/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Viragoen vil ikke i 6. gear . . .
Fra : Ejvind


Dato : 26-06-07 12:05

Hej !

Stort set hver gang jeg kører på Viragoen forsøger jeg
at skifte til 6.gear - som jo ikke findes.
Hvad gør man, tæller man hver gang man skifter gear eller
burde man kunne høre hvilket gear man kører i ?
Findes der elektronik man kan eftermontere, så man i det
mindste kan se når man er i 5. gear ?

Ejvind -
Virago 535 fra 99



 
 
Biker-Torben® (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Biker-Torben®


Dato : 26-06-07 12:21

"Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> wrote in message
news:4680f334$0$25393$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej !
>
> Stort set hver gang jeg kører på Viragoen forsøger jeg
> at skifte til 6.gear - som jo ikke findes.
> Hvad gør man, tæller man hver gang man skifter gear eller
> burde man kunne høre hvilket gear man kører i ?
> Findes der elektronik man kan eftermontere, så man i det
> mindste kan se når man er i 5. gear ?
>
> Ejvind -
> Virago 535 fra 99

Ja, nogle gange kan man godt komme i tvivl.

Nu har jeg ikke selv en Virago men en Yamaha Dragstar (som jo er lidt i
famile med fætteren Virago), og her er det således, at når den står i
øverste 5. gear, kan man frit vippe gearpedalen lidt opad - så ved man at
man er i 5. gear. I f.eks. 4. gear er der modstand.

Ellers plejer jeg at tælle.

Hilsen
Biker-Torben



Jim Andersen (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 26-06-07 13:20

Biker-Torben® wrote:
>> Stort set hver gang jeg kører på Viragoen forsøger jeg
>> at skifte til 6.gear - som jo ikke findes.

> Ellers plejer jeg at tælle.

Der er nogle herinde der mener at det kun er et problem fordi I er så
urutinerede, og at gearet er ligegyldigt. Man skal bare mærke/se
omdrejningstallet.

Vi andre klikker på
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/search?group=dk.fritid.motorcykel&q=gearindikator

Der findes forskellige til eftermontage.

/jim



Torben Scheel (29-06-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 29-06-07 09:22

Jim Andersen wrote:

> Der er nogle herinde der mener at det kun er et problem fordi I er så
> urutinerede, og at gearet er ligegyldigt. Man skal bare mærke/se
> omdrejningstallet.
>
Monstro vi havde ret

--
vh
Torben

Ejvind (29-06-2007)
Kommentar
Fra : Ejvind


Dato : 29-06-07 11:46


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4684c132$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> Jim Andersen wrote:
>
>> Der er nogle herinde der mener at det kun er et problem fordi I er så
>> urutinerede, og at gearet er ligegyldigt. Man skal bare mærke/se
>> omdrejningstallet.
>>
> Monstro vi havde ret
> vh
> Torben

Hej -

Som jeg vist har "indrømmet", hører jeg ikke til dem der har
mest rutine, derfor er det dejligt med et forum som dette, hvor
en masse flinke mennesker gider øse ud af deres viden.
Faktisk hører jeg til den gruppe der kaldes friværdi
mc'ister, der vist ikke er for populære her.
Så det går man lidt stille med det

M.v.h.
Ejvind



Torben Scheel (29-06-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 29-06-07 13:09

Ejvind wrote:

> Som jeg vist har "indrømmet", hører jeg ikke til dem der har
> mest rutine, derfor er det dejligt med et forum som dette, hvor
> en masse flinke mennesker gider øse ud af deres viden.
> Faktisk hører jeg til den gruppe der kaldes friværdi
> mc'ister, der vist ikke er for populære her.

Det gør jeg såmænd også - jeg købte en spritny TDM sidste år - kun
muligt pga. boligprisernes himmelflugt.

Mit indlæg henfører til en længere diskussion med Jim om diverse
gadgets/komfortudstyr på MC'er - Jim ønsker mange informationer og meget
komfort - jeg er minimalist, og mener ikke at en MC skal overlæsses med
"overflødigt" udstyr af flere grunde.

Der er _intet_ flovt i at være nystartet - uanset tilgangen til MC-ismen
- du er mere end velkommen med spørgsmål og historier. Du kan i øvrigt
oprette en profil på www.dfmc.dk ("vores" hjemmeside).

Må jeg til slut anbefale DMC's bronzekurser (www.dmc-org.dk) - det er
guld(!) for alle der vil lære deres maskine godt at kende. Jeg deltog
selv i år for 2. (eller 3. ?) gang.

--
vh
Torben - http://www.dfmc.dk/?id=425

Ejvind (29-06-2007)
Kommentar
Fra : Ejvind


Dato : 29-06-07 23:38


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4684f646$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> Ejvind wrote:
>
>> Som jeg vist har "indrømmet", hører jeg ikke til dem der har
>> mest rutine, derfor er det dejligt med et forum som dette, hvor
>> en masse flinke mennesker gider øse ud af deres viden.
>> Faktisk hører jeg til den gruppe der kaldes friværdi
>> mc'ister, der vist ikke er for populære her.
>
> Det gør jeg såmænd også - jeg købte en spritny TDM sidste år - kun muligt
> pga. boligprisernes himmelflugt.

Tja - hvorfor ikke benytte muligheden.
>
> Mit indlæg henfører til en længere diskussion med Jim om diverse
> gadgets/komfortudstyr på MC'er - Jim ønsker mange informationer og meget
> komfort - jeg er minimalist, og mener ikke at en MC skal overlæsses med
> "overflødigt" udstyr af flere grunde.

Så forstår jeg bedre indlægget - ang. udstyr så holder jeg med dig, hvorfor
en masse udstyr der ikke øger sikkerheden eller giver bedre komfort.

> Der er _intet_ flovt i at være nystartet - uanset tilgangen til MC-ismen -
> du er mere end velkommen med spørgsmål og historier. Du kan i øvrigt
> oprette en profil på www.dfmc.dk ("vores" hjemmeside).

Det vil jeg overveje - tror nu ikke jeg har en hel masse at bidrage
med i gruppen, men kigger jævnligt ind, og synes jeg lærer en
hel del ved at følge de forskellige tråde.

> Må jeg til slut anbefale DMC's bronzekurser (www.dmc-org.dk) - det er
> guld(!) for alle der vil lære deres maskine godt at kende. Jeg deltog selv
> i år for 2. (eller 3. ?) gang.

Det lyder spændende - jeg har kigget lidt på kursuslisten, men kan se at
alle
kurser der afholdes i år er overtegnede ( Randers)

> vh
> Torben - http://www.dfmc.dk/?id=425

Tak for den venlige modtagelse -
Ejvind



Armand (29-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-06-07 17:15


"Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4684e33d$0$31007$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>
> Faktisk hører jeg til den gruppe der kaldes friværdi
> mc'ister, der vist ikke er for populære her.
> Så det går man lidt stille med det
>
Friværdi-rockerne er i høj grad en gruppering der er synlige, og selvom det
påde er på godt og skidt tror jeg at du som impliceret føler dig lidt
hårdere pin-pointet end nogens mening har været!

Min værste opfattelse af friværdi'erne, er at man ser en stor mængde på
Goldwings/lign. som ifører sig en maske med alvorlige nedadvrængede
mundvige ligesåsnart at de sætter sig i sadlen - Hvis dét er udlevelsen af
deres MC-drømme siger jeg vorherre bevares :-|
Og så er det blandt friværdierne jeg har oplevet mest uvilje overfor
andenmand og dét er stik imod MC-ånden, som (igen) åbenbart ikke er det dé
har valgt at erhverve motorcykel p.g.a.!

--
Armand.



Ejvind (29-06-2007)
Kommentar
Fra : Ejvind


Dato : 29-06-07 21:18


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46853006$0$51305$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Friværdi-rockerne er i høj grad en gruppering der er synlige, og selvom
> det påde er på godt og skidt tror jeg at du som impliceret føler dig lidt
> hårdere pin-pointet end nogens mening har været!

Her i det nordjyske er gruppen nu ikke særlig synlig, jeg kører sammen
unge i 20 erne og den ældste er 73 år, maskinerne spænder lige fra gamle
veterancykler til nyere BMW.
Der er vist ingen her, der er i tvivl om nogle i gruppens syn på ældre
MC.ister

> Min værste opfattelse af friværdi'erne, er at man ser en stor mængde på
> Goldwings/lign. som ifører sig en maske med alvorlige nedadvrængede
> mundvige ligesåsnart at de sætter sig i sadlen - Hvis dét er udlevelsen af
> deres MC-drømme siger jeg vorherre bevares :-|

Så har man hørt det med - det taler da vist for sig selv

> Og så er det blandt friværdierne jeg har oplevet mest uvilje overfor
> andenmand og dét er stik imod MC-ånden, som (igen) åbenbart ikke er det dé
> har valgt at erhverve motorcykel p.g.a.!

Du tager helt fejl - der er da ikke noget vi hellere vil, end at være
en del af det sammenhold der er blandt MC folket.
Grunden til jeg har købt min mc er nøjagtig den samme som din.
Forskellen på os to er bare du skylder på maskinen, jeg på huset.
Hvorfor skulle det splitte os - vær nu lidt positiv og lad os stå
sammen om en dejlig hobby

M.v.h.
Ejvind






Armand (30-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-06-07 00:26


"Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46856960$0$92800$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:46853006$0$51305$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Friværdi-rockerne er i høj grad en gruppering der er synlige.......
>> det både er på godt og skidt ...........
>
>> Og så er det blandt friværdierne jeg har oplevet mest uvilje overfor
>> andenmand og dét er stik imod MC-ånden, som (igen) åbenbart ikke er det
>> dé har valgt at erhverve motorcykel p.g.a.!
>
> Du tager helt fejl - der er da ikke noget vi hellere vil, end at være
> en del af det sammenhold der er blandt MC folket.
>
Nu gælder min kritik/skepsis ikke bredt, men konstanterer blot at det er
dér at jeg har haft pågældende negative oplevelser!
En søndag på malerklemmen overværede vi en noget gammel mandsling på en
meget stor BMW bevæge sig uhyre usikkert gennem gruset mod udkørslen. Men
hvor vi tænkte vores og endda sikkert ville have kommentere
begivenheden/personen ved lejlighed undervejs hjemad, så var det en
aldersmæssig ligemand (M/K) i flokken, der bag ryggen af manden højtrøstet
misytrede med nogle fordømmende betragtninger omkring hans kompetance
Faktisk har jeg siden ærgret mig over at jeg ikke opponerede ligeså
højtrøstet mod hendes indblanden

> Grunden til jeg har købt min mc er nøjagtig den samme som din.
> Forskellen på os to er bare du skylder på maskinen, jeg på huset.
>
Tjaeh :-/
Min gæld er nu også koncentreret i kreditforeningen; men om det gør mig til
en friværdi-rocker er lidt svært at definere

> Hvorfor skulle det splitte os - vær nu lidt positiv og lad os stå
> sammen om en dejlig hobby
>
Hvilket jeg så sandelig også står inde for!
Min P2W-omgangskreds strækker sig fra 13-årige til 60+ -årige!
Og det er netop i ærgrelse derover at jeg kan misytre over de "meget
vrede(?) aldersstegne GW-ejere" der tilsyneladende falder udenfor det
etablerede fællesskab i deres forsøg på at ligne - - - ja jeg ved ikke hvad
:-|

--
Armand.



N/A (30-06-2007)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 30-06-07 20:42



Jens Meldgaard (30-06-2007)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 30-06-07 20:42


"Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46869a16$0$69193$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:46859510$0$856$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> "Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:46856960$0$92800$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>>
>>> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:46853006$0$51305$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>> Friværdi-rockerne er i høj grad en gruppering der er synlige.......
>>>> det både er på godt og skidt ........... . . . . . . .
>>> - - -
>> Hvilket jeg så sandelig også står inde for!
>> Min P2W-omgangskreds strækker sig fra 13-årige til 60+ -årige!
>> Og det er netop i ærgrelse derover at jeg kan misytre over de "meget
>> vrede(?) aldersstegne GW-ejere" der tilsyneladende falder udenfor det
>> etablerede fællesskab i deres forsøg på at ligne - - - ja jeg ved ikke
>> hvad :-|
>> Armand.
>
> Lige en slutbemærkning -
>
> Dit, og andres syn på gruppen af ældre, der køber og
> betaler den MC de nu har lyst til at eje, afspejler nok
> samfundets almindelige syn på de ældre i dag, de skal helst
> sidde hjemme i gyngestolen og vente på deres børn kommer og
> henter det månedlige arveforskud og så i øvrigt ikke blande
> sig.
> Til irritation for nogle er det ikke sådan, i dag køber de
> ældre det de har drømt om, medens de gik og passede deres
> arbejde, om det så er rejser eller en ny MC så vil der altid
> være nogle der får ondt bag i.

Man kan selvfølgelig blive ved med det samme vrøvl,
så længe at folk bliver trætte af det.
Husk nu min stærkt fremskredne alder.

mvh Jens
Sydals

>
>
> Venlig hilsen
> Ejvind.
>
>



Ukendt (30-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-06-07 21:15

On Sat, 30 Jun 2007 19:58:34 +0200, Ejvind wrote:

> Lige en slutbemærkning -

Det er sådan nogen som dig, der selv kan holde liv i fordommene, Du søger
dem ligefrem. Læs nu lige hvad Armand skriver.

--
mvh
Orla Pedersen, ung fløs på 46, som også har set de mugne mænd, endog yngre
end mig.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Ukendt (30-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-06-07 08:36

On Fri, 29 Jun 2007 22:18:27 +0200, Ejvind wrote:

> Forskellen på os to er bare du skylder på maskinen, jeg på huset.
> Hvorfor skulle det splitte os - vær nu lidt positiv og lad os stå
> sammen om en dejlig hobby

Så er der en (lille) gruppering mere, jeg skylder begge steder.

For efterhånden 4 år siden overvandt jeg den lede, der var ved at gå i
sparekassen efter penge, der ikke var mine, og det blev starten på
genopdagelsen af mc-livet. Nu kunne jeg pludselig bevæge mig rundt uden
angsten for, om det gamle lort, jeg før nøjedes med, ville bringe mig hjem
igen.

Smilet har aldrig været bredere, og kørte Km. højere, så jeg vil sige til
alle spirende mc'ister, lad være med at vente på at få råd til drømmen, gør
den til virkelighed nu.

Husk på, at hvis der står penge på bogen den dag Du står af skatteræset, så
har Du jo regnet forkert.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Ejvind (30-06-2007)
Kommentar
Fra : Ejvind


Dato : 30-06-07 18:00


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1mrs7m7y76ujf$.1rcmpw8t8bbe2.dlg@40tude.net...
> On Fri, 29 Jun 2007 22:18:27 +0200, Ejvind wrote:
>
>> Forskellen på os to er bare du skylder på maskinen, jeg på huset.
>> Hvorfor skulle det splitte os - vær nu lidt positiv og lad os stå
>> sammen om en dejlig hobby
>
> Så er der en (lille) gruppering mere, jeg skylder begge steder.
>
> For efterhånden 4 år siden overvandt jeg den lede, der var ved at gå i
> sparekassen efter penge, der ikke var mine, og det blev starten på
> genopdagelsen af mc-livet. Nu kunne jeg pludselig bevæge mig rundt uden
> angsten for, om det gamle lort, jeg før nøjedes med, ville bringe mig hjem
> igen.
>
> Smilet har aldrig været bredere, og kørte Km. højere, så jeg vil sige til
> alle spirende mc'ister, lad være med at vente på at få råd til drømmen,
> gør
> den til virkelighed nu.

Det giver jeg dig ret i - og tro mig, selv om man har rundet de 60
så drømmer man stadig, måske ikke lige om det samme

> Husk på, at hvis der står penge på bogen den dag Du står af skatteræset,
> så
> har Du jo regnet forkert.

Det vil jeg fortælle mine børn

> mvh
> Orla Pedersen



Jens Meldgaard (30-06-2007)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 30-06-07 20:25


"Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46856960$0$92800$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:46853006$0$51305$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Der er vist ingen her, der er i tvivl om nogle i gruppens syn på ældre
> MC.ister

Jo, det er jeg. Nu, har jeg fulgt med her på NG et stykke tid.
Jeg har ikke oplevet, at der er blevet givet udtryk for noget
bestemt syn på ældre MC.ister. Jeg høre selv til i den ende,
og har ikke bemærket noget, men det ka´ selvfølgelig skyldes
min alder )

mvh Jens
Sydals






Arne Lorenzen (30-06-2007)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 30-06-07 07:14

Ejvind skrev den 29 jun 2007 i
news:4684e33d$0$31007$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Faktisk hører jeg til den gruppe der kaldes friværdi
> mc'ister, der vist ikke er for populære her.

Vrøvl!
Du kører MC? Du er velkommen!

"Tonen" på gruppen er nogen gange lidt mere - skal man sige - direkte end
andre steder, men det er (næsten) altid venligt ment

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Ejvind (30-06-2007)
Kommentar
Fra : Ejvind


Dato : 30-06-07 18:04


"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns995F53F67AC55alonospamdkfritidmot@62.243.74.162...
> Ejvind skrev den 29 jun 2007 i
> news:4684e33d$0$31007$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>
>> Faktisk hører jeg til den gruppe der kaldes friværdi
>> mc'ister, der vist ikke er for populære her.
>
> Vrøvl!
> Du kører MC? Du er velkommen!
>
> "Tonen" på gruppen er nogen gange lidt mere - skal man sige - direkte end
> andre steder, men det er (næsten) altid venligt ment

Dejligt at høre - bare alle her havde den samme indstilling

> Mvdlh - Arne Lorenzen

M.v.h.
Ejvind



Arne Lorenzen (30-06-2007)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 30-06-07 19:13

Ejvind skrev den 30 jun 2007 i
news:46868d39$0$69270$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

>> Vrøvl!
>> Du kører MC? Du er velkommen!
>> "Tonen" på gruppen er nogen gange lidt mere - skal man sige - direkte end
>> andre steder, men det er (næsten) altid venligt ment
>
> Dejligt at høre - bare alle her havde den samme indstilling

Det har de, har ikke oplevet andet, heller ikke i denne tråd.

Du tolker for meget på baggrund af din egen forudindtagethed.
Hvad særligt er der ved at være 60+ og køre MC?

Man skal kunne tåle mosten her på gruppen, og den er som sagt (næsten) altid
venligt ment

(Næsten) = enkelte og kun ganske få der har begrænset horisont.
Og det er ikke hverken Armand eller de andre tidligere ærede talere

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Armand (30-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-06-07 19:28


"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns995FCDC05284Falonospamdkfritidmot@62.243.74.162...
> Ejvind skrev den 30 jun 2007 i
> news:46868d39$0$69270$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
>
>>>
>> Dejligt at høre - bare alle her havde den samme indstilling
>
> Det har de, har ikke oplevet andet, heller ikke i denne tråd.
> Du tolker for meget på baggrund af din egen forudindtagethed.
> Hvad særligt er der ved at være 60+ og køre MC?
> Man skal kunne tåle mosten her på gruppen, og den er som sagt (næsten)
> altid
> venligt ment
> (Næsten) = enkelte og kun ganske få der har begrænset horisont.
> Og det er ikke hverken Armand eller de andre tidligere ærede talere
>
Tak for hvidvaskningen, Arne!

