Hjælp! Hvilken af disse mc'er???
Fra : Søren Svenningsen

Dato : 03-07-07 19:00

Hej.

Jeg skal ud og finde mig en brugt mc til mellem 30-40.000.
Mine kriterier er: Det skal være muligt at ha passager med og kæresten skal
sidde bekvemt
Den skal være robust og ikke have nogle "sygdomme". Der er ikke finanser til
dyre hovedreperationer.

Valget står mellem disse mc'er:
- Yamaha Diversion
- Honda CB 500
- Kawasaki ER-5
- Cagiva Canyon 500

Jeg er nok mest til cagivaen hvis jeg skal vælge med "hjertet". Hvis jeg
skal vælge med fornuften er det måske Honda'en der er den smarteste?

Hvad mener i? Pros & cons på de forskellige modeller?
På forhånd tak.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-07-07 19:16

Søren Svenningsen skrev:
> [...]
> skal vælge med fornuften er det måske Honda'en der er den smarteste?
>
> Hvad mener i? Pros & cons på de forskellige modeller?

Er det nogle konkrete maskiner?,
årgange,
km-stand,
ydre fremtræden,

eller ønsker du blot den sædvanlige - "jeg har Cawayamda og det er det
eneste der dur..."

.... så vælger jeg Diversion

(samt cola og popkorn)
--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Anders Majland

Dato : 03-07-07 19:21

> Mine kriterier er: Det skal være muligt at ha passager med og kæresten
> skal sidde bekvemt

Så er det jo nemt - så lader du hende om at prøvesidde dem og derefter køber
du den Cagiva med hjertet (hvis du tør !)

/A

Fra : Søren Svenningsen

Dato : 03-07-07 19:37

.....andre "seriøse" bud?

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-07-07 19:50

Søren Svenningsen skrev:
> .....andre "seriøse" bud?

???

Flere "seriøse" oplysninger?

Fra : Futte & Co.

Dato : 03-07-07 20:02

Søren Svenningsen wrote:
> .....andre "seriøse" bud?

Den er da nemm'm
Een af hver Så kan du altid overveje hvilke du vil a'mæ
Metoden er anerkendt og benyttes af flere her i gruppen ,
undertegnede incl.
Meeenn, hvis du kun er til een af gangen, er honda og kawa ganske go'e
bud. Yamaha til din pris, er en af de gamle med "tynd" forgaffel,
hvilken jeg har hørt ikke er godt, men det er bare noget jeg har hørt
Den sidste du nævner, vil jeg end ikke nævne
Og så lige den sædvanlige : husk sikkerhedsudstyr både til dig og din
chef
Go jagt

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-07 00:45

> .....andre "seriøse" bud?

Det var faktisk mere seriøst ment end det måske lød. De 3 første kan du via
groups.google.com finde diskuteret frem og tilbage og sammenlignet på kryds
og tværs med hinanden og andre "klassikere" som en GS500.

Gagiva'en er imho lidt et frisk pust i den sammenligning - det er nemt at
finde mange fornuftsgrunde til ikke at købe sådan en encylinder
Men er det stilen så kig også bmw f og aprilia pegaso mf.

Men mc'er køber ikke kun af fornufsgrunde og vi er nok flere herinde der
blankt må erkende at når man først har set sig meget varm på en model kan
det være temmeligt svært at få den ud af hovedet igen .. Og jeg er sikkert
ikke den eneste der har hørt: "Så køb den da for *beep*"

Jeg aner ikker hvordan cagiva'en passagersæde er, men den har da potentialet
til at være konfortabel - men det afhænger også en del af hvordan din bedre
halvdel er skruet sammen og om det drejer sig om en hyggetur rundt en søndag
efttermiddag eller en tur til milano og retur ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 150 1998 [65Mm]

Fra : Ths

Dato : 03-07-07 19:58

"Søren Svenningsen" <Hobbitten@oncable.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> skal sidde bekvemt
> Den skal være robust og ikke have nogle "sygdomme". Der er ikke finanser

Det er generelt nogle små - og dermed svage maskiner, hvis i skal køre to på
maskinen. Hvad med en Suzuki Bandit? Jeg ville ikke gå under 600 ccm med
dine krav.

