Hængende forbremse ... Eller hvordan man f~
Fra : Anders Majland

Dato : 25-06-07 21:42

Nogen der husker "Hvordan kvinder og mænd skifter olie ! "

http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/61e121c08c558b36/92e18c1d37d4d70a?lnk=gst&q=Hvordan+kvinder+og+m%C3%A6nd+skifter+olie+&rnum=1#92e18c1d37d4d70a

Jeg kom til at tænke på den flere gange i eftermiddags/aftes ... Dog uden at
indtage øl'ene ...

Nå men for et par uge siden kom jeg igang med at banke rust på xt'en. Den
fik bla. nyt kædekit og ellers løbet igennem fra en ende af... Liste med
todo's blev bare længere end dem jeg fik streget ...

En af dem var at forbremsen hang - meget - efter en hård nedbremsning ....

Jeg har så aldrig prøvet at rense en bremsekaliber før, men hvor svært kan
det være ...

Der er heller ingen ben i at få kaliberen af forgaflen og skille delen med
bremsekoldserne fra delen med stemplet. Jeg regnede med at det var ligetil
så jeg syntes ikke der var nogen grund til at pille bremseslangen af og jeg
kunne da god rode med på en taburet ved siden af cyklen...

Med en beholder under til at opsamle bremsevæsken forsøgte jeg så at pumpe
stemplet ud - det var der ikke bremsevæske nok til så den fik med
trykluften. Det lykkedes fint - også uden at kvæste fingre eller andet og
det meste bremsevæske kom også i opsamlingsbeholderen.

Så skulle de gamle pakninger ud, og jeg havde endda sørget for at have et
sæt nye så det var ikke kritisk at jeg fik revet støvdækkenet istykker. Det
blev til flere og flere små stykker mens jeg knoklede med at få fjederringen
fri. Den var groet sammen... Mens jeg nørklede med at få den fri, fik jeg
også lige væltet beholderen med bremsevæske ned på gulvet. Til sidst fik jeg
den gravet fri af ir.. Den firkantede oring der tætner omkring stemplet
overgav sig heldigvis nemmere....

Så vare det jo bare at rense godt op uden at ridse for meget, men kaliberen
er temmelig irret så jeg skal vist til at se mig om efter en anden...
Stemplet fik jeg helt fint så frem med de nye pakninger og godt med fedt og
i - men stemplet kunne jeg ikke få i - ligegyldigt hvordan jeg prøvede at
liste den ned ...

Nu var ryggen ved at brokkke sig over arbejdsstillingen, så jeg flåede
bremseslangen af og tog kaliberen ind på arbejdebordet... Der nørklede jeg
videre med det - det passede bare ikke. Stemplet kunne ikke lokkes ned i
o-ringen ...

I et anfald af desperation gik jeg ud og rodede den gamel oring op ad
skraldespanden... Den var ikke i samme størrelse, men et par mm større i
diameter... Nå den rengjorde jeg så og stemplet næsten smuttede i... Det sæt
pakninger jeg havde var åbenbart til bagkaliberen og ikke til den forreste
..... Men støvhætten kunne godt passe på alligevel, selvom den også sad lidt
stramt.

Nå men nu gik stemplet i det mindste fint og jeg kunne nemt trykke det
tilbage med fingerkraft.

Så lige rense det værste skidt af de andre dele med bremserens og en børste,
smøre gevind og glidebøsninger og samle det på cyklen.

Og da jo har haft bremseslangen af vil jeg lige skylle det værste gamle
væske ud fra beholder og slange. Imens står beholderen ved bremsegrebet
selvfølgelig åben og jeg har en klud under der jeg får til at spilde
derfra.. Men mens jeg tripper rundt får jeg squ væltet dunken med
bremsevæsle "%¤"%"¤%"- Heldigvis er det kun en halvfuld halvliters, men nu
sejler gulvet for alvor i bremsevæske, og jeg må finde endnu et par klude
til at opsamle det så det ikke laver yderligere skader på dæk og/eller lak

Jeg har aldrig været nogen ørn til skifte bremsevæske så jeg prøvede lidt
forskllige metoder. Det nemmeste er nok (når man ikke har en vacum pumpe) at
fylde systemet fra kaliberen ad - og så lige trække luft og noget væske
tilbage igen den vej... Der går også fint og efter at have sluttet af med
traditionel udluftning. Tage bremsen, løsne udluftning, lukke udluftning,
slippe bremsen osv kom der heller ikke flere luftbobler med ud og bremsen
virkede kun alm slatten (Burde have nye bremseslanger - det er alm gummi
årgang 1988)

Så på med en hjelm og en tur ned ad vejen med gentagne opbremsninger. Da
bremsen blev varm hang den squ stadig .#¤¤QEWRQW3#

Nå tilbage i værstedet - og nu tænkte jeg ret meget på at tage et par øl -
og pille delen med stemplet af . Det gik let, men klodserne og ankeret
spændte stadig på skiven #¤!¤Q#R"R Det var altså slet ikke stemplet der
trængte hængte men klodserne i deres fjederophænge (stemplet trængte nu
også - jeg ved ikke om det nogensinde er blevet gjort noget ved det -
ihvertfald ikke de 53000km jeg har kørt på den, og sikkert heller ikke de
37000km før)

Nå af med anker og jo den ene bremseklods hænger kan jeg knapt banke ud med
en gummihammer. Bremsklodserne sidder i ankeret med nogle fjederklemmer og
kombinationen af ir bag og rust på klodserne har altså fået den ene klods
til at kile sig helt fast...

Nå så er der gang i filebænken igen og ankeret slibes op til noget der nok
er tæt på originale mål. Metallet på klosserne får også lige en tur hvor de
lægger an mod fjedrene og nu kan de sørme bevæges igen...

Så samler jeg det uden yderligere ulykker og sørme om ikke skidtet nu
bremser som den skal... Dvs den kan lige lave en blokering af forhjulet på
let våd asfalt .... (det er jo ikke nogen sportcykel)

Så jeg slutter af med lige at kortslutte ledningerne der er knækket ved
koplingskontakten... Jeg har alligevel for længe siden fjernet kontakten til
støttefoden (Den dør med sikkerhed på mindre end en vinter) og man er da
selv ude om det hvis man trykker på starteren mens man er i gear og ikke har
trukket koplingen ....

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Anders Majland

Dato : 26-06-07 10:22

> I et anfald af desperation gik jeg ud og rodede den gamel oring op ad
> skraldespanden... Den var ikke i samme størrelse, men et par mm større i
> diameter..

Og det var så helt og aldeles egen fejl ... Fandt min ordrebekræftigelse fra
juni 2006
1 xRepsæt for XT600/660 kaliber, bag, XT350 for, pakningerDKK 98,00

Så squ da ikke sært at det ikke passer på en forkaliber ... Nå så må jeg
hellere få bestilt et sæt mere og renoveret den bagkaliper som jeg havde
planer om ....

Fra : Orla Pedersen

Dato : 26-06-07 10:28

Anders Majland wrote:

> Og det var så helt og aldeles egen fejl ... Fandt min ordrebekræftigelse fra
> juni 2006
> 1 xRepsæt for XT600/660 kaliber, bag, XT350 for, pakningerDKK 98,00

Det er da også komplet umuligt at huske, når at man planlægger så langt ud
i fremtiden

Hmmm. har da vist også en del VTR bremse, kædehjul, mm. der bare skal have
fundet et nyt hjem. Så meget for at købe ind i god tid, nu er cyklen
væk ;-D

mvh
Orla

Fra : Anders Majland

Dato : 26-06-07 12:25

> Det er da også komplet umuligt at huske, når at man planlægger så langt ud
> i fremtiden

Mere den anden vej rundt - stumperne skal helst være på hylden _inden_ man
får brug for dem ...

Jeg skifter jo ikke cykel så tit så kædekit, bremsebelægning olie og filtre
bør der jo være en min. beholdning af... Så er der jo også indimellem
mulighed for at spare lidt ...

/A