--
Armand.
(der af en eller anden grund har fået et senior-skeptisk livssyn så fast
påhæftet at han ikke selv ser sig i stand til forklare sig ud af det)



Arne Lorenzen (01-07-2007)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 01-07-07 17:14

Armand skrev den 30 jun 2007 i
news:4686a06d$0$839$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Tak for hvidvaskningen, Arne!

Hehe...
Der var et par ting der ikke lige faldt i hak, og når man selv er på vej til
de 60 kan det jo være godt at forebygge

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Torben Scheel (02-07-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 02-07-07 07:36

Arne Lorenzen wrote:
> Armand skrev den 30 jun 2007 i
> news:4686a06d$0$839$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
>
>> Tak for hvidvaskningen, Arne!
>
> Hehe...
> Der var et par ting der ikke lige faldt i hak, og når man selv er på vej til
> de 60 kan det jo være godt at forebygge
>
På vej _mod_ 60 er da ikke slemt. Tænk på alternativet

--
vh
Torben - på vej mod 90


Futte & Co. (30-06-2007)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 30-06-07 19:40

Arne Lorenzen wrote:
> Ejvind skrev den 30 jun 2007 i
> news:46868d39$0$69270$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
>
>
>>>Vrøvl!
>>>Du kører MC? Du er velkommen!
>>>"Tonen" på gruppen er nogen gange lidt mere - skal man sige - direkte end
>>>andre steder, men det er (næsten) altid venligt ment
>>
>>Dejligt at høre - bare alle her havde den samme indstilling
>
>
> Det har de, har ikke oplevet andet, heller ikke i denne tråd.
>
> Du tolker for meget på baggrund af din egen forudindtagethed.
> Hvad særligt er der ved at være 60+ og køre MC?
>
> Man skal kunne tåle mosten her på gruppen, og den er som sagt (næsten) altid
> venligt ment
>
> (Næsten) = enkelte og kun ganske få der har begrænset horisont.
> Og det er ikke hverken Armand eller de andre tidligere ærede talere
>
Vise ord

--

Jørgen, Brøndby ,
http://dfmc.dk/?id=70
Victoria KR26N Aero, 1954
Triumph T120R Bonneville, 1969

Hans Paulin \(6310\) (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 26-06-07 12:59

Ejvind skrev:

> Hvad gør man

Laver det samme stunt på Suzukien

Har købt en anden gearing for længe siden - mangler bare at få den monteret.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



Orla Pedersen (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 26-06-07 13:57

Hans Paulin (6310) wrote:

> Har købt en anden gearing for længe siden - mangler bare at få den monteret.

Nok ikke let på en 535

mvh
Orla


Hans Paulin \(6310\) (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 26-06-07 22:54

Orla Pedersen skrev:

> Nok ikke let på en 535

Kunne ikke huske om 535'eren eller én af dens mindre brødre ikke havde
stangtræk - vidste bare at det var én af dem
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



Armand (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-06-07 16:23


"Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4680f334$0$25393$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej !
>
> Stort set hver gang jeg kører på Viragoen forsøger jeg
> at skifte til 6.gear - som jo ikke findes.
> Hvad gør man, tæller man hver gang man skifter gear eller
> burde man kunne høre hvilket gear man kører i ?
> Findes der elektronik man kan eftermontere, så man i det
> mindste kan se når man er i 5. gear ?
>
Mine første motorcykler var Yamaha XS-modeller og de havde en måske
utilsigtet men praktisk feature: Når man kører er det næsten ikke til at
flå motoren ud af gear, selv med stor styrke. Og prøver man vil man opdage
at pedalen er ganske fast og kontant - Men på alle mine tre XS'ere var
pedalen blød at træde opad når man kørte i det højeste gear!
At træde let opad på pedalen kunne hurtigt afklare om man var i højeste
gear eller ej.
Virago'en er som konstruktion ikke meget yngre end XS'erne, så selvom at
Yamaha'erne sidenhen har detaljen kan det hænde at den eksisterer på dén -
Prøv endelig efter!!

Udover de allerede linkede gimmick's har jeg før filosoferet omkring at der
burde være en frigearskontakt ved næsthøjeste gear også, således at man via
frigearslampen kunne være afklaret om omdrejningerne vitterligt hørte til
højeste gear.
Frigears-kontakten er i grunden ganske enkel og man burde kunne modificere
den til sådan en funktion - evt. som vinterprojekt!

--
Armand.



