Kerosin som kæderens?
Fra : Martin Wittrock

Dato : 26-07-07 16:07

Min kæde er nok ret beskidt (nærmest sort og fedtet). Haynes anbefaler at
kæden smøres hver 300 km, men advarer dog om at hvis kæden er meget
beskidt, skal den afmonteres og renses.

Okay, for at afmontere kæden skal bl.a. baghjulet afmonteres (arrgh). Da
kæden (sandsynligvis) er endeløs er der vel heller ikke andet man kan gøre
ved det.

Men til rensningen af kæden, skriver Haynes noget i retning af:
Soak the chain in paraffin (kerosene) for approx 5-6 minutes. If very dirty,
use soft-bristled brush.

Derudover følger en række advarsler om at det her stads (kerosin?) kan
ødelægge kæden hvis ikke det er renset og blæst af kæden i løbet af 10
minutter.

Det lyder som noget hidsigt stads. Nogle bekendte har anbefalet at kæden
tages af og anbringes i kogende kæde-olie, men det er måske endnu
voldsommere. De gange jeg har søgt på nettet kan jeg kun læse om
kæderensning som noget man ordner med noget kæderens, klud og børste (uden
at man afmonterer kæden) eller børster/dimser man spænder fast på stellet,
hvorefter man kan trække baghjulet rundt.

Da jeg selv har stor tillid til Haynes er jeg lidt i vildrede. Er det en
procedure man følger hvis kæden er ekstrem beskidt og kan man i mildere
tilfælde anvende lidt kæderens og en stålbørste? For det virker som hidsige
kemikalier og afmontering af baghjulet er noget jeg vil undgå hvis jeg kan.

Hvad gør / ville I gøre?

--
Martin W (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-07 16:59

kerosene (88%) (Engelsk-Dansk)
petroleum; (am.) stenolie.

Fra : Armand

Dato : 26-07-07 17:30

"Martin Wittrock" <martin-is-afraid-of-sp@m.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan.
> Nogle bekendte har anbefalet at kæden
> tages af og anbringes i kogende kæde-olie, men det er måske endnu

Afmontering af kæden og rensning af den fri fra motorcyklen er en
anakronisme der hører til dengang kæder var samlet med clips'e led, samt
ikke var pre-smurte som O-rings kæder er idag og derfor belejligt kunne
smøres ved en udkogning i kædefedt ved samme lejlighed! Læg mærke til at
grundig afrensning hørte sammen med smøre-"kogning" og altså ikke er én og
samme sag, som dine bekendte er inde på!

Netop p.g.a. de endeløse kæder, hhv. svært adskillelige samleled, samt den
praktiske spray-smøring af kæden, piller man ikke længere bare sådan kæden
af for rengøring og smøring. Rengøring udføres derfor med masser af
petroleum og en blød børste (der ikke skader O-ringene!) og for alt i verden
IKKE med en stålbørste.
BEMÆRK: P.g.a. dets agressive forhold til almindeligt gummi er det ofte
lettere tilgængelige diesel bandlyst som O-rings(!) kæde-rensemiddel :-|

Proceduren har været fast så længe at en fabrikant har nået at udvikle og
sælge den børste-dims til at auto-rense kæden, som du refererer til!

--
Armand.

Fra : Martin Wittrock

Dato : 26-07-07 20:37

Martin:

Armand:
> [...]
> af for rengøring og smøring. Rengøring udføres derfor med masser af
> petroleum og en blød børste (der ikke skader O-ringene!) og for alt i

Hvordan skal jeg forholde mig til advarslen om at lade petroleummet sidde
for længe på kæden?

Og kan jeg rense kæden mens den sidder på MC'en, eller skal jeg bare se og
komme i gang med at afmontere kæden?

--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine

Fra : Armand

Dato : 26-07-07 22:23

> Armand:
>
> kan jeg rense kæden mens den sidder på MC'en, eller skal jeg bare se og
> komme i gang med at afmontere kæden?

Jeg retter lige mig selv:
Rengøring udføres derfor med kæden monteret og v.h.a. masser af petroleum

> Og Hvordan skal jeg forholde mig til advarslen om at lade petroleummet
> sidde
> for længe på kæden?

Det løber fortrinsvist af men vask kæden af i hele længden og slut derefter
af med at tørre den med en blød klud - Husk for guds skyld at kæde/tandhjul
er en veritabel saks for fingrene, så arbejd på den nederst hængende del af
kæden og rotér kun hjulet baglæns =
Et kort(!) run i højgear med modellen på centralbenet kan endvidere slynge
petroleumsrester af inde ved det lille tandhjul hvor centrifugalkraften er
størst!

--
Armand.

Fra : Western

Dato : 26-07-07 17:42

> [...]

> Da
> kæden (sandsynligvis) er endeløs er der vel heller ikke andet man kan

Det hjælper ikke meget at afmontere baghjulet, bortset fra at du får
lidt lettere adgang til kæden (den går nemlig stadig rundt om
bagsvingerens lejring!).

> [...]
> mildere
> tilfælde anvende lidt kæderens og en stålbørste? >

Hvis du holder af dine O-ringe skal du ikke lade dem komme i nærheden af
en stålbørste.

En lille opvaskebalje, en opvaskebørste med stive børster, en god slat
petroleum og nogen tålmodighed kan bringe dig langt. Og hvis du ikke vil
have meget sorte fingre, så også nogle gummihandsker som tåler
rensemidlet. Og så læg lige nogle gamle aviser omkring arbejdsområdet,
for det kan godt sprøjte lidt omkring.

--

Leif Westen

Fra : Martin Wittrock

Dato : 26-07-07 20:44

Western:
> Og hvis du ikke vil
> have meget sorte fingre, så også nogle gummihandsker som tåler
> rensemidlet. Og så læg lige nogle gamle aviser omkring arbejdsområdet,
> for det kan godt sprøjte lidt omkring.

Så skal man nok heller ikke glemme briller :)

Jeg er ikke bange for sorte fingre, men er nysgerrig efter at vide om
hænderne kan holde til f.eks. et kvarters arbejde med petroleum? Men må
hellere finde mig et par passende handsker for en sikkerheds skyld.

--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-07 22:13

> Jeg er ikke bange for sorte fingre, men er nysgerrig efter at vide om
> hænderne kan holde til f.eks. et kvarters arbejde med petroleum? Men må
> hellere finde mig et par passende handsker for en sikkerheds skyld.

Lampeolie er petroleum som bare er renset bedre for lugtstoffer.
Og lampeolie kan hentes i nærmeste supermarked til ingen penge.

Jeg plejer bare at tørre kæden af med en klud vædet med lampeolie.

Allan
ZRX 1200

Fra : Martin Wittrock

Dato : 28-07-07 15:19

Tusind tak skal I have allesammen for de gode svar.

--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine