Skæve inderrør??
Fra : Jakob

Dato : 19-06-07 19:42

Hej

Min MC (Honda CB500) begyndte at trække til venstre efter at jeg havde
skiftet olie i forgaflerne, så jeg tænkte at jeg måske ikke havde hældt
nøjagtigt lige meget olie i hvert af benene. Så jeg skildte det ad og
tjekkede det. Men der var lige meget i. Så satte jeg benene i fast i en
skruestik for at tjekke om inderrørene var skæve, ved at dreje på rørene.
Der kunne jeg til min gru se at rørene som jeg kunne se ikke drejede om
deres egen akse, men så skæve ud. Mit spørgsmål er nu. Kan man tjekke det
(groft) på den måde jeg lige har forklaret? Og hvad hvis de er skæve, kan de
rettes op eller skal der nye til??

Håber at I har nogle kommentare.

/Jakob

Fra : Armand

Dato : 19-06-07 21:13

"Jakob" <1hxJriis@mail.dk(fjern 1hx)> skrev i en meddelelse

> Min MC (Honda CB500) begyndte at trække til venstre efter at jeg havde
> skiftet olie i forgaflerne,....

Godt fornemmet!
Rart at opleve at der findes fingerspitzengefühl derude!

> [...]
> så skæve ud. Mit spørgsmål er nu. Kan man tjekke det (groft) på den måde

En metode der ikke kræver specielt (måle)værktøj er at adskille teleskopet
helt og lægge inderrøret på en plan flade (glas (á vindues-rude?) er genrelt
det mest plane man har lige for hånden!) og skubbe til det på midten med et
tykt søgerblad så den ruller:
Hvis røret er skævt vil søgerbladet smutte ind under indenfor en omgang

> ..... Og hvad hvis de er skæve, kan de rettes op eller skal der nye til??

Alt efter graden af skævhed kán de rettes op hvis man har det rette værktøj
(a hule skinner at lægge benet i samt at lægge mellem hvor der
presses/slåes) og stor rutine.
Begge dele er nok ikke sådan lige at finde

Nye teleskoprør koster i MC-Nøglen lidt over en tusse/stk, så det er nok
også et spørgsmål om rentabilitet hvis en betalt mand skal bruge tid på at
rette de gamle op :-/

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 19-06-07 21:25

On Tue, 19 Jun 2007 22:12:40 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

>Nye teleskoprør koster i MC-Nøglen lidt over en tusse/stk, så det er nok
>også et spørgsmål om rentabilitet hvis en betalt mand skal bruge tid på at
>rette de gamle op :-/

Jeg fik på et tidspunkt rettet et skævt RS250-ben op hos Søborg MC -
Det kostede vist 300,- AFAIR for et ben og var ok, idag ville jeg dog
nok foretrække at købe snorlige brugte ben...eller hvis man ikke har
den option, nye....

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Jakob

Dato : 20-06-07 10:25

Nå men rørene er skæve. Temmelig meget (alt er relativt selvfølgeligt) men
det er tydeligt med det blotte øje. Et par nye koster godt 1400 + moms hvis
det skal være orginale, som de anbefalede ovre hos Rydberg. Lidt surt når
jeg ikke ved hvorfor det er sket.

Har fundet et sted i england hvor man kan bestille dem hjem til £75 pr stk.
og der står det er orginale. http://www.davidsilverspares.co.uk og der står
det er orginale rør. Men er det nu osse sikkert?
Er der nogen der har erfaring med dette sted?

Fra : Orla Pedersen

Dato : 20-06-07 10:32

Jakob wrote:

> [...]
> det er orginale rør. Men er det nu osse sikkert?
> Er der nogen der har erfaring med dette sted?

Jeg har kun rigtig gode erfaringer med DS, og står der originalt, så er
det originale dele.

Eneste anke, de bruger UPS til forsendelse af større ting, og UPS er ikke
just de skarpeste knive i skuffen :-|

mvh
Orla

Fra : MKS - 74

Dato : 20-06-07 10:38

On Wed, 20 Jun 2007 11:25:18 +0200, "Jakob" <1hxJriis@mail.dk(fjern
1hx)> wrote:

> [...]
>det er orginale rør. Men er det nu osse sikkert?
>Er der nogen der har erfaring med dette sted?

Ja - det er helt sikkert nye orig. Honda-dele, de sælger,_men_ du skal
være opmærksom på at det er prisen ex. moms (@ 17.5%) og forsendelse.

Det nemmeste du kan gøre er at sende en uforpligtende forespørgsel om
en totalpris (quote incl. VAT and shipping), de svarer som regel i
løbet af timer, så kan du bedre afgøre, hvorvidt og hvor meget der er
at spare. Orig. brugte inderrør bør kunne skaffes en god del
billigere...

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-06-07 10:56

Jakob wrote:
> [...]
> det er orginale rør. Men er det nu osse sikkert?
> Er der nogen der har erfaring med dette sted?

De får god omtale herinde, og har specialiceret sig i at opkøbe
reservedelslagre til ældre honda'er billigt. Regn med at de er gode nok
(kan jeg få et par NTV spejle med i pakken når du bestiller?)

--
vh
Torben

Fra : Jakob

Dato : 20-06-07 11:15

Ja hvis jeg bestiller der så kan vi da nok finde ud af det med et par
spejle.

Jeg har lige snakket med Probike, og der var de lidt nervøse for om der
kunne være andet der var skadet. T-stykke osv. Så nu er jeg jo osse noget
mere nervøs. Hvad er jeres vurdering. Skal jeg satse på at det bare er
rørene der er kaput? Eller skal jeg sætte den til mekaniker og få dem til at
se det efter og lave det med rørene...? Det er jo himmelvid forskel på £150
+ moms og forsendelse. (maks. 2500kr. regner jeg med.) også 3500kr bare for
rørene her i DK, og så hvis jeg skal have det tjekket efter!

Det' træls!!

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-06-07 11:21

Jakob wrote:
> Ja hvis jeg bestiller der så kan vi da nok finde ud af det med et par
> spejle.

Fælleskøb giver kun mening hvis du også er fra
nordsjælland/københavnsområdet.

> Jeg har lige snakket med Probike, og der var de lidt nervøse for om der
> kunne være andet der var skadet. T-stykke osv. Så nu er jeg jo osse noget
> mere nervøs. Hvad er jeres vurdering. Skal jeg satse på at det bare er

Jeg vil ikke gætte på om der er andet skadet, men mon dog. Mit valg
ville være at trawle ebaymotors.de igennem efter en god brugt komplet
gaffel fra en sælger med god bewertung (jeg går ud fra at din CB'er ikke
er fra 70'erne - de gamle er guld for tyskerne).

P.S. Gider du ikke svare under det du svarer på som jeg har gjort her?
Det er almindelig "netikette".

--
vh
Torben

Fra : Jakob

Dato : 20-06-07 11:41

> Fælleskøb giver kun mening hvis du også er fra
> nordsjælland/københavnsområdet.

Okay, så er der nok ikke så meget mening i det. Bor I Århus!

> [...]
> en sælger med god bewertung (jeg går ud fra at din CB'er ikke er fra
> 70'erne - de gamle er guld for tyskerne).

Okay så må jeg jo lige prøve at støve mit tyske af...

> P.S. Gider du ikke svare under det du svarer på som jeg har gjort her? Det
> er almindelig "netikette".

Jo selvfølgelig Man lærer jo hver dag!

Tak for input

mvh Jakob

Fra : Jakob

Dato : 20-06-07 11:44

> [...]
> en sælger med god bewertung (jeg går ud fra at din CB'er ikke er fra
> 70'erne - de gamle er guld for tyskerne).

Lige en ting mere. Hvad hedder en forgaffel på tysk??

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-06-07 12:03

Jakob wrote:

> Lige en ting mere. Hvad hedder en forgaffel på tysk??

gabel / gabelrohre / standrohre

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 21-06-07 00:10

> [...]
> mere nervøs. Hvad er jeres vurdering. Skal jeg satse på at det bare er
> rørene der er kaput? Eller skal jeg sætte den til mekaniker og få dem til
At rørene bliver rette gør en himmelvid forskel på kørsel og belastning af
pakdåser/glideringe, som din allerede beviste fingerspitsengefühl vil kunne
registrere.
Når du, trods ingerspitsengefühl'en, ikke har bemærket andet førhen, tror
jeg ikke at der er anden væsentlig skævhed at skulle frygte, og under alle
omstændigheder bliver en given skade ikke værre af at der rodes med
forgaflen nu (læs: Kunne du leve med det i forrige uge vil du kunne leve med
det efter montering af nye inder-rør!)!

Har du haft det adskildt og kontrolleret begge for skævhed og størrelsen
deraf? Jeg mener: Sådan for lige at være sikker på at du ikke køber flere
inderrør end der vitterligt er skadede!

--
Armand.

Fra : Jakob Riis

Dato : 21-06-07 18:01

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forgaflen nu (læs: Kunne du leve med det i forrige uge vil du kunne leve
> med det efter montering af nye inder-rør!)!

Nu krævede det nu altså ikke meget fingerspitsengefühl at mærke det, for
hvis jeg slap styret i mere end 3 sek, ville jeg kysse asfalt.

> Har du haft det adskildt og kontrolleret begge for skævhed og størrelsen
> deraf? Jeg mener: Sådan for lige at være sikker på at du ikke køber flere
> inderrør end der vitterligt er skadede!

Jeg mærkede det første gang, efter jeg skiftede olie i forgaflerne. Derefter
var den gal. Så skilte jeg det ad igen og tjekkede oliestanden. Det hjalp!
Men kun meget lidt. Så skildte jeg det ad igen i denne uge for at dobbelt
tjekke oliestanden. Der var præcis lige meget. Så var det jeg fattede
mistanke til at rørene kunne være skæve. Og jo jeg har tjekket begge to. De
er bøjede ca. lige meget. Tror også at det var derfor jeg intet mærkede det
forstå lille år jeg havde den. De var pænt justeret så at den kørte lige ud!
Det er i hvert fald min formodning.
Men enden på det bliver at jeg bestiller 2 nye hos Davis Silves for en ca.
pris af 2300kr.
Jeg kan ikke umiddelbart se eller fornemme at der er andet der er skævt, så
jeg håber (og tror) at det vil hjælpe med to nye rør.