Armand (29-07-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-07-07 16:38


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46812de8$0$5766$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4680f334$0$25393$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hej !
>>
>> Stort set hver gang jeg kører på Viragoen forsøger jeg
>> at skifte til 6.gear - som jo ikke findes.
>>
> Mine første motorcykler var Yamaha XS-modeller og de havde en måske
> utilsigtet men praktisk feature: pedalen var blød at træde opad når man
> kørte
> i det højeste gear og at træde let opad på pedalen kunne hurtigt afklare
> om man var i højeste gear eller ej.
>
> Udover de mangesteds linkede gimmick's, har jeg før filosoferet omkring at
> der burde være en frigearskontakt ved næsthøjeste gear også, således at
> man via frigearslampen kunne være afklaret om omdrejningerne vitterligt
> hørte til højeste gear.
>
I dag har jeg så brainstormet på problematikken (hvilket i praksis foregik
som lidt tankespind imens jeg var på nakken af Barbie'en!):
Nogle af mine tidligere motorcykler har, til hjælp, haft et næsten synkront
forløb af speedometer og omdrejningstæller -viseren når man var i højgear;
men dét er så langtfra tilfældet for alle. Men med god kørselsrutine vil man
alligevel kunne skelne om rpm-nålen varierer et gearskiftes almindeligt
forekommende 500rpm fra "højgears-normalen" når man er undervejs.
Problemet er ganske tydeligt når man (som jeg selv) ikke er på ryggen af
dyret så ofte at dén rutine kan indtræde. Men med et simpelt lavteknologisk
trick kan man guide sig selv ganske effektivt:
Barbie kører ca. 3.900rpm ved 80km/t og ca. 5.350rpm ved 110 km/t!
Hvis man v.h.a. nogle smalt afklippede kulørte stykker tape markerede dé to
hastigheder hhv. de modsvarende omdrejningstal udvendigt på
instrumentglassene ville man have skabt to korte områder (á indenfor daglig
brugt hastighed) hvori man meget let vil kunne vurdere nålenes synkrone
placering: De 500 mer-omdrejninger et lavere gear vil medføre ville skille
sig tydeligt ud indenfor det kun 1.500rpm korte område!
Udover selve de omsluttede områder vil samme skelning af nålenes placering
være hjulpet godt lige over hhv. lige under området hvorved at man i praksis
vil kunne vurdere rpm/hastighed -forholdet effektivt indenfor et område på
50-60km/t til 130-140km/t.

Jeg vil straks gå på jagt efter noget kulørt tape for at kunne lave et par
digi-shots der tydeliggør princippet på Barbie'e instrumenter under kørsel
!!

--
Armand.



Armand (05-08-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-08-07 17:36


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:46acb42b$0$8688$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> .......lidt tankespind imens jeg var på nakken af Barbie'en!):
> Nogle af mine tidligere motorcykler har, til hjælp, haft et næsten
> synkront forløb af speedometer og omdrejningstæller -viseren når man var i
> højgear; men dét er så langtfra tilfældet for alle. Men med god
> kørselsrutine vil man alligevel kunne skelne om rpm-nålen varierer et
> gearskiftes almindeligt forekommende 500rpm fra "højgears-normalen" når
> man er undervejs.
> Problemet er ganske tydeligt når man (som jeg selv) ikke er på ryggen af
> dyret så ofte at dén rutine kan indtræde. Men med et simpelt
> lavteknologisk trick kan man guide sig selv ganske effektivt:
> Hvis man v.h.a. nogle smalt afklippede kulørte stykker tape markerede to
> hastigheder (á 80km/t hhv. 110km/t?) hhv. de modsvarende omdrejningstal
> udvendigt på instrumentglassene ville man have skabt to korte områder (á
> indenfor daglig brugt hastighed) hvori man meget let vil kunne vurdere
> nålenes synkrone placering: De 500 mer-omdrejninger et lavere gear vil
> medføre ville skille sig tydeligt ud indenfor det kun 1.500rpm korte
> område!
> Jeg vil straks gå på jagt efter noget kulørt tape for at kunne lave et par
> digi-shots der tydeliggør princippet på Barbie'e instrumenter under kørsel
> !!
>
Og så gjort!
Selvom det er et reflekshelvede at fotografere instrumenterne i dagslys og
mine markeringer ikke er særskilt kønne, har jeg fået et par hæderlige
billeder ud af det. Og de viser tydeligt at man ikke kan være i tvivl om
højgear eller ej - blot v.h.a. fire små stykker tape.
Ergo et gaske nyttigt stykke tankespind

Billederne er foreløbigt lagt nederst på:
http://dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=1473
Kig løs!

--
Armand.



Armand (05-08-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-08-07 20:17


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:46b5fc23$0$7245$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>
> Billederne er foreløbigt lagt nederst på:
> http://dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=1473
>
Nu fik de sig deres egen mappe:
http://dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=1585

Jeg undskylder samtidig at jeg genindsender beskeden i en ny tråd med subj.
"Højgears-indikation" med henblik på senere søgninger!

--
Armand.



Knud Dam (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 26-06-07 22:15


"Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4680f334$0$25393$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej !
>
> Stort set hver gang jeg kører på Viragoen forsøger jeg
> at skifte til 6.gear - som jo ikke findes.
> Hvad gør man, tæller man hver gang man skifter gear eller
> burde man kunne høre hvilket gear man kører i ?
> Findes der elektronik man kan eftermontere, så man i det
> mindste kan se når man er i 5. gear ?
>
> Ejvind -
> Virago 535 fra 99

Hej Ejvind.

Registrer hvor mange km/t din Virago kører pr. 1.000 omdr. i 5. gear, så
vænner du dig hurtigt til at se, om du er i det høje gear.

Mvh

KD



Ejvind (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Ejvind


Dato : 26-06-07 23:06


"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Ulfgi.45$vU1.14@news.get2net.dk...
>
> "Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4680f334$0$25393$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hej !
>>
>> Stort set hver gang jeg kører på Viragoen forsøger jeg
>> at skifte til 6.gear - som jo ikke findes.
>> Hvad gør man, tæller man hver gang man skifter gear eller
>> burde man kunne høre hvilket gear man kører i ?
>> Findes der elektronik man kan eftermontere, så man i det
>> mindste kan se når man er i 5. gear ?
>>
>> Ejvind -
>> Virago 535 fra 99
>
> Hej Ejvind.
>
> Registrer hvor mange km/t din Virago kører pr. 1.000 omdr. i 5. gear, så
> vænner du dig hurtigt til at se, om du er i det høje gear.
>
> Mvh
KD

Hej -
Efter jeg skrev kladden til nedenstående kan jeg se her i dit indlæg KD, at
jeg
ikke er helt galt på den - der mangler bare en omdrejningstæller på en 535.

Tak for svarene -

Jeg har lige trillet en kort tur og prøvet
tricket med gearvælgeren, og det virker

Sidder dog med skrækken for at skifte gear
uden at koble ud, men med lidt øvelse tror
jeg det er ok.

Jeg har kigget lidt på en omdrejningstæller fra
Louis.de - har en ide om at hvis man valgte
en bestemt fart, måske 90 km/t og sammenholdt
det med antal omdrejninger, så vil man hurtig få
få en fornemmelse hvilket gear man befinder sig
i - måske for bøvlet og ikke brugbart ?


Ejvind




Armand (27-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-06-07 01:10


"Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46818dff$0$69195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>
> Jeg har lige trillet en kort tur og prøvet
> tricket med gearvælgeren, og det virker
>
Fedest!
Så ér der li'godt en fordel ved at have en gammel Yamaha

> Sidder dog med skrækken for at skifte gear
> uden at koble ud, men med lidt øvelse tror
> jeg det er ok.
>
Prøv bare én gang at træde den op fra 4. eller 5. gear mens der er træk
på - Det er næsten umuligt og skulle du komme til at lægge så mange kræfter
i klarer gearkassen nok den ene gang. Til forskel vil du hurtigt opdage at
pedalen er meget "blød" i højgear og derved en god hjælper!

> Jeg har kigget lidt på en omdrejningstæller fra
> Louis.de - har en ide om at hvis man valgte
> en bestemt fart, måske 90 km/t og sammenholdt
> det med antal omdrejninger, så vil man hurtig få
> få en fornemmelse hvilket gear man befinder sig
> i - måske for bøvlet og ikke brugbart ?
>
Jeg er sikker på at du hurtigt vil vænne dig til tricket med den "bløde"
gearpedal og ikke savne yderligere indikering!
I grunden savner jeg stadig dén gadget og det til trods for at det
efterhånden er 20 år siden jeg havde min seneste XS'er

--
Armand.



Futte & Co. (28-06-2007)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 28-06-07 18:38

Armand wrote:
> "Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:46818dff$0$69195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>
>>Jeg har lige trillet en kort tur og prøvet
>>tricket med gearvælgeren, og det virker
>>
>
> Fedest!
> Så ér der li'godt en fordel ved at have en gammel Yamaha

Det duer nu os' på en gammel Honda, og en gammel BSA, og en gammel
Victoria, og en gammel Triumph, og en gammel Norton, og en nyere Honda,
og ..............., jeg tror ikke jeg har kørt en cykel hvor det ikke
virkede . Men jeg har ikke kørt italskrammel, så måske virker det
ikke på så'en een
Sååe, jeg har brugt "tricket" siden 1968, ,
--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Victoria KR26N Aero, 1954
Triumph T120R Bonneville, 1969

Hans Paulin \(6310\) (28-06-2007)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 28-06-07 22:42

Futte & Co. skrev:

> Det duer nu os' på en gammel Honda, og en gammel BSA, og en gammel
> Victoria, og en gammel Triumph, og en gammel Norton, og en nyere
> Honda, og ..............., jeg tror ikke jeg har kørt en cykel hvor
> det ikke virkede

Tror sqtte det virker på min
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



Arne Lorenzen (28-06-2007)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 28-06-07 16:14

Ejvind skrev den 27 jun 2007 i
news:46818dff$0$69195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Sidder dog med skrækken for at skifte gear
> uden at koble ud, men med lidt øvelse tror
> jeg det er ok.

Det skal bare passe med gassen, så smutter den i næste gear.
Eller ikke, når der ikke er flere

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Ejvind (28-06-2007)
Kommentar
Fra : Ejvind


Dato : 28-06-07 18:22


"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns995DAF87C5059alonospamdkfritidmot@62.243.74.162...
> Ejvind skrev den 27 jun 2007 i
> news:46818dff$0$69195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
>
>> Sidder dog med skrækken for at skifte gear
>> uden at koble ud, men med lidt øvelse tror
>> jeg det er ok.
>
> Det skal bare passe med gassen, så smutter den i næste gear.
> Eller ikke, når der ikke er flere
> Mvdlh - Arne Lorenzen

Det kræver vist lidt mere rutine. Med de
få hundrede km jeg har kørt på maskinen,
så har jeg ikke rigtig lyst til at prøve

Ejvind



Thomas Gulholm (28-06-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 28-06-07 22:06

Ejvind wrote:

> Det kræver vist lidt mere rutine. Med de
> få hundrede km jeg har kørt på maskinen,
> så har jeg ikke rigtig lyst til at prøve

Næh... det kommer næste helt af sig selv (evt hjulpet en lille smule med
koblingen). En MC skifter ikke gear på samme måde som en bil - der er en
(to) afgørende forskelle på konstruktionen, der gør, at det ligefrem kan
give "pænere" gearskift at undlade at bruge koblingen, det er fint
beskrevet her:
http://www.dmc-org.dk/faq-gearkasse-kobling.html
under "Q: Hvordan skifter man korrekt gear, med eller uden brug af kobling?"

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

Ejvind (28-06-2007)
Kommentar
Fra : Ejvind


Dato : 28-06-07 23:52


"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
news:468422aa$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Næh... det kommer næste helt af sig selv (evt hjulpet en lille smule med
> koblingen). En MC skifter ikke gear på samme måde som en bil - der er en
> (to) afgørende forskelle på konstruktionen, der gør, at det ligefrem kan
> give "pænere" gearskift at undlade at bruge koblingen, det er fint
> beskrevet her:
> http://www.dmc-org.dk/faq-gearkasse-kobling.html
> under "Q: Hvordan skifter man korrekt gear, med eller uden brug af
> kobling?"
> Mvh Thomas Gulholm

Tak for linket - virkelig interessant læsning.
Jeg kan godt se fordelen, hvis man "kan" vil
det give et mere lydløst og skånsomt gear-
skifte.
Jeg anså det faktisk som et risikabelt stunt
der nemmest kunne smadre gearkassen, men kan
se at der tog jeg nok fejl.
Alligevel kræver det jo nok både forsigtighed og
erfaring, så jeg venter lidt med at prøve
Tak for orienteringen.

M.v.h.

Ejvind




Armand (29-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-06-07 16:24


"Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46843bea$0$2309$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
> news:468422aa$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> ..............................der er en (to) afgørende forskelle på
>> konstruktionen, der gør, at det ligefrem kan give "pænere" gearskift at
>> undlade at bruge koblingen, det er fint beskrevet her:
>> http://www.dmc-org.dk/faq-gearkasse-kobling.html
>> under "Q: Hvordan skifter man korrekt gear, med eller uden brug af
>> kobling?"
>
> Tak for linket - virkelig interessant læsning.
> Jeg kan godt se fordelen, hvis man "kan" vil
> det give et mere lydløst og skånsomt gear-
> skifte.
> Jeg anså det faktisk som et risikabelt stunt
> der nemmest kunne smadre gearkassen, men kan
> se at der tog jeg nok fejl.
> Alligevel kræver det jo nok både forsigtighed og
> erfaring, så jeg venter lidt med at prøve
>
Pointen ved dén artikel er netop at eftersom at man ligefrem kan skifte
uden brug af kobling v.h.a. teknikken, vil den være stor hjælp ved samtidig
brug af kobling!
At forudbelaste gearpedalen ganske kort inden normalt gearskiftt (som
hurtigt vil blive foretaget med stedse mindre/kortere koblingsbrug) burde
være lektion #1 ved landets MC-kørelærere :-|

--
Armand.



Finn og Angela (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 26-06-07 23:06


"Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4680f334$0$25393$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej !
>
> Stort set hver gang jeg kører på Viragoen forsøger jeg
> at skifte til 6.gear - som jo ikke findes.
> Hvad gør man, tæller man hver gang man skifter gear eller
> burde man kunne høre hvilket gear man kører i ?
> Findes der elektronik man kan eftermontere, så man i det
> mindste kan se når man er i 5. gear ?
>
> Ejvind -
> Virago 535 fra 99

Som flere af de andre bruger jeg både på Maxim´en og 900´eren (der begge
godt kunne bruge et 6. gear ) at løfte op i gearpedalen med forfoden; kan
den bevæge sig lidt opad, er jeg løbet tør for gear

--
Hilsen
Finn og Angela Christensen
Yamaha XJ700N Maxim/XJ900 -4BB
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste