Har du egen erfaring med en Kineser Scoote~
Fra : Arkimedes

Dato : 23-06-07 06:34

Jeg har købt en brugt Kinroad XT 125-17, det er nøjagtig den samme som
http://www.texas.dk/texas/comfort%20125-4x/?partno=90054021, men bare
markedsført under navnet Kinroad.

Når man så henvender sig i en motorcykelforretning, kommer der et lille smil
på læben af ekspedienten, derfor har jeg spørgsmålet: "Er der nogen her, som
selv har har/haft en 'Kineser Scooter' ?".

Hvis JA: Hvad er din erfaring ??

Fra : Stig Brun

Dato : 23-06-07 07:17

"Arkimedes"

"Er der nogen her, som
> selv har har/haft en 'Kineser Scooter' ?".
>
> Hvis JA: Hvad er din erfaring ??

Ja, jeg har en kineserscooter - det har jeg haft i en måneds tid, og jeg har
fået rigtig meget erfaring....

En af erfaringerne er, at det vil blive svært at få reservedele i DK, og at
der skal bruges en del af dem.

Jeg forsøger at samle ejerne i en lille, men meget eksklusiv loge,
www.maxi-gy6.soehus.dk , og du kan nå at blive medlem nr. 2

Per

Fra : Arkimedes

Dato : 23-06-07 08:16

> [...]
> at der skal bruges en del af dem.
>
> Jeg forsøger at samle ejerne i en lille, men meget eksklusiv loge,

Nu ved jeg ikke om jeg skal sige tak til "Per" eller "Stig Brun", men tak
alligevel for dit tilbud.

Det er sådan, at jeg ikke skal bruge min scooter til ret meget, jeg vil
betegne købet nærmest for sjov.
Det jeg for det meste skal bruge den til er, når madammen skal et sted og
jeg et andet.

Jeg har ikke givet ret meget for min scooter. Den er købt på en auktion - er
en alder på 2½ år og har kun gået 1.200 km. Den fremtræder som ny og kører
fin.

Kommer jeg til at køre 500 km om året, så er det højden.

Mit ønske var faktisk en 45 scooter, men jeg kan jo lige så godt udnytte mit
motorcykelkørekort, da den scooter jeg købte ikke kostede mere end en brugt
45 med samme alder.
Mit motorcykelkørekort har jeg haft siden jeg var 19, men ikke brugt det
efter jeg blev 24.
I den periode havde jeg både en Vespa G.L. og senere en Grand Sport.

I dag nærmer jeg mig de 60 og den lange periode (36 år) sin jeg har siddet
på en 2-hjuler med motor gør, at jeg er på 'genoptræning'.

Arkimedes

Fra : Armand

Dato : 23-06-07 10:27

"Stig Brun" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> "Arkimedes"
>
> "Er der nogen her, som
>
> Ja, jeg har en kineserscooter - En af erfaringerne er, at det vil blive
> svært at få reservedele i DK, og at der skal bruges en del af dem.

Netop dén detalje er efterhånden denne gruppes "fælles-erfaring". Som der
skrives er Kinroad'en nærmest identisk med Texas' og tilsynaladende kan
enhver kioskejer kan profitere i at hjemtage en container med kinacykler
leveret med dét navn man selv har valgt - Men lødigheden i den type import
giver køberne et problem omkring reservedele og meget ofte ender billigt
kinakram som køb-og-smid-væk (var der nogen der sagde pocket-bike?)
Ligesom du, Arkimedes, allerede har oplevet de overbærende smil hos
forhandlerne, vil du også som kinøjser-ejer opleve samme værksteders
strammere mine når du tror at man kan få repareret sit køretøj hos enhvert
værksted: Netop den fraværende, hvis ikke blot totalt uoverskuelige,
reservedels-situation gør det til en uønsket opgave at skrue i
kinaimporterede

Nyd scooteren mens den kører og regn med at der ikke skal meget til førend
at den hører til på genbrugs-stationen. Til prisen kan det jo ikke gå helt
galt og når den tid kommer vil du så kunne beslutte og det med to hjul var
noget der kunne fænge igen.
Ifald vil jeg til den tid anbefale dig en brugt 400-twin, som kan anskaffes
for rimelige penge og tilnærmelsesvis ikke vil tabe i værdi!

> Jeg forsøger at samle ejerne i en lille, men meget eksklusiv loge,
> www.maxi-gy6.soehus.dk , og du kan nå at blive medlem nr. 2

Jamen - Der eksisterer allerede en kinøjser-forening, så det vil da være
synd at spilde tid på opstart af endnu én :-/

--
Armand.

Fra : Stig Brun

Dato : 23-06-07 17:15

"Armand"

> [...]
> fraværende, hvis ikke blot totalt uoverskuelige, reservedels-situation gør
> det til en uønsket opgave at skrue i kinaimporterede

Jeg tror, at de såkaldte "importører" lokker forhandlere (og hvemsomhelst)
der gerne vil være med i den kinesiske goldrush med, at der er masser
reservedele på lager, så det er let at etablere sig - både for grill-ejeren,
fritidsforhandleren - og måske inden længe osse Brugsen

Nogle af importørerne skal nok tale sandt, jeg har da kontakt til en enkelt
der virker pålidelig, men det bliver dyrt for menigmand at finde ud af
hvilke, og striden kommer til at stå mellem forhandler og kunde, når
importøren i en garantisag melder: "Delen kan ikke skaffes".
Motordele til kinøjserscootere er meget ens, har været det i mange år, og
vil nok blive ved med det i mange år endnu, så det er lamme undskyldninger
for ikke at ligge på lager med noget der stadig er i produktion.

> [...]
> galt og når den tid kommer vil du så kunne beslutte og det med to hjul var

Ja, men skidtet kan evt. holdes kørende hvis man importerer stumperne selv.
Der kører millioner af slagsen rundt på andre kontinenter, og delene koster
f.eks i USA 2/5 af de danske priser + porto + importmoms ca. 25%.
Eksempelvis til 150ccm: cylinder 52$ topstykke 53$ starter 58$ karburator
82$ ventil 19$ knast med tandhjul 32$

Uden mekanisk interesse/flair vil man nok hurtigt - som du skriver - være
nødt til at kode genbrugsstationen ind på GPS´en.

> Jamen - Der eksisterer allerede en kinøjser-forening, så det vil da være
> synd at spilde tid på opstart af endnu én :-/

Ja, der virker ulogisk, hvis du ikke læser forklaringen på
www.maxi-gy6.soehus.dk
Jeg er - så vidt vides - eneste scootermedlem af kinojserklubbens 450
medlemmer, og det er efter aftale med klubben at jeg forsøger at samle en
virtuel loge.

I mekanik-diskussioner vil kinojserscooter-ejere - lige som i denne NG -
ikke have meget tilfælles med dem med "rigtige" motorcykler, og tun, touring
og træf ligger heller ikke lige for hvis man bare har købt noget "pudsefrit"
at køre på arbejde på.

mvh

Per

Fra : Ukendt