Taletid WAS: Flytte talekortsnummer?
Fra : Niels Andersen

Dato : 07-07-01 10:04

"Ole Rasmussen" <ole@rasmussen.org> wrote in message
news:jkccktkigjgiqvo209jd4fa5fb3kp78jbr@4ax.com...
> Iøvrigt er dette med taletidskort ved at blive noget udvandet ! - I
> 'gamle dage' gik man blot ind i forretningen og bad en en
> taletids-startpakke. 'Pakke den ene vej, penge den anden vej', og så
> var den sag klar. Idag er det at oprette et taletidskort stort set
> identisk med et abonnement, man skal være myndig, fyldt 18 år, man skal
> oplyse CPR nr. navn adresse osv. og medbringe diverse dokumentation i
> form af sygesikringsbevis, kørekort el. lign. - så man kan snart sige at
> "forskellen er ens", forskellen ligger kun i betalingsmåden.

....og betalingsmåder er (imho) helt hen i vejret, selv om ideen er vældig
god. :)

Hvis jeg har forstået Telmore's ide mht. betaling korrekt, synes jeg de har
fat i noget godt:
Man får aldrig en kæmpe uventet regning.
Man kan betale når man har lyst og råd.
Skulle der ikke være mere tilbage på kontoen, kan man ringe alligevel. (Det
må da være surt at stå på en landevej langt væk, og ikke kunne ringe efter
en taxa bare fordi der ikke er mere taletid.)

Det er da helt perfekt for folk, som har problemer med at styre forbruget,
ikke har noget budget og budgetkonto osv.

Jeg synes det kunne være smart hvis de "rigtige" mobilselskaber lave et par
små ændringer i taletids-systemet, så man opnåede alle disse fordele. Eller
er det efterhånden blevet sådan?

Nåmn det du egentlig ville fortælle om var vist ikke betalingsmåden. :)
Jeg synes nu det er helt fint at vi begynder at behandle taletids-kunderne
lidt mere som almindelige kunder. Jeg mener, når jeg skal vise ID osv. er
det jo ikke bare for at de ved hvor regningen skal sendes hen. Det gør man
jo ingen andre steder.
Derimod kan jeg godt gå med til et lavere service-niveau til
taletids-kunder, for at opnå lavere priser.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Fischer

Dato : 07-07-01 11:40

Sådan er det stadig.
Orange Mayday, Sonofon Taletid, TDC VicTid og Telia Cash er rigtige
taletidskort hvor du ikke kan bruge mere end det du sætter ind.
Særdeles velegnede til f.eks. unge under 18.

Nej, kun når du skal oprette et abonnement.
WOL, Telmore m.fl. har abonnement på taletids-lignende vilkår. Men det er et
abonnement, hvilket også fremgår af deres betingelser.

> [...]
> må da være surt at stå på en landevej langt væk, og ikke kunne ringe efter
> en taxa bare fordi der ikke er mere taletid.)

Det er kun et spørgsmål om offset.
Ved taletidskort er lukke-grænsen ved 0,- kr. Ved Telmore er den ved minus
200,- kr.

Hvis du ikke ønsker at stå ved omtalte landevej må du jo bare sørge for at
der er nok taletid på din konto f.eks. altid over 100,- kr.
Ellers kan du jo altid have et skrabekort i tegnebogen, så har du en buffer.
Og alt efter selskab er der andre måder (se senere).

> Det er da helt perfekt for folk, som har problemer med at styre forbruget,
> ikke har noget budget og budgetkonto osv.

Et rigtigt taletidsnummer er da endnu mere perfekt.

> [...]
par
> små ændringer i taletids-systemet, så man opnåede alle disse fordele.

Det er det ikke rigtigt, og jeg synes absolut heller ikke det ville være
smart!!!
Hvis de store selskaber lavede deres taletid om til abonnement ville de tabe
mange kunder. Men mange af selskaberne har allerede systemer så du kan fylde
taletid på dit taletidskort på andre måder end lige at købe et skrabelod -
f.eks. med et dankort via telefonen.

> Jeg synes nu det er helt fint at vi begynder at behandle taletids-kunderne
> lidt mere som almindelige kunder.

Igen: Begreberne blandes sammen.
WOL, Telmore m.fl. er ikke taletid, men et tank-selv abonnement.

*Fischer

Fra : Tony

Dato : 07-07-01 19:53

> Igen: Begreberne blandes sammen.
> WOL, Telmore m.fl. er ikke taletid, men et tank-selv abonnement.

Øerm, bof. Det Telmore jeg bruger er ikke abonnement! Det er der ikke noget
(tank-selv) abonnement.

Niels' opfattelse af anderledes behandling af taletidskunder stemmer fint
overens med min oplevelse. Det er ikke længere 'andenrangs' at bruge
taletid.

Tony
- Der er vældig tilfreds med Telmore

Fra : Fischer

Dato : 07-07-01 21:37

> Øerm, bof. Det Telmore jeg bruger er ikke abonnement! Det er der ikke
> noget (tank-selv) abonnement.

Jo, det er.
Med et almindelig abonnement trækkes forbruget typisk via PBS fra ens konto.
Med Telmore overfører du selv taletid fra f.eks. en bankkonto (dankort) til
dit abonnementskonto.

Klip fra Telmores abonnementsvilkår:
"1.8 Abonnementsaftalen forudsætter et forbrug på mindst 75 kr. over 3
måneder."
"7.1 De til enhver tid gældende priser og abonnementsvilkår fremgår af
TELMOREs hjemmeside ..."
"14.1 Kunden kan til enhver tid opsige abonnementsaftalen med omgående
virkning og uden varsel."

Telmore ER et abonnement.
Et taletidsnummer er noget du køber uden "mulighed" for at kunne stifte
gæld, og dermed noget som et barn på 12 år kan købe uden yderligere
forpligtelser.

> Niels' opfattelse af anderledes behandling af taletidskunder stemmer fint
> overens med min oplevelse. Det er ikke længere 'andenrangs' at bruge
> taletid.

Hvis du på grund af dit selvværd har behov for at have et taletidsnummer
uden af føle dig andenrangs, så kan jeg jo ikke gøre noget ved det.
Men faktum er at Telmore er et abonnement, på samme måde som 2+2=4 (undtagen
for ekstremt store værdier af 2).

*Fischer

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 07-07-01 22:51

Hej

"Fischer" <express@get2net.dk> wrote:

>Nej, kun når du skal oprette et abonnement.

Njae - Ikke når det gælder Mobilix/Orange ! - Vel, jeg har ikke selv
nogle taletidskort, men, for et par måneder siden havde jeg et ærinde i
Lyngby, og en af mine bekendte sagde: "Åh, gider du ikke lige gå ind i
Mobilix butikken på hovedgaden og ta' 2 Mayday startpakker med hjem til
ungerne ?" - Men det var skam ikke så lige til ! - de skulle se alt
muligt legitimation, som nævnt ovenfor - jeg brokkede mig noget, og
gjorde opmærksom på at startpakkerne ikke var til mig, jeg var blot
bydreng - Men nixen bixen, uden legitimation intet salg ! - Så jeg måtte
luske op med både det ene og det andet, og mit sygesikringsbevis blev
lagt i en "fluesmækker" sammen med en oprettelsesformular og blev præget
derpå. Vi måtte så krydse af at det var en 'gave.

Jeg har så efterfølgende undersøgt sagen, dels ved en opringning til
MobiRange's kundeservice, og dels på deres hjemmeside under Mayday
regler - Og ganske rigtigt, man kan ikke oprette hvis man ikke er fyldt
18, og man skal vise diverse legitimation - Præsis som ved oprettelse af
abonnement.

Hvordan det er hos TDC/Sonofon/Telia m.fl. ved jeg ikke, men mon ikke
det er det samme ?, de har det jo med at kigge hos hinanden.

--
M.v.h. Ole®

Fra : Mark Beaumont

Dato : 07-07-01 23:52

"Ole Rasmussen" <ole@rasmussen.org>
> Hvordan det er hos TDC/Sonofon/Telia m.fl. ved jeg ikke,
> men mon ikke det er det samme ?, de har det jo med at kigge
> hos hinanden.

Hos Sonofon og Telia er det ikke et krav at man er 18 år,
for at få taletid.

Citat fra http://www.sonofon.dk
"Er du under 18 år og dermed uden mulighed for at tegne et
almindeligt mobilabonnement, er Taletid en oplagt mulighed."

Citat fra http://www.cash.telia.dk
"Med Cash modtager du bare ingen regninger og har intet
abonnement. Derfor behøver du heller ikke at være 18 år."

Hos TeleDanmark og Debitel, er der ingen steder nævnt at
det er krav at man er 18, men det nævnes heller ikke at det
er en mulighed når må ikke er fyldt 18.

Vh Mark

Fra : Fischer

Dato : 08-07-01 07:43

> Njae - Ikke når det gælder Mobilix/Orange !

Korrekt - Ornagu kræver at man er 18 og registrerer sig. Der er dog stadig
ingen forpligtelser med startpakken.

> Hvordan det er hos TDC/Sonofon/Telia m.fl. ved jeg ikke, men mon ikke
> det er det samme ?, de har det jo med at kigge hos hinanden.

Sonofon vil også have at du opgiver navn + adresse, men der er ikke krav om
at man skal være 18.
TDC VicTid kan man købe helt uden at registrere sig. Det er en rigtig "lange
over disken" ting.
Telia ved jeg ikke.

Ved ingen af startpakkerne er der dog nogen forpligtelser. Man kan bruge,
evt. fylde op og smide væk.
Man kan ikke stifte realiserbar gæld med disse startpakker.

*Fischer

Fra : Henning Petersen

Dato : 31-07-01 00:13

On Sun, 8 Jul 2001 08:43:26 +0200, "Fischer" <express@get2net.dk>
wrote:

> Korrekt - Ornagu kræver at man er 18 og registrerer sig. Der er dog stadig
> ingen forpligtelser med startpakken.

Jeg har da to mobilix-kort liggende (bruges meget sjældent - og kun
til indgående opkald) og de er aldrig blevet registrert i mit navn på
nogen måde.

Er det noget de en begyndt på? Pakkerne er knap 1½ og 2 år gamle.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ E-mail: mailto:henning.petersen@hpc.dk
Skoletoften 9, Blans Work: http://www.hpc.dk
DK - 6400 Soenderborg Hobby: http://www.dds.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-07-01 11:58

Niels Andersen wrote:

> [...]
> små ændringer i taletids-systemet, så man opnåede alle disse fordele. Eller

Hos Orange kan man også betale via nettet, så vidt jeg forstod på en
af deres brochure.

jeg interesserer mig ikke særlig meget for det, da jeg er godt
tilfreds med mit Modus-abonnement.

Og nej, jeg får ikke penge for at omtale Orange.
Jeg overvejer endda at skifte, når det er muligt for mig. Noget med de
berømte 6mdr.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Christian

Dato : 07-07-01 12:23

Hos Sonofon kan man også tanke taletid i en Unibank automat.....!

Christian

Fra : Hans-Jacob

Dato : 08-07-01 11:23

Teledanmark har den rigtige holdning:
100 kr til dem
Telefon nummer og hundrede kroner til dig...
Telia skal have underskrift osv. ingen krav om 18
(og de indrager også dit pas og kørekort =)
Det dumme ved telia er at når du har 0.00 på din konto kan du kun sende sms
beskeder og derved lave overtræk og imens at du har overtræk kan du ikke se
din telefon bog
dvs. at hvis du vil kopiere din telefon bog SKAL du have plus på kontoen
så man kan altså ikke bare bruge alt på kontoen og så kopiere og smide ud
det er lidt skod...
Har aldrig haft telia men har hørt på 7 kammeraters brokken i 6 måneder
fordi at de købte 3210 med Telia Taletid.....

Mvh.
Hans-Jacob