| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Kørsel mellem rækkerne ved kø og langsom t~ Fra : Georg | 
  Dato :  29-07-07 11:18 |  
  |   
            Dette har nok almen interesse for mc-folket. 
 Efter adspørgsel hos færdselspolitiet gælder følgende hvis man på mc kører 
 mellem rækkerne ved kø og (meget) langsomtkørende trafik.
 
 Kørsel i nødspor - bøde og klip i kørekortet.
 Overhaling af køretøj i samme bane venstre om - gratis. (Samtidig 
 forbikørsel af et køretøj i en evt. til venstreliggende bane er jo lovligt 
 ved køkørsel).
 Overhaling af køretøj i samme bane højre om - bøde og klip i kørekortet.
 Slingrekørsel hvor kørebanelinien krydses flere gange (balanceproblemer) - 
 da hensigten ikke er klar skal sagen afgøres af en domstol.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           SmaRTrxxv (29-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : SmaRTrxxv | 
  Dato :  29-07-07 11:41 |  
  |   
            Georg wrote:
 > Dette har nok almen interesse for mc-folket. Efter adspørgsel hos 
 > færdselspolitiet gælder følgende hvis man på mc kører mellem rækkerne 
 > ved kø og (meget) langsomtkørende trafik.
 > 
 > Kørsel i nødspor - bøde og klip i kørekortet.
 > Overhaling af køretøj i samme bane venstre om - gratis. (Samtidig 
 Den er svær.. Da man ret nemt kommer for tæt på - og så er det pludselig 
 uforsvarlig kørsel... Der skal temmelig god plads før den er helt 
 "hjemme", og det er der sjældent på motorvejen..
 
 Thore
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jørgen Andersen (29-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Andersen | 
  Dato :  29-07-07 14:41 |  
  |   
            
 "SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse 
 news:46ac6f77$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Georg wrote:
 >> Dette har nok almen interesse for mc-folket. Efter adspørgsel hos færdselspolitiet 
 >> gælder følgende hvis man på mc kører mellem rækkerne ved kø og (meget) langsomtkørende 
 >> trafik.
 >>
 >> Kørsel i nødspor - bøde og klip i kørekortet.
 >> Overhaling af køretøj i samme bane venstre om - gratis. (Samtidig
 > Den er svær.. Da man ret nemt kommer for tæt på - og så er det pludselig uforsvarlig 
 > kørsel... Der skal temmelig god plads før den er helt "hjemme",
 
 eller også er det højre om, hvad det vel som oftest er.
 I øvrigt syntes jeg det er en uskik og dårlig køkultur,
 da vi også selv forventer at måtte optage en vejbane
 i fuld bredde. 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            OK (29-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : OK | 
  Dato :  29-07-07 17:04 |  
  |   
            
 "Jørgen Andersen" <joergen_ilse@hotmailFJERN.com> skrev i en meddelelse 
 news:46ac9914$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > I øvrigt syntes jeg det er en uskik og dårlig køkultur,
 > da vi også selv forventer at måtte optage en vejbane
 > i fuld bredde.
 
 Jeg har svært ved at se uskikken i det, da man ikke generer nogen som helst. 
 Tværtiomod frigiver man plads bagud, så køen bliver lidt kortere.
 Har selv praktiseret det på årets tur gennem tyskland. Ingen problemer, 
 ingen sure miner, og de fleste bilister giver endda plads til at man kan 
 gøre det.
 
 mvh Ole 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             frølårsraketten (29-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : frølårsraketten | 
  Dato :  29-07-07 17:21 |  
  |   
            
 "OK" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev
 > Har selv praktiseret det på årets tur gennem tyskland. Ingen problemer, 
 > ingen sure miner, og de fleste bilister giver endda plads til at man kan 
 > gøre det.
 
 Har jeg også oplevet - og som du skriver: ingen sure miner! Det er min 
 (udokumenterede) fornemmelse, at tyskerne generelt er venligt stemt overfor 
 MC'ister. Men hvad siger tysk politi, hvis de ser det?
 
 
               Ô
             °/¥\°
         «=(Ô)=»
               []        Pierre 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Bongo (29-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bongo | 
  Dato :  29-07-07 17:37 |  
  |   
            
 > Har jeg også oplevet - og som du skriver: ingen sure miner! Det er min
 > (udokumenterede) fornemmelse, at tyskerne generelt er venligt stemt 
 > overfor MC'ister.
 
 Det er også helt klart min oplevelse, og i Italien tog de endda nødsporet i 
 brug!?? Vi blev nu pænt i køen. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Matthias H Matthiess~ (29-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Matthias H Matthiess~ | 
  Dato :  29-07-07 17:36 |  
  |   
            
 "frølårsraketten" <pixel@debie.dk(fjern ixel)> skrev i en meddelelse 
 news:46acbe59$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "OK" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev
 >> Har selv praktiseret det på årets tur gennem tyskland. Ingen problemer, 
 >> ingen sure miner, og de fleste bilister giver endda plads til at man kan 
 >> gøre det.
 >
 > Har jeg også oplevet - og som du skriver: ingen sure miner! Det er min 
 > (udokumenterede) fornemmelse, at tyskerne generelt er venligt stemt 
 > overfor MC'ister. Men hvad siger tysk politi, hvis de ser det?
 >
 >
 Danskerne vil bare ikke finde sig i det.
 For her gælder nemlig janteloven.
 Ham på motorcyklen skal ikke forbi mig!  Han skal bestemt ikke komme før 
 mig, så jeg spærrer lige vejen for ham.
 I stedet for at give plads så han kan komme væk og køen hurtigere kan blive 
 opløst når der kommer gang i den igen.
 Hilsen Matthias
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               HC (29-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : HC | 
  Dato :  29-07-07 18:33 |  
  |  
 
