Aaargh, frustrationernes tid, hvor starter~
Fra : Studo

Dato : 25-07-07 21:01

Heldigvis nåede jeg hjem.

CXeren havde haft lidt spøjse startproblemer, som jeg ikke lige kunne
lure. Fik målt om den ladede, det gjorde den ikke. Så fik skiftet et stik
og renset et multistik. og vupti havde den 13,4v over batteriet i tomgang.

Så var den begyndt at blive meget varm. Undrede mig noget, men slog det
hen med at batteriet jo havde været langt nede. Her til middag røg så
bagbremsen. Den havde åbenbart hængt lidt, men ikke nok til at jeg havde
bemærket det.

En aftentur gik så med at konstatere at nu var temperaturen normal, ved al
kørsel. Bremsen er vel min årsag til temperaturstigningen?

Da jeg skulle hjem efter turen, begynder den at sprutte, 200m hjemmefra.
Nul trækkraft, vil ikke tage omdrejninger, bare sprutte.

Jeg triller ind på terrassen, multimeteret frem for at se om det er mit
evindelige ladeproblem. Jeg drejer nøglen, og så ryger hovedsikringen!

Øv hvor jeg ikke gider det ledningsnet. Det er en lækker gammel cykel, men
var der dog bare en som for 10 år siden havde skiftet hele ledningsnettet.
Det vil i sikkert foreslå, men jeg er altså ikke helt ferm i elnettet,
mister hurtigt overblikket. Måske et vinterprojekt.

Hvor/hvordan starter jeg så sådan en søgning?

Min plan er at slukke al lys.
Købe en stak hovedsikringer.
Skille multistikket jeg rensede.

Er bare bange for at det ligger oppe ved styret, med umulig adgang pga den
store dejlige windjammer. Kablerne har altid siddet lige løst nok efter
min smag.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 25-07-07 21:25

Studo wrote:
> Heldigvis nåede jeg hjem.
[SNIP]

> Hvor/hvordan starter jeg så sådan en søgning?

Jeg ville starte på www.citronik.dk, der sidder en del citroen-kloge
hoveder

Thore

Fra : Armand

Dato : 25-07-07 21:43

"Studo" <"rekvalm"@googlemail.com skrev i en meddelelse
> [...]
> store dejlige windjammer. Kablerne har altid siddet lige løst nok efter

Har du et eldiagram? Et sådant vil sikkert kunne vise hvorvidt at
hovedsikringen sidder mellem batteriet og tændingskontakten, og de øvrige og
svagere sikringer sidder efter tændingskontakten :-/
Når du kan knalde den kraftige hovedsikring uden at én af de andre også
brænder, MÅ det være p.g.a. en kortslutning i det primære ledningsnet og
ikke ude i "forbruger"-enden, og er ledningsføringen som af mig formodet,
lyder det meget sandsynligt at kortslutningen ´befinder sig omkring
kronrøret - Eller omkring den ombygning der har været da kåben blev monteret
og forlygten med dens virvar af ledninger derfor blev fjernet :-/
Det kán dog også være tændingskontakten der er totalt nedslidt - Prøv at
mærke efter med klør fem og ikke den bliver meget varm :-/

--
Armand.

Fra : Studo

Dato : 26-07-07 09:05

Armand wrote:

> Har du et eldiagram?
Ja, Haynes står på hylden.

> Et sådant vil sikkert kunne vise hvorvidt at
> hovedsikringen sidder mellem batteriet og tændingskontakten, og de øvrige og
> svagere sikringer sidder efter tændingskontakten :-/
Den sidder lige efter starterrelæet. Men har tidligere brændt
hovedsikring, ved at lave en kortslutning ved sikringsboksen. (glemte
nøglen)

> [...]
> kronrøret - Eller omkring den ombygning der har været da kåben blev monteret
> og forlygten med dens virvar af ledninger derfor blev fjernet :-/
Virvaret ligger mellem kåbe og styr, og jeg synes ikke der er så meget
styr på det. Lidt æv at det lyder sandsynligt.

> Det kán dog også være tændingskontakten der er totalt nedslidt - Prøv at
> mærke efter med klør fem og ikke den bliver meget varm :-/
? Den jeg propper nøglen i? Den er vist slidt, for jeg kan hive nøglen ud
i ON.

Fra : Lars Nielsen

Dato : 25-07-07 21:54

> Heldigvis nåede jeg hjem.

__SNIP__ om elproblemer på ældre honda...

Jeg beskrev for vel omkring et års tid siden problemet med dårlig
tændningskontakt med resultat en højere ladespændning og dårligt laderelæ og
alt sådan noget, samt løsning med relæ-forstærkning af tændnings-låsen...

Prøv at søge efter gamle beskeder om elfejl eller noed o google groups.
Måske kan du bare søge efter beskeder med min email som afsender, den har
været i brug i vel omkring 4 år...

Lars / Viborg

--

- Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Fra : Studo

Dato : 26-07-07 09:48

Lars Nielsen wrote:

> [...]

> Prøv at søge efter gamle beskeder om elfejl eller noed o google groups.
> Måske kan du bare søge efter beskeder med min email som afsender, den har

Dette var det nærmeste jeg fandt:
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/eb97a21ed9735eff/4c8e11d541ee400d?lnk=gst&q=t%C3%A6ndingskontakt&rnum=1#4c8e11d541ee400d

Min dødemandsknap er sat ud af spil, og har ikke virket mens jeg har haft
cyklen. Kan det have noget at sige? Hvordan tjekker jeg den
tændingskontakt.

og så mangler jeg vist at sige at det er CX650.

Fra : Lars Nielsen

Dato : 26-07-07 19:48

- Prøv denne her..:

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/e21cd80f6c11e386/5f9ff07d6d0caf80?lnk=gst&q=Lars+%2F+Viborg&rnum=26#5f9ff07d6d0caf80

Lars / Viborg

Fra : Studo

Dato : 26-07-07 20:40

Lars Nielsen wrote:

> - Prøv denne her..:

> [...]

Takker mange gange.

Det lyder sandsynligt. Så nu skal skidtet hvis "bare" skilles ad.

Skal også have bagbremsen splittet den har hængt og blevet meget varm. Så
skal lige se om den også mangler dele.

Jeg kan vel bare kortslutte skidtet og se om den starter, når jeg har
stikket skilt ad.
http://shop.wemoto.com/pictures.dyn?u=25262qqq25645

Heldigvis er der stadig dele til sådan en gammel fætter.

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-07-07 22:13

On Wed, 25 Jul 2007 20:00:34 +0000 (UTC),
rekvalmer[NOT]@googlemail.com (Studo) wrote:

Hej.

>Jeg triller ind på terrassen, multimeteret frem for at se om det er mit
>evindelige ladeproblem. Jeg drejer nøglen, og så ryger hovedsikringen!

Når hovedsikringen ryger er der tale om et massivt strømforbrug
(kortslutning) et eller andet sted i systemet.
Det "plejer" at være en direkte kortslutning a'la' gennemgnavet kabel
ved kronrøret som Armand skriver, en tændingslås der er faldet fra
hinanden internt eller en defekt regulator.

> [...]
>Det vil i sikkert foreslå, men jeg er altså ikke helt ferm i elnettet,
>mister hurtigt overblikket. Måske et vinterprojekt.

Det er meget sjældent er EL-net er så medtaget af tidens tand at det
ikke kan rettes op - Med mindre der da er klampet så meget i det at
det er ødelagt.

>Hvor/hvordan starter jeg så sådan en søgning?

En sikker metode er at erstatte hovedsikringen med en pære.
Hvis den lyser er der kortslutning et eller andet sted.
Så skiller man stikkene i nettet ad til pæren slukker, og så er
synderen fundet.

>Min plan er at slukke al lys.
>Købe en stak hovedsikringer.
>Skille multistikket jeg rensede.

Hej ville starte med at finde et EL diagram til den og så studere det
til der er en vis forståelse for hvorledes det virker.
Måske denne lille klumme kan hjælpe dig lidt på vej:
http://www.gruby.dk/MC-Elektro.pdf

>Er bare bange for at det ligger oppe ved styret, med umulig adgang pga den
>store dejlige windjammer. Kablerne har altid siddet lige løst nok efter
>min smag.

Go' jagt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Studo

Dato : 26-07-07 09:13

Steen Gruby wrote:

> [...]

> ved kronrøret som Armand skriver, en tændingslås der er faldet fra
> hinanden internt eller en defekt regulator.
Den der tændingslås dukker op igen. Hvordan tjekkes den?

> Det er meget sjældent er EL-net er så medtaget af tidens tand at det
> ikke kan rettes op - Med mindre der da er klampet så meget i det at
> det er ødelagt.
Der er ikke klampet så meget i det, men har haft flere stik som ad flere
gange ikke har være optimale. De er tærede/irede. Både mellem kabel-stik
og selve stikket.
Kan man finde nogle multistik til at lave udskiftning med?

> En sikker metode er at erstatte hovedsikringen med en pære.
> Hvis den lyser er der kortslutning et eller andet sted.
> Så skiller man stikkene i nettet ad til pæren slukker, og så er
> synderen fundet.
Takker, supertip.