Børn
Fra : Helle

Dato : 03-07-07 09:24

Efter at ha´ fået et velment svar ang. køb af MC til mig og min datter på 8
år, blev jeg gjort opmærksom på den nye regel for børn på motorcykel, der
træder i kraft 1. august 2007

Jeg havde godt læst om den nye regel.
Heldigvis er min datter en høj pige og netop over 1.35.

....men jeg har så tænkt lidt længere.
Gælder den samme regel for transport af børn på cykler, f.eks. i høj fart
ned af bakker, eller kommer der en fart begrænsning for cykelister, med
ubeskyttede børn bagpå??

Har selv væltet med en cykelanhænger, der kom i slinger pga. et af hængerens
hjul ramte en kantsten.
Vognen var tom for børn, men med tre fyldte indkøbsposer i + en kasse
sodavand.
Ret uhyggeligt at se, hvordan plastikflasker, konservesdåser mv. fik slid
mærker, og hvordan det blev splittet ad.

Siden dengang "glemte" vi ikke cykelhjelmen, og der var heller ikke noget
med korte bukser og tyndt tøj, når datteren blev placeret bagpå.

Det er lidt underligt at det er motorcyklerne som politikerne kaster sig
over i trafiksikkerhedens navn, for er der nogen der er beskyttet godt er
det da børn bag på motorcykler,....som regel
- og med børn bag på cykler, sker der nok her mange flere uheld pr. kørt
kilometer med cykelist-børn.

Underligt....som det nogen gange er skruet sammen

Helle

Fra : Anders Majland

Dato : 03-07-07 09:53

> Efter at ha´ fået et velment svar ang. køb af MC til mig og min datter på
> 8 år, blev jeg gjort opmærksom på den nye regel for børn på motorcykel,
> der træder i kraft 1. august 2007

Indlæg postet her forsvinder ikke selvom du måske ikke lige kan se dem fra
din egen computer - men med http://groups.google.com/ kan du nemt genfinde
lidt tilbage til gamle guldkorn.

Prøv f.eks at læse lidt i tråden her der startede fro bare 14 dage siden
http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/ab384af37e134886/03a4b71165070dea?lnk=st&q=motorcykel+slut+med+&rnum=2#03a4b71165070dea

> Underligt....som det nogen gange er skruet sammen

Kan kun være meget enig .... og som du kan læse in tråden herover er giver
det os et logisitisk problem... Thomas på nu 6år har endnu et stykke til de
135cm og er allerede på sin 3. mc-hjelm (De vokser jo hurtigt fra dem) og
jeg har ikke fortalt ham endnu at det er slut med at komme med ... Måske jeg
vælger at "glemme" den lov ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-07-07 10:15

Anders Majland wrote:

> [...]
> jeg har ikke fortalt ham endnu at det er slut med at komme med ... Måske jeg

Er der egentlig fastlagt en bødestørrelse for overtrædelse?

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 03-07-07 10:59

> Er der egentlig fastlagt en bødestørrelse for overtrædelse?

Ja - det bliver det som samme som for børn i biler der ikke sidder i korrekt
sikkerhedsudstyr. Dvs klip i kørekortet (og en bøde)- og politiet har fået
lovhjemmel til at hive børn ud af bilerne (ned af mc'erne) for at
kontrolmåle deres højde... Det var en "forglemmelse" dengang man indførte
højdekravet til brug af bilernes egne seler at politiet ikke lovhjemmel til
at håndhæve reglen...

Fra : SB

Dato : 07-07-07 08:47

> [...]
> kontrolmåle deres højde... Det var en "forglemmelse" dengang man indførte
> højdekravet til brug af bilernes egne seler at politiet ikke lovhjemmel

Flytter snart til Sverige, tæt på der er flere forbud her, end i det land

Søren

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-07-07 07:25

SB wrote:

> Flytter snart til Sverige, tæt på der er flere forbud her, end i det land

Dét er vist længe siden. God rejse

--
vh
Torben - der dog stadig foretrækker DK

Fra : Hekto

Dato : 03-07-07 10:25

Helle wrote:

> [...]
> det da børn bag på motorcykler,....som regel
> - og med børn bag på cykler, sker der nok her mange flere uheld pr. kørt
Det er da ikke underligt!

Det er politisk korrekt at kaste sig over motorcykler!
Det er politisk ukorrekt at lægge begrænsninger af nogen art på noget der
har med (miljørigtige) cykler at gøre!

Det er ihvertfald det der sikrer flest stemmer ... mener de! Det kommer så
an på hvor god hukommlse motorcyklisterne har til næste valg!
--

/Hekto
"Women are like elephants to me. I like to look at 'em, but I wouldn't want

Fra : Anders Majland

Dato : 03-07-07 11:02

> Det er ihvertfald det der sikrer flest stemmer ... mener de! Det kommer så
> an på hvor god hukommlse motorcyklisterne har til næste valg!

Der var ikke en der stemte imod forslaget - Så det gør godt nok svært ved
næste valg når man ikke kan stemme på nogle af de partier der idag er i
folketinget... NyAlliance er jo så ved at lave deres partiprogram ... Hmmm
hvis nu 10.000 motorcyklister meldte sig ind der kunne man måske nå at få
lidt indflydelse på det partiprogram ... (Eller bare 10 "aktive" )

Fra : Ole

Dato : 03-07-07 16:50

Anders Majland wrote:

> [...]
> hvis nu 10.000 motorcyklister meldte sig ind der kunne man måske nå at få
> lidt indflydelse på det partiprogram ... (Eller bare 10 "aktive" )

Stemme på DEM !!
Så ville jeg sgu hellere at de forbød MCer , smøger, Øl, og retten til
at (mis)bruge min kone hver aften !!!

Ole

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 03-07-07 11:27

On Tue, 03 Jul 2007 11:24:57 +0200, Hekto wrote:

> Det er ihvertfald det der sikrer flest stemmer ... mener de! Det kommer så
> an på hvor god hukommlse motorcyklisterne har til næste valg!

De fleste stemmer nok, håber jeg da, ud fra andet end blot en enkelt
mc-relateret sag.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-07-07 16:03

> De fleste stemmer nok, håber jeg da, ud fra andet end blot en enkelt
> mc-relateret sag.

Ovenstående udsagn kunne man så bruge på stort set alle sager.. Det er jo
blot én sag blandt mange og hvis folk har lyst til at vælge udelukkende pga.
denne sag, så skal de da have lov til det. Det kommer jo helt an på hvad de
prioriterer højest, og heldigvis har vi da stadig demokrati her i landet.
Når det så er sagt, så tror jeg ikke nogen kunne finde på at vælge
udelukkende pga. denne sag, men det kan da give et stort minus ved dem der
stemte for forslaget (hvilke så var samtlige partier)..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-07-07 20:27

"Sonny T. Larsen" <sonny@unix.dk> skrev i en meddelelse

> De fleste stemmer nok, håber jeg da, ud fra andet end blot en enkelt
> mc-relateret sag.

Det er helt rigtigt. Men nu er det heller ikke kun "en sag", der har i de
seneste år været mange sager, hvor det har været meget, meget svært at få
øje på den liberale tankegang bagved, og børn på motorcykler er et rigtig
godt eksempel: Venstre, som skulle stå for individets frie valg (loven
stammer fra vor Justitsminister) gennemfører en lov der retter på et
ikke-eksisterende problem (der er nærmest ingen små børn der kommer
alvorligt til skade som passagerer på motorcykler årligt) ved at pålægge
ellers lovlydige og solide borgere restriktioner, helt uafhængigt af om de
har brugt tusindvis af kroner på sikkerhedsudstyr til børnene.

Hvis jeg var en af dem der blev ramt af loven (det er jeg ikke endnu, for
mine børn er kun 3, og de har deres egen motorcykel), så ville jeg sende et
klagebrev til justitsministeriet, og forlange at de tilbagekøber mine børns
sikkerhedsudstyr til nypris. Det er nemlig JM der pludselig har gjort min
investering i sikkerhedsudstyr til børnene ulovlig at anvende!

Kravet er rimeligt, og har bl.a. været i anvendelse i Australien for et par
år siden, da ny lovgivning gjort håndvåben over kaliber 9mm ulovlige.
Samtlige håndvåben i de forbudte kalibre måtte myndighederne tilbagekøbe, og
det blev dyrt!
Samme tilbagekøbsordning blev brugt i England hvor man efter Dunblane
massakren gjorde alle sports-skydevåben i england forbudt. Det var også
dyrt.

Jeg er sportsskytte, og dyrker dynamisk pistolskydning (IPSC), og selvom
denne sport har været dyrket i DK i snart 30 år, er JM lige nu i færd med at
forbyde sporten. Den dyrkes i alle lande i Europa, men skal nu forbydes i
DK, fordi den er "farlig" (der har aldrig været et uheld). Igen JM ved
Venstres Justitsminister.

Kan nogen huske oprydningen i "smagsdommeriet"? Der blev rationaliseret
voldsomt i råd og nævn, men nu - kun et par år senere - er der flere råd og
nævn end der nogensinde før har været.

Jeg har hidtil stemt på Venstre, men nu er det slut. Hvis det alligevel er
små-fascistisk politik der skal føres, så er der andre steder jeg hellere
vil sætte mit kryds.

Rittig
(sur og forurettet - og ganske uskyldig, selvom det nok skal lykkes dem at
få mig gjort kriminel).

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-07-07 06:09

Claus Rittig wrote:

> Jeg har hidtil stemt på Venstre, men nu er det slut. Hvis det alligevel er
> små-fascistisk politik der skal føres, så er der andre steder jeg hellere
> vil sætte mit kryds.

Der er meget rigtigt i dit indlæg, men Lene Espersen er fra de
Konservative. Ikke at det ændrer meget. Det der undrer mig er at det er
_enstemmigt_ vedtaget i folketinget med de sidste-øjebliks ubegrundede
ændringer ift. det oprindelige forslag (der faktisk var rimelig fornuftigt).

Det med at du ikke er ramt er da noget sludder - os med større børn er
direkte ramt, men det går snart over. Dine unger kan ikke komme med før
om 5-6 år, så mon ikke du er ramt..

--
vh
Torben - xxs hjelm til salg i august

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-07-07 22:27

> Der er meget rigtigt i dit indlæg, men Lene Espersen er fra de
> Konservative. Ikke at det ændrer meget.

Ja, jo, det er da rigtigt - jeg ser nok bare Venstre og Konservative som
meget tæt på hinanden i disse sager.

> Det med at du ikke er ramt er da noget sludder - os med større børn er
> direkte ramt, men det går snart over. Dine unger kan ikke komme med før om
> 5-6 år, så mon ikke du er ramt..

Fuldstændig rigtigt. Selvfølgelig er jeg også ramt. Det er nok også derfor
jeg er så sur over situationen.

Rittig

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 04-07-07 23:27

Claus Rittig skrev:
> [...]
> ellers lovlydige og solide borgere restriktioner, helt uafhængigt af om de
> har brugt tusindvis af kroner på sikkerhedsudstyr til børnene.

Lige i øjet - vi har (skuffende nok) en regering der har skrevet bøger
om "minimal-staten", og det er dem der nu fratager os almindelige
borgere flere og flere friheder og påtager sig "ansvaret på vores vegne"
- altsammen i "tryghedens-navn"

> Kan nogen huske oprydningen i "smagsdommeriet"? Der blev rationaliseret
> voldsomt i råd og nævn, men nu - kun et par år senere - er der flere råd og
> nævn end der nogensinde før har været.

Det er rystende!

> Rittig
> (sur og forurettet - og ganske uskyldig, selvom det nok skal lykkes dem at
> få mig gjort kriminel).

... og det er ikke kun MC relateret.
I min verden opstøver men lovovertrædere, og straffer (afretter)dem
passende -
I den verden jeg ser i en ikke fjern fremtid, er det _mig_ der låses
inde, holdes ude, video-overvåges og hvad ved jeg, for at beskytte _mig_
mod "ulykker afovoldt at kriminelle/tosser/ubetænksomme".

Det frabeder jeg mig venligst!

Jeg tager gerne chancen!

Det _kan ikke_ være den mest sarte, neurotiske og overfølsomme medborger
der med påstand om "ret til at færdes trygt overalt" der skal sætte
standarten for hvad de øvrige medborgere skal finde sig i af
begrænsninger, overvågning og facistoid regulering for at de kan have
det godt.

Det har jo nærmest udviklet sig sygeligt med den trang samfundet som et
hele, har til at detail regulere alt, og efterfølgende kontrolere,
overvåge og straffe alle der ikke lige holder sig eentydigt på dydens
smalle sti.

Et eksempel er arbejdsformidlingen - her har kontrol og regulering
medført at en samtale om en handlingsplan med en arbejdsløs, á under een
times varighed afstedkommer 2-3 timers administration á registrering af
at medarbejderen der har gennemført samtalen nu også har lavet det
arbejde vedkommende er sat til.... tankevækkende og en udmærket
illustration af at kontrol og straf går frem for ansvar - tillid - og
frihed!

Nå nu er vi vist røget lidt for langt fra MC topics

--
Dun@nt - der er ved at gå i panik over at hans omgivende medborgere ikke
kan se tendensen til, at de er ved at blive taget i røven af BigBrother

Fra : Hekto

Dato : 06-07-07 12:20

It happens that "J.C.Kløve" formulated :
> Nå nu er vi vist røget lidt for langt fra MC topics

- men desværre stadigt tæt på at være en del af
Orwells virkelighed ... og måske vores fremtid!
:o/

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Hekto

Dato : 06-07-07 12:21

Claus Rittig formulated on tirsdag :
> Jeg har hidtil stemt på Venstre, men nu er det slut. Hvis det alligevel er
> små-fascistisk politik der skal føres, så er der andre steder jeg hellere vil
> sætte mit kryds.

Ja, det bliver rigtigt svært at stemme næste gang! Man ender jo som en ligeglad sofavælger - og kriminel!