CX650, elproblemer
Fra : Studo

Dato : 28-07-07 18:57

Hej Gruppe

Jeg skrev for nogle dage siden om mine startproblemer.

Der blev foreslået tændingslåsen. Den har jeg haft af og skilt og renset.
Den ser rigtig fin ud nu. Den var beskidt, men havde ikke været varm.

Nu er cyklen ved at være lettere skilt, og jeg mangler lidt for at komme
videre.
Jeg har sat en pære i istedet for 30A hovedsikring.

Det er i lyssystemet.

Jeg kan starte maskinen, hvis lyset er slukket. Lyset kan jeg godt tænde
når den er startet. Dog tror jeg at det vil snuppe sikringen hvis jeg
satte en i. (har ikke lige nogen) Pæren/sikringen lyser nemlig godt op,
med lyset tændt.

Alt lys virker normalt. Jeg kan måle små 10V ved forlygten, ikke meget,
men høj/lav virker.

Forpæren kunne godt se ud til at have været varm.

Selvom jeg piller forlygte og baglygte fra, så kan den stadig ikke starte
med lys i On-position.

Er det bare lav batteristand? Har dog aldrig set den have så let ved at
starte, og have skidt batteri. Jeg har haft mange problemer med at den
ikke ville lade. Dette grundet dårlige stik.

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-07-07 19:08

On Sat, 28 Jul 2007 17:57:05 +0000 (UTC),
rekvalmer[NOT]@googlemail.com (Studo) wrote:

Hej.

>Nu er cyklen ved at være lettere skilt, og jeg mangler lidt for at komme
>videre.
>Jeg har sat en pære i istedet for 30A hovedsikring.

Så langt så godt.

> [...]
>når den er startet. Dog tror jeg at det vil snuppe sikringen hvis jeg
>satte en i. (har ikke lige nogen) Pæren/sikringen lyser nemlig godt op,

Det med pæren i stedet for sikringen er kun til grov fejlsøgning hvis
der er mistanke om kortslutning.
Det er sørme ikke meningen at du skal tænde lyset eller prøve at
starte med sådan en surogatsikring monteret
Hvis du kan starte motoren med den i er dit EL net garanteret fri for
kortslutninger.

> [...]
>starte, og have skidt batteri. Jeg har haft mange problemer med at den
>ikke ville lade. Dette grundet dårlige stik.

Smæk du roligt en sikring i igen og test videre derfra.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Studo

Dato : 28-07-07 19:31

Steen Gruby wrote:

> [...]

> starte med sådan en surogatsikring monteret
> Hvis du kan starte motoren med den i er dit EL net garanteret fri for

Det havde sådan også regnet med. Forventede egentlig et kabel der ville
begynde at ryge, da jeg startede.

> Smæk du roligt en sikring i igen og test videre derfra.

Har desværre ikke en sikring før på mandag.

Hvis det ikke er mit elnet, hvorfor kan cyklen så lige pludselig ikke
starte med lyset tændt?
(i den situation at sikringsmiseren så er en momentan kortslutning, som
jeg mangler at finde)

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-07-07 19:37

On Sat, 28 Jul 2007 18:31:15 +0000 (UTC),
> [...]

>starte med lyset tændt?
>(i den situation at sikringsmiseren så er en momentan kortslutning, som

Fordi pæren indgår som en formodstand, og når forbruget er stort som
følge af det tændte lys, er spændingen der er til overs til tændingen
meget lav - Så lav at den ikke kan starte

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Studo

Dato : 28-07-07 19:50

Steen Gruby wrote:

> [...]

> følge af det tændte lys, er spændingen der er til overs til tændingen
> meget lav - Så lav at den ikke kan starte

DOH! Hm, nu jeg alligevel satser, så tror jeg at jeg momentant dropper
sikringen, så længe den står på terrassen. Vender tilbage med om den så
starter..

Det eneste jeg har af sikring er en 15A, rørsikring, ikke en gaffel, som
hovedsikringen er. Den vil nok futte af alligevel.

