Kører selv Harley, og det kunne ikke være sagt bedre "Claus Rittig"...
/Robert
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:46a0ec65$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> "Preben Nielsen" <Pene@extramail.org> skrev i en meddelelse
> news:46a055bd$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Siger lidt om mennesker generelt. Man betaler gerne overpris for et navn.
>> Vi kan vel alle være enige om at japanerne laver lige så gode eller bedre
>> mc'er af samme type og til næsten halvdelen af prisen.
>
> Jeg skal ikke udelukke du har ret, men du har overset en fundamental ting.
>
>> Så man køber ikke en Harley frem for en Japaner for kvalitetetens skyld,
>> ihvert fald ikke for køreegenskaberne og slet ikke for prisen (selv om
>> gensalgs værdien er god er værditabet på en 400000 kr. mc stadig større
>> end på en 200000 kr mc.
>
> Næh, jeg tror såmænd heller ikke der er den store kvalitetsforskel
> længere. Og nogen nævneværdig forskel på køreegenskaberne er der heller
> ikke. Men prise ner da ret forskellig.
>
>> Lad os forestille os vi tager en Honda og en Harley, der som ligner
>> hinanden, har samme ydelse og som er helt nye modeller - dvs ingen har
>> set dem før. Lad os lege Harleyen er af en ligeså god kvalitet som
>> Hondaen.
>> Prisen på Hondaen er 250.000 på Harleyen 425.000
>> Hvis man nu byttede rundt på navne inden de blev præsenteret for pressen.
>> Ville folk så glædeligt betale 175.000 mere for den mc de tror er en
>> Harley ?
>
> Er prisforskellen så stor? Eller sammenligner du modeller der ikke er helt
> sammenlignelige? Hvad koster en ny Goldwing og en ny Electra Glide?
>
> Nogle ville måske betale så meget ekstra for navnet, men en ret stor del
> af HD køberne betaler hvad man kunne kalde overpris for et koncept, og
> ikke kun for en motorcykel.
>
> Har du børn? Ved du hvad en Build-a-bear er for noget? Hvis man ser bort
> fra konceptet, og bare ser på den som en bamse, så er det en meget, meget
> dyr bamse. Hvad siger du til 5-800 kr for en almindelig teddybjørn? Er det
> en fair pris, eller er det for dyrt? Tilsvarende bamser (set fra samme
> vinkel som din Honda/HD sammenligning) koster vel 1/10 så meget?
>
> Forskellen på en Honda og en HD er konceptet. En Honda er typisk en
> motorcykel. Man sætter sig på den og kører en tur. En HD er et byggesæt
> for voksne. Man køber den, og kører lidt på den. Så bygger man den om, og
> kører lidt mere. Så bygger man den om igen, og måske bygger man den om en
> gang til, før man kommer ud at køre igen. Så lader man sønnike arve den,
> og han bygger den også om før han kører videre på den, men han efterlader
> lige nogle detaljer som farmand havde lavet, for at kunne mærke arven og
> tanken.
> Jeg kender HD folk der bygger om hvert år. Jeg kørte en sæson på min egen,
> før den blev bygget radikalt om, og jeg købte den endda fordi jeg syntes
> den så kanonfed ud.
>
> Da HD kun laver en ny motor ca. hvert 15. år (Ja, hvert femtende år), og
> iøvrigt er ekstremt konservative med modelændringer, fremodles der (helt
> bevidst) en kæmpe kultur med tredjeparts dele til motorcyklerne. Man kan
> købe alt til en Harley, og i 117 forskellige udformninger. Selv hele
> motorer kan man købe fra mindst 3-4 forskellige firmaer. Da jeg købte nye
> udstødninger til min første gang, kunne jeg vælge mellem over 50
> forskellige slags. Hvorfor kan man ikke det til en Honda? Konceptet! Til
> min HD dækkede de udstødninger jeg købte modellen i årgangene 1957-1985,
> dog 1979 undtaget
> HD gør det bevidst let for tredjepartsfirmaer at producere dele der dækker
> et meget bredt udsnit af modelpalletten og årgangene, da det giver
> producenterne en salgsvolumen de fx ikke kunne nå hvis de lavede dele til
> Honda.
>
> Koncept-tanken er noget amerikansk, tror jeg. I stedet for at
> specialisere, går man den stik modsatte vej, og tilstræber universalitet.
> Det virker umiddelbart ulogisk, for så bliver de specialiserede produkter
> jo ofte bedre (til et eller andet), men der er rigtig mange der vil betale
> ekstra for at kunne præge en motorcykel (eller en bamse, en pistol eller
> noget helt andet) med de features de personligt ønsker. Jeg bruger en del
> tid på at lege med pistoler, og her indtager den amerikanske 1911-type
> pistol samme position som HD, dog med den forskel at her er der også
> adskillige producenter der laver den komplette pistol. Ja, jeg ved godt
> der også er et par håndfulde firmaer der laver komplette Harley'er uden at
> bruge HD original dele, men blandt pistolerne laver den oprindelige
> producent den faktisk slet ikke mere (Colt).
>
> Det smitter så lidt af på Honda, nogle gange. Corbin er blevet berømte for
> at lave nogle fantastiske sæder til HD (jeg har haft et, og de er ikke
> bare særdeles høj kvalitet, der er også lækre designs, og stort og
> varieret modeludbud), og nu laver de også sæder til visse Honda modeller -
> noget de næppe havde gjort, hvis ikke de først havde en solid base i HD
> konceptet.
>
> Bevidst eller ej, så tror jeg det er det folk betaler "overprisen" for. De
> køber et koncept, hvor det er naturligt og let at personalisere deres
> øjesten. Faktisk køber de i virkeligheden en følelse! For de fleste af de
> modifikationer man laver på sine koncept produkter, er egentlig ikke
> videre præstationsfremmende, men de giver en følelse af at "det er er
> præcis som JEG vil have det. Det er perfekt". Når jeg monterer en
> fantastisk dyr og lækker slagstift i min pistol, er det ikke fordi jeg
> kommer til at skyde målbart bedre - men jeg bliver meget gladere for min
> pistol! Når jeg sidder på mit Corbin "Gunfighter and Lady" sæde og lytter
> til mine Chromewerks "Slash cut Low Rider pipes" og holder i mit
> håndbyggede styr i rustfrit stål, på min vanvittigt dyre Järnhästan
> rustfri gaffelbro, så kører jeg jo egentlig ikke bedre motorcykel end jeg
> gjorde da den var standard - men det er meget federe
>
> Søren Lindholt havde engang en signatur: "All the money in the world is
> spent on feelin' good". Det er vistnok fra en eller anden sang, men det er
> ganske sandt.
>
> Så ja, folk vil betale mere for en Harley end for en Honda. Og nej,
> Harley'en kører ikke bedre end Hondaen.
>
> Om 10 år, når kineserne har fået styr på logistikken og håndvæket, hvem
> konkurrerer de så med? Honda eller Harley? Og hvem vinder?
>