Tilspænding af kronrør på CX500E
Fra : Perminator

Dato : 18-06-07 22:00

Hej i gruppen.
Jeg har tidligere klaget over CXéns tendens til wobling, og har fået en del
gode hints.
Jeg ved godt, -Orla, at den bagsvinger skal checkes, og spændes efter, men
det bliver ikke før til vinter, hvor værksted og lift står klar.
Jeg monterede en Telefix gaffelbro umiddelbart over forskærmen, og kunne
godt mærke en forbedring. (Denne er standard på GL-modellerne, som bruger
samme forgaffel, men som er født med mere bagvægt).
Jeg fik anskaffet en ny, (lettere brugt) tændingslås fra Tyskland, og det er
en enhed der er bygget (nittet) sammen med øverste gaffelbro på E-modeller,
så der ankom en hel gaffelbro med tændingslås.
Jeg afmonterede den gamle gaffelbro med defekt tændingslås, og herved kom
møtrikken af betydelig størrelse, der spænder styrestamme og kronrørslejer
sammen til syne. Møtrikken bliver simpelthen låst/fikseret ved at
gaffelbroen er spændt ned mod den.
Til min overraskelse kunne jeg uden videre spænde møtrikken 1 1/2 omgang med
fingrene. Herved ræsonerede jeg at kronrørslejerne sikkert ikke har været
spændt ordentligt sammen, eller slitage har haft sin virkning.
Det kan måske have haft indflydelse på woblingen, selv om det ikke
umiddelbart kunne konstateres som mærkbart slør.
Jeg afmonterede møtrikken, og kunne så konstatere, at der var tale om
koniske rullelejer, hvilket betyder, at de er blevet skiftet på et tidspunkt
fra de originale kuglelejer.

Nu er det store spørgsmål, her hvor lejerne har været rykket fra hinanden,
hvordan jeg skal lave en fornuftig tilspænding af kronrørsmøtrikken, før den
bliver fikseret af gaffelbroen?
For løst, og jeg har samme problem. For fast, og styringen bliver træg og
"låsende", og slitagen bliver stor.
Hvem har et godt råd?
vh

--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-06-07 06:41

Perminator wrote:

> [...]
> bliver fikseret af gaffelbroen?
> For løst, og jeg har samme problem. For fast, og styringen bliver træg og

Det har Haynes. På min FJ skal møtrikken spændes med 50nm efter
udskiftning af lejer, løsnes og derefter fingerspændes. Derefter kommer
der en kontramøtrik på og til sidst broen. Din CX'er har sikkert en
tilsvarende procedure.

Check også en Microfiche om der er hvad der skal være - jeg ville
forvente en kontramøtrik.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 19-06-07 16:27

> [...]
> udskiftning af lejer, løsnes og derefter fingerspændes. Derefter kommer
> der en kontramøtrik på og til sidst broen. Din CX'er har sikkert en

Mon ikke at løsheden skyldes at lejerne er blevet "kørt" på plads siden
monteringen og at Per derfor kan nøjes med finger-tilspændingen nu :-/

--
Armand.

Fra : Perminator

Dato : 19-06-07 22:22

Hej!

> Mon ikke at løsheden skyldes at lejerne er blevet "kørt" på plads siden
> monteringen og at Per derfor kan nøjes med finger-tilspændingen nu :-/

Jeg kan ikke nøjes med fingertilspændingen, idet jeg nødvendigvis måtte vide
om der var tale om de originale kuglelejer, eller eftermonterede rullelejer,
hvorfor møtrikken blev fjernet, og kronrøret rykket lidt fra hinanden.
Det var rullelejer (heldigvis), men inspektionen bevirker jo at opspændingen
må starte helt forfra, med et så vidt muligt aflastet hjul.
Da der er tale om eftermonterede rullelejer, er Haynes mfl. også ude af
billedet mht tilspændingsmomenter, idet Haynes refererer til kuglelejer.
Jeg tror meget på ovennævnte FJ-procedure. Det var noget i den retning jeg
efterlyste, så jeg takker for svaret. Jeg er sikker på at der kan mærkes en
forskel, og at jeg når frem til en forbedring mht wobleriet.
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Armand

Dato : 19-06-07 22:48

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vide om der var tale om de originale kuglelejer, eller eftermonterede
> rullelejer, hvorfor møtrikken blev fjernet, og kronrøret rykket lidt fra

Det er lejeringenes endelige ipresning i kronrøret at det drejer sig om:
Enten ved at "overspænde" akslen, eller ved at sagerne sætter sig efter et
stykke tids kørsel. Når først at lejet sidder helt på plads, og altså også i
sidstnævnte tilfælde, er finger-anspænding tilstrækkelig!

> Det var rullelejer (heldigvis), men inspektionen bevirker jo at
> opspændingen må starte helt forfra, med et så vidt muligt aflastet hjul.

NIX! (á ovennævnte årsag)!

> Jeg tror meget på ovennævnte FJ-procedure. Det var noget i den retning
> jeg efterlyste, så jeg takker for svaret. Jeg er sikker på at der kan
> mærkes en forskel, og at jeg når frem til en forbedring mht wobleriet.

Derved at du selv har beskrevet at øverste kronrørs-møtrik var løs da du
skilte sagerne ad, vil en fingertilspænding være en væsentlig forbedring -
Og altså også fuldt tilstrækkelig!

--
Armand.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 19-06-07 07:50

Perminator wrote:

> [...]
> bliver fikseret af gaffelbroen?
> For løst, og jeg har samme problem. For fast, og styringen bliver træg og

Husk at der er slup i gevindet, så når gaffelbroen spændes ned, så
mindskes frigangen i lejet. Typisk et "gæt en position, spænd bro ned,
mærk efter, løsn, gæt en position, spænd bro ned, mærk efter, repeat
until."

mvh
Orla

Fra : Perminator

Dato : 19-06-07 22:28

Hej Orla

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mindskes frigangen i lejet. Typisk et "gæt en position, spænd bro ned,
> mærk efter, løsn, gæt en position, spænd bro ned, mærk efter, repeat

Jep, din procedure vil blive søgt fulgt, jeg håber at jeg kan "mærke"
vh
--

"Perminator"
Per Misser