Lige for at opklare lidt på det med pæresikringen. Jeg smed en 55W/12V
pære på. Den lyser så svagt ved tænding
overhovedet ikke ved P på tændingslås
svagt ved P på lyskontakt
en del med lys tændt
ved start lyser op, selvfølgelig
ved lys skifteri skifter den også styrke

Så du har ret det ser ud til at mit elnet er fint. Arrg, en løs
forbindelse der ikke er konstant.

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-07-07 19:56

On Sat, 28 Jul 2007 18:50:00 +0000 (UTC),
rekvalmer[NOT]@googlemail.com (Studo) wrote:

Hej.

>Så du har ret det ser ud til at mit elnet er fint. Arrg, en løs
>forbindelse der ikke er konstant.

Netop derfor foreslog jeg tricket med pæren.
Med den i kan du fumle rundt i EL-nettet for at fremprovokere fejlen.
Hvis pæren lyser kraftigt op når du fumler har du fundet fejlen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Studo

Dato : 28-07-07 20:46

Steen Gruby wrote:

> [...]

> Med den i kan du fumle rundt i EL-nettet for at fremprovokere fejlen.
> Hvis pæren lyser kraftigt op når du fumler har du fundet fejlen

Takker mange gange. Det er et fint trick.

Den startede super med en ledning over sikringen. Så nu håber jeg bare at
det var momentan bøvl i tændingslåsen som foreslået, selvom den kun så
gammel ud indeni. Nu er den ihvertfald renset af. Ellers så er det en løs
forbindelse, som giver kortslutning. Det tror jeg ikke på! (håbe, håbe)

Så vil jeg straks kaste mig over min bagbremse.
Den er ude af funktion, blev MEGET varm og opgav ævret. Jeg fandt ud
hvorfor motoren pludselig blev meget varmere end normalt, bagbremse der
hænger.

Nu kan jeg så se at skiven er blevet ræverød efter 3-4 dage. Det plejer
den ikke. En gummipakning er smeltet og klodserne er hvide. Kan skiven
tage skade??

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-07-07 20:57

Hej.

>Nu kan jeg så se at skiven er blevet ræverød efter 3-4 dage. Det plejer
>den ikke. En gummipakning er smeltet og klodserne er hvide. Kan skiven
>tage skade??

Skiven kan være blevet udglødet, og dermed have ændret struktur.
Det mest sandsynlige er at det er en støbejernsskive - Og de ruster.
Skiven kan have slået sig således at den nu har form som en dyb
tallerken - Det er set før.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Studo

Dato : 28-07-07 21:24

Steen Gruby wrote:

> [...]

> Det mest sandsynlige er at det er en støbejernsskive - Og de ruster.
> Skiven kan have slået sig således at den nu har form som en dyb

Steen, du skal have stor tak for de hurtige svar!

Godt jeg lige har investeret i en ny skive. Havde bare ikke lige regnet
med den kom på før ved salg. Mit bagbremsesetup, når jeg har renset af, er
derfor midlertidigt.

Får så at se hvordan den gamle skive opfører sig lidt endnu.

Fra : Tau

Dato : 29-07-07 07:13

"Studo" <"rekvalm"@googlemail.com skrev i en meddelelse
> [...]
> starte, og have skidt batteri. Jeg har haft mange problemer med at den
> ikke ville lade. Dette grundet dårlige stik.

Hvis jeg har forstået det rigtigt så har du en elpære i serie med lyset
istedet for en sikring.
Har jeg så det, vil du kunne måle en spænding over pæren og en spænding over
lyset.>
Nu er det formodentlig 12 volt du har og derfor vil du kunne måle 2
spændinger der er forskellige, alt afhængelig af den omske modstand i
pærerne.
Har du eks 2 pærer i serie som er lige store vil du kunne måle 6 volt over
hver pærer.
Skift pæren ud med en sikring, eller er dine målinger ikke noget værd.
Der er ingen modstand i sikringen eller kun lidt, alt afhængelig af
forbruget eller en dårlig kontaktforbindelse.
Et sidste bud som jeg ikke kan vide noget om, da jeg ikke kender maskinen,
er at lyset kobles fra i kontakten for at give så meget strøm til starteren
som mulig.
Nu har jeg ikke selv motorcykel men OHMS lov gælder alligevel.

vh
Poul

Fra : Studo

Dato : 29-07-07 11:25

Tau wrote:

> [...]

> som mulig.
> Nu har jeg ikke selv motorcykel men OHMS lov gælder alligevel.

Ja, ham ohm er god at huske. Jeg kastede al lærdom i tasken, og begav mig
ud på rejsen efter den løse forbindelse, med fare for kortslutning
undervejs.

mere seriøst, så var jeg forundret over at måle spænding alle steder, når
jeg nu ledte efter en kortslutning.

Fra : Tau

Dato : 30-07-07 05:58

> [...]
> undervejs.
>
> mere seriøst, så var jeg forundret over at måle spænding alle steder, når

I teorien kan du ikke måle en kortslutning, her tænker jeg på volt og amp.
Det første du skriver er at du ikke kan starte når du har lys på.
Hvis kontakten er opbygget således, at den ikke kan starte når lyset er
tændt er det ligemeget om der er pærer i eller ej.
Hvis du fjerner sikringen skal du ikke kunne måle noget overhoved mellem
sikringens klemmer. Sætter du så lyset på on vil der formodentlig kunne
måled 12 volt over sikringsklemmerne.
Du er velkommen til at kontakte mig på 24675581
Ps jeg jeg blev ejer af en motorcykel i gar aftes.

vh
Poul

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-07-07 17:08

On Mon, 30 Jul 2007 06:57:47 +0200, "Tau" <bonderøv@rendmig.ass>
wrote:

Hej Poul.

>I teorien kan du ikke måle en kortslutning, her tænker jeg på volt og amp.

Du kan sagtens måle en kotrslutning, men det kræver et milliohmmeter
og ingen forbrugere koblet til EL nettet ,-)

>Det første du skriver er at du ikke kan starte når du har lys på.

Det med startproblemet var med en forlygtepære i serie.
Det var mig der lokkede til at sætte en pære i i stedet for en
sikring.
Så kan en kortslutning ses visuelt - Det var bestemt ikke meningen at
den skulle startes med den pære i sikringens sted.

>Hvis kontakten er opbygget således, at den ikke kan starte når lyset er
>tændt er det ligemeget om der er pærer i eller ej.

Det er kontakten på en gammel CX650 ikke.
Der kan startes med lys på.

>Hvis du fjerner sikringen skal du ikke kunne måle noget overhoved mellem
>sikringens klemmer. Sætter du så lyset på on vil der formodentlig kunne
>måled 12 volt over sikringsklemmerne.

Korrekt nok.
Men hvis der er den mindste smule forbrug fra ur eller tyverialarm er
det det samme.
Det tråden startede med var et generelt problem, nemli' at
hovedsikringen stod af med mellemrum.
Derfor den med pæren og lidt almindelige råd om elnettet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Tau

Dato : 31-07-07 06:34

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> hovedsikringen stod af med mellemrum.
> Derfor den med pæren og lidt almindelige råd om elnettet.

Hej Steen, vi er meget enige et godt stykke hen af vejen,
Når du skriver at der er sat en pære i istedet for sikringen, skal pæren
lyse op hvis der er en kortslutning, og der overhoved ikke er forbrug nogen
steder hverken af ur eller lignende.
Hvis den ikke lyser før der kommer forbrug på er der ikke noget i vejen med
ledningsnettet.
iøvrig tak for en god dialog.

vh
Poul

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-07-07 19:52

On Tue, 31 Jul 2007 07:34:08 +0200, "Tau" <bonderøv@rendmig.ass>
wrote:

Hej Poul.

> [...]
>steder hverken af ur eller lignende.
>Hvis den ikke lyser før der kommer forbrug på er der ikke noget i vejen med

Helt enig
Og selv tak.
Den med pæren lærte jeg af en gammel elektrikker den gang sikringerne
havde samme størrelse som en almindelig pære med E27 gevind.
Det var en fin måde at finde kortslutninger på uden at blæse en
håndfuld sikringer af.
Jeg har blot "konverteret" metoden til MC elnettet, idet det er til at
håndtere uden den store indsigt i MC el.
At jeg så havde formuleret mig lidt kluntet til at begynde med er en
anden sag

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo