start problemer gs 500
Fra : søren nielsen

Dato : 31-07-07 20:20

Den startede fint imorges, men senere på dagen kommer der kun klikkelyde
ud af maskinen.
Lidt som en symaskinenål med en metalplade.
Der er lys i alle dioder of forlygten.

prøver i frigear, støtteben op, lys slukker, ingen forskel i lyden.

Den kan løbes igang meget nemt.

efter en lang tur hjem forsøger jeg at starte lige efter parkering.
Helt samme resultat.

PT er batteriet til opladning, men laderen viste ikke i nærheden af fladt.

nogen forslag?

Fra : Rasmus

Dato : 31-07-07 20:34

Start relæ......?
Prøv evt at luse det over så starteren får strøm direkte...
Så ved du om starteren virker...

Fra : Morten

Dato : 31-07-07 20:46

kabel til starter sider løst, evt irret
mvh Morten

Fra : Armand

Dato : 31-07-07 23:03

> [...]
> Helt samme resultat.
> PT er batteriet til opladning, men laderen viste ikke i nærheden af fladt.

Det kan hænde at kullene i startermotoren er nedslidte/færdige ?
En metode til at forvisse sig om dét er at sætte i mellemhøjt gear og trække
motorcyklen bagud i en række hårde ryk, og umiddelbart efter forsøge at
starte motoren med selvstarteren! Starter den, er det kullene der er
færdige!

Mekanikken bag tricket er at man tvinger motoren og, p.g.a. starterfriløbets
virkning, startmotor baglæns rundt og dén bevægelse kan få nedslidte kul til
at vrikke sig lidt i deres føring og derved danne kontakt til elmotorens
kobberbaner.
Men det er i værste fald et one-time-only og i bedste fald noget man kan
benytte en uges tid, og den bedste egenskab ved tricket er at det er et
stensikkert tegn på at kullene er udskiftningsrede!!

Det skal lige indskydes at tricket ikke er 100% sikkert, derved at selv om
kullene er færdige, kan det hænde at tricket ikke kan få vrikket dem på
plads for bare én ekstra start!

--
Armand.

Fra : Studo

Dato : 01-08-07 08:45

Armand wrote:

> [...]

> kullene er færdige, kan det hænde at tricket ikke kan få vrikket dem på

Er det ikke også det samme trick, som et let slag på starteren?

Kullene skal vel bare rystes lidt, så fjedrene kan presse dem lidt længere
ud, og få kontakt.

Din metode er mere elegant. Der kræves ikke værktøj. Og hidsige personer
får ikke buler i starteren.

Fra : Armand

Dato : 01-08-07 18:18

"Studo" <"rekvalm"@googlemail.com skrev i en meddelelse

> Er det ikke også det samme trick, som et let slag på starteren?
> Kullene skal vel bare rystes lidt, så fjedrene kan presse dem lidt længere
> ud, og få kontakt.

Jup!
Kørte, i bil, engang familien hjem til det østjydske fra Sjælland i
buldrende vinter- mørke/kulde med periodisk lys i ladelampen - Periodisk
fordi jeg, når den havde været tændt et stykke tid, holdt ind til siden og
gokkede den let tilgængelige generator med en hjulnøgle til jeg kunne høre
at tomgangsomdrejningerne faldt p.g.a. den større modstand i den ladende
generator - Min svigermor var et rystende nervevrag indtil Lillebæltsbroen
kunne ses

> Din metode er mere elegant. Der kræves ikke værktøj. Og hidsige personer
> får ikke buler i starteren.

Tak!
Min begrundelse er at man derigennem altid har "adgang" til starteren, som
kán være svær at nå med en kølle på nogle modeller !

--
Armand.

Fra : søren nielsen

Dato : 01-08-07 18:58

Takker for svarene. Der var da et par trix.

Fejlen var noget så banalt som en tæret skrue ved batteriet.
Der var forbindelse, men der kunne åbenbart ikke rives nok størm til
starteren :s

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-08-07 19:14

søren nielsen skrev:

> Der var forbindelse, men der kunne åbenbart ikke rives nok størm til
> starteren :s

Mener den trækker en gnist, der efterlader noget slam, der ikke giver bedre
forbindelse.

Been there - twice - med både Suzuki og - i sin tid - Kadett.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd