|
| kompression ? Fra : Pede Larsen |
Dato : 01-07-07 18:50 |
|
Hej alle :)
Min suzuki DR800S har problemer :( den gør underligt når man kører 110 og
fyre gassen helt i bund, så er det som om at motoren stopper tændningen og
det gør at man ikke kan køre mere end 110. Max 120, hvis man tager det
roligt med gassen der op :(
Altså den hakker og pruster og det er mega skod at køre sådan :( i modvind
er den helt gal, altså der hvor den skal trække lidt mere end normalt.
Den var til mekaniker og han sage at den er færdig i cylender, og at det er
når den rigtigt skal arbejde (trække) at kompressionen fejler og der for
hopper og danser.
Nu har jeg så testet det så godt jeg kunne, og min motor har en kompression
på 6,5 - 7. (PS: har kørt 67.000km.)
I MC revyen står der 9.5:1 nu bliver jeg forviret, hvad er det tal og
hvorfor ser det sådan ud ?
Jeg ligger i forhandlinger med en Tysker med en motor der har gået 15.000km
han siger at dens kompressionen er 11,5 så er det jeg er stået helt af nu.
Hvordan skal en god kompressionen være i tal på en suzuki DR800S jeg har
kiggget nettet tynt men kan intet finde, er her nogle der har en ide og hvad
problemet ellers kunne være med motoren.
MVH
Pede Larsen (Næstved)
www.pedelarsen.dk
Suzuki DR800S/GN250
| |
Armand (01-07-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-07-07 21:36 |
|
"Pede Larsen" <pede@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4687e922$0$4168$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej alle :)
>
> Min suzuki DR800S har problemer :( den gør underligt når man kører 110 og
> fyre gassen helt i bund, så er det som om at motoren stopper tændningen
> og det gør at man ikke kan køre mere end 110. Max 120, hvis man tager det
> roligt med gassen der op :(
> Altså den hakker og pruster og det er mega skod at køre sådan :( i
> modvind er den helt gal, altså der hvor den skal trække lidt mere end
> normalt.
>
Prøv at få tømt svømmerhuset - Det kunne umiskendeligt tyde på at der
ligger en (tung!) slat vand i bunden som lader sig suge op ved højt forbrug
og qua sin viskositet (en vanddråbe i bensin er som en kugle silikone!)
blokerer karburatorens dyser!
> Den var til mekaniker og han sage at den er færdig i cylender, og at det
> er når den rigtigt skal arbejde (trække) at kompressionen fejler og der
> for hopper og danser.
>
Det kan sagtens hænde at motoren er slidt; men dét vil have generel
indvirkning på ydelsen og ikke sådan pludselig ved topbelastning :-|
> Nu har jeg så testet det så godt jeg kunne, og min motor har en
> kompression på 6,5 - 7. (PS: har kørt 67.000km.)
> I MC revyen står der 9.5:1 nu bliver jeg forviret, hvad er det tal og
> hvorfor ser det sådan ud ?
> Jeg ligger i forhandlinger med en Tysker med en motor der har gået
> 15.000km han siger at dens kompressionen er 11,5 så er det jeg er stået
> helt af nu.
>
Det er ikke direkte sammenlignelige tal; men mellem 6½ og 7 er nu alligevel
noget lavt!
Lav kompression burde frem for alt også medføre et højt olieforbrug og dét
skriver du intet om :-/
Prøv et andet instrument hhv. en anden procedure, og husk at udføre testen
på en driftsvarm motor!
--
Armand.
| |
Pede Larsen (01-07-2007)
| Kommentar Fra : Pede Larsen |
Dato : 01-07-07 22:45 |
|
"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message
news:46881012$0$905$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Pede Larsen" <pede@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:4687e922$0$4168$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Hej alle :)
>>
>> Min suzuki DR800S har problemer :( den gør underligt når man kører 110 og
>> fyre gassen helt i bund, så er det som om at motoren stopper tændningen
>> og det gør at man ikke kan køre mere end 110. Max 120, hvis man tager det
>> roligt med gassen der op :(
>> Altså den hakker og pruster og det er mega skod at køre sådan :( i
>> modvind er den helt gal, altså der hvor den skal trække lidt mere end
>> normalt.
>>
> Prøv at få tømt svømmerhuset - Det kunne umiskendeligt tyde på at der
> ligger en (tung!) slat vand i bunden som lader sig suge op ved højt
> forbrug og qua sin viskositet (en vanddråbe i bensin er som en kugle
> silikone!) blokerer karburatorens dyser!
ja jeg glemte at sige at mekanikeren rensede begge kaburatore, så den skulle
være iorden, hvis ellers de har gjordt det rigtigt .
>
>> Den var til mekaniker og han sage at den er færdig i cylender, og at det
>> er når den rigtigt skal arbejde (trække) at kompressionen fejler og der
>> for hopper og danser.
>>
> Det kan sagtens hænde at motoren er slidt; men dét vil have generel
> indvirkning på ydelsen og ikke sådan pludselig ved topbelastning :-|
>
Oki hmm.
>> Nu har jeg så testet det så godt jeg kunne, og min motor har en
>> kompression på 6,5 - 7. (PS: har kørt 67.000km.)
>> I MC revyen står der 9.5:1 nu bliver jeg forviret, hvad er det tal og
>> hvorfor ser det sådan ud ?
>> Jeg ligger i forhandlinger med en Tysker med en motor der har gået
>> 15.000km han siger at dens kompressionen er 11,5 så er det jeg er stået
>> helt af nu.
>>
> Det er ikke direkte sammenlignelige tal; men mellem 6½ og 7 er nu
> alligevel noget lavt!
> Lav kompression burde frem for alt også medføre et højt olieforbrug og dét
> skriver du intet om :-/
> Prøv et andet instrument hhv. en anden procedure, og husk at udføre testen
> på en driftsvarm motor!
>
Jeg huskede det med en drift varm motor.
Ja oki den glemte jeg også jo den bruger mega meget olie . ca 0.5 liter olie
til 1000km.
Og ud fra det jeg kender til motore, så er det stempelringene/stempel og
cylender der er slidt.
> --
> Armand.
>
| |
H. P. Holm (01-07-2007)
| Kommentar Fra : H. P. Holm |
Dato : 01-07-07 23:17 |
|
Pede Larsen skrev:
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message
>>>
>> Det er ikke direkte sammenlignelige tal; men mellem 6½ og 7 er nu
>> alligevel noget lavt!
>> Lav kompression burde frem for alt også medføre et højt olieforbrug og dét
>> skriver du intet om :-/
>> Prøv et andet instrument hhv. en anden procedure, og husk at udføre testen
>> på en driftsvarm motor!
>>
> Jeg huskede det med en drift varm motor.
Og med gashåndtaget drejet helt åbent?
> Ja oki den glemte jeg også jo den bruger mega meget olie . ca 0.5 liter olie
> til 1000km.
Det er ikke "mega meget", det er bare lidt irriterende...
Altsammen ud fra en betragtning om, at fejlen med udsættere ved
hård belastning lige så godt, eller måske endda mere sandsynligt,
skyldes defekt tænding eller defekt karburator, så det er lidt
fjollet at fokusere udelukkende på kompressionen.
| |
Armand (01-07-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-07-07 23:30 |
|
"Pede Larsen" <pede@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4688204e$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message
> news:46881012$0$905$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> Prøv at få tømt svømmerhuset - Det kunne umiskendeligt tyde på at der
>> ligger en (tung!) slat vand i bunden som lader sig suge op ved højt
>> forbrug og qua sin viskositet (en vanddråbe i bensin er som en kugle
>> silikone!) blokerer karburatorens dyser!
>
> ja jeg glemte at sige at mekanikeren rensede begge kaburatore, så den
> skulle være iorden, hvis ellers de har gjordt det rigtigt .
>
Men har du været ude at køre derefter?
Hvis problemet stadig forekommer, kán det hænde at der ved brug af Res hhv.
PRI på bensinhanen, atter er fyldt vand fra tanken og ned i bunden af
svømmerhuset => gentøm svømmerhuset efter at have ihældt en passende
spritmængde i tanken til eliminering af forekommende vand
>>> Den var til mekaniker og han sage at den er færdig i cylender, og at
>>> det er når den rigtigt skal arbejde (trække) at kompressionen fejler og
>>> der for hopper og danser.
>>>
>> Det kan sagtens hænde at motoren er slidt; men dét vil have generel
>> indvirkning på ydelsen og ikke sådan pludselig ved topbelastning :-|
>>
> Oki hmm.
>
Hvad med omdrejninger? Viser problemet sig ved samme omdrejningstal - også
næsthøjeste gear??
Det kunne godt tænkes at en og anden elektrisk forbindelse påvirkes af
enstamperens vibrationer, og dét ville være omdrejnings (á
vibrations-frekvens) -bestemt :-|
>>> Nu har jeg så testet det så godt jeg kunne, og min motor har en
>>> kompression på 6,5 - 7. (PS: har kørt 67.000km.)...............
>>
>> Lav kompression burde frem for alt også medføre et højt olieforbrug og
>> dét skriver du intet om :-/
>
> Ja oki den glemte jeg også jo den bruger mega meget olie . ca 0.5 liter
> olie til 1000km.
> Og ud fra det jeg kender til motore, så er det stempelringene/stempel og
> cylender der er slidt.
>
Først helt oppe ved en hel liter pr 1000 km taler man om for stort
olieforbrug (der også kan skyldes utætte ventil-pakdåser!) og renovering
:-|
--
Armand.
| |
Stig Brun (02-07-2007)
| Kommentar Fra : Stig Brun |
Dato : 02-07-07 04:59 |
|
"Pede Larsen"
> Altså den hakker og pruster og det er mega skod at køre sådan :( i
> modvind er den helt gal, altså der hvor den skal trække lidt mere end
> normalt.
Det lyder som om tændrørene har svært ved at "skyde igennem" når trykket
øges. Det kan sæføli være at den ikke får den rigtige blanding, men det er
gratis at prøve at mindske tændrørsgabet med 1/10 mm. Ikke som reparation,
men som en del af diagnosticeringen.
> Nu har jeg så testet det så godt jeg kunne, og min motor har en
> kompression på 6,5 - 7. (PS: har kørt 67.000km.)
> I MC revyen står der 9.5:1 nu bliver jeg forviret, hvad er det tal og
> hvorfor ser det sådan ud ?
> Jeg ligger i forhandlinger med en Tysker med en motor der har gået
> 15.000km han siger at dens kompressionen er 11,5 så er det jeg er stået
> helt af nu.
Det er ikke umuligt at tyskerens kompressionsmåler viser 11,5, den viser nok
tryk og ikke kompressionsforhold
Per
| |
Pede Larsen (04-07-2007)
| Kommentar Fra : Pede Larsen |
Dato : 04-07-07 04:26 |
|
Ja oki jeg må lige kigge på det i weekenden :)
det med tøndrør og vand i kaburatoren :)
Takker for svarene :)
Pede Larsen (Næstved)
"Pede Larsen" <pede@stofanet.dk> wrote in message
news:4687e922$0$4168$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej alle :)
>
> Min suzuki DR800S har problemer :( den gør underligt når man kører 110 og
> fyre gassen helt i bund, så er det som om at motoren stopper tændningen og
> det gør at man ikke kan køre mere end 110. Max 120, hvis man tager det
> roligt med gassen der op :(
> Altså den hakker og pruster og det er mega skod at køre sådan :( i
> modvind er den helt gal, altså der hvor den skal trække lidt mere end
> normalt.
>
> Den var til mekaniker og han sage at den er færdig i cylender, og at det
> er når den rigtigt skal arbejde (trække) at kompressionen fejler og der
> for hopper og danser.
>
> Nu har jeg så testet det så godt jeg kunne, og min motor har en
> kompression på 6,5 - 7. (PS: har kørt 67.000km.)
> I MC revyen står der 9.5:1 nu bliver jeg forviret, hvad er det tal og
> hvorfor ser det sådan ud ?
>
> Jeg ligger i forhandlinger med en Tysker med en motor der har gået
> 15.000km han siger at dens kompressionen er 11,5 så er det jeg er stået
> helt af nu.
>
> Hvordan skal en god kompressionen være i tal på en suzuki DR800S jeg har
> kiggget nettet tynt men kan intet finde, er her nogle der har en ide og
> hvad problemet ellers kunne være med motoren.
>
> MVH
> Pede Larsen (Næstved)
> www.pedelarsen.dk
> Suzuki DR800S/GN250
>
| |
|
|