            Matthias H Matthiessen wrote:
 > Danskerne vil bare ikke finde sig i det.
 > For her gælder nemlig janteloven.
 > Ham på motorcyklen skal ikke forbi mig!  Han skal bestemt ikke komme før 
 > mig, så jeg spærrer lige vejen for ham.
 Den var faktisk oppe her i gruppen lidt tidligere, og jeg vil give 
 Matthias ret - prøver man at springe køen over i Danmark risikerer man 
 nok en del mere end hvis man gør det i f.eks. Tyskland og Italien, hvor 
 man er vant til denne kørestil.
 Personligt syntes jeg også det er lidt en uskik, og at det stiller 
 motorcykelister i et unødvendigt dårligt lys blandt mindre tolerante 
 trafikanter. Det er bare mine 2 cent, og ikke noget I behøver kommentere   
Hygge,
 HC
 -- 
 Keep the rubber side down and the shiny side up!
 Honda CB1300 ABS 2005
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               OleG (30-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : OleG | 
  Dato :  30-07-07 23:33 |  
  |   
            > Danskerne vil bare ikke finde sig i det.
 > For her gælder nemlig janteloven.
 > Ham på motorcyklen skal ikke forbi mig!  Han skal bestemt ikke komme før 
 > mig, så jeg spærrer lige vejen for ham.
 
 Jeg har nu praktiseret det dagligt i det nordlige Århus de seneste 3-4 år 
 og det uden nogen som helst problemer. Jeg kører kun op når bilerne holder 
 helt stille eller ruller ganske langsomt. Har aldrig været ude for at 
 nogen har forsøgt at spærre vejen for mig. Måske har det også noget at 
 gøre med, hvor hurtigt man kører op mellem bilerne... Hvis jeg sad i en 
 bil og der kom en kværn bragende op mellem rækkerne, tror jeg også mit pis 
 kunne komme lidt i kog :-/
 
 Mvh OleG
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jim Andersen (16-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jim Andersen | 
  Dato :  16-08-07 14:29 |  
  |   
            Matthias H Matthiessen wrote:
 > Danskerne vil bare ikke finde sig i det.
 > For her gælder nemlig janteloven.
 > Ham på motorcyklen skal ikke forbi mig!  Han skal bestemt ikke komme
 > før mig, så jeg spærrer lige vejen for ham.
 > I stedet for at give plads så han kan komme væk og køen hurtigere kan
 > blive opløst når der kommer gang i den igen.
 
 Selvfølgelig er der en spade engang imellem der har det sådan. Men det er 
 laaaangt fra normen.
 
 Rigtig mange giver plads. De fleste af dem der ikke giver plads, sidder 
 enten og sover eller sms'er.
 
 /jim 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Henrik Nielsen (30-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Nielsen | 
  Dato :  30-07-07 21:09 |  
  |   
            "I øvrigt syntes jeg det er en uskik og dårlig køkultur"
 
 Tjaa. Køkørsel er ikke sjovt på MC. Koble ind og ud 500 gange, hvis solen 
 bager, bliver man stegt. Holder man i Tunnel bliver man forgiftet... Ja, 
 siger bilisten, men du har selv valgt..... Men helt ærlig, det kan ikke 
 passe at man ikke kan gøre plads til hinandens forskelligheder i dette 
 "rige" land. Vis hensyn og hjælp din medtrafikant. Nå nej, der havde jo lige 
 overset janteloven...
 
 Helt ærligt. Hvis MC'erne kommer frem og væk ved næste afkørsel e.l. Så er 
 de ude af køen, til glæde for alle andre. Der går ikke noget fra nogen.
 
 Men jeg gør det stortset aldrig herhjemme det er for farligt. Men syd for 
 grænsen, gør jeg det altid. Nogle gange har jeg valgt at holde min plads i 
 køen, da jeg kunne se det ikke ville hjælpe mig at komme frem. Så begynder 
 bilerne foran at trækker endnu længere mod højre, mens de har en arm ude af 
 vinduet for at vinke mig frem!!!! Det er oplevet flere gange på i Tyskland 
 og Italien.
 
 Janteloven oplevede jeg selv for et par weekender siden. Der var sket en 
 ulykke på lillebæltsbroen. Jeg var i bil og holdt i overhalingsbanen, helt 
 stille. Vi holdt der i en time. Inderbane rullede meget langsomt. Der var en 
 afkørsel ca. 3-400 meter fremme. Jeg havde mine 2 drenge med i bilen på hhv 
 2½ år og 3mdr. Vi var løbet tør for vand og den lille var begyndt at skrige 
 på mælk, så der skulle ammes. Jeg forsøgte at komme ind i inderbanen så jeg 
 kunne komme fra motorvejen. Ham der holdt ved siden af begyndte rulle 
 fremad, jeg gjorde tegn til bilen bagved at jeg gerne ville klemmes ind. Med 
 det resultat at idioten bare gassede lidt kraftigere op sluttede tæt op bag 
 den næste, for så at blive på siden af mig, så længe som muligt..!!!! Og 
 råbte jeg bare kunne holde min bane og vente til motorvejen blev ryddet... 
 Denne idiot mødte jeg senere på afkørslen, han havde fået samme idé som mig. 
 Men jeg undre mig over hvad det er som sker med folk her i DK. Kan vi 
 virkelig ikke hjælpe hinanden og vise hensyn. Den slags oplever jeg aldrig 
 under kørsel i udlandet....
 
 Det tog os 4½ time at kører 150 km den dag.....
 
 -- 
 Mvh.
 Henrik
 
 Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ths (30-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ths | 
  Dato :  30-07-07 23:19 |  
  |   
            
 "Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i meddelelsen 
 news:46ae4530$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
 
 Snip
 
 > Med det resultat at idioten bare gassede lidt kraftigere op sluttede tæt 
 > op bag den næste, for så at blive på siden af mig, så længe som 
 > muligt..!!!! Og råbte jeg bare kunne holde min bane og vente til 
 > motorvejen blev ryddet... Denne idiot mødte jeg senere på afkørslen, han 
 > havde fået samme idé som mig. Men jeg undre mig over hvad det er som sker 
 > med folk her i DK. Kan vi virkelig ikke hjælpe hinanden og vise hensyn. 
 > Den slags oplever jeg aldrig under kørsel i udlandet....
 
 Nu er betegnelsen "idiot" jo en medicinsk betegnelse, så du kunne jo evt. 
 starte med at omtale dine medmennesker lidt bedre. Start med manden i 
 spejlet!
 
 Måske havde din "kombatant" samme problem - og en anden billist lod dig jo 
 komme ind i højre side, siden du kunne møde "kombatanten" på afkørslen 
 senere. Måske forsøgte billisten bare at skabe en plads bagved, så du kunne 
 trække ind i højre side...?
 
 Altså er episoden nærmest et eksempel på, at selvom du blev ophidset af at 
 sidde fast i en kø, så fik du hjælp af en anden billist, der havde overskud 
 til ikke at lade sin fustration og galde gå ud over andre billister.
 
 Venlig hilsen
 Ths.
 (Der ofte kører mellem billister, der holder i kø på motorvejen - og aldrig 
 har oplevet nævneværdige problemer. De fleste billister giver faktisk 
 plads - hvis de får øje på en).
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Jens Meldgaard (31-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Meldgaard | 
  Dato :  31-07-07 01:54 |  
  |   
            
 "Ths" <qq@invalid.dk> skrev i en meddelelse 
 news:46ae63e1$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i meddelelsen 
 > news:46ae4530$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > Snip
 
 > Måske forsøgte billisten bare at skabe en plads bagved, så du kunne trække 
 > ind i højre side...?
 
 Det tror du da vist ikke engang selv på, vel!!!!!!
 
 mvh Jens
 Sydals
 
 >
 > Venlig hilsen
 > Ths.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Anders Majland (31-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Majland | 
  Dato :  31-07-07 07:06 |  
  |   
            > (Der ofte kører mellem billister, der holder i kø på motorvejen - og 
 > aldrig har oplevet nævneværdige problemer. De fleste billister giver 
 > faktisk plads - hvis de får øje på en).
 
 Det er ikke ofte at jeg gør det men det sker da indimellem. Min erfaring er 
 er også at langt de fleste giver plads, eller i det mindste holder deres 
 bane. Men der er så måske 1/10 promille der vil gøre alt for at du ikke skal 
 forbi - incl fysisk at køre dig ad vejen.
 
 Men det kun på de sjællandske motorveje jeg har oplevet et sådant 
 fjendskab... 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Henrik Nielsen (01-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Nielsen | 
  Dato :  01-08-07 19:01 |  
  |   
            "Nu er betegnelsen "idiot" jo en medicinsk betegnelse, så du kunne jo evt. 
 starte med at omtale dine medmennesker lidt bedre. Start med manden i 
 spejlet!"
 
 Jeg kalder en skovl for en skovl. Og jeg synes stadig det er idioti!
 
 "Måske havde din "kombatant" samme problem"
 Så burde han da have haft forståelse for problemet!
 
 " - og en anden billist lod dig jo komme ind i højre side"
 Bilen bagved kunne heldigvis se hvor åndsvagt det var.
 
 "Altså er episoden nærmest et eksempel på, at selvom du blev ophidset"
 Hvor i mit indlæg fremgår det at jeg er ophidset. Der skal mere til. Livet 
 er for kort til det.... Jeg har de sidste mange år kørt fra 35-100000km/år, 
 så jeg er vant til det. De sidste par år er det dog nok nærmere de 
 35000km/år
 
 -- 
 Mvh.
 Henrik
 
 Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Brian Lund Larsen (31-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian Lund Larsen | 
  Dato :  31-07-07 05:43 |  
  |  
 
            On 29 Jul., 19:32, HC <h...@saustrup.net> wrote:
 > Matthias H Matthiessen wrote:
 > > Danskerne vil bare ikke finde sig i det.
 > > For her gælder nemlig janteloven.
 > > Ham på motorcyklen skal ikke forbi mig!  Han skal bestemt ikke komme før
 > > mig, så jeg spærrer lige vejen for ham.
 >
 > Den var faktisk oppe her i gruppen lidt tidligere, og jeg vil give
 > Matthias ret - prøver man at springe køen over i Danmark risikerer man
 > nok en del mere end hvis man gør det i f.eks. Tyskland og Italien, hvor
 > man er vant til denne kørestil.
 >
 > Personligt syntes jeg også det er lidt en uskik, og at det stiller
 > motorcykelister i et unødvendigt dårligt lys blandt mindre tolerante
 > trafikanter. Det er bare mine 2 cent, og ikke noget I behøver kommentere   
>
 Uskik eller ej, jeg kører på køgebugt parkeringspladsen hver dag og
 praktiserer det i stor stil. De fleste giver enten plads eller bliver
 hvor de er, men der er gerne en enkelt eller 2 der trækker ud og
 spærrer, så bliver jeg bag dem til der kommer lidt gang i rækkerne
 igen og smutter så forbi.
 Jeg kører kun imellem når begge rækker holder stille eller næsten
 stille, for stor forskel i hastighed rækkerne imellem resulterer
 hurtigt i vognbane skift så snart der er antydningen af et hul.
 --
 // brian - SV1000S K6
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Arne Lorenzen (31-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Lorenzen | 
  Dato :  31-07-07 08:00 |  
  |  
 
