kold motors virken...
Fra : tp

Dato : 29-06-07 21:01

Jeg tror alle de motorcykler jeg har haft har reageret ens

hvis jeg bare starter (uden choker på en 15+ grader sommerdag) og kører, så
dør de ud hvis jeg giver lidt gas de første par hundrede meter. Det føles
som om de drukner. Tager jeg gassen lidt af og lader dem få luft, så kan de
igen.

HVAD er det der sker? Er det fordi olien er kold og tyk, og dermed stor
modstand i motor? er det fordi den ikke får choker? hvis ja, så vil jeg
gerne vide hvad den gør? Den giver federe blanding, men hvorfor skal det
til når motoren er kold? Er benzinen mindre effektiv, eller har det noget
med større friktion eller ?

mvh tp... der bare gerne vil vide mere

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-07 21:20

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> til når motoren er kold? Er benzinen mindre effektiv, eller har det noget

Hey TP

Jeg har haft det samme problem med tidligere biler... ved ikke om det kan
overføres til motorcykel, men løsningen var at skifte tændrørskabler og evt.
tændrør. Det var i hvert fald det jeg gjorde på min bil dengang jeg havde
den, og det løste problemet med det samme.

//Rasmus

Fra : Lars Nielsen

Dato : 29-06-07 21:22

tp wrote:
> [...]
> hvorfor skal det til når motoren er kold? Er benzinen mindre
> effektiv, eller har det noget med større friktion eller ?

- Når motoren er kold, fortætter en lille smule af benzindampene og bliver
derved u-effektiv.

Ved at give choker, hæves blandingen, og selvom noget fortætter, er
blandingen stadig høj nok til at kunne antændes...

Lars / Viborg

--

- Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-06-07 21:30

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev
> hvis jeg bare starter (uden choker på en 15+ grader sommerdag) og kører,

> dør de ud hvis jeg giver lidt gas de første par hundrede meter. Det føles
> som om de drukner.

De tørster såmænd.
Du skal altid bruge choker.

> Den giver federe blanding, men hvorfor skal det
> til når motoren er kold? Er benzinen mindre effektiv, eller har det noget
> med større friktion eller ?

Det er et flersidet problem, friktion, dårlig forbrænding osv., det løses
som sagt med mere brændstof.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : kalle

Dato : 30-06-07 07:48

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> til når motoren er kold? Er benzinen mindre effektiv, eller har det noget

En motor behøver et blandingsforhold mellem luft og benzin på 14 - 1 , så
vidt jeg husker-
ellers fungerer den ikke optimalt, og slet ikke hvis den skal yde noget
I en kold motor fortætter benzindampe sig på cylindervæggen og
blandingsforholdet bliver derfor alt for lavt

Fra : Armand

Dato : 30-06-07 13:04

"kalle" <vensis@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> En motor behøver et blandingsforhold mellem luft og benzin på 14 - 1 ,
> så vidt jeg husker-

Jeg har begrebet "støkiometrisk forhold" siddende i en skuffe inde i
kraniet - Og endnu værre: Det ringer på syngende norsk!
Jo, salig Jørund hár efterladt sig mindst ét minde

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-07 08:36

On Fri, 29 Jun 2007 22:01:21 +0200, tp wrote:

> HVAD er det der sker?

Det er kondensering af benzin på de kolde flader i indsugning, topstykke,
og cylinder, der er problemet. Denne kondensering gør
benzin/luft-blandingen for mager, og dette kompencerer choker,
startkarburator, indsprøjtning, eller hvad system der nu bruges, for i de
første minnutter, indtil at fladerne i motoren nærmer sig arbejdtemperatur.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : tp

Dato : 30-06-07 09:29

> [...]
> startkarburator, indsprøjtning, eller hvad system der nu bruges, for i de
> første minnutter, indtil at fladerne i motoren nærmer sig

men her snakker vi vel selve brankammeret? Hvis der sker en forbrænding
omkring 1000gange/minut (2000omdr/min), så er det vel blot et splitsekund
før der er varmt derinde?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-06-07 11:35

> men her snakker vi vel selve brankammeret?

Nej, også indsugningskanalerne.

> Hvis der sker en
> forbrænding omkring 1000gange/minut (2000omdr/min), så er det vel
> blot et splitsekund før der er varmt derinde?

Topstykket/cylinderen har en meget stor varmekapacitet, så det tager noget
tid at varme det op. Det kan godt være at cylindervæggene bliver varmet en
op efter en forbrændingscyklus, men det resterende metal og køleribberne vil
meget hurtigt lede denne varme væk, så væggene igen bliver kolde. Det er dog
værre med indsugningskanalerne, som ikke bliver varmet direkte op af
forbrændingen, og som derfor tager noget længere tid om at blive varme.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-07 11:57

On Sat, 30 Jun 2007 10:29:24 +0200, tp wrote:

> men her snakker vi vel selve brankammeret? Hvis der sker en forbrænding
> omkring 1000gange/minut (2000omdr/min), så er det vel blot et splitsekund
> før der er varmt derinde?

Nix, det tager tid. Husk på at varmetransmisionen ud til luft eller
kølevand faktisk er ret effektiv.

Fra : Armand

Dato : 30-06-07 13:27

meddelelse news:13112d0rc4whm$.b8ubgnl1asjn$.dlg@40tude.net...

> Nix, det tager tid. Husk på at varmetransmisionen ud til luft eller
> kølevand faktisk er ret effektiv.

Samt at der også er en stor kølende virkning i forstøvning/fordampning af
bensinen , for ikke at tale om 2000 rpm på en 250ccms cylinder giver
luftkøling á 250 l/min! Derfor er temperaturen på indsugningsventilen
betragteligt lavere end for udstødningsventilen (som regnes for motorens
varmeste enkeltdel!)!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-07 14:07

On Sat, 30 Jun 2007 14:27:17 +0200, Armand wrote:

> Derfor er temperaturen på indsugningsventilen
> betragteligt lavere end for udstødningsventilen (som regnes for motorens
> varmeste enkeltdel!)!

Og derfor at BMW på deres nyere luftkølede R-typer bruger oliekøling
koncentreret omkring udstødningsventilen i en kanal drevet af en separat
pumpe. Ret effektivt begge veje. Den termostatstyrede oliekøler, samt
kredsløb opnår driftstemperatur efter få minutter. Kun stærk regn kan sænke
olietemperaturen marginalt.

Næsten lige så smart som Honda olie/vand varmeveksleren.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-07-07 16:01

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> [...]
> startkarburator, indsprøjtning, eller hvad system der nu bruges, for
> i de første minnutter, indtil at fladerne i motoren nærmer sig

Der må egentlig være en god økonomi i at udstyre benzinmotorer med
motorvarmer, selv når det er nogenlunde lunt i vejret. Svjv. har
benzinmotorer jo en urimelig dårlig brændstoføkonomi når motoren er
kold.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-07 10:47

On Thu, 05 Jul 2007 17:00:55 +0200, Jes Vestervang wrote:

> [...]
> motorvarmer, selv når det er nogenlunde lunt i vejret. Svjv. har
> benzinmotorer jo en urimelig dårlig brændstoføkonomi når motoren er

Jup, makitaen har et smart restkilometer til tankning advarsel ved lav
tankindhold. Når at man starter kold, og kører, så kan man for den første
ca. 1 Km. se den tælle 5 Km. af restbeholdningen