/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvorfor laver man endeløse kæder
Fra : Jørgen


Dato : 21-07-07 11:48

Har købt en ny did kæde, som jeg så fandt ud af er en endeløs af slagsen.
Fås kæder kun endeløse eller er de bedre end een man kan nitte.?
Og det er enormt besværligt at montere den, da bagskærm og svingarm skal
afmonteres
først.

TDM 850




 
 
John de Summer-Braso~ (21-07-2007)
Kommentar
Fra : John de Summer-Braso~


Dato : 21-07-07 13:29


> Har købt en ny did kæde, som jeg så fandt ud af er en endeløs af slagsen.
> Fås kæder kun endeløse eller er de bedre end een man kan nitte.?
> Og det er enormt besværligt at montere den, da bagskærm og svingarm skal
> afmonteres
> først.
>

Endeløse kæder er mere holdbare. Jeg tror vi er flere garvede
motorcyklister, der har kørt, holdt og pludselig opdaget lukker fra
aftagelig kædeled mangle...
Nitning er ligesom at afmontere bagsvinger et projekt. Det kan være
bekvemt at amontere bagsvinger, hvis man alligevel skal tjekke
svinggaffelleddene.
John de Summer-Brason



Armand (21-07-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-07-07 16:50


"John de Summer-Brason" <brason@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:n_moi.33$Og1.9@news.get2net.dk...
>
>> Har købt en ny did kæde, som jeg så fandt ud af er en endeløs af slagsen.
>> Fås kæder kun endeløse eller er de bedre end een man kan nitte.?
>> Og det er enormt besværligt at montere den, da bagskærm og svingarm skal
>> afmonteres først.
>>
> Endeløse kæder er mere holdbare. Jeg tror vi er flere garvede
> motorcyklister, der har kørt, holdt og pludselig opdaget lukker fra
> aftagelig kædeled mangle...
>
Kæderne er pre-smurte v.h.a. omstændige teknikker (bl.a. vacuum), hvorfor
man ikke skal regne med at få smurt samleleddet tilnærmelsesvis lige så
godt - Ergo: Endeløse kæder ér bedre!

> Nitning er ligesom at afmontere bagsvinger et projekt.
>
Jup!
Og et sådant nødvendigt job kan være det der slår ens skrue-gen igang.
Husk på, Jørgen, at det kun er den første gang at et skruejob virker
fremmedt og derfor u-overskueligt, og at du nævner afmontering af bagskærmen
som ét af problemerne tyder netop på at du er håbløst fremmedgjort overfor
selv de simpleste skruejobs (sidder bagskærmen (á en "hugger"?) med mere end
fire skruer??), og uanset hvad skal du have både for og bag -tandhjul af
også!
Fat mod og sæt en søndag af til jobbet og skru dig så roligt frem fra en
ende af!!

> Det kan være bekvemt at amontere bagsvinger, hvis man alligevel skal
> tjekke svinggaffelleddene.
>
Eller omvendt betragtet: Det er til gavn for link-systemet at man selv
skifter til en lukket kæde og derved også får smurt de lejer som generelt
overses i serviceplanen :-|

Alternativet til hjemmeskrueri er næsten ubærlig:
En kammeret fik afslag på 3700,- ved købet af en privat VFR. Dette fordi der
skulle et nyt kædekit på og at sælger tilsyneladende havde erfaring for at
dét
var prisen ude i byen

Endelig kunne kædeskifte være en detalje man havde for øje ved udvælgelse af
kommende motorcykel - Der findes nogle få modeller hvis svingermontering
tilgodeser montering af en lukket kæde!

Og til sidst et lille svirp: Hvor langt kørte du på den seneste kæde?
Kunne lidt bedre pleje ikke have forhalet det problemfyldte(?) job nogle
tusinde km's (á op imod 25.000km!) og derved måske endda gjort det
uoverskuelige job til et vinter-projekt !?

--
Armand.



Jørgen (21-07-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 21-07-07 17:17


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:46a22b08$0$6754$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "John de Summer-Brason" <brason@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:n_moi.33$Og1.9@news.get2net.dk...
>>
>>> Har købt en ny did kæde, som jeg så fandt ud af er en endeløs af
>>> slagsen.
>>> Fås kæder kun endeløse eller er de bedre end een man kan nitte.?
>>> Og det er enormt besværligt at montere den, da bagskærm og svingarm skal
>>> afmonteres først.
>>>
>> Endeløse kæder er mere holdbare. Jeg tror vi er flere garvede
>> motorcyklister, der har kørt, holdt og pludselig opdaget lukker fra
>> aftagelig kædeled mangle...
>>
> Kæderne er pre-smurte v.h.a. omstændige teknikker (bl.a. vacuum), hvorfor
> man ikke skal regne med at få smurt samleleddet tilnærmelsesvis lige så
> godt - Ergo: Endeløse kæder ér bedre!
>
>> Nitning er ligesom at afmontere bagsvinger et projekt.
>>
> Jup!
> Og et sådant nødvendigt job kan være det der slår ens skrue-gen igang.
> Husk på, Jørgen, at det kun er den første gang at et skruejob virker
> fremmedt og derfor u-overskueligt, og at du nævner afmontering af
> bagskærmen som ét af problemerne tyder netop på at du er håbløst
> fremmedgjort overfor selv de simpleste skruejobs (sidder bagskærmen (á en
> "hugger"?) med mere end fire skruer??), og uanset hvad skal du have både
> for og bag -tandhjul af også!
> Fat mod og sæt en søndag af til jobbet og skru dig så roligt frem fra en
> ende af!!
>

Ikke fordi det er uoverskueligt - blot frustrende at have købt en did kæde
hos Louis, som
selvfølgelig også lige anbefaler en kæde skiller/nitter ved købet. Derfor
regnede jeg selvfølgelig
med at kæden skulle nittes og dermed ville være nemmere, at påsætte. Men
nej - af med bagsvinger,

Så nu har jeg åbenbart et stk. overflødigt kæde værktøj.

>> Det kan være bekvemt at amontere bagsvinger, hvis man alligevel skal
>> tjekke svinggaffelleddene.
>>
> Eller omvendt betragtet: Det er til gavn for link-systemet at man selv
> skifter til en lukket kæde og derved også får smurt de lejer som generelt
> overses i serviceplanen :-|
>

Ja der er ikk noget som er så skidt at det ikk er godt for noget. :)


> Alternativet til hjemmeskrueri er næsten ubærlig:
> En kammeret fik afslag på 3700,- ved købet af en privat VFR. Dette fordi
> der
> skulle et nyt kædekit på og at sælger tilsyneladende havde erfaring for at
> dét
> var prisen ude i byen
>
> Endelig kunne kædeskifte være en detalje man havde for øje ved udvælgelse
> af kommende motorcykel - Der findes nogle få modeller hvis
> svingermontering tilgodeser montering af en lukket kæde!
>
> Og til sidst et lille svirp: Hvor langt kørte du på den seneste kæde?
> Kunne lidt bedre pleje ikke have forhalet det problemfyldte(?) job nogle
> tusinde km's (á op imod 25.000km!) og derved måske endda gjort det
> uoverskuelige job til et vinter-projekt !?

Kørte da ellers kun 30000 på den sidste.

>
> --
> Armand.
>



Anders Houmark (21-07-2007)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 21-07-07 17:43

Jørgen wrote:

> Ikke fordi det er uoverskueligt - blot frustrende at have købt en did
> kæde hos Louis, som
> selvfølgelig også lige anbefaler en kæde skiller/nitter ved købet.
> Derfor regnede jeg selvfølgelig
> med at kæden skulle nittes og dermed ville være nemmere, at påsætte.
> Men nej - af med bagsvinger,
>
> Så nu har jeg åbenbart et stk. overflødigt kæde værktøj.

Jeg har skiftet kæde et par gange, det har passet med at hver gang jeg har
købt ny maskine har jeg også skiftet kæden, endten for at være sikker på det
var i orden, eller fordi den var slidt.
Hver gang har Thomas J hjulpet mig, og vi har så bare skåret DID kæden op
ved at slibe hovedet af de to "stangær" som går gennem et led. Så har vi
brugt hans nitte-værktøj til at presse stængerne ud, og så har man en åben
kæde.. Så behøver man ikke pille bagsvingeren af.

>> Alternativet til hjemmeskrueri er næsten ubærlig:
>> En kammeret fik afslag på 3700,- ved købet af en privat VFR. Dette
>> fordi der
>> skulle et nyt kædekit på og at sælger tilsyneladende havde erfaring
>> for at dét
>> var prisen ude i byen

3700.. tager det et værksted så længe at skifte? Jeg købte komplet kædekit
hos Hr. Disc, under 1400 kroner, DID 530zvm.
Skal værkstedet have 300-350kr i timen (det tager de lokale hernede vist
nok) så giver det jo nærmest en hel arbejdsdag.. For en prof. mekaniker
burde det vel kunne klares en del hurtigere? :)
Men den er da værd at huske næste gang man skal købe maskine, det kunne da
være en god mulighed for prisnedslag



--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk



Tommy Fer (21-07-2007)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 21-07-07 18:41


>
>>> Alternativet til hjemmeskrueri er næsten ubærlig:
>>> En kammeret fik afslag på 3700,- ved købet af en privat VFR. Dette
>>> fordi der
>>> skulle et nyt kædekit på og at sælger tilsyneladende havde erfaring
>>> for at dét
>>> var prisen ude i byen
>
> 3700.. tager det et værksted så længe at skifte? Jeg købte komplet kædekit
> hos Hr. Disc, under 1400 kroner, DID 530zvm.
> Skal værkstedet have 300-350kr i timen (det tager de lokale hernede vist
> nok) så giver det jo nærmest en hel arbejdsdag.. For en prof. mekaniker
> burde det vel kunne klares en del hurtigere? :)
> Men den er da værd at huske næste gang man skal købe maskine, det kunne da
> være en god mulighed for prisnedslag
>