/Ths.

Fra : Sune

Dato : 03-07-07 20:10

"Søren Svenningsen" <Hobbitten@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal sidde bekvemt
> Den skal være robust og ikke have nogle "sygdomme". Der er ikke finanser

Yamaha Diversion , Honda CB 500 og Kawasaki ER5 er absolut gennemprøvet
teknik og ikke med den mest avancerede teknik. Ingen af dem er mig bekendt
kendt for nogen specielle problemer.
Derfor tror jeg ikke nogen af de tre vil give de store problemer. Eventuelle
problemer kan du nemt afsløre ved et visuelt check og ved en prøvekørsel.

Yamahaen vil være lidt dyrere hvis de er i samme stand, km og årgang. Men
det er jo også en 4-cylindret 600 ccm modsat de to andre som er
to-cylindrede 500 ccm.
I det prisleje du nævner vil jeg afgjort vælge Hondaen eller Kawa'en, da du
sikkert får en nyere maskine med færre antal km.
Kawa'en har markant dårligere bremser, med tromlebremser på baghjulet.
Bagsædekomforten er nogenlunde ens. Bortset fra en vigtig detalje for
chaufføren. Kawa'en er lidt af en "kuglestøder" når der sidder nogen bagpå.
Sædet er lidt mere skråt og det betyder, at du glider længere fremad ved
opbremsninger med passagerer bagpå.
Jeg har både Hondaen og Kawa'en og når jeg kører med sønnen bagpå
foretrækker jeg altid Honda'en.

Når jeg slet ikke nævner Cagivaen, er det fordi jeg intet ved om den,
hvorimod jeg har haft alle de andre tre.

God fornøjelse med jagten.

MC-hilsen Sune

Fra : Jim Andersen

Dato : 04-07-07 08:28

Sune wrote:
> Kawa'en har markant dårligere bremser
Uenig.

>, med tromlebremser på baghjulet.
Korrekt. Men jeg synes da ikke forbremsen på Honda'en er markant bedre end
forbremsen på Kawa'en?

Og bagbremsen er jo da mest "for sjov".
Men bortset fra det.... Min GN250 havde tromlebremse bagpå. Min ER-5 har
også.
Når jeg er ude at prøvekøre andre maskiner (Bandit 600, GS500) og jeg bruger
bagbremsen, så klodser den næsten altid.

Kan det være du bare ikke trykker hårdt nok på din ER-5, fordi du er vant
til skivebremsens mindre tryk-behov?

Jeg synes bagbremsen er nem at dosere, og hvis jeg trykker hårdt nok, så
klodser den. Meget mere kan man vel ikke forlange af en bremse?

> Kawa'en er lidt af en "kuglestøder" når der sidder nogen
> bagpå. Sædet er lidt mere skråt og det betyder, at du glider længere
> fremad ved opbremsninger med passagerer bagpå.

Mine bukser har sådan noget gummi-skridsikkert fidus på bagen. Så jeg er
ikke stødt på problemet.
Men jeg kører ikke sportsligt når jeg har passager på. Konen kan ikke lide
det, og ungerne vil jeg ikke køre stærkt med.

/jim

Fra : Sune

Dato : 04-07-07 10:36

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Uenig.

> Korrekt. Men jeg synes da ikke forbremsen på Honda'en er markant bedre end
> forbremsen på Kawa'en?
>
> Og bagbremsen er jo da mest "for sjov".

Det er en meget udbredt misforståelse. Bagbremsen kan være ganske effektiv,
når man lærer at kontrollere den.
Især i sving kan man bremse ganske effektivt med bagbremsen, men så skal man
selvfølgelig være helt sikker på hvad man gør.

> [...]
> Når jeg er ude at prøvekøre andre maskiner (Bandit 600, GS500) og jeg
> bruger bagbremsen, så klodser den næsten altid.

Hvad kan jeg sige - lær at bruge bagbremsen rigtigt

> Kan det være du bare ikke trykker hårdt nok på din ER-5, fordi du er vant
> til skivebremsens mindre tryk-behov?

Jeg kører ofte på et væld af forskellige er5 og cb500 og laver masser af
bremseøvelser og der er helt klart en forskel.

Men det kunne lyde som om jeg ikke kan lide er5'eren, men det er faktisk en
dejlige maskine.
Du har ret i det du nævner i et andet svar, at den er mere styrevillig end
CB500.

MC-hilsen Sune

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-07 21:47

> [...]
> skal sidde bekvemt
> Den skal være robust og ikke have nogle "sygdomme". Der er ikke finanser

Hej.

Har selv haft en Kawasaki ER-5 og en Yamaha XJ 600 S Diversion, jeg ville
vælge Yamaha'en den har en rigtig fin komfort til to, IMO er /bliver de
andre for små

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-07-07 06:15

Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:

> Har selv haft en Kawasaki ER-5 og en Yamaha XJ 600 S Diversion, jeg ville
> vælge Yamaha'en den har en rigtig fin komfort til to, IMO er /bliver de
> andre for små

Jeg sætter også mine penge på Yamahaen. Men kors hvor er den kedelig -
grænsende til grim. Den Gamle XJ'er var pænere.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-07 15:18

> Jeg sætter også mine penge på Yamahaen. Men kors hvor er den kedelig -
> grænsende til grim. Den Gamle XJ'er var pænere.

Hemm......... smag og behag, kan nu bedre li' Diversion'en, der var i
hvertfald en god komfort på den, men nu syntes jeg jo også at en BMW R1150GS
/ R1200GS og Ducati Multipla ups... Strada er fede cykler

Fra : Jim Andersen

Dato : 04-07-07 08:13

Søren Svenningsen wrote:
> Jeg skal ud og finde mig en brugt mc til mellem 30-40.000.

> Valget står mellem disse mc'er:
> - Yamaha Diversion
Kender den ikke.
> - Honda CB 500
Kender den.
> - Kawasaki ER-5
Har den.
> - Cagiva Canyon 500
Kender den ikke. Italiensk? Så skal man da vist købe 2 så man altid har de
reservedele man skal bruge.

30-40K til en CB 500, så er den gammel, og enten grim eller har rundet
kloden et par gange.
Men du bør kunne finde en god ER-5 til de penge.
CB styrer lidt mere præcist/sportsligt hurtigt gennem kurverne. ER-5 er
billigere, og bedre til bykørsel.

Læs lidt om er-5 her:
http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=39032

Du har sat plads af i budgettet til tøj og udstyr (til 2 pers)?

/jim

Fra : Ole Hansen

Dato : 04-07-07 08:26

Søren Svenningsen wrote:

> Valget står mellem disse mc'er:
> - Yamaha Diversion
> - Honda CB 500
> - Kawasaki ER-5

Fornuftige maskiner alle 3..

> - Cagiva Canyon 500
>
> Jeg er nok mest til cagivaen hvis jeg skal vælge med "hjertet". Hvis jeg
> skal vælge med fornuften er det måske Honda'en der er den smarteste?

Så køb Cagiva'en. Jeg har efterhånden lært, at man skal købe det man
have og ikke det, andre siger er mest fornuftigt.. Jeg ville nok
umiddelbart vælge Honda'en, men det er uden at have prøvet de 3 andre.
Sådan en CB500 kører i hvert fald helt og aldeles fornøjeligt.

--
Ole Hansen

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-07 10:10

> Jeg har efterhånden lært, at man skal købe det man
> have og ikke det, andre siger er mest fornuftigt..

Tak for opbakningen - selvom Søren visdt tog det lidt ilde op første gang
jeg skrev det ...

Fra : Søren Svenningsen

Dato : 04-07-07 16:06

Nej nej. Det er helt fint Tak for mange gode svar. Det eneste jeg kan være
lidt betænkelig ved mht Cagiva'en er at reservedelene måske er dyre og svære
at skaffe.

Nu er Suzuki Bandit 600 også kommet med ind i mine overvejelser......er der
nogen der ved om der er ting ved den man skal være særlig opmærksom på?

Fra : Sune

Dato : 04-07-07 16:22

> [...]
>
> Nu er Suzuki Bandit 600 også kommet med ind i mine overvejelser......er
> der nogen der ved om der er ting ved den man skal være særlig opmærksom

Jeps, 2 ting.
1. Tændingslåsen på de tidlige årgange har med at slides i stykker ret
hurtigt. Koster 1000-1500.
2. Man bliver afhængig af den

Mc-hilsen
Sune (Der savner sin Bandit)

Fra : Søren Svenningsen

Dato : 04-07-07 17:10

Nice ......

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 04-07-07 23:53

Sune wrote:

> Jeps, 2 ting.
> 1. Tændingslåsen på de tidlige årgange har med at slides i stykker ret
> hurtigt. Koster 1000-1500.

De må kunne gøres billigere

http://www.thansen.dk/product.asp?c=1052959004&n=-1861394073&pn=-1861394066

Thore

Fra : Anders Majland

Dato : 05-07-07 06:57

> De må kunne gøres billigere

Næsten alting kan altid gøres lidt billigere (og lidt ringere)

Men via mc-nøglen er det til at få tændingslåse med korrekt ledningsføring
til de fleste modeller for få hundrede kroner

/A

Fra : Jim Andersen

Dato : 05-07-07 07:32

Søren Svenningsen wrote:
> Nu er Suzuki Bandit 600 også kommet med ind i mine
> overvejelser......er der nogen der ved om der er ting ved den man
> skal være særlig opmærksom på?

http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=44797

/jim

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-07-07 21:55

"Søren Svenningsen" <Hobbitten@oncable.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg er nok mest til cagivaen hvis jeg skal vælge med "hjertet". Hvis
> jeg skal vælge med fornuften er det måske Honda'en der er den

Du kan da også lige give den ganske billige Suzuki Freewind et kig, og
måske Kawasaki GPZ500S. Men sørg nu for at prøvesidde dem.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Søren Svenningsen

Dato : 06-07-07 18:47

Tak for alle de fine svar. Det endte med en Suzuki Bandit 600 Dejlig
cykel. Den er fra 96 og har kørt 21.000 km

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 06-07-07 20:18

Søren Svenningsen skrev:
> Tak for alle de fine svar. Det endte med en Suzuki Bandit 600 Dejlig
> cykel. Den er fra 96 og har kørt 21.000 km

Jammen tillykke, pas nu på dig selv derude

--
Dun@nt

Fra : Søren Svenningsen

Dato : 06-07-07 21:55

Tak Og jo, det skal jeg nok

Fra : Jim Andersen

Dato : 09-07-07 07:47

Søren Svenningsen wrote:
> Tak for alle de fine svar. Det endte med en Suzuki Bandit 600
> Dejlig cykel. Den er fra 96 og har kørt 21.000 km

Te'løk !

Og pas nu på hvis du kommer forbi Munkebjerg. Jeg hører de har nogen lede
sving dér

/jim

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-07-07 21:57

"Sune" <formel999@hotmail.com> writes:

> [...]
> effektiv, når man lærer at kontrollere den. Især i sving kan man
> bremse ganske effektivt med bagbremsen, men så skal man selvfølgelig

....og så er den, brugt rigtigt, meget nyttig til at undgå at cyklen
går på forhjulet ved hårde opbremsninger.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R