendienst.

Jeg husker engang, da jeg kørte med tog fra Berlin til Hamburg og den
vesttyske paskontrol blev så interesseret i mit pas, at han skrev alt
ned fra det. Jeg havde bl.a. nogle stempler fra DDR.
Hvad mon de har brugt det til?

Bjarne

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 22-07-07 20:48

Jeg har set Checkpoiunt Charlie museet, som omhandler Berlinmuren
http://www.mauermuseum.de/

Min oplevelse var nøjagtig den samme som din, Bjarne. Museet er meget
ensidigt og fordømmende overfor DDR. Guderne må vide, at det er en
skrækkelig ting at hindre folk i at rejse, men det faktum berettiger
ikke den dæmonisering og manglende verdenspolitiske og samfundsmæssige
perspektivering, som besøgene til Berlins koldkrigs-museer idag
udsættes for.
Forhåbenligt vil tiden åbne op for et mere nuancet syn på den kolde krig.

Vh Rune

Fra : Bjarne

Dato : 23-07-07 09:58

Rune S. Larsen skrev:
> [...]
> udsættes for.
> Forhåbenligt vil tiden åbne op for et mere nuancet syn på den kolde krig.

Det er faktisk kommet så vidt, at filmen Goodbye Lenin af og til bliver
kritiseret voldsomt, alene fordi den efter nogles mening ikke er
tilstrækkeligt fordømmende.

Trist er det også at se, at man så håndfast prøver at udslette alle spor
af den tyske historie i øst fra 1949 - 1989.

Fjernsynstårnet er der dog endnu, selvom det var DDR-Berlins vartegn.

Men det er meget småt med minderne om 2. verdenskrig og tiden inden.

Derfor mit forslag om at søge dem i undergrunden.

Bjarne