            Brian Lund Larsen skrev den 31 jul 2007 i 
 news:1185856983.029840.145780@d55g2000hsg.googlegroups.com:
 > Uskik eller ej, jeg kører på køgebugt parkeringspladsen hver dag og
 > praktiserer det i stor stil. De fleste giver enten plads eller bliver
 > hvor de er, men der er gerne en enkelt eller 2 der trækker ud og
 > spærrer, så bliver jeg bag dem til der kommer lidt gang i rækkerne
 > igen og smutter så forbi.
 Altså, de der få båtnakker (for ikke at bruge et medicinsk udtryk) der 
 decideret begynder at spærre havde CC i sin tid en kur imod: Klods op på 
 siden af dem og "banke pænt på" på taget, der skulle noget til for at de så 
 ikke flyttede sig. Så ku´vi trille igen   
-- 
 Mvdlh - Arne Lorenzen /  http://dfmc.dk/?id=183
Om signatur og quoting:  http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Anders Majland (31-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Majland | 
  Dato :  31-07-07 13:21 |  
  |  
 
            > Altså, de der få båtnakker (for ikke at bruge et medicinsk udtryk) der
 > decideret begynder at spærre havde CC i sin tid en kur imod: Klods op på
 > siden af dem og "banke pænt på" på taget, der skulle noget til for at de 
 > så
 > ikke flyttede sig. Så ku´vi trille igen   
Nu er der nok så sket det siden "sin tid" at gør du det idag er oddsene for 
 at blive kørt ned så store at jeg ikke ville spille på det... "Road Rage" er 
 godt nok ikke nyt, men det er ikke så mange år siden at ordet kom med i 
 almindeligt dansk sprogbrug.
 Men en flad hånd på taget af en bil larmer "helt vildt" i bilen - jeg har 
 som fodgænger brugt det et par gange når jeg har været ved at blive kørt ned 
 i fodgængerfelter ... 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Søren Hedegaard - SH~ (31-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Søren Hedegaard - SH~ | 
  Dato :  31-07-07 10:22 |  
  |   
            Kom vi ikke helt væk fra Georg's indlæg og hvad det drejede sig om.......
 
 Hvis jeg tolker det helt rigtigt, så må man gerne køre mellem rækkerne, hvis 
 man ligger i indersporet, men hvis man fra ydersporet kører imellem 
 rækkerne, giver det en bøde og et klip.....
 
 Mvh.
 Virago - Søren......der også praktiserer at køre mellem køerne, når der er 
 plads - altid uden problemer..
 
 
 "Georg" <georg@lorentzen.dk> wrote in message 
 news:f8hpgh$rjp$1@abbeden.bunk.cc...
 > Dette har nok almen interesse for mc-folket. Efter adspørgsel hos 
 > færdselspolitiet gælder følgende hvis man på mc kører mellem rækkerne ved 
 > kø og (meget) langsomtkørende trafik.
 >
 > Kørsel i nødspor - bøde og klip i kørekortet.
 > Overhaling af køretøj i samme bane venstre om - gratis. (Samtidig 
 > forbikørsel af et køretøj i en evt. til venstreliggende bane er jo lovligt 
 > ved køkørsel).
 > Overhaling af køretøj i samme bane højre om - bøde og klip i kørekortet.
 > Slingrekørsel hvor kørebanelinien krydses flere gange (balanceproblemer) - 
 > da hensigten ikke er klar skal sagen afgøres af en domstol.
 > 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           kop (31-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : kop | 
  Dato :  31-07-07 10:46 |  
  |   
            
 
 > Kom vi ikke helt væk fra Georg's indlæg og hvad det drejede sig om.......
 >
 > Hvis jeg tolker det helt rigtigt, så må man gerne køre mellem rækkerne, 
 > hvis man ligger i indersporet, men hvis man fra ydersporet kører imellem 
 > rækkerne, giver det en bøde og et klip.....
 
 ......nej ikke korrekt, det drejer sig om du kører højre eller venstre om i 
 den vognbane du befinder dig......
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Niels Pein (31-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Pein | 
  Dato :  31-07-07 21:59 |  
  |  
 
            "kop" skrev ...
 >
 > "Søren Hedegaard - SH-Music" skrev ...
 >>
 >> Hvis jeg tolker det helt rigtigt, så må man gerne køre mellem rækkerne, 
 >> hvis man ligger i indersporet, men hvis man fra ydersporet kører imellem 
 >> rækkerne, giver det en bøde og et klip.....
 >
 > .....nej ikke korrekt, det drejer sig om du kører højre eller venstre om i 
 > den vognbane du befinder dig......
 >
 Som jeg ser det, så skriver I det samme.
 Hvis man kører _mellem_ rækkerne, så kører man jo venstre om (i orden) hvis 
 man befinder sig i indersporet, og højre om (ikke i orden) hvis man befinder 
 sig i ydersporet.
 Men jeg synes nu det er lidt fjollet, at der skal være så kæmpestor forskel 
 på, om ens hjul nu lige træder højre eller venstre om midterstriben. Det er 
 vist kun i teorien, at de få centimeters forskel kan gøre at man går fra 
 "100% i orden" til "bøde og klip". I praksis giver det ikke problemer, hvis 
 man gør det stille og roligt, det er i hvert fald min erfaring. Har 
 praktiseret det en del i Københavnsområdet, og har passeret politiet 2 gange 
 på den måde.
 -- 
 Mvh. Niels
 Bandit 1250 SA fra i morgen.    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             "J.C.Kløve" (31-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : "J.C.Kløve" | 
  Dato :  31-07-07 23:38 |  
  |  
 
            Niels Pein skrev:
 > "kop" skrev ...
 >> "Søren Hedegaard - SH-Music" skrev ...
 >>> Hvis jeg tolker det helt rigtigt, så må man gerne køre mellem rækkerne, 
 >>> hvis man ligger i indersporet, men hvis man fra ydersporet kører imellem 
 >>> rækkerne, giver det en bøde og et klip.....
 >> .....nej ikke korrekt, det drejer sig om du kører højre eller venstre om i 
 >> den vognbane du befinder dig......
 >>
 > Men jeg synes nu det er lidt fjollet, at der skal være så kæmpestor forskel 
 > på, om ens hjul nu lige træder højre eller venstre om midterstriben. Det er 
 > vist kun i teorien, at de få centimeters forskel kan gøre at man går fra 
 > "100% i orden" til "bøde og klip". I praksis giver det ikke problemer, hvis 
 > man gør det stille og roligt, det er i hvert fald min erfaring. Har 
 > praktiseret det en del i Københavnsområdet, og har passeret politiet 2 gange 
 > på den måde.
 Jeg kan fristes til at give dig ret!
 ....men (og er er jo altid et "men")
 Lov er lov og lov! Og lov skal i højere og højere grad holdes til punkt 
 og prikke i dette lille facistoide land, hvoefor sund fornuft sættes ud 
 af kraft.
 Loven er som skitseret i første post, og er givet ikke møntet på MC'ers 
 kørsel mellem rækkerne på køplagede motorveje - Loven er snarre rettet 
 mod forhold på almindeligt forekomne hoved- og landeveje, hvor den giver 
 anderledes mening.
 Det ændrer imidlertid ikke ved forholdet at lov er lov og den skal altså 
 overholdes til punkt og prikke, hvorfor motorvejs historien pludselig 
 bliver "underlig".
 -- 
 Dun@nt - der ikke kører op mellem rækkerne af ren og skær "angst"
 1K, SFau-R, White Gold
 http://www.dfmc.dk/?id=223  - DMCN# 745 - DMC - MCTC
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Jim Andersen (16-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jim Andersen | 
  Dato :  16-08-07 15:18 |  
  |   
            Niels Pein wrote:
 > Men jeg synes nu det er lidt fjollet, at der skal være så kæmpestor
 > forskel på, om ens hjul nu lige træder højre eller venstre om
 > midterstriben.
 
 Det har intet med hjulene at gøre.
 Du skal forestille dig striben som en 2 meter høj mur.
 
 Hvis du fx kører på en tresporet motorvej i den inderste, langsomste 
 vognbane, og så kører op mellem den inderste og midterste vognbane, er det 
 den alleryderste (venstre) spids (gerne et sidespejl eller en taske eller en 
 albue) der ikke må "røre" denne mur. Hvis du kan klare dét, overhaler du 
 lovligt/gratis venstre om. Og det er der vist kun 2 steder på det danske 
 motorvejsnet der er plads nok til.
 
 Hvis du derimod "rører muren" er du i gang med at overhale dem i den 
 midterste vognbane højre om (bøde + klip).
 
 > Har praktiseret det en del i
 > Københavnsområdet, og har passeret politiet 2 gange på den måde.
 
 MC politi? Eller var de i bil?
 
 /jim 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Niels Pein (19-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Pein | 
  Dato :  19-08-07 03:33 |  
  |   
            "Jim Andersen" skrev ...
 > Niels Pein wrote:
 >> Men jeg synes nu det er lidt fjollet, at der skal være så kæmpestor
 >> forskel på, om ens hjul nu lige træder højre eller venstre om
 >> midterstriben.
 >
 > Det har intet med hjulene at gøre.
 > Du skal forestille dig striben som en 2 meter høj mur.
 >
 > Hvis du fx kører på en tresporet motorvej i den inderste, langsomste 
 > vognbane, og så kører op mellem den inderste og midterste vognbane, er det 
 > den alleryderste (venstre) spids (gerne et sidespejl eller en taske eller 
 > en albue) der ikke må "røre" denne mur. Hvis du kan klare dét, overhaler 
 > du lovligt/gratis venstre om. Og det er der vist kun 2 steder på det 
 > danske motorvejsnet der er plads nok til.
 >
 > Hvis du derimod "rører muren" er du i gang med at overhale dem i den 
 > midterste vognbane højre om (bøde + klip).
 >
 Er det klart beskrevet i færdselsloven? Eller er det retspraksis?
 
 >> Har praktiseret det en del i
 >> Københavnsområdet, og har passeret politiet 2 gange på den måde.
 >
 > MC politi? Eller var de i bil?
 >
 Een af hver.
 Og jeg er faktisk også selv blevet overhalet af en MC betjent der kørte 
 hurtigere mellem rækkerne end jeg, og som så smuttede forbi da jeg lige 
 holdt pænt til højre da han kom op.
 -- 
 Mvh. Niels
 Bandit 1250 SA 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jim Andersen (20-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jim Andersen | 
  Dato :  20-08-07 09:36 |  
  |   
            Niels Pein wrote:
 >> Du skal forestille dig striben som en 2 meter høj mur.
 > Er det klart beskrevet i færdselsloven? Eller er det retspraksis?
 
 Tror det er klart beskrevet. Jeg hørte det fra 2 tidligere betjente (én af 
 dem mc-betjent) og de var rørende enige i ordvalget/metaforen.
 
 Af samme grund må/kan du heller ikke overhale venstre om (altså på den 
 normale lovlige måde) i yderste/hurtigste motorvejsvognbane, for dér er også 
 en hvid stribe ud til rabatten. Jeg havde spurgt dem fordi jeg håbede på jeg 
 kunne bruge en ret bred brostens-belægning, der gælder som en spærreflade, 
 som overhalingsbane. For modsat en malet spærreflade kan man jo ikke rigtig 
 "overskride" en brostensspærreflade når man er "på" den. Men næe nej, det 
 yderste højre af spærrefladen, tænkt op i 2 meters højde, må ikke komme i 
 kontakt med køretøjets yderste venstre.
 
 De teoretiserede så lidt videre (jeg forstod ikke lige helt hvad de mente 
 såe..) ang. en anden paragraf om at halvdelen af et køretøj måtte overskride 
 en stoplinje (eller noget) og nu var der kommet en ny slags lastbiler som 
 var så lange at når halvdelen var overskredet, så var køretøjet faktisk 
 allerede ovre på den anden side af vejen (eller vognbanen) og derfor var der 
 en anden paragraf der trådte i kraft og hvordan og hvorledes så.
 
 Så på den måde de snakkede om det lød det altså som om at "den med muren" er 
 klippefast.
 
 >>> Har praktiseret det en del i
 >>> Københavnsområdet, og har passeret politiet 2 gange på den måde.
 >>
 >> MC politi? Eller var de i bil?
 >>
 > Een af hver.
 > Og jeg er faktisk også selv blevet overhalet af en MC betjent der
 > kørte hurtigere mellem rækkerne end jeg, og som så smuttede forbi da
 > jeg lige holdt pænt til højre da han kom op.
 
 Ok. Ham der overhalede dig kan jeg forstå. For han havde måske travlt. Og i 
 bil har de jo svært ved at komme op til dig. Men jeg ville tro at en 
 mc-betjent der "sidder fast" i trafikken og keder sig, og så bliver 
 overhalet, ville byde chancen velkommen til at "jagte" dig op imellem 
 rækkerne.
 
 Jeg har heldigvis altid nået lige at spotte dem 2-3 biler inden, og kaste 
 mig ind på plads i rækken.
 
 /jim 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           "J.C.Kløve" (16-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : "J.C.Kløve" | 
  Dato :  16-08-07 19:36 |  
  |  
 
            Georg skrev:
 > Dette har nok almen interesse for mc-folket. Efter adspørgsel hos 
 > færdselspolitiet gælder følgende hvis man på mc kører mellem rækkerne 
 > ved kø og (meget) langsomtkørende trafik.
 > 
 > Kørsel i nødspor - bøde og klip i kørekortet.
 > Overhaling af køretøj i samme bane venstre om - gratis. (Samtidig 
 > forbikørsel af et køretøj i en evt. til venstreliggende bane er jo 
 > lovligt ved køkørsel).
 > Overhaling af køretøj i samme bane højre om - bøde og klip i kørekortet.
 > Slingrekørsel hvor kørebanelinien krydses flere gange (balanceproblemer) 
 > - da hensigten ikke er klar skal sagen afgøres af en domstol.
 > 
 Tja vi finder måske snart ud af hvad der er op og ned i praksis.   
Min nabo kørte forleden op mellem rækkerne på E45, med 30-40 km/t, 
 imedens rækkerne kørte langsomt (<30 km/t)
 Der blev han spottet af en betjent, der efterfølgende ringede til ham 
 for at intimidere ham (jeg må bruge dette ord, idet betjenten ikke vil 
 oplyse hvad forseelsen konkret består i, eller hvad det takseres til.)
 Dette har nu afstedkommet et par telefonsamtaler, uden de rigtig er 
 kommet videre.
 Jeg har anbefalet naboen, at nægte at oplyse noget som helst, ind til 
 betjenten formelt sender et bødeforlæg, så han (vi) kan se hvad det 
 drejer sig om.
 Jeg vil holde jer hen i spænding om det endelige udfald (til jeg selv 
 hører nærmere)og ellers poste det endelige resultat når dette foreligger.
 -- 
 Dun@nt
 1K, SFau-R, White Gold
 http://www.dfmc.dk/?id=223  - DMCN# 745 - DMC - MCTC
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Max Andersen (16-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Max Andersen | 
  Dato :  16-08-07 19:46 |  
  |   
            J.C.Kløve wrote:
 
 > Dette har nu afstedkommet et par telefonsamtaler, uden de rigtig er 
 > kommet videre.
 > 
 > Jeg har anbefalet naboen, at nægte at oplyse noget som helst, ind til 
 > betjenten formelt sender et bødeforlæg, så han (vi) kan se hvad det 
 > drejer sig om.
 > 
 > Jeg vil holde jer hen i spænding om det endelige udfald (til jeg selv 
 > hører nærmere)og ellers poste det endelige resultat når dette foreligger.
 > 
 
 Det får mig til at tænke på dengang jeg blev ringet op af en 'betjent' 
 omkring jeg havde kørt overfor rødt og skulle betale 700 kr. Det var 
 mildt i.f.t. det jeg havde gjort, så han hidsede sig voldsomt op, da jeg 
 betvivlede hans autoritet. Jeg blev truet med hvadsomhelst dengang.
 
 Jeg blev netop intimideret dengang og betalte, men måske burde man have 
 undersøgt at der ikke bare blev brugt en privat konto som indbetaling og 
 så bare et lille misbrug af politi-embede/papir, m.v.?
 
 Jeg synes det var en underlig måde at blive kontaktet på, når de normalt 
   bare skriver og ikke taler med nogen hvis de kan undgå det.
 
 Max
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            "J.C.Kløve" (16-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : "J.C.Kløve" | 
  Dato :  16-08-07 20:11 |  
  |  
 
            Max Andersen skrev:
 > J.C.Kløve wrote:
 > 
 >> Dette har nu afstedkommet et par telefonsamtaler, uden de rigtig er 
 >> kommet videre.
 >>
 >> Jeg har anbefalet naboen, at nægte at oplyse noget som helst, ind til 
 >> betjenten formelt sender et bødeforlæg, så han (vi) kan se hvad det 
 >> drejer sig om.
 >>
 >> Jeg vil holde jer hen i spænding om det endelige udfald (til jeg selv 
 >> hører nærmere)og ellers poste det endelige resultat når dette foreligger.
 >>
 > 
 > Det får mig til at tænke på dengang jeg blev ringet op af en 'betjent' 
 > omkring jeg havde kørt overfor rødt og skulle betale 700 kr. Det var 
 > mildt i.f.t. det jeg havde gjort, så han hidsede sig voldsomt op, da jeg 
 > betvivlede hans autoritet. Jeg blev truet med hvadsomhelst dengang.
 > 
 > Jeg blev netop intimideret dengang og betalte, men måske burde man have 
 > undersøgt at der ikke bare blev brugt en privat konto som indbetaling og 
 > så bare et lille misbrug af politi-embede/papir, m.v.?
 > 
 > Jeg synes det var en underlig måde at blive kontaktet på, når de normalt 
 >  bare skriver og ikke taler med nogen hvis de kan undgå det.
 Når de foretager en opringning, er det, efter min opfattelse, fordi de 
 står uden en reel sag. De mener selvfølgeligt ærligt og redeligt at de 
 har observeret et lovbrud, men de har ikke den fornødne dokumentation. 
 Ved at ringe forsøger de at få modtageren til at indrømme den pågældende 
 overtrædelse (det vil ofte lykkes) og så kan de sende et bødeforlæg - de 
 har jo en "tilståelse" - uden den (tilståelsen) har de ikke en døjd at 
 komme efter, hvorfor de ikke kan sende noget :-/
 -- 
 Dun@nt
 1K, SFau-R, White Gold
 http://www.dfmc.dk/?id=223  - DMCN# 745 - DMC - MCTC
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           "J.C.Kløve" (29-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : "J.C.Kløve" | 
  Dato :  29-08-07 17:13 |  
  |  
 
            J.C.Kløve skrev:
 > Georg skrev:
 >> Dette har nok almen interesse for mc-folket. Efter adspørgsel hos 
 >> færdselspolitiet gælder følgende hvis man på mc kører mellem rækkerne 
 >> ved kø og (meget) langsomtkørende trafik.
 >>
 >> Kørsel i nødspor - bøde og klip i kørekortet.
 >> Overhaling af køretøj i samme bane venstre om - gratis. (Samtidig 
 >> forbikørsel af et køretøj i en evt. til venstreliggende bane er jo 
 >> lovligt ved køkørsel).
 >> Overhaling af køretøj i samme bane højre om - bøde og klip i kørekortet.
 >> Slingrekørsel hvor kørebanelinien krydses flere gange 
 >> (balanceproblemer) - da hensigten ikke er klar skal sagen afgøres af 
 >> en domstol.
 >>
 > Tja vi finder måske snart ud af hvad der er op og ned i praksis.   
> 
 > Min nabo kørte forleden op mellem rækkerne på E45, med 30-40 km/t, 
 > imedens rækkerne kørte langsomt (<30 km/t)
 > 
 > Der blev han spottet af en betjent, der efterfølgende ringede til ham 
 > for at intimidere ham (jeg må bruge dette ord, idet betjenten ikke vil 
 > oplyse hvad forseelsen konkret består i, eller hvad det takseres til.)
 > 
 > Dette har nu afstedkommet et par telefonsamtaler, uden de rigtig er 
 > kommet videre.
 > 
 > Jeg har anbefalet naboen, at nægte at oplyse noget som helst, ind til 
 > betjenten formelt sender et bødeforlæg, så han (vi) kan se hvad det 
 > drejer sig om.
 > 
 > Jeg vil holde jer hen i spænding om det endelige udfald (til jeg selv 
 > hører nærmere)og ellers poste det endelige resultat når dette foreligger.
 > 
 Så forelægger der en endelig afgørelse.
 Efter en del samtaler i telefonen frem og tilbage med den pågældende 
 betjent, bliver der ro. Samtalernes omdrejningspuntkt er om der 
 forelægger en færdselsforseelse eller ej og hvor i denne forseelse så i 
 givet fald består.
 Kravet er umiddelbart kr. 1000,- og et klip. for "kørsel mellem rækkerne"
 Efter en uges tid, med ro,(og en tro på at sagen har fundet en "stille 
 død") ringer han igen =8-\
 Denne gang for at meddele at han ikke yderligere vil forfølge sagen.
 Han har på den givne foranledning gransket lovens ord og bogstav og 
 finder det ikke tjenligt at tage i retten for at få en "egentlig og 
 endelig" afgørelse på sagen.
 Hans (brtjentens) konklussion er.
 En overhaling i egen bane kan godt være lovligt, hvis der er palds (vag 
 formulering i loven - betjentens ord) og at det foregår med fornødent 
 hensyn. (Ikke noget med at køre "stærkt" - betjentens ord.)
 En beviselig overskridelse af afstribningen er ulovlig og udløser en 
 bøde og et klip.
 Det er altså fortsat en gråzone og hvis man kommer over midterlinierne 
 er man definitivt på den fejl side. (overhaling inden om) På den rigtige 
 side skal der være plads nok (kan ikke nærmere defineres) og der skal 
 udvises hensyn (kan ikke nærmere defineres)
 -- 
 Dun@nt
 1K, SFau-R, White Gold
 http://www.dfmc.dk/?id=223  - DMCN# 745 - DMC - MCTC
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Niels Pein (30-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Pein | 
  Dato :  30-08-07 23:21 |  
  |  
 
            ""J.C.Kløve"" skrev ...
 >> Georg skrev:
 >>> Dette har nok almen interesse for mc-folket. Efter adspørgsel hos 
 >>> færdselspolitiet gælder følgende hvis man på mc kører mellem rækkerne 
 >>> ved kø og (meget) langsomtkørende trafik.
 >>>
 >>> Kørsel i nødspor - bøde og klip i kørekortet.
 >>> Overhaling af køretøj i samme bane venstre om - gratis. (Samtidig 
 >>> forbikørsel af et køretøj i en evt. til venstreliggende bane er jo 
 >>> lovligt ved køkørsel).
 >>> Overhaling af køretøj i samme bane højre om - bøde og klip i kørekortet.
 >>> Slingrekørsel hvor kørebanelinien krydses flere gange 
 >>> (balanceproblemer) - da hensigten ikke er klar skal sagen afgøres af en 
 >>> domstol.
 >>>
 >
 > Så forelægger der en endelig afgørelse.
 ... snip ..
 >
 > Hans (brtjentens) konklussion er.
 > En overhaling i egen bane kan godt være lovligt, hvis der er palds (vag 
 > formulering i loven - betjentens ord) og at det foregår med fornødent 
 > hensyn. (Ikke noget med at køre "stærkt" - betjentens ord.)
 > En beviselig overskridelse af afstribningen er ulovlig og udløser en bøde 
 > og et klip.
 >
 > Det er altså fortsat en gråzone og hvis man kommer over midterlinierne er 
 > man definitivt på den fejl side. (overhaling inden om) På den rigtige side 
 > skal der være plads nok (kan ikke nærmere defineres) og der skal udvises 
 > hensyn (kan ikke nærmere defineres)
 >
 Og så er vi vist tilbage ved det som Georg skrev oprindeligt.   
Men debatten var god.
 -- 
 Hilsen Niels
 Bandit 1250 SA 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           per biker (20-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : per biker | 
  Dato :  20-08-07 13:12 |  
  |   
            Efter at have laest gennem denne traad, kan jeg jo kun prise mig
 lykkelig over at jeg bor i Holland.
 Her er Spordeling tilladt paa motorvej mellem de to yderste spor paa
 motorvejen, saafremt trafikken staar stille eller er meeeget langsom.
 Man maa dog ikke overskride den gaeldende hastighed mens man deler
 bane, som regel 50 km/t angivet via lystavle paa motorvejen.
 
 Faktisk er det bilernes opgave at holde oeje med dig, og klipper de
 dig saa er det deres fejl.
 
 Nu er Holland jo ogsaa en stor trafik prop, og der er mange der kun
 benytter MC til og fra arbejde netop pga disse regler.
 
 Mvh
 
 Per Jakobsen
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Casper (29-08-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Casper | 
  Dato :  29-08-07 22:10 |  
  |   
            > Man maa dog ikke overskride den gaeldende hastighed mens man deler
 > bane, som regel 50 km/t angivet via lystavle paa motorvejen.
 
 Det er rent faktisk ikke en lov (der var ikke noget i min teori bog
 omkring det), som du selv siger så er det en regel - praktis er at
 bilerne skal vise hensyn.
 
 > Faktisk er det bilernes opgave at holde oeje med dig, og klipper de
 > dig saa er det deres fejl.
 
 Jo tak, jeg plejer at køre med ca. 50 - 70km/t mellem 30-40km/t kø
 dannelse (omkring Rotterdam) og jeg er nu egentlig ligeglad med hvem
 der har skylden hvis der er en der klipper mig, der er ikke rigtig så
 meget at komme efter hvis det sker.
 
 > Nu er Holland jo ogsaa en stor trafik prop, og der er mange der kun
 > benytter MC til og fra arbejde netop pga disse regler.
 
 Problemet er bare at idioterne har fundet ud af at man kan tage det
 yderste nødspor og der ved få 3 baner hvor af 2 af dem er 2m brede, så
 forsvinder muligheden.
 
 Generelt så er det en god ordning, men på sin vis kan jeg godt forstå
 hvis politiet i Danmark har en lidt skæv holdning til subj. da hvis
 noget går galt så går det rigtig galt..... Jeg har altid en lille
 klump i halsen når jeg smutter mellem to lastbiler....
 
 /Casper
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |