Dæk update Metzeler
Fra : Ukendt

Dato : 24-06-07 08:56

For lidt tid siden, med byttet til rystepudseren, klagede jeg min nød over
det elendige vejgreb de fabriksmonterede Metzeler M1 dæk havde. I regnvejr
var de helt umulige, og selv på tør vej "krøb" de ganske meget i kurver.
Topmålet var nok, da jeg i indkøringsperioden gav motoren en max.
acceleration op gennem omdrejningerne i 3. gear, og bagdækket kviterede med
at spinne,.... på tør asfalt Nok trækker sådan en R1200S motor ret
markant ved 6-7.000 omdrejninger, men det her var sygt.

2.500 Km. senere:

Fordækket har ændret sig noget siden, og står bedre fast nu. Som om at
overfladen er "åbnet op". Virker også mere blødt på midten, end de dele af
siderne, der ikke bliver brugt. (Måske har jeg i nogen grad vænnet mig til
reaktionerne også.)

Bagdækket står fast på midten nu, og så langt ud som jeg "normalt" bruger
det. Hvergang jeg går en smule længere i nedlægning, så får jeg en reminder
om hvor lidt greb der er. Det er som om at den yderste mm. af gummiet er
glat/hårdt, og skal slides væk. Herefter går det i øvrigt lynhurtigt, det
bagdæk bliver næppe over 5.000 Km. gammelt. Det tenderer allerede "fladt"
midtpå.

Dækkene er DOT mærket 4705, og det er åbenbart for gammelt, måske
opbevaringen på mc'en har ældet dem. :-/ Alt i alt en noget
mellemfornøjelig oplevelse, men jeg får da startet forsigtigt med at lære
"makita" at kende

Og til Kai, stepperiet over småujævnheder er bedret meget ved at stille
returdæmpningen en anelse "hårdere", hvilket undrer mig, (har prøvet begge
veje), lyder det ikke underligt ? Måske bliver jeg snydt af den samtidige
forandring ved dækket :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-06-07 08:58

Hej Orla,

lidt OT ift dit indlæg, men hvad er status på din oplevelse med værkstedet
der skrammede bagtøjet ?

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-07 09:23

On Sun, 24 Jun 2007 09:58:21 +0200, Thomas Jensen wrote:

> Hej Orla,
>
> lidt OT ift dit indlæg, men hvad er status på din oplevelse med værkstedet
> der skrammede bagtøjet ?

Status er, at de har slebet de værste skrammer væk, har poleret med
indfarvet voks, som surprise,surprise, ikke i længden tåler vand og vask.

At forretningen ikke kan finde ud af at omregistrere/afmelde "fie", hvilket
forsikringsmæssigt har sat mig lidt i en økonomisk klemme. Det løser sig,
men alligevel

Men der er heldigvis andre værksteder, (til garanti service), omend der
altså er 150 Km. til Ølgod, men den tur er vist alligevel givet godt ud.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 25-06-07 09:45

> At forretningen ikke kan finde ud af at omregistrere/afmelde "fie",
> hvilket
> forsikringsmæssigt har sat mig lidt i en økonomisk klemme. Det løser sig,
> men alligevel

samme har jeg lige oplevet, og lige bedt forsikringen om at afmelde, men da
jeg havde lavet et skift af køretøj, kom jeg ikke til at hænge på yderligere
omkostninger.
Det er trods alt 6 uger siden jeg solgte.
Godt jeg havde slutseddel med til dem de kunne se, da jeg skulle have
forsikret den nye istedet for den gamle.

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-07 15:38

On Mon, 25 Jun 2007 10:44:59 +0200, Thomas Jensen wrote:

> Det er trods alt 6 uger siden jeg solgte.
> Godt jeg havde slutseddel med til dem de kunne se, da jeg skulle have
> forsikret den nye istedet for den gamle.

Og så er der sendt "rødt kort" til centralregistret :-/
Forsikringsselskabet var meget behjælpelige, og jeg kommer heller ikke til
at betale for perioden.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 24-06-07 10:37

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> [...]
> opbevaringen på mc'en har ældet dem. :-/ Alt i alt en noget
> mellemfornøjelig oplevelse, men jeg får da startet forsigtigt med at lære

Det lyder til at du har fået et (meget) dårligt bagdæk. Jeg ville
sende en mail hvor jeg beskrev mine oplevelser til Metzeler, sammen
med ugekoden. Jeg husker at salig Jörund Seim havde ret god kontakt
til Metzeler i sin tid, så med lidt held får du et brugbart svar
tilbage.

