/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvordan virker laderen?
Fra : HC


Dato : 01-08-07 14:18

Hej!

Jeg ankom til Skt. Petersborg her sidste fredag, og parkerede
motorcyklen på en overvåget parkeringsplads. Mandag aften kører jeg så
en tur ud for at hente kæresten på arbejdet, og efter halvanden time med
kø-kørsel finder jeg endelig steddet. Jeg parkerer, slukker maskinen og
vi gør os klar til at køre igen, men nu er dyret fladt for batteri.

Jeg har ikke helt gennemskuet hvordan det kan ske, men jeg gætter på at
laderen måske ikke "starter" før jeg kommer over f.eks. 1500-2000 RPM,
og at alarmen har ædt sin del af strømmen over weekenden og Garmin'en
har suget resten under min kø-tur rundt i byen (den sidder ikke på når
cyklen er parkeret)? Hallucinerer jeg, eller har jeg fat i noget? :)
Cyklen - og dermed batteriet går jeg ud fra - er fra 2005 og har ikke
lidt overlast.

Nogle kloge ord? Jeg gider ikke løbe tør for strøm når jeg holder pause
et eller andet sted på vej hjem til DK.

Hygge,
HC

--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

 
 
Ukendt (01-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-08-07 14:43

On Wed, 01 Aug 2007 17:18:16 +0400, HC wrote:

> Cyklen - og dermed batteriet går jeg ud fra - er fra 2005 og har ikke
> lidt overlast.

Men måske forsømt på et tidspunkt :-/

> Nogle kloge ord? Jeg gider ikke løbe tør for strøm når jeg holder pause
> et eller andet sted på vej hjem til DK.

Tjek lige ladespænding, 14 - 14,5 volt ved lidt over tomgang. Honda, og
andre japanske laderegulatorer/ensrettere er ikke de mest holdbare i
verden.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

HC (01-08-2007)
Kommentar
Fra : HC


Dato : 01-08-07 14:52

Orla Pedersen wrote:

> Tjek lige ladespænding, 14 - 14,5 volt ved lidt over tomgang. Honda, og
> andre japanske laderegulatorer/ensrettere er ikke de mest holdbare i
> verden.

Det vil jeg gøre med det samme jeg kommer i nærheden af et voltmeter -
det sker dog ikke før om 1.800 km


--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Anders Majland (01-08-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 01-08-07 14:55

> Det vil jeg gøre med det samme jeg kommer i nærheden af et voltmeter - det
> sker dog ikke før om 1.800 km

Så køb nogle startkabler - Det kræver ikke de store sprogkundskaber at få
hjælp når man står og vifter med dem

Alternativt skift batteriet hvis du kan få et mærkevarebatteri i den rigtige
størrelse.

/A



Stig Brun (02-08-2007)
Kommentar
Fra : Stig Brun


Dato : 02-08-07 05:54


"HC"

> Det vil jeg gøre med det samme jeg kommer i nærheden af et voltmeter - det
> sker dog ikke før om 1.800 km

Et digitalvoltmeter koster ikke en formue

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2424&n=20100&KundeID=

måke kunne du finde sådan et lokalt?

Per



Armand (02-08-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-08-07 15:53


"Stig Brun" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:2f95b$46b16331$5518259f$24596@news.arrownet.dk...
>
> "HC"
>
>> Det vil jeg gøre med det samme jeg kommer i nærheden af et voltmeter -
>> det sker dog ikke før om 1.800 km
>
> Et digitalvoltmeter koster ikke en formue
> måke kunne du finde sådan et lokalt?
>
- - - Eller blot få en lokal mekaniker til at måle på sagerne - Der er sq
langt hjem hvis motorcyklen ikke lader selv!

--
Armand.
(engang eller to underholdt med fortællingen om hvorledes to klubkammerater
var lykkes at komme hjem fra Spanien på deres GT750'ere ved at tanke ofte og
bytte batterier ved samme lejlighed)



oz9abc (01-08-2007)
Kommentar
Fra : oz9abc


Dato : 01-08-07 19:37

> Tjek lige ladespænding, 14 - 14,5 volt ved lidt over tomgang. Honda, og
> andre japanske laderegulatorer/ensrettere er ikke de mest holdbare i
> verden.

Du kan muligvis se forskel på lysintensiteten alt efter omdrejninger.
Hvis lyset stiger ved høje omdrejninger vil jeg tro laderen fungerer. Du kan
evt tænde alt lys inkl bremselys for at belaste under dette forsøg.

Et batteri fra 2005 lyder gammelt i mine ører. Den har vel ikke været
vedligeholdt med en lader når den har været staldet op?
Hvis det var mig ville jeg købe et batteri. I danmark koster de ikke mere
end 200-300kr så mon ikke du kan finde noget?
Jeg kender folk der udskifter batteriet årligt inden sæsonstart. Så er de
fri for problemer.

I teorien kunne du jo også få batteriet ladet helt op af en lader og så lade
mc'en stå med en pære tændt og så tage tid på hvorlang tid den er om at
"patte batteriet.
Feks en 12V pære på 12W trækker 1 Amp. Hvor mange timer kan dit batteri lyse
denne pænt op inden lyset slukkes? = Amptimer på batteriet.

Mvh
Jan
www.mcoplevelser.dk




Ukendt (01-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-08-07 20:40

On Wed, 1 Aug 2007 20:36:48 +0200, oz9abc wrote:

> Et batteri fra 2005 lyder gammelt i mine ører.

Njaie. "fie" var fra 97, akku'en en Yuasa gel type fra 98, og den startede
da fint, selv den dag jeg kørte ud og byttede til rystepudseren. Men
selvfølgelig, den originale akkumulator må jo kun have holdt et år :-/

Men over 9 års levetid er altså muligt.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

oz9abc (01-08-2007)
Kommentar
Fra : oz9abc


Dato : 01-08-07 21:17

"> Njaie. "fie" var fra 97, akku'en en Yuasa gel type fra 98, og den
startede
> da fint, selv den dag jeg kørte ud og byttede til rystepudseren. Men
> selvfølgelig, den originale akkumulator må jo kun have holdt et år :-/

Ok måske er 2005 alligevel ikke sålænge .... men hvis det er et syrebatteri
skal det vel vedligeholdes vinteren over?
Yuasa er såvidt jeg har hørt et rigtig godt batteri....Hvis det er en Gel
type kræver det måske ikke vedligeholdelse som blybatteri med syre?

Mvh
Jan



Ukendt (01-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-08-07 21:50

On Wed, 1 Aug 2007 22:16:30 +0200, oz9abc wrote:

> Ok måske er 2005 alligevel ikke sålænge .... men hvis det er et syrebatteri
> skal det vel vedligeholdes vinteren over?
> Yuasa er såvidt jeg har hørt et rigtig godt batteri....Hvis det er en Gel
> type kræver det måske ikke vedligeholdelse som blybatteri med syre?

Gel typer skal kun vedligeholdes med et par opladninger vinteren over. Det
skal så helst være en spændingsreguleret lader. Gel-akku'er er robuste, med
høj startstrøm, og så kan de tåle at ligge ned, hvilket nok var årsagen til
at "fie" havde en sådan monteret ab fabrik.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste