kæde og olie
Fra : duff

Dato : 21-06-07 21:49

Så fik jeg mig endelig en cykel, en næsten ny suzuki gs 500.
Men er i tvil om kæden.
I manualen står der "rengøres i lidt petrolium en gang imellem" og ikke
andet.
Herinde har der været skrevet om olieringer som noget der forekommer
ofte.....
Er der nogen typer kæder som ikke skal have olie? (har jeg svært ved at
forstå).

MvH

Christian

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 21-06-07 22:58

duff skrev:
> [...]
> ofte.....
> Er der nogen typer kæder som ikke skal have olie? (har jeg svært ved at

Kæder skal smørres!

Smør kæden når den trænger, hvilket du kan se når rullerne er ved at
være blanke. Regn med ca. 500 km mellem smøringer, hvis du kører i regn
lidt oftere (hold øje med rullerne)
Der er mange der har gjort det til en vane at se efter om kæden er ved
at trænge når de kommer hjem efter en køre tur - der er kæden varm og
kædefedtet trænger bedre ind, og når at størkne inden der skal køres
næste ang, hvilket minimerer det svineri kædesmørringen er skyld i på
fælg og kåbedele.

Brug en MC-kædespray, den kan du købe hos din lokale "stealer"

Bliver kæden meget beskidt og fyldt med snavs, rengør den da og smør.
--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Western

Dato : 22-06-07 14:15

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev

klip

> Der er mange der har gjort det til en vane at se efter om kæden er ved at
> trænge når de kommer hjem efter en køre tur - der er kæden varm og
> kædefedtet trænger bedre ind

klip

Netop dét forhold var genstand for en "test" som Motorrad foretog, vistnok
en gang i 80'erne.

Konklusionen lød dengang at indtrængningen (af kædesmørelsen!) var bedst
hvis kæden _ikke_ var varm, idet den varme kæde fik opløsningsmidlet til at
fordampe hurtigt.

Men de lærde strides jo som oftest!

--
Leif Westen

Fra : Jim Andersen

Dato : 22-06-07 08:48

duff wrote:
> Så fik jeg mig endelig en cykel, en næsten ny suzuki gs 500.
> Men er i tvil om kæden.

www.louis.de

Indtast 10003115 i "Produktsuche"

/jim

Fra : duff

Dato : 23-06-07 11:13

Jim Andersen skrev:

> www.louis.de
>
> Indtast 10003115 i "Produktsuche"
>
> /jim

mit tyske er ikke det bedste...
Er det en "klips på kæden, rengør/smør og klips af når færdig" ting?

Fra : Jim Andersen

Dato : 25-06-07 09:07

duff wrote:
> Er det en "klips på kæden, rengør/smør og klips af når færdig" ting?

Yeps. Dette er version 2.

/jim