/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kalibre... og maling ?
Fra : Moller


Dato : 01-08-07 11:01

Hejsa,
   På louis.de og andre webbikse ser jeg at der sælges speciel maling til
kalibrene. nogen der kan sige hvad specielt der skal til for at kunne
bruges ?

   Problemet ligger i at det er typisk guld, rød, blå osv. altså farver
der ser gyseligt ud på en nymales sort cykel, og vil derfor bare ha
shinet de nuværende op i sort farve igen, og tænkte om en gang sort
hammerite ovnlak ik kunne bruges ? tænker her på temperaturene, og jeg
aligevel skal give den nye udstødning 3-4 lag ekstra beskyttelse :)

--
VH
   Moller
   MZ ETZ 296RV , Suzuki DR500S
   Leise ist scheisse

 
 
Anders Majland (01-08-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 01-08-07 11:32

> Problemet ligger i at det er typisk guld, rød, blå osv. altså farver der
> ser gyseligt ud på en nymales sort cykel, og vil derfor bare ha shinet de
> nuværende op i sort farve igen, og tænkte om en gang sort hammerite ovnlak
> ik kunne bruges ? tænker her på temperaturene, og jeg aligevel skal give
> den nye udstødning 3-4 lag ekstra beskyttelse :)

Jeg har engang brugt en 2komponent (vist fra bildillen) og det gav mig et
ganske hæderligt resultat. Imho er rød den rigtige farve til en italiensk
bremsecylinder men det må da også kunne fåes i sort.

Men udover temperaturen skal det jo også helst være modstandsdygtig overfor
bremsevæske ...



Moller (01-08-2007)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 01-08-07 11:44

Anders Majland skrev:
> Jeg har engang brugt en 2komponent (vist fra bildillen) og det gav mig et
> ganske hæderligt resultat. Imho er rød den rigtige farve til en italiensk
> bremsecylinder men det må da også kunne fåes i sort.

   Nu sider der Brembo på MZ'en da det er en af de gode årgange inden de
begyndte at bruge italienske stumper til den ;) såååå rød er ikke en
option, da de Italienske dele til MZ er det værste crap der kan fås for
penge... vil nærmest sige at jeg foretrækker dele fra en kineser så :)

> Men udover temperaturen skal det jo også helst være modstandsdygtig overfor
> bremsevæske ...

   hmmm, modstandsdygtig er nok der problemet er... må ud og lede, måske
bildillen stadig har det, og det er i rød.

--
VH
   Moller
   MZ ETZ 296RV , Suzuki DR500S
   Leise ist scheisse

Tommy Fer (01-08-2007)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 01-08-07 12:05

Moller skrev:
> Anders Majland skrev:
>> Jeg har engang brugt en 2komponent (vist fra bildillen) og det gav mig
>> et ganske hæderligt resultat. Imho er rød den rigtige farve til en
>> italiensk bremsecylinder men det må da også kunne fåes i sort.
>
> Nu sider der Brembo på MZ'en da det er en af de gode årgange inden
> de begyndte at bruge italienske stumper til den ;) såååå rød er ikke en
> option, da de Italienske dele til MZ er det værste crap der kan fås for
> penge... vil nærmest sige at jeg foretrækker dele fra en kineser så :)

Hvor tror du Brembo bliver lavet henne? Du får 2 gæt...

mvh Tommy Fer

Ukendt (01-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-08-07 12:10

On Wed, 01 Aug 2007 12:44:11 +0200, Moller wrote:

> Nu sider der Brembo på MZ'en da det er en af de gode årgange inden de
> begyndte at bruge italienske stumper til den ;)

Ahemm host, host, hvor er det nu liiige Brembo kommer fra ;-D

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Moller (01-08-2007)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 01-08-07 12:54

Orla Pedersen skrev:
> On Wed, 01 Aug 2007 12:44:11 +0200, Moller wrote:
>
>> Nu sider der Brembo på MZ'en da det er en af de gode årgange inden de
>> begyndte at bruge italienske stumper til den ;)
>
> Ahemm host, host, hvor er det nu liiige Brembo kommer fra ;-D

   Pis... havde ikke trode et så godt produkt ku komme derfra ;)

--
VH
   Moller
   MZ ETZ 296RV , Suzuki DR500S
   Leise ist scheisse

Ivan Nielsen (01-08-2007)
Kommentar
Fra : Ivan Nielsen


Dato : 01-08-07 20:42



> Jeg har engang brugt en 2komponent (vist fra bildillen) og det gav mig et
> ganske hæderligt resultat. Imho er rød den rigtige farve til en italiensk
> bremsecylinder men det må da også kunne fåes i sort.
>
> Men udover temperaturen skal det jo også helst være modstandsdygtig
> overfor bremsevæske ...
>
Jeg har engang ladet mig fortælle (og tror da også på) at
silicone-bremsevæske ikke angriber malingen. Så for et par år siden gav jeg
min caliper nogen Hammerite og skiftede så samtidig til
silicone-bremsevæske. Og det holder da endnu selvom der er blevet spildt
lidt bremsevæske i ny og næ. Men det er vigtigt at systemet blivr renset
helt ud for den gamle bremsevæske da de to typer tilsyneladende ikke kan
samarbejde. Silicone bremsevæske er vist lidt dyrere og vist ikke så godt
til vilde ræsere. Jeg anvendte Bel-Ray Silicone Dot 5 købt hos
http://www.naestvedmcvaerksted.dk/

Ivan Nielsen

Honda CB500 four
og nu også
Honda CX500 som lige er importeret - men mere om det senere



Moller (01-08-2007)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 01-08-07 21:22

Ivan Nielsen skrev:
> Jeg har engang ladet mig fortælle (og tror da også på) at
> silicone-bremsevæske ikke angriber malingen. Så for et par år siden gav jeg
> min caliper nogen Hammerite og skiftede så samtidig til
> silicone-bremsevæske. Og det holder da endnu selvom der er blevet spildt
> lidt bremsevæske i ny og næ. Men det er vigtigt at systemet blivr renset
> helt ud for den gamle bremsevæske da de to typer tilsyneladende ikke kan
> samarbejde. Silicone bremsevæske er vist lidt dyrere og vist ikke så godt
> til vilde ræsere. Jeg anvendte Bel-Ray Silicone Dot 5 købt hos

   Yeps, Dot 5 er ikke så agresiv, nu kan jeg ikke huske forskellen ellers
ud over der skulle være brug for hyppigere bremsevæskeskift(gør ik
noget, der sker hvert forår aligevel) men er det ik modsat, altså at det
er Dot 5 som racerne bruger ? da den kan klare højere temperatur ?

   Tror planen pt. er at få den renset godt af, og alle gamle malings
rester fjernet, og så en god sort Hammerite på, da de i forvejen kan
tåle utroligt meget :)

--
VH
   Moller
   MZ ETZ 296RV , Suzuki DR500S
   Leise ist scheisse

Anders Majland (02-08-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 02-08-07 09:03

> Tror planen pt. er at få den renset godt af, og alle gamle malings rester
> fjernet, og så en god sort Hammerite på, da de i forvejen kan tåle
> utroligt meget :)

Så husk grunderen - ellers holder hammerite ikke på alu.



Armand (02-08-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-08-07 15:46


"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:46b0eb5f$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Ivan Nielsen skrev:
>> Jeg har engang ladet mig fortælle (og tror da også på) at
>> silicone-bremsevæske ikke angriber malingen. Så for et par år siden gav
>> jeg min caliper nogen Hammerite og skiftede så samtidig til
>> silicone-bremsevæske. Og det holder da endnu ..........
>
> Yeps, Dot 5 er ikke så agresiv, nu kan jeg ikke huske forskellen ellers ud
> over der skulle være brug for hyppigere bremsevæskeskift
>
Den silikone-baserede suuuger ikke vand til sig, hvilket er den almindelige
glykol-baserede bremsevædskes kedelige egenskab!
Med vand falder kogepunktet drastiskt og derfor fordrer de glykolbaserede
også jævnlig udskiftning for at få givent vand ud af systemet - Det modsatte
skulle derimod være de silikone-baseredes fordel :-|

> ....men er det ik modsat, altså at det er Dot 5 som racerne bruger ? da
> den kan klare højere temperatur ?
>
Der var ligesom lagt op til dét, men jeg mener ikke at de silikone-baserede
har fået nogen større succes indenfor race - fordi at de er en anelse mindre
"faste" i brug, og for de hårdeste racer-hunde er 100% hårdt bremsetryk et
must!

--
Armand.



Brian Sørup (04-08-2007)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 04-08-07 16:09


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:46b1edfa$0$8223$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Den silikone-baserede suuuger ikke vand til sig, hvilket er den
almindelige
> glykol-baserede bremsevædskes kedelige egenskab!

Jeg er nødt til at rette ovenstående misforståelse (igen) - bremsevædske
optager *ikke* vand uanset hvad den er lavet af, hvis der kan komme
luft/vand ind i systemet kan vædsken også komme ud !
Bremsevædsken *udskiller* vand når den varmes nok op. Jeg har
oplysningen fra en gut der er (var) testkører hos SBS www.sbs.dk og
var på Bronzekursus.
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36




Armand (04-08-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-08-07 16:34


"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46b49664$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:46b1edfa$0$8223$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>> Den silikone-baserede suuuger ikke vand til sig, hvilket er den
>> almindelige glykol-baserede bremsevædskes kedelige egenskab!
>
> Jeg er nødt til at rette ovenstående misforståelse (igen) - bremsevædske
> optager *ikke* vand uanset hvad den er lavet af, hvis der kan komme
> luft/vand ind i systemet kan vædsken også komme ud !
> Bremsevædsken *udskiller* vand når den varmes nok op. Jeg har
> oplysningen fra en gut der er (var) testkører hos SBS www.sbs.dk og
> var på Bronzekursus.
>
Tjaeh :-/
Som du skriver hér så det vand der lader sig udskille under opvarmning jo
være kommet ind engang, og hvis ikke det er tilsat af fabrikanten eller
direkte hældt i reservoiret, så må vædsken have optaget det på anden vis :-/
Glykol-baserede bremsevædsker ér såkaldt hygroskopisk, hvilket dækker over
dens evne til at suge fugt til sig.
Bremsning producerer varme og bremsevædskes fineste egenskab er dets
kogepunkt, der som regel ligger på 270-280°.
Idet en vædske koger transformerer den sig til luftform (á damp), og akut
luft i bremsesystemet er ikke en oplevelse man skal unde nogen =
Vands kogepunkt er som bekendt 100°, og blot en enkelt procents
vand-forurening bringer bremsevædskens kogepunkt omkring 30% nedad, hvorfor
der er stor forskel på om det er en frisk bremsevædske eller en halvgammel
sag der har haft lang tid til at optage vand, at man har i systemet når man
akkurat er kommet ind i Italien og skal køre nedad Alperne

--
Armand.



Ukendt (01-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-08-07 12:07

On Wed, 01 Aug 2007 12:01:20 +0200, Moller wrote:


> Problemet ligger i at det er typisk guld, rød, blå osv. altså farver
> der ser gyseligt ud på en nymales sort cykel,

Anodisering ? Meget holdbart, og kan gøres i sort. Ellers er det nok ikke
varmen, der er det største problem, (hvor meget tåler gummipakningerne),
men mere spildt bremsevædske. På den gamle XS var de lakeret med noget
hverken bums, ætsnatron, eller lignende kunne angribe, måske pulverlakering
?

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Anders Majland (01-08-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 01-08-07 13:36

> hverken bums, ætsnatron, eller lignende kunne angribe, måske
> pulverlakering

Til gengæld faldt det af i falger på aprilia'en efter at blive udsat for
dansk vintervejr. Efter 2 vintre havde jeg en fin grå overflade (rå
oxyderet alu) .... Men jeg tror egenligt at de dele var alm vådlakeret.

Men en eloxering eller pulverlakering holder nok bedre end bildillens
2komponent. Men jeg smadret den ene kaliper så hvis nogen har lyst til at
test holdbarhed af lakeringen er de velkomne til at få en halv kaliber ...

/A



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste