/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bremseklodseskift på R1, R6, Fazer mv.
Fra : Kim J.


Dato : 19-06-07 05:15

Hejsa,

Det er vist samme bremsere der er på de pågældende maskiner. Jeg har lige
investeret i en R1'er, som skal have nye bremseklodser. Traditionel skal man
have kalibrere afmonteret når man skifter bremseklodser. Er der mon en
smartere måde på pågældende modeller? Jeg har bestilt original værkstedsbog,
men ikke fået den endnu.

De store blå skruer står jo og lyser fristende, mon de har en ekstrem smart
funktion, eller er de bare ind til bremsecylindrene?

Hygge hejsa
Kim J.
MC De Få Rå
R1 & GPX750R Ninja



 
 
Jes Vestervang (19-06-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 19-06-07 15:18

"Kim J." <BL320@get2net.dk> writes:

> Det er vist samme bremsere der er på de pågældende maskiner. Jeg har
> lige investeret i en R1'er, som skal have nye
> bremseklodser. Traditionel skal man have kalibrere afmonteret når
> man skifter bremseklodser. Er der mon en smartere måde på pågældende
> modeller? Jeg har bestilt original værkstedsbog, men ikke fået den
> endnu.

Det er nu så simelt som at hive hårnålesplitterne ud af låsepindene
med en spidstang og derefter hive låsepindene ud. Så kan du løfte
klodserne op. Dernæste er det nok en god idé at rense bremsestemplerne
for at skåne gummiringene, da de nye klodser maser dem længere ind end
de slidte.

> De store blå skruer står jo og lyser fristende, mon de har en
> ekstrem smart funktion, eller er de bare ind til bremsecylindrene?

Svjh. siger værkstedshåndbogen at man aldrig må skrue på dem.
--
mvh Jes Vestervang (ex fzs600) @ SV1000S & DT125R

Steen E. (19-06-2007)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 19-06-07 17:47

>
> Det er nu så simelt som at hive hårnålesplitterne ud af låsepindene
> med en spidstang og derefter hive låsepindene ud. Så kan du løfte
> klodserne op. Dernæste er det nok en god idé at rense bremsestemplerne
> for at skåne gummiringene, da de nye klodser maser dem længere ind end
> de slidte.
>
>> De store blå skruer står jo og lyser fristende, mon de har en
>> ekstrem smart funktion, eller er de bare ind til bremsecylindrene?
>
> Svjh. siger værkstedshåndbogen at man aldrig må skrue på dem.
> --
> mvh Jes Vestervang (ex fzs600) @ SV1000S & DT125R

Nemlig - og monteringsboltene skal strammes med 40 Nm (4kgm) både for og bag
hvis du skal have kaliberne af.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Armand (19-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-06-07 20:52


"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:87wsy0koy5.fsf@gmail.com...
>
>> De store blå skruer står jo og lyser fristende, mon de har en
>> ekstrem smart funktion, eller er de bare ind til bremsecylindrene?
>
> Svjh. siger værkstedshåndbogen at man aldrig må skrue på dem.
>
Hvor andre calibere med overfor hinanden siddende stempler er boltet sammen
på langs for overhovedet at kunne montere stemplerne, skyldes Yamaha's
design at caliberen er "one piece" og at stemplerne derfor skal ind/ud dén
vej.
Med andre ord må det være nævnt under "renovering af bremsestempler" :-/

Men igen: Det er dybtliggende arbejde og ikke dén vej man skal for at skifte
bremseklodser!

--
Armand.



Jes Vestervang (19-06-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 19-06-07 21:05

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...
>>
>>> De store blå skruer står jo og lyser fristende, mon de har en
>>> ekstrem smart funktion, eller er de bare ind til bremsecylindrene?
>>
>> Svjh. siger værkstedshåndbogen at man aldrig må skrue på dem.
>>
> Hvor andre calibere med overfor hinanden siddende stempler er boltet
> sammen på langs for overhovedet at kunne montere stemplerne, skyldes
> Yamaha's design at caliberen er "one piece" og at stemplerne derfor
> skal ind/ud dén vej. Med andre ord må det være nævnt under
> "renovering af bremsestempler" :-/

Guess again... stemplerne kan sagtens komme ud uden at man skruer
propperne af. Omtalte afsnit er endda forsynet med en advarsel om at
man ikke må skrue propperne ud.

I øvrigt mener jeg da heller ikke at det var nødvendigt at flække
kaliberen for at få stemplerne ud på den GSXR250 jeg havde.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Armand (19-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-06-07 21:29


"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:87bqfblnhs.fsf@gmail.com...
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:
>
>> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...
>>>
>>>> De store blå skruer står jo og lyser fristende, mon de har en
>>>> ekstrem smart funktion, eller er de bare ind til bremsecylindrene?
>>>
>>> Svjh. siger værkstedshåndbogen at man aldrig må skrue på dem.
>>>
>> Hvor andre calibere med overfor hinanden siddende stempler er boltet
>> sammen på langs for overhovedet at kunne montere stemplerne, skyldes
>> Yamaha's design at caliberen er "one piece" og at stemplerne derfor
>> skal ind/ud dén vej. Med andre ord må det være nævnt under
>> "renovering af bremsestempler" :-/
>
> Guess again... stemplerne kan sagtens komme ud uden at man skruer
> propperne af. Omtalte afsnit er endda forsynet med en advarsel om at
> man ikke må skrue propperne ud.

OK, så!
Altså kun rent forarbejdningsteknisk detalje (á gennemboring på tværs af den
helstøbte caliber og sidenhen lukning udvendigt v.h.a. propper) !

> I øvrigt mener jeg da heller ikke at det var nødvendigt at flække
> kaliberen for at få stemplerne ud på den GSXR250 jeg havde.
>
You're damn right
Det er ren forvirring fra min side og det ér forarbejdningen der er til
forskel: Den "traditionelle" metode er at udbore de to halvparter "indefra"
og siden samle dem!

--
Armand.



Ukendt (19-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-06-07 22:03

On Tue, 19 Jun 2007 22:29:06 +0200, Armand wrote:

> OK, så!
> Altså kun rent forarbejdningsteknisk detalje (á gennemboring på tværs af den
> helstøbte caliber og sidenhen lukning udvendigt v.h.a. propper) !

Hvilket er hele fordelen af ekstrem stiv helstøbt caliper, langt stivere
end hvad fire bolte kan klare i den todelte.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw Nu den autentiske R1200S-touringstyle
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Kim J. (21-06-2007)
Kommentar
Fra : Kim J.


Dato : 21-06-07 16:46

Hejsa Alle,


"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:87wsy0koy5.fsf@gmail.com...
> "Kim J." <BL320@get2net.dk> writes:
>
>> Det er vist samme bremsere der er på de pågældende maskiner. Jeg har
>> lige investeret i en R1'er, som skal have nye
>> bremseklodser. Traditionel skal man have kalibrere afmonteret når
>> man skifter bremseklodser. Er der mon en smartere måde på pågældende
>> modeller? Jeg har bestilt original værkstedsbog, men ikke fået den
>> endnu.
>
> Det er nu så simelt som at hive hårnålesplitterne ud af låsepindene
> med en spidstang og derefter hive låsepindene ud. Så kan du løfte
> klodserne op. Dernæste er det nok en god idé at rense bremsestemplerne
> for at skåne gummiringene, da de nye klodser maser dem længere ind end
> de slidte.

Man skal vel afmontere kalibrene? på den gamle traditionelle måde, he he...


>> De store blå skruer står jo og lyser fristende, mon de har en
>> ekstrem smart funktion, eller er de bare ind til bremsecylindrene?
>
> Svjh. siger værkstedshåndbogen at man aldrig må skrue på dem.
> --
> mvh Jes Vestervang (ex fzs600) @ SV1000S & DT125R

Flotte skruer

De skriger jo efter: Skru mig ud, he he...

Venter på bremseklodser og værkstedsmanual. Piller ikke ved noget, og slet
ikke bremsere, hvis jeg ikke er 101% sikker på at det er korrekt det jeg
gør!

For øvrigt fed cykel, sådan en R1'er, men udnytte den på offentlig vej,
hmmm... tager fotovognene også billeder ud gennem forruden når man bliver
blitzet? Tror den er sjovere på bane end på offentlig vej? Suk!

Hygge hejsa her fra
Kim



Kai Harrekilde-Peter~ (21-06-2007)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 21-06-07 22:31

"Kim J." <BL320@get2net.dk> writes:

> Venter på bremseklodser og værkstedsmanual. Piller ikke ved noget, og slet
> ikke bremsere, hvis jeg ikke er 101% sikker på at det er korrekt det jeg
> gør!

Du behøves ikke værkstedsmanual for at skifte klodserne - der et noget
der ordnes med en 12mm topnøgle og en spidstang på ca 10 minutter.

Hvilken årgang har du købt?


Kai, også Retter-ejer
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://dfmc.dk/?id=29

Jes Vestervang (22-06-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 22-06-07 16:17

"Kim J." <BL320@get2net.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev:
>> Det er nu så simelt som at hive hårnålesplitterne ud af låsepindene
>> med en spidstang og derefter hive låsepindene ud. Så kan du løfte
>> klodserne op. Dernæste er det nok en god idé at rense
>> bremsestemplerne for at skåne gummiringene, da de nye klodser maser
>> dem længere ind end de slidte.
>
> Man skal vel afmontere kalibrene? på den gamle traditionelle måde,
> he he...

Jaeh, hvis stemplerne skal renses er det nødvendigt for at kunne komme
ordentligt til.
--
mvh Jes Vestervang (der dimitterede som civilingeniør igår med et
11-tal (prale-prale og nu er ramt af tømmermænd @ SV1000S &
DT125R

Armand (22-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-06-07 16:28


"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:87vedgkoik.fsf@gmail.com...
>
> mvh Jes Vestervang (der dimitterede som civilingeniør igår med et
> 11-tal (prale-prale
>
Tillykke!§
Så kan det vel snart blive SV1000-tid!

--
Armand.



"J.C.Kløve" (22-06-2007)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 22-06-07 16:59

Jes Vestervang skrev:
> "Kim J." <BL320@get2net.dk> writes:

"-- "
mvh Jes Vestervang (der dimitterede som civilingeniør igår med et
11-tal (prale-prale og nu er ramt af tømmermænd @ SV1000S &
DT125R

Jammen rigtig mange gange tillykke


--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN# 745 - DMC - MCTC

Ukendt (22-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-06-07 18:34

On Fri, 22 Jun 2007 17:16:51 +0200, Jes Vestervang wrote:

> mvh Jes Vestervang (der dimitterede som civilingeniør igår med et
> 11-tal (prale-prale

Teløk,da Fint resultat må man sige!

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Steen Gruby (22-06-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 22-06-07 22:57

On Fri, 22 Jun 2007 17:16:51 +0200, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:

Hej Jes.

Te' løkk'
Godt gået.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Knud Dam (23-06-2007)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 23-06-07 01:52


"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:87vedgkoik.fsf@gmail.com...

> mvh Jes Vestervang (der dimitterede som civilingeniør igår med et
> 11-tal (prale-prale og nu er ramt af tømmermænd @ SV1000S &
> DT125R

Stort tillykke - det var sgu flot !

; - )

KD - P-ingeniør.



Arne Lorenzen (23-06-2007)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 23-06-07 08:01

Jes Vestervang skrev den 22 jun 2007 i news:87vedgkoik.fsf@gmail.com:

> mvh Jes Vestervang (der dimitterede som civilingeniør igår med et
> 11-tal (prale-prale og nu er ramt af tømmermænd @ SV1000S &
> DT125R

Også et til lykke herfra.

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Ukendt (23-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-06-07 22:33


"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns99585BD183DC9alonospamdkfritidmot@62.243.74.162...
> Jes Vestervang skrev den 22 jun 2007 i news:87vedgkoik.fsf@gmail.com:
>
>> mvh Jes Vestervang (der dimitterede som civilingeniør igår med et
>> 11-tal (prale-prale og nu er ramt af tømmermænd @ SV1000S &
>> DT125R
>
> Også et til lykke herfra.
>

Hygge PD CBR1100t



Jes Vestervang (22-06-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 22-06-07 16:30

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...
>>
>> mvh Jes Vestervang (der dimitterede som civilingeniør igår med et
>> 11-tal (prale-prale
>>
> Tillykke!§

Takker

> Så kan det vel snart blive SV1000-tid!

Der skal vist gå et par timer endnu, men jo Den har også været
forsømt den sidste tid.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Kai Harrekilde-Peter~ (22-06-2007)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 22-06-07 22:51

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> mvh Jes Vestervang (der dimitterede som civilingeniør igår med et
> 11-tal (prale-prale og nu er ramt af tømmermænd @ SV1000S &
> DT125R

Tillykke!

Kai (også senilinseminør...)
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://dfmc.dk/?id=29

Jes Vestervang (23-06-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 23-06-07 11:14

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> Te' løkk'
> Godt gået.

Tak allesammen ...og undskyld til Kim for støjen i hans tråd
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

N/A (19-06-2007)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 19-06-07 21:29



N/A (22-06-2007)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 22-06-07 16:28



N/A (22-06-2007)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 22-06-07 16:59



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste