mke2fs og harddisk med fejl
Fra : Ukendt

Dato : 07-07-01 11:15

Jeg har en disk med nogle fejl på, som jeg har forsøgt at formatere med
"mke2fs -c -m 0 /dev/hdc1", jeg får en masse fejlmeldinger som hedder noget
lignende:

hdc: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hdc: dma_intr: error=0x40 { UncorrectableError }, LBAsect=156695437,
sector=156695374
end_request: I/O error, dev 16:01 (hdc), sector 156695374

men den formaterer disken alligevel, men den markerer ikke sectorene som
defekte, for hvis jeg bagefter kører "dd if=/dev/hdc of=/dev/null" får jeg
de samme fejl.

--
Lasse Jensen, (rdx at worldonline dot dk, edit the reply address, replace at
& dot with @ & .)

Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Kent Friis

Dato : 07-07-01 12:55

Den Sat, 7 Jul 2001 12:14:55 +0200 skrev Lasse Jensen:
> [...]
>defekte, for hvis jeg bagefter kører "dd if=/dev/hdc of=/dev/null" får jeg

Blokkene bliver skam markeret som defekte, men din dd kommando
overskriver alt på disken, incl. filsystemet og listen over de defekte
blokke.

Prøv i stedet flg:

mount /dev/hdc1 /mnt
dd if=/dev/zero of=/mnt/fill

Mvh
Kent
--
The revolution has just begun.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 07-07-01 13:55

Kent Friis wrote:

> Blokkene bliver skam markeret som defekte, men din dd kommando
> overskriver alt på disken, incl. filsystemet og listen over de defekte
> blokke.

Han _læser_ fra disken med sin dd kommando. Men du har ret i, at hans
læsning er "rå" - altså at den ignorerer filsystemet og derfor også
forsøger at læse de blokke, der er markeret som beskadigede.

> Prøv i stedet flg:
>
> mount /dev/hdc1 /mnt
> dd if=/dev/zero of=/mnt/fill

Uha, uha. Går det ikke galt ? Der er jo ingen begrænsning på størrelsen
af filen. Jeg ville foreslå:

dd if=/dev/zero of=/mnt/fill bs=1 count=<antal bytes på disken>

eller

dd if=/mnt/fill of=/dev/null

MVH

-Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 07-07-01 14:49

Den Sat, 07 Jul 2001 14:54:47 +0200 skrev Claus Rasmussen:

>Han _læser_ fra disken med sin dd kommando.

Ups.

>Men du har ret i, at hans
>læsning er "rå" - altså at den ignorerer filsystemet og derfor også
>forsøger at læse de blokke, der er markeret som beskadigede.

Netop.

>Uha, uha. Går det ikke galt ? Der er jo ingen begrænsning på størrelsen
>af filen.

Nej da. Der går et par minutter, og så får man:

dd: No space left on device.

>Jeg ville foreslå:
>
> dd if=/dev/zero of=/mnt/fill bs=1 count=<antal bytes på disken>

Enormt langsomt, pga. bs=1.

> dd if=/mnt/fill of=/dev/null

Filen er jo ikke oprettet endnu...

Mvh
Kent
--
Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 07-07-01 19:53

Kent Friis wrote:

> Enormt langsomt, pga. bs=1.

Aha! Det forklarer et par ting, jeg har undret mig over nogle gange

-Claus

Fra : frank damgaard

Dato : 07-07-01 16:08

Lasse Jensen <rdx at worldonline dot dk> wrote:
> [...]

> defekte, for hvis jeg bagefter kører "dd if=/dev/hdc of=/dev/null" får jeg

Hvis du ikke har data på disken der skal reddes, så er opskriften:

Brug badblocks til at finde fejl.
Lad den køre nogle dage, og check at det er de samme sektorer der giver fejl.

Brug dd eller badblocks til at skrive på de defekte sektorer.

De fleste moderne diske vil ved skrivning til en sektor prøve at
"ommappe" disse, sådan at fremtidige læsninger anvender nogle
"reservesektorer" på disken.

Derefter vil jeg anvende badblock og lade den køre flere dage for at
se at der ikke kommer flere fejl.

Hvis der kommer nye fejl vil jeg nok ikke anvende disken mere
til noget vigtigt.

Jeg antager at du har checket kabler og strømstik til disken.
Midlertidig udfald i spænding/strøm under skrivning kan også forårsage
skrivefejl.
--
Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda