Vedr. Auschwitz
Fra : Anja

Dato : 16-07-07 23:56

Hej alle

Min kæreste og jeg har snakket lidt om at tage ned og se ovenstående lejr -
har nogen været der og hvordan oplevede I det evt.

Kender nogen en billig transport måde evt med bil eller tog.
Overnatningssteder og alt dertilhørende.

Har nogen billeder derfra send venligst som links hvis muligt. Og ligeledes
hvad I har brugt rent omkostningsmæssigt.

Mvh Anja

Fra : Bjarne

Dato : 17-07-07 06:25

Anja skrev:
> [...]
>
> Har nogen billeder derfra send venligst som links hvis muligt. Og ligeledes
> hvad I har brugt rent omkostningsmæssigt.

Jeg har ikke været der, men hvis i tager toget, kan i søge efter
Oswiecim på www.bahn.de.
En anen mulighed er færgen til Swinoujscie og tog derfra.

Her er en hjemmeside
http://www.auschwitz-muzeum.oswiecim.pl/html/eng/start/index.html

også med hotelinfo.

God tur

Bjarne

Fra : Flottenheimer

Dato : 17-07-07 06:58

"Anja" <nejnej@detduerikke.du> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har nogen billeder derfra send venligst som links hvis muligt. Og
> ligeledes hvad I har brugt rent omkostningsmæssigt.

Har været i mange af de disse lejre og Auschwitz er absolut den der giver
mest fornemmelse for det der skete. I skal huske også at besøge birkenau som
ligger et par kilometer fra auschwitz.

Det er en tankevækkende oplevelse - og med tanke på hvad der skete i
joguslavien i 1990'erne så lurer den slags under overfladen i næsten alle
samfund. Derfor er det vigtigt at kende sin historie men især at forstå hvor
lidt der skal til at ændre et samfund og hvor nemt man bygger had op mellem
mennesker.

Når I er der, så husk at se saltminen i Krakow.

Krakow har mange billige hoteller, der går fly til krakow (sterling) så det
kan gøres billigt.

Fra : John

Dato : 17-07-07 10:40

Anja skrev:
> Hej alle
>
> Min kæreste og jeg har snakket lidt om at tage ned og se ovenstående lejr -
> har nogen været der og hvordan oplevede I det evt.

Auschwitz er en oplevelse. Både Auschwitz I og Auschwitz II (Birkenau).
Selv om Auschwitz I er det bedst bevarede, var det for mit vedkommende
Auschwitz II der gjorde størst indtryk. Det skyldtes nok primært den
skræmmende stilhed der var.
Der er gratis adgang og der kører busser mellem de to lejre.

http://www.auschwitz-muzeum.oswiecim.pl/html/eng/start/index.php

> Kender nogen en billig transport måde evt med bil eller tog.
> Overnatningssteder og alt dertilhørende.

For mit vedkommende gik turen med fly til Berlin og derfra til Krakow
med tog.
Ellers flyver Sterling direkte til Krakow. Krakow er også en hyggelig
by, med den gamle bymidte, Schindlers emaljevarefabrik og flere af de
steder hvor Schindlers Liste blev optaget.
Der er gode transportmuligheder fra Krakow til Auschwitz.

> Har nogen billeder derfra send venligst som links hvis muligt. Og ligeledes
> hvad I har brugt rent omkostningsmæssigt.

Jeg har en hel del billeder fra både Krakow og Auschwitz. De ligger ikke
online, men det kan da arrangeres.

Mvh

John

Fra : -=JF=- priv

Dato : 17-07-07 10:20

"Anja" <nejnej@detduerikke.du> skrev i meddelelsen

> har nogen været der og hvordan oplevede I det evt.

Som stor knægt var jeg der med skolen, og vi var jo meget højrøstede i den
alder og kom med alle de jødevitser vi kunne komme i tanke om - Men hold
kæft hvor blev vi små, stille og ydmyge da vi først kom ind.

Det er en meget meget uhyggelig oplevelse, men en oplevelse man bliver lidt
klogere af!

Fra : Tømreren

Dato : 18-07-07 18:39

> [...]
>
> Kender nogen en billig transport måde evt med bil eller tog.
> Overnatningssteder og alt dertilhørende.

jeg ved at der gik et gratistog dertil fra polen i ca. 1942,,, ved ikke om
de stadig køre,,,,

Sorry kunne ikke lade vær'

Fra : Bjarne

Dato : 21-07-07 06:30

Tømreren skrev:
> "Anja" <nejnej@detduerikke.du> skrev i en meddelelse

> jeg ved at der gik et gratistog dertil fra polen i ca. 1942,,, ved ikke om
> de stadig køre,,,,
>
> Sorry kunne ikke lade vær'
Lad dog være med at udtale dig om noget du ikke ved.
Taksten dengang var ½ 3. kl. billet per person.

Bjarne

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 22-07-07 13:27

Saltminen ligger ikke i Krakow, men 13 km derfra i Wieliczka. Minen er let
at nå med bus fra Krakow ifølge bogen TUREN GÅR TIL POLEN.
Mvh. Jesper

Fra : Bjarne

Dato : 23-07-07 11:27

Jesper Pedersen skrev:
> Saltminen ligger ikke i Krakow, men 13 km derfra i Wieliczka. Minen er let
> at nå med bus fra Krakow ifølge bogen TUREN GÅR TIL POLEN.
> Mvh. Jesper

Vi tog med tog dertil, noget behageligere.
Minen er en meget stor oplevelse.

Bjarne