> [...]
> veje), lyder det ikke underligt ? Måske bliver jeg snydt af den samtidige

Det lyder til at du bliver snydt af de samtidige forandringer i dækket
- hårdere kompression/retur burde gør problemet mere markant.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-07 17:35

On Sun, 24 Jun 2007 11:36:31 +0200, Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Det lyder til at du bliver snydt af de samtidige forandringer i dækket
> - hårdere kompression/retur burde gør problemet mere markant.

Tak, så ér det ikke mig der er helt tosset, (af den grund ihvertfald)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-07-07 08:31

Orla Pedersen skrev:

> Tak, så ér det ikke mig der er helt tosset, (af den grund ihvertfald)

nææ

hø - havde det været dine gamle Avon der havde disse problemer var du
blevet hånet og ikke anbefalet at ringe til fabrikken

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-07 10:00

On Sun, 01 Jul 2007 09:30:53 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> hø - havde det været dine gamle Avon der havde disse problemer var du
> blevet hånet og ikke anbefalet at ringe til fabrikken

Klart, Avon er jo lorte dæk Der er lige kommet en ny udgave af ST, jeg
kunne godt være fristet Ellers bliver det nok Attack Road.

Gider nu heller ikke belemre fabrikken, nu hvor der er gået hul på
"skallen", så forsvinder resten af dækket som dug for solen, så deet..

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-07-07 10:27

Orla Pedersen skrev:

> [...]
>
> Gider nu heller ikke belemre fabrikken, nu hvor der er gået hul på
> "skallen", så forsvinder resten af dækket som dug for solen, så deet..

------
Jeg har haft mine tvivl om Road Attack på det seneste, men alt er atter ok.
Jeg prøvede jo lidt "track day" og det gik rigtig fint - jeg havde ikke
problemer med greb med mine evner, her undtaget en stribe på banen jeg
ikke var opmærksom på, og som jeg notorisk ramte under nedbræmsning -
men ellers super.

Dækket så da også rigtig "jeg skal gi dig ska jeg" agtig ud, med fnuller
og en fin blålig farve. Nogle dage efter var jeg atter ude at køre og
syntes pludselig ikke der var greb længere??

Der er masser af mønster, men dækket virkede "glat på kanterne", det
generede mig flere dage, men nu ser farven ud til atter at være "normal
sort" og jeg savner ikke greb mere??

Jeg antager dækket evt. er blevet for varmt under track arrangementet,
og det efterfølgende lige har skullet "sætte sig", men jeg ved det ikke.

Jeg kørte hjem fra ferie i går, et par 100 km i silende regn - der er
efter 9500 km fortsat et godt greb i vådt føre.

Fra : Kenneth T

Dato : 25-06-07 22:06

> [...]
> at spinne,.... på tør asfalt Nok trækker sådan en R1200S motor ret
> markant ved 6-7.000 omdrejninger, men det her var sygt.

Sjovt nok kører jeg også med metzeler sportec M1 på min Kawasaki ZX12R, og
jeg har da ikke haft problemer med bid (når altså silikonelaget lige er kørt
af).

Tvært i mod trækker min MC gladeligt på hjul, ved kraftig acceleration ud
af sving, ingen tendens til hjulspind her.
Bevares, dækket kan naturligvs "slippe" en smule ved hård misbrug (kraftig
gasgivning under nedlægning), men det kan slicks`ne sgu også på min racer
(R1).

Mit gæt, du må have fået en fejlbehæftet vare???

-
MVH
Kenneth
ZX12R "Touring ged"
R1 "Track tool"

Fra : MKS - 74

Dato : 25-06-07 22:18

On Mon, 25 Jun 2007 23:06:11 +0200, "Kenneth T"
<kenneth@zx12r-club.dk> wrote:

>Mit gæt, du må have fået en fejlbehæftet vare???

+1 - Noget er der galt (jeg har heller aldrig hørt den slags beskrevet
for M1'erne før). Jeg har før mailet til Metzeler og de plejer IME
bestemt at tage den slags henvendelser alvorligt, så jeg vil sige som
Kai - Tag kontakt til dem, beskriv problemet og se hvad de svarer .

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på: