Lys i begge forlygter, Suzuki GSX 750 F
Fra : dennishoyer@gmail.co~

Dato : 23-07-07 20:13

Jeg har netop købt en splinterny Suzuki GSX 750 F.

Motorcyklen har to forlygter: i den ene er der nærlys og i den anden
tændes og slukkes fjernlyset. Nærlyset er således tændt hele tiden.

Kan det laves sådan, at der er nærlys i begge lygter, og fjernlys i
begge lygter?

Så vidt jeg ved, er reglerne blevet lavet om så det er tilladt at have
nærlys i begge lygter.

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 26-07-07 17:51

dennishoyer@gmail.com skrev:
> Jeg har netop købt en splinterny Suzuki GSX 750 F.

Tillykke :)

> [...]
> tændes og slukkes fjernlyset. Nærlyset er således tændt hele tiden.
>
> Kan det laves sådan, at der er nærlys i begge lygter, og fjernlys i

Den har været oppe før - prøv at søge tilbage med google. Kort fortalt
er der vist to store "issues":
1. Det er ikke sikkert parabolen kan holde til den ekstra varme (og
elnettet/sikring kan holde til den ekstra belastning).
2. Parabolen (den der normalt kun er til fjernlys) er sikkert udformet
så den virker som en projektør, hvorfor lyses fra selv "nærlys-tråden"
vil blænde modkørende.

Hvis cyklen oprindeligt er lavet til at have begge slags lys i begge
lygter, og det bare er "fjernet" fordi ...? burde det nok kunne lade sig
gøre uden poblemer.

> Så vidt jeg ved, er reglerne blevet lavet om så det er tilladt at have
> nærlys i begge lygter.

Kender ikke lige til reglerne, men "detail forskrifter for
motorkøretøjer" (mener jeg det hedder) på færdselsstyrelsens hjemmeside
(www.fstyr.dk) kan nok hjælpe dig med det.

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : stolle68

Dato : 26-07-07 23:38

Hvis du kan nøjes med nærlys i begge lygter og kun fjernlys i den
ene,
så tjek dette link: http://www.veiligmotorrijden.com

Det skulle være nemt at montere, og noget billigere end at skifte
lygtehus og ledningsnet.
Har selv lige bestilt et kit.

Jeg er ikke klar over om det er lovligt i DK, men den sætter ca.40 %
blus på fjernlyset hele tiden,
hvilket svarer nogenlunde til nærlyset.

Jeg vil ikke tro det forkorter pærens levetid nævneværdigt,!?

Martin S
GSX750F "07

Fra : OK

Dato : 28-07-07 19:52

<dennishoyer@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Min CBR1K har jeg ombygget til dobbeltlys.
Parabol, stik, ledningsnet, pære er beregnet til dobbeltlys fra fabrikken -
dog mangler den tredie ledning (nærlyset) i den ene side.
Jeg har nu kørt med det over 6-7000 km og indtil nu har ingen bilister
blinket af mig p.g.a. for meget lys, men jeg ved dog ikke om parabolglasset
er beregnet for det ekstra lys (altså om det spreder lyset lovmæssigt
korrekt).

Men der er et godt lys på mc, en.

mvh Ole