RR: WSBK - Nyt reglement
Fra : MKS - 74

Dato : 17-06-07 10:38

Så lykkedes det (surprise-surprise) at få ændret reglementet i
fusker-serien -

http://www.worldsbk.com/details.php?newsid=1793&lang=eng

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 17-06-07 11:02

MKS - 74 skrev:
> Så lykkedes det (surprise-surprise) at få ændret reglementet i
> fusker-serien -
>
> http://www.worldsbk.com/details.php?newsid=1793&lang=eng

Hvor i består problemet?

Er det de 200 ekstra ccm til de V2'erne?
eller de 4 ekstra kg V2'erne skal køre med, eller de restriktioner
V2'erne er pålagt i luftindtaget?

Hvor ser du "fusk"?
Er det at man forsøger at lave et race hvor alle "superbikes" kan
deltage, med omtrentlig samme chance for at vinde?

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-06-07 11:12

On Sun, 17 Jun 2007 12:01:56 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

Hej Kløve.

>Hvor ser du "fusk"?
>Er det at man forsøger at lave et race hvor alle "superbikes" kan
>deltage, med omtrentlig samme chance for at vinde?

Jeg tror det er den manglende pasus om at Håmpa må opføre sig som de
vil der er problemet

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : MKS - 74

Dato : 17-06-07 11:33

On Sun, 17 Jun 2007 12:01:56 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

>Hvor i består problemet?

Læs et par racesites - følg serien eller andet....

"Problem"? Nøh, ikke for mig (serien har aldrig haft min interesse),
mere morsomt end noget andet, og det var primært tænkt som en
servicemeddelse for de der har interesse i sagen, men de andre mærker
der har truet med at trække sig ud nu, anser det nok som et problem..

>Er det at man forsøger at lave et race hvor alle "superbikes" kan
>deltage, med omtrentlig samme chance for at vinde?

*LOL*, hvem er "man" mon?

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 17-06-07 12:02

MKS - 74 skrev:

> Læs et par racesites - følg serien eller andet....

Jeg kan ikke siges at følge serien, blot lige kikke lidt med i ny og næ,
jeg har kastet min kærlighed på 600-challange, MotoGP og SuperSport

> [...]
> servicemeddelse for de der har interesse i sagen, men de andre mærker
> der har truet med at trække sig ud nu, anser det nok som et problem..

Har du ikke lige et link, til et godt site, hvor jeg kan læse mere om
denne diskussion?
Det ville da være kedeligt hvis nogen sprang fra.

> *LOL*, hvem er "man" mon?

Jaaa "man" er vel FIM og "SBK", der bavares har andre interesser end
salg af motorcykler, f.eks. salg af seertid/TV-rettigheder, og sæder til
det enkelte race.
Jeg vælger at tro på at så længe de har seere og tilskuerere så har de
også de "store" sports-MC producenter a´Honda, Suzuki, Kawasaki, Triumph
og Ducati.

Men en serie lige efter mit hjerte ville da være en "track-day" serie,
hvor det eneste der laves om på de enkelte MC'er var, at spejlene og
blinklys blev taget af, og lygterne tapet til, og så ellers ud at køre
race altaå _ingen_ ændringer i forhold til den MC man slæber ud fra
forhandleren, udover sikkerhedstråd på "propperne".

Så måtte vi jo se om det blev en kedelig serie

Fra : MKS - 74

Dato : 17-06-07 12:25

On Sun, 17 Jun 2007 13:02:26 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

>Jeg kan ikke siges at følge serien, blot lige kikke lidt med i ny og næ,
>jeg har kastet min kærlighed på 600-challange, MotoGP og SuperSport

Supersport er desværre blevet en alt for ensidig affære efterhånden,
men da Robbin jo kører med ser jeg den alliwl og så er 600cc jo også
mit primære interessefelt - Men ingen over eller ved siden af MotoGP,
både selve MotoGP, men bestemt også 125 og 250'er, der har haft nogle
insane gode races iår .

>Har du ikke lige et link, til et godt site, hvor jeg kan læse mere om
>denne diskussion?

Særlig Crash.net har haft mange forskellige indlæg om "sagen"

http://www.crash.net/home~cid~5.htm

Find selv de relevante i arkivet

>Jeg vælger at tro på at så længe de har seere og tilskuerere så har de
>også de "store" sports-MC producenter a´Honda, Suzuki, Kawasaki, Triumph
>og Ducati.

