ICQphone og NAT/Static routing?
Fra : Andreas

Dato : 16-01-01 06:00

Jeg kunne godt tænke mig at anvende ICQphone fra en computer bag en
gateway (Cisco 677).
Problemet er, at min maskine har en lokal IP (192.168.0.x) og derfor
ikke kan etablere en direkte forbindelse. Jeg regner med at jeg så skal
dirigere kommunikation med port x på gatewayen videre til port x på min
computer (ved endnu ikke hvilken port ICQphone anvender).
Er det NAT der skal konfigureres til dette?
Hedder det også NAT hvis min gateway er en Win2k-maskine, eller findes
der andre begreber med samme funktionalitet? static routing?

Endnu bedre ville det være, hvis jeg fra samtlige maskiner på mit LAN
kunne anvende ICQphone (så kan min bror også få del i morskaben). Er
dette overhovedet muligt, eller kræver det flere "offentlige"
IP-adresser?
Det gør ikke noget hvis jeg skal have flere forskellige konfigurationer
til min gateway, således at jeg aktiverer konfiguration y, når computer
y skal bruge port x.

Og forresten (hvis I kloge hoveder har tid til at forklare banale ting),
hvilken funktion har en proxy-server?
Er det en slags TCP/IP-buffer eller noget i den retning?

Skide mange tak
Andreas