Honda spaden på roskildevej i taastrup har engang fortalt mig at alle
kæder til mindre end 3000kr ikke kunne holde. Det var på samme tid at
jeg fik afvide at grunden til at min kammerats fireblade gik dårligt
efter et stort service der, var fordi benzinen var dårlig på Jet osv.
især pga de havde kørt mange priskrige. Ja, sjovt nok har jeg ikke været
der siden. At de havde glemt at montere en vacuum slange til
indspørjtningen var åbentbart ikke grunden. (de ville ikke engang tage
maskinen ind og checke den)

Tænk sig at tage noget der ligner knap 6000 kr for et stort service.
Overspænde kæden, hælde for meget olie på (vi hev nok 350ml ud af den)
Derefter ikke engang ville se på cyklen når min ven argumentere med
dårlig motorgang og markant højere benzinforbrug.

Når måske lidt OT... kom bare til at tænke på det med kæden.

mvh Tommy Fer

Armand (21-07-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-07-07 23:22


"Jørgen" <jbas_nye@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46a23168$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:46a22b08$0$6754$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>>
>> Og til sidst et lille svirp: Hvor langt kørte du på den seneste kæde?
>> Kunne lidt bedre pleje ikke have forhalet det problemfyldte(?) job nogle
>> tusinde km's (á op imod 25.000km!) og derved måske endda gjort det
>> uoverskuelige job til et vinter-projekt !?
>
> Kørte da ellers kun 30000 på den sidste.
>
UPS!
Snerten kán altså godt ramme ved siden af

--
Armand.



Mads Kristiansen (22-07-2007)
Kommentar
Fra : Mads Kristiansen


Dato : 22-07-07 08:34


"Jørgen" <jbas_nye@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46a23168$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

> Ikke fordi det er uoverskueligt - blot frustrende at have købt en did kæde
> hos Louis, som
> selvfølgelig også lige anbefaler en kæde skiller/nitter ved købet. Derfor
> regnede jeg selvfølgelig
> med at kæden skulle nittes og dermed ville være nemmere, at påsætte. Men
> nej - af med bagsvinger,
>
> Så nu har jeg åbenbart et stk. overflødigt kæde værktøj.
>


Hej Jørgen.

Hvis du har købt et nitteled med, så følg brugsanvisningen, der fulgte med
værktøjet og pil en pind af et led ud. Så skifter du en dims i værktøjet og
samler kæden igen med nitteledet. Bare husk et bruge fedt i nitteledet. Det
glemte jeg, men det ved kæden åbenbart ikke

Så sparer du også en masse tid, og undgår at skulle ud og købe
specialværktøj, fordi bagsvingeren er monteret med en eller anden fancy
møtrik.

Mvh Mads K



Ukendt (22-07-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-07-07 09:59

On Sun, 22 Jul 2007 09:34:24 +0200, Mads Kristiansen wrote:

> Bare husk et bruge fedt i nitteledet. Det
> glemte jeg, men det ved kæden åbenbart ikke

Skift dog det nitteled omgående, og smør det nye Eller vil Du hellere
have en oplevelse á http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain ?

> Så sparer du også en masse tid, og undgår at skulle ud og købe
> specialværktøj, fordi bagsvingeren er monteret med en eller anden fancy
> møtrik.

Og lader bagsvingerens lejer lide samme skæbne :-/

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Mads Kristiansen (23-07-2007)
Kommentar
Fra : Mads Kristiansen


Dato : 23-07-07 10:42


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1edtqru807d3d.og85dy26gayw.dlg@40tude.net...
> On Sun, 22 Jul 2007 09:34:24 +0200, Mads Kristiansen wrote:

> Skift dog det nitteled omgående, og smør det nye Eller vil Du hellere
> have en oplevelse á http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain ?
>
Ja, det kunne da godt være det var på tide at bestille en ekstra, når man
alligevel skal have lidt dernede fra.
Man må jo høre efter de ældre og erfarne!

Men efter at jeg har opdaget at man kan få en helt (næsten) ny sv650s for
16000 i tyskland, så kan det jo ikke rigtigt svare sig at lave noget
>
>> Så sparer du også en masse tid, og undgår at skulle ud og købe
>> specialværktøj, fordi bagsvingeren er monteret med en eller anden fancy
>> møtrik.
>
> Og lader bagsvingerens lejer lide samme skæbne :-/
>

En ting er baghjulslejet, noget andet er vel bagsvingerlejet?

> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

/Mads K



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste