Schuberth S1 vs C2 - test ?
Fra : Jim Andersen

Dato : 25-06-07 15:06

Nogen der kender til en sammenligning af de to hjelme S1 og C2?

En Anders Christensen har tidligere haft postet følgende link der nu er
dødt:
http://lan.vladimirr.dk/hjelm.pdf en test af hjelme fra tænk+test. Hvor bl.a
Airoh og Suomy hjelme ikke levede op til kravene i godkendelsen.
Nogen der har en kopi?

Dér skulle S1 og C (1) være sammenlignet. Men C2'eren er jo nyere såe...

Hvis andre går i lignende tanker er her nogle andre link jeg kender:
Støjsammenligning
http://www.ridetriangles.com/pdf/543/204009.pdf

S1
http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/schuberth-helmet/
C2
http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/schuberth-helmet/schuberth-c2.htm

/jim

Fra : Anders Christensen

Dato : 25-06-07 19:06

Jim Andersen skrev:
> [...]
> http://lan.vladimirr.dk/hjelm.pdf en test af hjelme fra tænk+test. Hvor bl.a
> Airoh og Suomy hjelme ikke levede op til kravene i godkendelsen.

Jeg kigger lige om jeg har en kopi et eller andet sted endnu, skal nok
smide dig en mail hvis jeg finder det.
- Er din emailadresse fungerende? (undrede mig lidt over en @politi.dk
på usenet)

Fra : 2

Dato : 27-06-07 22:45

On Mon, 25 Jun 2007 16:05:33 +0200, "Jim Andersen"
<jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:

> [...]
>
>Dér skulle S1 og C (1) være sammenlignet. Men C2'eren er jo nyere såe...
>
>Hvis andre går i lignende tanker er her nogle andre link jeg kender:

http://www.forbrugerraadet.dk/breve/alle/brev080/
http://www.taenk.dk/?sid=2&subid=0&cid=3683

Hvad er kravene de skal overholde?
Og hvad giver mest støj på og ved en styrthjelm?
Er det formen aerodynamik, skarpe kanter, visir som ikke lukker helt
eller?

For min hjelm er også god, men den når en grænse hvor den så larmer
meget og ikke sidder så godt længere, når hastighed bliver høj. Så
kører og tester hvad og hvor på hjelmen der giver støj.

Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-06-07 07:44

2 wrote:

> http://www.forbrugerraadet.dk/breve/alle/brev080/
> http://www.taenk.dk/?sid=2&subid=0&cid=3683
>
> Hvad er kravene de skal overholde?

Der er en europæisk (ECE tror jeg den hedder) og en amerikansk (Snell).
Nogle har et stempel fra begge.

> Og hvad giver mest støj på og ved en styrthjelm?
> Er det formen aerodynamik, skarpe kanter, visir som ikke lukker helt
> eller?

Tror det er dem alle sammen. Der er forskellige slags støj. Hylen, susen og
buldren. Og de kommer nok fra forskellige ting, så det er helheden der er
vigtig.

Til en del hjelme kan man få et "whisper kit" (og man kan nok også få et
universalt kit) der er en tyk tætningsliste man sætter på ved hjelmåbningen
for at gøre den mere tæt og slippe for sus dér.

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-07 08:56

On Thu, 28 Jun 2007 08:43:53 +0200, Jim Andersen wrote:

> [...]
> universalt kit) der er en tyk tætningsliste man sætter på ved hjelmåbningen
> for at gøre den mere tæt og slippe for sus dér.

Om ikke andet, så lidt praktisk erfaring.

Jeg har i flere år kørt Concept, og det er en dejlig hjelm, alt fungerer
pålideligt, solvisir, lukkemekanisme, og til dels ventilation. Men den
støjer helt urimeligt meget, både vindsus, og buldren, (nok kåbebestemt til
dels). Støjen kan sænkes marginalt med en halsdisse. Jeg har forsøgt mig
med tætningslister ved klappen, men intet hjælper. Fører man derimod en
flad hånd op på siden af hjelmen, over samlingen ved klap/visir, så bliver
der ro i den pågældende side, så noget _må_ kunne gøres, men jeg har ikke
forsket videre.

Mylund og jeg købte dette forår henholdsvis C2 og S1, men da vi bruger
forskellige størrelser kan vi ikke direkte sammenligne. I forhold til de
Aeroh klaphjelme Mylund har kørt med tidligere, er støjen angiveligt lavere
i C2, og igen, alt fungerer i C2, i kontrast til Aeroh, hvor solvisiret i
praksis kun kan betjenes med hjelmen taget af.

C2 er sværere at få af og på, på grund af halskraven.

Min S1 er et tigerspring i den rigtige retning for bevarelse af min
hørelse. I kombination med en halsdisse er der stortset stille. Der kan
komme små fløjtelyde ved visse hovedbevægelser, men ellers er der stille,
men stadig er trafikken og bimselyden fint tilstede. Det er simpelthen
"egenstøjen" i hjelmen, der er fjernet.

Ventilationen i S1 er fremragende, selv ved lukkede ventiler, (kan måske
blive et problem til efteråret), ideen med de 3 puder, der støtter på
toppen af hovedet er genial.

Visiret er i vindglathedens navn unødigt besværligt at betjene, OK det kan
læres, men bare et lille "håndtag" havde gjort livet så meget lettere.

Til gengæld er S1 umulig at få af og på, og jeg døjer stadig med et sår på
min ene øreflip fra anden gang jeg tog hjælmen af. Kraven fik fat i
øreflippen, og lavede et fint "brændemærke" på bagsiden af højre øre. Der
er også nødvendig at efterprøve størrelse på S1, man kan ikke bare bruge
sin Concept størrelse overført.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : 2

Dato : 29-06-07 10:35

OK

halsdisse hvordan ser den ud? Jeg har et "rundt stykke" halstørklade
er det sådan en? Den bruger jeg kun om vinteren

bimselyden hvad er det for en lydtype?

Kan du klistre en lille gummi dims på visiret som et lille håndtag,
tænker på i gummifod/møbel/ højttaler gummidæmper, sådan en lille
halvkugle Ø8 mm 3-4 mm høj?

På min hjelm er der en del buldren over en bestemt hastighed, må være
turbulens, for når jeg vipper hoved opad og stadig lige kan se vejen,
ved at kigge nedad så forsvinder buldren

Så stramt som din hjelm sidder, hvilken hastighed er den kombination
så velegenet til?
For tænker på de MC som kan køre +300 km/t så skal hjelmen sandelig
sidde godt og stadig være funktionel og behagelig r

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-07 11:53

On Fri, 29 Jun 2007 11:35:13 +0200, 2 wrote:

> halsdisse hvordan ser den ud? Jeg har et "rundt stykke" halstørklade
> er det sådan en? Den bruger jeg kun om vinteren

Sådan en kraveting med lynlås, som er vindtæt. Rigtig rar i det her
regn/rusk-vejr.

> bimselyden hvad er det for en lydtype?

Den karakteristiske BMW boxermotorlyd tilsat lidt "rallybilpludren" fra de
ret ekstreme knasttider sådan en 1200S er udstyret med

> Så stramt som din hjelm sidder, hvilken hastighed er den kombination
> så velegenet til?

Når først hjelmen er på, så er den ikke specielt stram, blot almindelig
"sidde fast stram".

> For tænker på de MC som kan køre +300 km/t så skal hjelmen sandelig
> sidde godt og stadig være funktionel og behagelig r

Ved det ikke....

Fra : CL

Dato : 29-06-07 16:18

Orla Pedersen wrote:

> C2 er sværere at få af og på, på grund af halskraven.

Hmm i har opdaget at det er en klaphjælm ?

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL ( Som bestem ikke syntes at hans C2
er svær at få af eller på)

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-07 17:26

On Fri, 29 Jun 2007 17:17:47 +0200, CL wrote:

> Hmm i har opdaget at det er en klaphjælm ?

Nåe-ja, man kan jo også bare købe en hjelm der er for stor

Orla Pedersen, S1 uden klap.

Fra : 2

Dato : 29-06-07 10:51

>Hvis andre går i lignende tanker er her nogle andre link jeg kender:
>Støjsammenligning
>http://www.ridetriangles.com/pdf/543/204009.pdf

Det undrer mig at de øverste full face hjelme giver mere støj, end den
åbne knallert/chopper hjelm på 8.pladsen

Og at der "kun" er 10 dB forskel på en god og dårlig hjelm med hensyn
til lydniveau, og at lydniveau er helt oppe på 90-100 dB ved de 144
km/t
Igen med tanke på at nogle MC kører +300 km/t og S1 hjelm 91,5 dB
ved 144 km/t

Hvad med hjelme til racebiler, de er vel ret ens som til MC, men der
måske ikke så meget turbulens som på en MC?

Torben

Fra : jim

Dato : 13-07-07 17:00

Så fik jeg købt en S1. Der står inde i den, at den vejer ca 1525 gr.
Det er da vist meget godt de skriver ca.

For køkkenvægten siger 1635 gr.

/jim

Fra : 2

Dato : 13-07-07 23:05

On Fri, 13 Jul 2007 08:59:56 -0700, jim <jim@officeconsult.dk> wrote:

>Så fik jeg købt en S1. Der står inde i den, at den vejer ca 1525 gr.
>Det er da vist meget godt de skriver ca.
>
>For køkkenvægten siger 1635 gr.
>
>/jim

Tag den med i supermarked og vej den på grøntsagsvægt............men
den viser måske heller ikke for lidt?

Hvordan er S1 så, synes du om den, er den lydsvag, sidder godt ved
højere hastigheder?

Torben

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-07-07 18:50

2 <fuptilspam@yahoo.dk> writes:
> Hvordan er S1 så, synes du om den, er den lydsvag, sidder godt ved
> højere hastigheder?

Jeg har selv en og synes at den sidder rigtigt godt, ogsaa ved hoeje
hastigheder, men den er lidt stram at hive over hovedet. Det er til
gengaeld ogsaa derfor at den er saa stoejsvag.
--
Mvh Jes Vestervang (nu tilbage i midtjylland og med arbejde som
vindmoelleudviklingsingenioer @ FZS600 & DT125R

Fra : Jim Andersen

Dato : 16-08-07 13:09

2 wrote:

> Tag den med i supermarked og vej den på grøntsagsvægt............men
> den viser måske heller ikke for lidt?

Jeg har endnu ikke fået taget mig sammen til at tage dem med i Brugsen, men
min gamle Fakta-hjelm vejere (igen, ifølge min køkkenvægt) mere end der står
på den at den skal gøre. Så måske duer min køkkenvægt bare ikke når vi
kommer over 1 kg.

> Hvordan er S1 så, synes du om den, er den lydsvag, sidder godt ved
> højere hastigheder?

Man skal stadig have ørepropper. Ellers er det ikke behageligt. Men det er
heller intet problem, og jeg havde heller ikke forventet andet.

Så længe jeg holder mig under 90-100 er støjen faktisk den samme som i min
Fakta-hjelm til 300 kr (som er markant mere støjsvag end Caberg 104
http://www.ammotor.dk/caberg/index.php?page=104solo_ms). Over 100 begyndte
Fakta-hjelmen at støje mere og mere jo hurtigere man kørte. S1 støjer lidt
mere ved 110 end ved 90, men støjen tiltager ikke derefter. Om jeg kører 110
eller 160 så er støjen faktisk konstant. Altså blot en anelse højere end når
jeg kører 90. Så ved højhastighedskørsel (130 er højhastighed for mig) er S1
markant bedre rent lydmæssigt. Det er dog tydeligt at den er lavet til at
køre ligeud. Når man ser til siden/bagud er aerodynamikken naturligvis ikke
på toppen og den larmer som alt andet. Men den sidder fint fast selv om man
drejer hovedet ved høj hastighed. Men det gjorde Faktahjelmen nu også.

Der er lidt mere støj når man kører med udluftning. Både næseluft og
hovedluft hver for sig og sammen.

Og man kan specielt mærke forskellen. Med Faktahjelmen kunne man blæse dug
af ved næsen, når man åbnede luftindtaget dér. Luftindtaget ved toppen anede
jeg aldrig om det var åbent eller lukket. Med S1 fik jeg et lille chok da
jeg første gang åbnede for luftindtaget i toppen, for jeg fik næsten
forfrysninger i issen. Og jeg er ikke engang tyndhåret Så topkarakter
for udluftning.

Og det indbyggede solvisir, som var hovedårsagen til at jeg skiftede
Faktahjelmen ud, fungerer perfekt. Ingen synlig forvrængning. Uanset om jeg
kører med eller uden briller. Og brillerne kan forresten ganske nemt listes
på plads. Hvilket var grunden til at jeg ikke tog C2 (som er tungere og
måske støjer mere).

Visiret er ikke så Kratzenfest som de gerne vil have det til at lyde. Der er
allerede kommet lidt ridser fra insektudsplatning. Så det er omtrent som
Faktahjelmen.

Den ser sådan her ud:
http://schuberth.klaxmedia.de/de/s1/farben-und-dekore/flame.html
Klik på den blå.
Den er meget meget pæn i virkeligheden. Meget dyb og skinnende lakering.

/jim