Valg af motorolie
Fra : Arkimedes

Dato : 25-06-07 16:24

Jeg skal have skiftet første 100km motorolie på min
http://www.texas.dk/texas/comfort%20125-4x/?partno=90054021

I manualen står "Brug kun 4-takts olie 10W-40 API SJ".
Den jeg har fundet, som ligger nærmest beskrivelsen er
http://dk.servicebooking.net/castrol/lubetable/productinfo.asp?productno=1206&lang=dk&status=xdealer.

Er det den rigtige olie ???
Er der en www.thansen.dk olie, som kan erstatte den ???

Arkimedes

Fra : Anders Majland

Dato : 25-06-07 20:49

> Jeg skal have skiftet første 100km motorolie på min
> http://www.texas.dk/texas/comfort%20125-4x/?partno=90054021

Det ligner en "moderne" scooter med kilremstræk. Den har en tørkopling så
der er frit valg på alle hylder mhs olie (behøver ikke være mc specifik)

> I manualen står "Brug kun 4-takts olie 10W-40 API SJ".

10W40 er viskositeten og API SJ er kvaliteten. Andet bogstav, skal bare være
mindst 'J" så en SL olie er også fin

Til aprilia'en har jeg ofte købt fuldssyntettisk shell olie på tilbud i
bilka, men thansen har da også ...

noname olie
IQ-X EXTRA 10W/40 motorolie, 5 liter til 149 for 5 liter ...

men de har også dyrere mærkevareolielie - bare søg på 10w/40

Mhs mc olie plejer jeg at købe hos louis.de - deres "eget" mærke.

Fra : Arkimedes

Dato : 26-06-07 09:20

Anders - tak for dit fyldige svar

Kan du klare et spørgsmål til ??? - Jeg prøver:

Nu er det således, når sjokkeren på 'kræet' efter et par minuter holder op
med at virke reduceres omdrejningerne jo.
Denne reduktion er bare så kraftig, at motoren har problemer med holde sig i
gang. Derfor har jeg sat tomgangshastigheden op, så motoren i varm stilling
lige kan holde sig igang.
Denne forøgelse af tomgangen gør, at maskinen trækker ganske svagt i
sjokkertilstand.

Nu kommer så mit spørgsmål: "Bliver koblingen slidt, når den sådan 'slirer'
ganske svagt" ???

Arkimedes

Fra : Anders Majland

Dato : 26-06-07 10:04

> Nu kommer så mit spørgsmål: "Bliver koblingen slidt, når den sådan
> 'slirer' ganske svagt" ???

Ja - men formodenligt ikke noget af betydning. Koplingen tager først fast
ved ved forholdsvist mange omdrejninger (måske først omkring 5-7000rpm) og
der skal den jo overføre betydelige krafter samtidig med at den slipper
lidt. Så sliddet i tomgang ville jeg ikke bekymre mig om.

Er det på centralfoden at den lige trækker hjulet rundt eller er det med
dækkene i asfalten at du kan mærke at kolingen begynder at tage ved ?

/A

Fra : Armand

Dato : 26-06-07 16:06

> [...]
>
> Er det på centralfoden at den lige trækker hjulet rundt eller er det med
> dækkene i asfalten at du kan mærke at kolingen begynder at tage ved ?

Den skal startes op på centralstøttebenet og det kræver vel ikke særligt
meget opvarmning førend at chokeren fortager sig til et fornuftigt
omdrejningsniveau og man kan bevæge sig ud i trafikken.
På den anden side er det i trafikken at motoren skal køres varm, ikke i
tomgang med choker, så problemet er vel ikke større end at man trækker den
af støttebenet når man er klar til at køre, hvorefter det formodentlig ikke
er stop'ngo-trafik fra 1. meter !?

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-06-07 16:44

> Den skal startes op på centralstøttebenet

Hvorfor det - har den ikke sidestøttefod ?
Hvis den har er det da rarere end at skulle trække den op på centeren hver
gang....

Så slænge den ikke begynder at skubbe sig selv afsted så ville jeg ikke
bekymre mig om koplingsslid ...

Fra : Armand

Dato : 26-06-07 17:49

> Hvorfor det - har den ikke sidestøttefod ?
> Hvis den har er det da rarere end at skulle trække den op på centeren
> hver gang....

Mnjaeh :-/
Nok snarere en Maxi-refleks kombineret med fruens brug/start af sin 30'er.
Men ud fra problematikken kunne det vel være en løsning!?

--
Armand.