"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:46a22b08$0$6754$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "John de Summer-Brason" <brason@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:n_moi.33$Og1.9@news.get2net.dk...
>>
>>> Har købt en ny did kæde, som jeg så fandt ud af er en endeløs af
>>> slagsen.
>>> Fås kæder kun endeløse eller er de bedre end een man kan nitte.?
>>> Og det er enormt besværligt at montere den, da bagskærm og svingarm skal
>>> afmonteres først.
>>>
>> Endeløse kæder er mere holdbare. Jeg tror vi er flere garvede
>> motorcyklister, der har kørt, holdt og pludselig opdaget lukker fra
>> aftagelig kædeled mangle...
>>
> Kæderne er pre-smurte v.h.a. omstændige teknikker (bl.a. vacuum), hvorfor
> man ikke skal regne med at få smurt samleleddet tilnærmelsesvis lige så
> godt - Ergo: Endeløse kæder ér bedre!
>
>> Nitning er ligesom at afmontere bagsvinger et projekt.
>>
> Jup!
> Og et sådant nødvendigt job kan være det der slår ens skrue-gen igang.
> Husk på, Jørgen, at det kun er den første gang at et skruejob virker
> fremmedt og derfor u-overskueligt, og at du nævner afmontering af
> bagskærmen som ét af problemerne tyder netop på at du er håbløst
> fremmedgjort overfor selv de simpleste skruejobs (sidder bagskærmen (á en
> "hugger"?) med mere end fire skruer??), og uanset hvad skal du have både
> for og bag -tandhjul af også!
> Fat mod og sæt en søndag af til jobbet og skru dig så roligt frem fra en
> ende af!!
>
Ikke fordi det er uoverskueligt - blot frustrende at have købt en did kæde
hos Louis, som
selvfølgelig også lige anbefaler en kæde skiller/nitter ved købet. Derfor
regnede jeg selvfølgelig
med at kæden skulle nittes og dermed ville være nemmere, at påsætte. Men
nej - af med bagsvinger,
Så nu har jeg åbenbart et stk. overflødigt kæde værktøj.
>> Det kan være bekvemt at amontere bagsvinger, hvis man alligevel skal
>> tjekke svinggaffelleddene.
>>
> Eller omvendt betragtet: Det er til gavn for link-systemet at man selv
> skifter til en lukket kæde og derved også får smurt de lejer som generelt
> overses i serviceplanen :-|
>
Ja der er ikk noget som er så skidt at det ikk er godt for noget. :)
> Alternativet til hjemmeskrueri er næsten ubærlig:
> En kammeret fik afslag på 3700,- ved købet af en privat VFR. Dette fordi
> der
> skulle et nyt kædekit på og at sælger tilsyneladende havde erfaring for at
> dét
> var prisen ude i byen
>
> Endelig kunne kædeskifte være en detalje man havde for øje ved udvælgelse
> af kommende motorcykel - Der findes nogle få modeller hvis
> svingermontering tilgodeser montering af en lukket kæde!
>
> Og til sidst et lille svirp: Hvor langt kørte du på den seneste kæde?
> Kunne lidt bedre pleje ikke have forhalet det problemfyldte(?) job nogle
> tusinde km's (á op imod 25.000km!) og derved måske endda gjort det
> uoverskuelige job til et vinter-projekt !?
Kørte da ellers kun 30000 på den sidste.
>
> --
> Armand.
>