Insekter og styrthjelm visir
Fra : 2

Dato : 25-06-07 16:49

Efter at have kørt MC hele vinteren uden insekter i luften, er der jo
nu ret mange, lige fra de små fluer som ofte splatter. Men nogle
gange kommer så nogle hårde insekter, som lyder som sten på visiret.
Hvad er det for nogle mon? Er det bombardér biller, eller hvilke slår
så hårdt? For der er ingen biler foran som kan slynge sten op, ej
heller træer med frø på, og fugle som taber sten/frø lyder lidt
usandsynligt.

Hvor meget slag/sten/hårdt insekt kan visiret klare til hastigheden?

Torben

Fra : Western

Dato : 25-06-07 18:12

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev

> Hvor meget slag/sten/hårdt insekt kan visiret klare til hastigheden?

Et konkret svar på dit spørgsmål får du nok ikke, men jeg tror ikke du
behøver bekymre dig.

Sidste sommer havde jeg i Frankrig fornøjelsen af et tête à tête en fugl på
størrelse med en stær (tror jeg):Jeg kørte 100 km/h, og fuglen fløj med
ukendt hastighed frontalt ind midt på mit visir. En ubehagelig oplevelse,
som jeg tvivler på at fuglen overlevede. Men visiret havde blot lidt fedtet
aftryk fra fjerene.

--
Leif Westen

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 25-06-07 18:16

Western wrote:
> [...]
> som jeg tvivler på at fuglen overlevede. Men visiret havde blot lidt fedtet

For pokker... Bliver man ikke en anelse forskrækket?

/Magnus

Fra : Thomas Jensen

Dato : 25-06-07 18:18

> For pokker... Bliver man ikke en anelse forskrækket?

har prøvet det samme med en solsort (tror jeg det var), fuck jeg fik et
chok, men visiret blev bare snasket

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099

Fra : Western

Dato : 25-06-07 18:45

"Magnus Pedersen" <bofhenator@gmail.com> skrev

> For pokker... Bliver man ikke en anelse forskrækket?

Jo!

--
Leif Westen

Fra : Bongo

Dato : 25-06-07 19:52

> Er det bombardér biller, eller hvilke slår
> så hårdt? For der er ingen biler foran som kan slynge sten op, ej
> heller træer med frø på, og fugle som taber sten/frø lyder lidt
> usandsynligt.

En brumbasse er kandidat. Omvendt har jeg oplevet er meget blød gul en der
helt stille fylder HELE visiret ved impact.

Der er iøvrigt lavet en bog på amerikansk der hedder noget med "Know your
bug". Den indeholder en serie af billeder af udsplattet insekter på
frontruden og de bliver så identificeret, altså som udsplattet.

Fra : 2

Dato : 27-06-07 22:04

On Mon, 25 Jun 2007 20:52:06 +0200, "Bongo" <askfor@address.com>
wrote:

>En brumbasse er kandidat. Omvendt har jeg oplevet er meget blød gul en der
>helt stille fylder HELE visiret ved impact.

Den må have meget pollen ombord, men godt at den er så blød i
konsistens.

>Der er iøvrigt lavet en bog på amerikansk der hedder noget med "Know your
>bug". Den indeholder en serie af billeder af udsplattet insekter på
>frontruden og de bliver så identificeret, altså som udsplattet.

Utroligt hvad der er skrevet bøger om. Det må vel være en biolog som
er blev træt af at bruge skarpel, og så fundet et smartere måde at se
indholdet i insekter via en bilforrude.

Men i mit tilfælde de biller/insekter splatter jo ikke ud, men
fjedrer vel fra som en billiard kugle, så når ikke at se hvad det er
for nogle!
Men godt nok I mener visiret nok skal holde, selv til fugle.

Tak for svarene.

Torben

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 28-06-07 05:53

Fra : 2

Dato : 28-06-07 18:22

On Thu, 28 Jun 2007 06:53:29 +0200, Per K. Nielsen
<pkn.usenet@gmail.com> wrote:

> [...]

Tja hvad skal jeg da gøre for at fange det hårde insekt for at se hvad
det er for en bisse, køre rundt med et sommerfugle net bag ved
styrthjelmen?

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 28-06-07 22:12

On Thu, 28 Jun 2007 19:22:09 +0200, 2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote:

>Tja hvad skal jeg da gøre for at fange det hårde insekt for at se hvad
>det er for en bisse, køre rundt med et sommerfugle net bag ved
>styrthjelmen?

Hvis du gør, så husk at tage billeder til os

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-06-07 18:29

> En brumbasse er kandidat. Omvendt har jeg oplevet er meget blød gul
> en der helt stille fylder HELE visiret ved impact.

Jeg husker engang for mange år siden da jeg var lille, at hele vores familie
skulle i sommerhus (i bil). Vi ligger så på motorvejen, da der så lige
pludseligt kommer en sværm bier flyvende hen over motorvejen. Måske fordi de
var helt fyldte med honning/nektar fløj de ret lavt over motorvejen, så der
splattede rigtigt mange ud på forruden - måske en 50-stykker. Forruden var
ihvertfald helt klistret til i honning, og da min far startede
vinduesviskerne, gjorde det det ikke bedre.
Så det var ind på nærmeste tankstation, og så kan jeg huske at de arbejdede
længe på at få forruden ren igen..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 25-06-07 20:52

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> usandsynligt.
>
> Hvor meget slag/sten/hårdt insekt kan visiret klare til hastigheden?

Det må være biller, der har et heftigt kropspanser, som smælder højest!

Men bare rolig, der er ingen historier om splintrede visirer, end ikke
forårsaget af de større insekter man oplever udenlands, ja selv ikke p.g.a.
hagl!

Mine heftige insekt-oplevelser består af:
- For nogle år siden, vest for Tissø og på vej mod Storebælt fik jeg et
"svirp" på siden af den ubeskyttede hals, der var så smertefuldt i
øjeblikket at jeg et øjeblik spekulerede i om det kunne være muligt at det
var et blyhagl(!?). Men smerten fortog sig hurtigt til et udholdeligt
niveau hvorfor jeg fortsatte og først et kvarters tid senere, ved
færgelejet, fik kontrolleret halsen - Der kun var rødlig på et område på
størrelse med en femkrone!
- Engang i mine tidlige år: En halvsen sensommeraften efter mørkets frembud
og lige udenfor bygrænsen med sikkert små 100km/t, så jeg en natsværmer
komme ind i fjernlys-keglen med en ind-cirklende spiralrute mod min
forlygte: Jeg forventede at spiralen ville ende i et gult *SPLAT* og nåede
lige kort at undre mig over fraværet deraf inden at den ramte mig
klokkeklart lige på den venstre klunke =

--
Armand.

Fra : 2

Dato : 27-06-07 22:09

On Mon, 25 Jun 2007 21:52:19 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

> [...]
>niveau hvorfor jeg fortsatte og først et kvarters tid senere, ved
>færgelejet, fik kontrolleret halsen - Der kun var rødlig på et område på

Kan det have været en bi, som stak (ligesom i tegnefilm med broden
forrest)?
Eller sådan et hårdt insekt som jeg også rammer engang imellem som
lyder som sten på visiret?

> [...]
>lige kort at undre mig over fraværet deraf inden at den ramte mig
>klokkeklart lige på den venstre klunke =

OK ja har du opdaget at der er meget turbulens lige efter forlygten,
hvis det var flyvebanen.
Ja nogle sommerfugle har så stort vingefang at de bliver fanget i
luftstrømmen rundt om styrthjelm så de ikke når at ramme.

Torben

Fra : Armand

Dato : 28-06-07 15:04

> Kan det have været en bi, som stak (ligesom i tegnefilm med broden
> forrest)?
> Eller sådan et hårdt insekt som jeg også rammer engang imellem som
> lyder som sten på visiret?

Regner med at det har været en bille/hårdt insekt!

> OK ja har du opdaget at der er meget turbulens lige efter forlygten,
> hvis det var flyvebanen.

Jeg tror nok snarere at den spiralformede "indflyvning", der ikke endte med
at ramme lysgiveren, fortsatte under styret og langs tanken for at slutte
lige i klokkeværket!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 25-06-07 21:56

> Efter at have kørt MC hele vinteren uden insekter i luften, er der jo
> nu ret mange

På min nuværende nolan hjelm kan jeg på 10sekunder klipse visiret af og
lægge det i blød. Selvom det meste skidt ender udvendigt er det imho også
nødvnedigt at rengøre det indvendigt sådan ca hver 3-800km (specielt efter
kørsel på grus).

Så let aftagelse af visir vil også være noget jeg prioriterer højt på den
næste hjelm...

Min gamle nolan n100 var derimod bøvlet da der første skulle hove nogle
plastskjolde af og dernæst drejes noget andet plastik af..

/A

Fra : 2

Dato : 27-06-07 22:18

On Mon, 25 Jun 2007 22:55:46 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>
>Min gamle nolan n100 var derimod bøvlet da der første skulle hove nogle
>plastskjolde af og dernæst drejes noget andet plastik af..

OK, behøver du taget visiret af? Kan du ikke bare lægge et stk
køkkenrulle på visiret og lade det fugte, det gør da samme gavn?

Jeg kan da godt komme til på begge sider af visiret, mens det sidde
på, og klappet lidt op eller lukket helt.
Indvendigt tager jeg ofte en dråbe sæbe som tørrer op, mod dug, efter
et godt tips fra tidligere indlæg en fra Als. Det virker godt, men
dog relativt kortvarigt, knapt en uge, og i tåget/regnvejr kun 1 dag.
Men nemt at lave

Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 27-06-07 23:23

> OK, behøver du taget visiret af? Kan du ikke bare lægge et stk
> køkkenrulle på visiret og lade det fugte, det gør da samme gavn?

Ja men det er meget nemmere med et let aftageligt visir - specielt når der
sker at der kommer snavs imellem mit pinlock inder/antidug-viser og det
yderste

Det er imho ikke det samme at tørre en klud over indersiden og så til at
have et poleret helt rent ... Men det afhænger jo også af hvor meget man
kører og ikke mindst i hvilket vejr.

/A