Well, det er ikke indlysende - For nogle år siden trak flere af de
store sig i protest mod netop reglementets favorisering, allerede idag
har 1000-V2'er tilladt langt større tuningsgrad end 1000-R4, men det
er blevet svinedyrt at tune V2-tøf-tøf til R4(endda begrænset)-ydelse
og det er på den baggrund af det nye initiativ skal ses. At det skulle
være noget med "at race hvad vi bygger" er pølsesnak - Eftersom de
ikke bygger en 1200, men en 1098'er. Anyway var serien nærmest død, da
man så tillod 1000-R4'ere (begrænset tuning) og de andre vendte
langsomt tillbage, omend ikke som fabriksteam, men som privatteams
(dog mere eller mindre fabriksstøttede efterhånden). Men som sagt
......who cares hvad de finder på i fuskerserien .

Fra : Armand

Dato : 17-06-07 15:25

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er blevet svinedyrt at tune V2-tøf-tøf til R4(endda begrænset)-ydelse
> og det er på den baggrund af det nye initiativ skal ses.

Jeg har al den tid at balladen har eksisteret(*), irriteret mig over at
deltagerne forsøger at påvirke reglementet og at det nu, som i andre
tilfælde, viser sig at kunne lade sig gøre, gør det ikke lettere at være
"reglementsbygger" fremover :-|

Men i almindelighed synes jeg nu også at motorsports-organisationerne har
for vane at trampe blindt rundt i spinaten
Lokalt har jeg fornyligt udtrykt min undren, her på gruppen, over at hans
nåde Kim "ræs" søn er dispenseret ind i rookie 600 trods sin beskedne alder
af 13 år, men i mellemtiden er det faktum forvredet til det groteske i mine
øjne: En af den fredericianske RR-ungdom har kunnet overtage storesøsterens
Aprilia RS50 da hun avancerede op på en std. 125. Men da DMU på et tidspunkt
har forsøgt at koncentrere de tilbageværende lave Yamaha YSR80 i
juniorklassen ved at forbyde dem blandt seniorerne (hvilket i mine øjne
måtte lukke for en væsentlig tilgang af deltagere qua den hidtidige mulighed
for far/søn deltagelse på samme maskine!), giver det nu den lokale, og
forøvrigt velkørende, knægt et problem derved at man vælger at lade reglen
være dobbelt-rettet á ingen juniorer på "høje" :-|
Man har med andre ord en13-14 årig med tæft for sporten, der har familiens
opbakning og materiallet; men knægten får kun lov til at møde frem og køre
træning fordi man ikke vil dispensere for hans "høje" 50'er, altimens en
anden jævnaldrende knægt, der kun kan have højest 3 år til at køre sig op,
dispenseres ind på en 120Hk's maskine - Weired :-|

*):
Da Kawasaki tilbage i Fogarthy/Ducatis tid fik lov at lugte mesterskabets
sødme en enkelt sæson, var der ikke grænser for hvor uretfærdigt at
reglementet var da de ikke var i stand til at generobre det året efter - En
hændelse som min elefanthukomelse generindrede med et skævt smil da man år
senere kunne se hvilke problemer de havde med at følge Ducati da de endelig
fik lige betingelser qua GP-reglementets ændring til firetakt for den store
klasse :-|

--
Armand.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 17-06-07 12:38

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> race altaå _ingen_ ændringer i forhold til den MC man slæber ud fra
> forhandleren, udover sikkerhedstråd på "propperne".

Er det ikke det man gør i STK(super stock) 600/1000????

mvh Jens
Sydals

Fra : MKS - 74

Dato : 17-06-07 12:56

On Sun, 17 Jun 2007 13:37:34 +0200, "Jens Meldgaard"
<dsl333271@vip.cybercity.dk> wrote:

>Er det ikke det man gør i STK(super stock) 600/1000????

Joh - Og det er der næsten ingen, der gider at se .

Egentlig skal man også gøre sig klart, at det der kræves for at skabe
en god gadecykel og en god racecykel _er_ forskelligt (omend det af og
til lykkes at lave cykler, der klarer begge dele rigtig godt) og
derfor er det helt naturligt at man laver reglementer der tillader
visse ændringer, men det bør være være rimelig ens for alle, ellers
har serien ikke _min_ interesse. WSBK er IMO en Anders And-serie .

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 17-06-07 13:41

> Joh - Og det er der næsten ingen, der gider at se .

Jo da, det gør Kløve. Det kunne han have gjort i dag, på
Eurosport 2, der har været mc race det meste af dagen:
SBK quali, STK 1000, SBK race 1. GSX-R cup og
SBK 2 kommer om et øjeblik. Ønsker mig Eurosport 2,
hvorn´mon man får fat i det??

mvh Jens
Sydals

Fra : MKS - 74

Dato : 17-06-07 13:51

On Sun, 17 Jun 2007 14:40:35 +0200, "Jens Meldgaard"
<dsl333271@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jo da, det gør Kløve.

Nemlig - Næsten ingen .

>hvorn´mon man får fat i det??

Glentevejens antennelaug har det . Iøvrigt er det på eng. så man
slipper for at høre på SB... Ellers kan man jo altid betale sig til at
se de enkelte races på WSBK-sitet (Not me).

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 17-06-07 15:06

> Nemlig - Næsten ingen .

> Glentevejens antennelaug har det . Iøvrigt er det på eng. så man
> slipper for at høre på SB... Ellers kan man jo altid betale sig til at
> se de enkelte races på WSBK-sitet (Not me).

Mit Eurosport ér på engelsk, tager på Astra satellit, som jeg har
gjort de sidste 17 år. Kan vælge mellem tysk og engelsk kommentar,
de tyske er garanteret lige så uudholdelige som SB.

mvh Jens
Sydals

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 17-06-07 18:18

Jens Meldgaard skrev:
> "MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse

Mjaa til an vis grad, men igen affjedring må så vidt jeg ved ændres.

> [...]
> SBK quali, STK 1000, SBK race 1. GSX-R cup og
> SBK 2 kommer om et øjeblik. Ønsker mig Eurosport 2,

Jeg så Super stock 1000

Nemlig - men der er seriøse bud i dag fra de fire (a nok snarre tre)
japanere -

Fra : MKS - 74

Dato : 17-06-07 18:46

On Sun, 17 Jun 2007 19:17:46 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

>Nemlig - men der er seriøse bud i dag fra de fire (a nok snarre tre)
>japanere -

Forskellen er, at jeg ikke mener at man skal lave et reglement så alle
har en chance (for hvor stopper det så, skal Boss Hoss så også kunne
være med?300 kg ballast til alle), men derimod er reglement der er
_ens_ for alle. Hvorfor skal man give en producent særbehandling, bare
fordi de har valgt et andet ikke (i fri) konkurrencedygtigt lay-out,
det er noget pjat IMO.

De andre hævdede allerede dengang det var 750-4 mod 1000-2, at
reglementet var skævt, hvor svaret var at så kunne de andre da bare
lave sådan een (selvom det ikke indgik som en naturlig del af _deres_
sortiment), til sidst gad Honda ikke det pis mere og lavede SP-1'eren
alene med et formål og så var det ligesom udstillet for alle. Nu har
Ducati så igen problemer, fordi de skal tune helt ekstremt for at
hænge på de andre og så laver vi lige reglementet om igen - Totalt til
grin....og den kringlede måde man skruer reglementet sammen på for
forsøgsvis at gøre det lige, er rimelig afslørende for hvilket
skråplan det er IMO.

1200cc-færger.... gaaaab

Fra : Jakob

Dato : 17-06-07 21:55

MKS - 74 wrote:
> [...]
> _ens_ for alle. Hvorfor skal man give en producent særbehandling, bare
> fordi de har valgt et andet ikke (i fri) konkurrencedygtigt lay-out,

1) Det findes ikke et motorsports reglement der er ens for alle
motortyper, som samtidigt er intrasandt at se på.

2) Deltagere i motorløb vil altid forsøge at påvirke reglementet til
deres fordel - det sker alle steder også i danmark og det er en process
der er ca. ligeså domokratisk som et motorløb.

3) Ideen med at ændre reglerne for vægt og indsugning efter hvert 3. løb
på baggrund af mesterskabspoint er næsten ligså latterligt som at kalde
det _WORLD_ super bike.

--
Jakob

Fra : MKS - 74

Dato : 17-06-07 22:38

On Sun, 17 Jun 2007 22:55:04 +0200, Jakob <usenet@gertz.net> wrote:

>1) Det findes ikke et motorsports reglement der er ens for alle
>motortyper, som samtidigt er intrasandt at se på.

Tjah i f.eks MotoGP er reglementet jo heller ikke ens for alle
motorkonfigurationer, men den afgørende forskel er her at alle kan
vælge helt frit fra hylden, fordi der ikke her er den tætte kobling
til produktionstyper, og ingen således forsøger at skabe en fordel for
netop den type de producerer. Nogle har valgt den sportstype de laver
(Yamaha og Kawasaki), andre en anden f.eks Suzuki og Honda med en
V4'er. I MotoGP har Ducati indset at de ikke har en chance med deres
signatur-konfiguration og valgt en V4'er.

Kunne man forestille sig at de ville "kræve" en cc-reglementsændring
for at tilgodese en V2'er i MotoGP - De ville jo blive grinet ud...

I Ducati-cuppen derimod er det jo en anden sag. Her kan man helt
indrette reglementet efter _een_ ikke-konkurrencedygtig
produktionstype..

>2) Deltagere i motorløb vil altid forsøge at påvirke reglementet til
>deres fordel - det sker alle steder også i danmark og det er en process
>der er ca. ligeså domokratisk som et motorløb.

Tjah, det ved jeg nu ikke rigtigt, men man kan i mindste forsøge at
gøre det mere subtilt så....

>3) Ideen med at ændre reglerne for vægt og indsugning efter hvert 3. løb
>på baggrund af mesterskabspoint er næsten ligså latterligt som at kalde
>det _WORLD_ super bike.

Akkurat - Som jeg skrev "den kringlede måde man skruer reglementet
sammen på for forsøgsvis at gøre det lige, er rimelig afslørende for
hvilket skråplan det er IMO." - De fleste kan godt se at det er noget
snavs og det er et lidt latterligt forsøg på at gøre alle
tilfredse....

>Jakob

Plejer det ikke at være "Jakob, 748SP+749S" ...

Fra : Jakob

Dato : 18-06-07 00:24

MKS - 74 wrote:

> Kunne man forestille sig at de ville "kræve" en cc-reglementsændring
> for at tilgodese en V2'er i MotoGP - De ville jo blive grinet ud...
Tilgengæld har man sænket cc til 800 og fået den modsatte effekt af den
man håbede på...

> Plejer det ikke at være "Jakob, 748SP+749S" ...

Jo - det er det stadig - næsten - men der er ikke lige autosignatur på
denne computer

--
Jakob, 784SP (til salg) + 749S (der ikke har det så godt)

Fra : MKS - 74

Dato : 18-06-07 00:38

On Mon, 18 Jun 2007 01:23:56 +0200, Jakob <usenet@gertz.net> wrote:

>Tilgengæld har man sænket cc til 800 og fået den modsatte effekt af den
>man håbede på...

Næh - tophastigheden er sænket, og kurvehastigheden er øget .

Samtidig er jævnbyrdigheden øget, så den ændring kan man kun hilse
velkommen, vi har fået præcis alt det vi gerne ville ha'...

Iøvrigt ikke en ændring, der blevet presset igennem af et enkelt
mærke, selvom nogle var mere entusiatiske end andre...Idag er de
fleste vist glade for den ændring, der netop ikke (lige pt) giver en
fordel til nogen.

Fra : Jakob

Dato : 18-06-07 01:05

MKS - 74 wrote:
> Næh - tophastigheden er sænket, og kurvehastigheden er øget .
Nemlig - man ville jo sænke hastigheden for at øge sikkerheden. Nu er
det bare sådan at der er sjældent at man styrter når man kører ligeud.

> [...]
> mærke, selvom nogle var mere entusiatiske end andre...Idag er de
> fleste vist glade for den ændring, der netop ikke (lige pt) giver en
Der er dog regler der tilgode ser enkelte mærker i motoGP, fx. Dunlop.

--
Jakob

Fra : MKS - 74

Dato : 18-06-07 01:30

On Mon, 18 Jun 2007 02:04:59 +0200, Jakob <usenet@gertz.net> wrote:

>Nemlig - man ville jo sænke hastigheden for at øge sikkerheden. Nu er
>det bare sådan at der er sjældent at man styrter når man kører ligeud.

Sig lige det til Nakano, men iøvrigt hænger tingene jo sammen..

>Der er dog regler der tilgode ser enkelte mærker i motoGP, fx. Dunlop.

Fordi de er håbløst bagud og man helt bevidst vil tilgodese dem,
sålænge det er tilfældet, ligeså snart de når på samme niveau (vundet
et par løb), får de præcis samme betingelser som andre, 17 bagdæk og
14 fordæk.

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-07 21:36

On Sun, 17 Jun 2007 19:45:44 +0200, MKS - 74 wrote:

> Hvorfor skal man give en producent særbehandling, bare
> fordi de har valgt et andet ikke (i fri) konkurrencedygtigt lay-out,
> det er noget pjat IMO.

Måske fordi at _de_ netop _kan_ få det igennem Man kunne jo sige at
R4'erne tabte kampen uden for banen

Det sker stortset i al sport på et eller andet niveau.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : MKS - 74

Dato : 18-06-07 22:15

On Mon, 18 Jun 2007 22:35:43 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Måske fordi at _de_ netop _kan_ få det igennem

Sikkert nok, de har nok haft en rimelig forventning om at det ville
kunne lykkes - Som skrevet ville de _aldrig_ nogensinde forsøge samme
trick i MotoGP

>Man kunne jo sige at R4'erne tabte kampen uden for banen

Well - Der er er ingen der siger, at de overhovedet behøver stille op
så, foreløbig holder de vel vejret og afventer - A priori er der vel
intet specielt tabt. Som også nævnt i tråden er serien nok mere et
udstillingsvindue end noget andet og sålænge de forskellige mærker
mener, at det kan booste deres salg, frem for ikke at være med,
fortsætter de vel. Man skal bare ikke gøre sig nogle illusioner om
hvad det er så...

Fra : Hekto

Dato : 18-06-07 23:19

MKS - 74 wrote:

> Man skal bare ikke gøre sig nogle illusioner om
> hvad det er så...
Måske bare ... underholdning?
--

/Hekto
"Women are like elephants to me. I like to look at 'em, but I wouldn't want

Fra : MKS - 74

Dato : 18-06-07 23:24

On Tue, 19 Jun 2007 00:18:54 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxrot-13>
wrote:

>Måske bare ... underholdning?

Tjoh - Komik kan da være rigtig godt, men så foretrækker jeg
personligt den danske stand-up scene.....

Altså jeg gider heller ikke se 100m løb, hvor de syv mand har bundet
benene sammen og bind for øjnene...Det er kun underholdende en gang.

Fra : Morten Dahl

Dato : 17-06-07 22:49

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> wrote in message

> [...]
> Er det at man forsøger at lave et race hvor alle "superbikes" kan deltage,
> med omtrentlig samme chance for at vinde?

Fusk er måske et hårdt ord.. men når man ser Baylis køre idag, ser det ikke
umiddelbart ud som om de ikke er konkurrencedygtige..

Nej problemet er nærmere at Ducati i en årerække sad enevældigt på tronen,
og nu tuder som små tøsepiger fordi de har fået ligeværdig konkurrence..

Førhen var 4cyl begrænset til 750cc mod 2cyl 1000cc... hvis man ikke kan
følge med i kapløbet med 2 cyl, så må man jo lave nogle flere cylindre til
maskinen..

Der var ingen pis fra Ducati´s side da der blev snakket MotoGP, men her
spiller PR/modelprogram ind, og ducati kører på gaden KUN V2.. og derfor
denne tuden om forskelbehandling, de har brug for de ekstra cc for at kunne
vinde overlegent igen...

Pjattede tøsepiger

-
Morten Dahl

Fra : MKS - 74

Dato : 17-06-07 22:56

On Sun, 17 Jun 2007 23:48:48 +0200, "Morten Dahl"
<Morten@dahl.mail.XX> wrote:

>Fusk er måske et hårdt ord.. men når man ser Baylis køre idag, ser det ikke
>umiddelbart ud som om de ikke er konkurrencedygtige..

Problemet er mere ifølge Ducati selv, at det er blevet meget (for)
dyrt at holde den grad af konkurrencedygtighed (husk at de _allerede_
har en fordel i tilladt tuningsgrad i det nuværende reglement) og med
deltagelsen i MotoGP er det penge som de ikke har på sigt. Spørgsmålet
er bare om den slags legitimerer deres krav i WSBK....well jeg synes
personligt at det er til grin...og 1200cc come-on

>Pjattede tøsepiger

Ja nemlig ja, "hvis vi ikke får vores vilje, gider vi slet ikke" -
Pattebørn .

Fra : Jakob

Dato : 18-06-07 00:24

MKS - 74 wrote:
> Problemet er mere ifølge Ducati selv, at det er blevet meget (for)
> dyrt at holde den grad af konkurrencedygtighed (husk at de _allerede_
> har en fordel i tilladt tuningsgrad i det nuværende reglement)
Det er jo netop tuningsgraden der gør det dyrt. En 999F07 motor holder
ca. 3000 miles - en R4 holder ca. 30.000

> og med
> deltagelsen i MotoGP er det penge som de ikke har på sigt.
Æhh - har ikke set nogle tale om motoGP i den sammenhæng.

> Spørgsmålet
> er bare om den slags legitimerer deres krav i WSBK....well jeg synes
> personligt at det er til grin...og 1200cc come-on
Det er vel ikke mere til grin end at ducati fremstiller 150 999'er i
2007 for at kunne bruge den i WSB - det er jo ikke sådan at man kan gå
ned i en forretning og købe en, men det gælder selvfølgelig også de
andre maskiner der deltager.

> Ja nemlig ja, "hvis vi ikke får vores vilje, gider vi slet ikke" -
> Pattebørn .
Det er vel reelt nok? "Hvis vi ikke mener vi har en mulighed for at
vinde, så vil vi ikke være med" - de kører jo fx. ikke AMA i år. Suzuki
sagde jo også at hvis reglerne blev lavet om, så ville de trække sig -
desværre for dem har deres ord ikke den samme vægt, så de blev
"forhandlet" på plads.

WSB har jo ikke så meget med sport at gøre - det er mere et spørgsmål om
at få eksponeret nogle motorcykel mærker og deres sponsorer. Der findes
da nogle ret gode kører i klassen, men fælles for dem er at de er
tættere på slutningen end starten af starten af deres karriere - altså
folk der kan sikre nogle TV minutter, uden nødvendigvis at lave resultater.

--
Jakob

Fra : MKS - 74

Dato : 18-06-07 01:23

On Mon, 18 Jun 2007 01:23:34 +0200, Jakob <usenet@gertz.net> wrote:

>Det er jo netop tuningsgraden der gør det dyrt. En 999F07 motor holder
>ca. 3000 miles - en R4 holder ca. 30.000

Det må være deres eget problem, fordi de har valgt et ikke-konkurrence
dygtigt lay-out, kan ikke være/blive de andres..Hvis man vel og mærke
skal betragte det som en konkurrence af egentlig værdi, og ikke kun et
show-case.

>Æhh - har ikke set nogle tale om motoGP i den sammenhæng.

Læste et interview med Ducatis racemanager, hvor netop det blev nævnt,
at de ville sprede sig for tyndt, hvis de også skulle kunne følge med
tuningsmæssigt i WSBK.

> [...]
>2007 for at kunne bruge den i WSB - det er jo ikke sådan at man kan gå
>ned i en forretning og købe en, men det gælder selvfølgelig også de

Igen, de har selv valgt deres strategi og nu forsøger de så at
påtvinge andre den - komisk, ikke mindst at de kan...Men nu får vi se
(eller rettere ikke se, for mit vedkommende ).

>Det er vel reelt nok? "Hvis vi ikke mener vi har en mulighed for at
>vinde, så vil vi ikke være med" - de kører jo fx. ikke AMA i år.

Tjoh, det må de da godt, men brugt som pressionsmiddel bliver det
morsomt, hvis nu f.eks Honda sagde, at de ville ha' lov at køre med
ovale stempler eller eksotiske materialer som ingen andre havde råd
til, ellers gad de ikke køre MotoGP? Altså jeg synes ikke rigtig andre
forsøger sig med den slags julelege, slet ikke i den størrelsesorden
og vedholdenhed i hvert fald.

>Suzuki
>sagde jo også at hvis reglerne blev lavet om, så ville de trække sig -
>desværre for dem har deres ord ikke den samme vægt, så de blev
>"forhandlet" på plads.

Nemlig - At et relativt lille mærke som Ducati har så meget at skulle
ha' sagt, viser bare, at det er og bliver deres egen lille
fusker(mafioso -serie i bund og grund.

>WSB har jo ikke så meget med sport at gøre - det er mere et spørgsmål om
>at få eksponeret nogle motorcykel mærker og deres sponsorer.

Enig (men det gælder nu også MotoGP, som jeg dog synes har meget med
sport at gøre, så det ene udelukker jo ikke ganske det andet), men
mange andre tillægger den øjensynlig stor sportslig værdi, not me...På
den anden side, viste intermezzoet for nogle år siden, hvor stort alle
andre end Ducati trak sig ud og serien nær var død, at det er en
hårfin balance for Ducati. For dem har det (idet mindste før) været
meget afgørende, at de kunne fremvise nogle resultater et eller andet
sted, selvom det var et stort blålys, modsat de andre, der havde/har
så meget andet ikke mindst MotoGP og en masse andet at koncentrere sig
om - Og derfor blev 1000-R4'erne kun tilladt, da serien var helt
underdrejet og tæt på lukning, idet _det_ trods alt ikke var i deres
(salgs)interesse...Men med Ducati's nuværende succes i MotoGP, kunne
der måske tænkes lidt anderledes og outside the box?

>Der findes
>da nogle ret gode kører i klassen, men fælles for dem er at de er
>tættere på slutningen end starten af starten af deres karriere

For de allerfleste ja helt enig, stort set kun befolket af MotoGP- og
andre has-beens , enkelte er dog på vej frem, Toseland f.eks er
vist blevet lovet Elias' sæde. Og Vermeulen f.eks...Sofuoglu der med
meget stor sandsynlighed vinder WSS iår, skal nok også en tur forbi...

Fra : Morten Dahl

Dato : 18-06-07 09:13

"Jakob" <usenet@gertz.net> wrote in message

> Det er jo netop tuningsgraden der gør det dyrt. En 999F07 motor holder ca.
> 3000 miles - en R4 holder ca. 30.000

Nope, når man snakker WSBK motorer (og alt andet ræsergrej på højt plan)
snakker man ikke afstande, men timer de har kørt.

Og tilbage i 2005 kørte en 999RS motor 120min mellem hver refresh, og 360min
totalt..

En R4 med samme tuningsgrad, holder heller ikke længere, forskellen er jo
bare den at R4 ikke må køre med samme trim som ev V2

Og det er nok godt det samme, for ellers havde vi WSBK cykler med 280+HK :)

-
MORten Dahl

Fra : Jakob

Dato : 18-06-07 10:00

Morten Dahl wrote:

> Nope, når man snakker WSBK motorer (og alt andet ræsergrej på højt plan)
> snakker man ikke afstande, men timer de har kørt.
Ja - men der er nok en eller journalist der har prøvet at oversætte det,
og jeg har så citeret det forkert efterfølgende - det er nemlig er 0 for
meget på:

Ducati currently race a 1000cc twin under FIM rules that are much less
restrictive than the rules that apply to four cylinder 1000cc bikes. As
a result the Ducati 999F07 is competitive thanks to alternative throttle
bodies, special cranks, crankcases, primary gears and other components.
However, the end result is a highly stressed engine that makes about 194
horsepower and can be persuaded to yield another four horsepower when
need be, but an engine that is trash after 300 miles, about one tenth of
the useful life of a racing-tuned four cylinder Superbike.
- motorcycle-usa.com

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : Hekto

Dato : 17-06-07 12:41

MKS - 74 wrote:

> Så lykkedes det (surprise-surprise) at få ændret reglementet i
> fusker-serien -
>
> http://www.worldsbk.com/details.php?newsid=1793&lang=eng

Ja, Surprise, surprise!

Nå, men når Ducati nu ikke længere producerer en serieproduceret 999 der er
konkurrencedygtig, kunne de jo ikke være med, med mindre reglementet blev
lavet om til mindst 1100cc. Nu har de så lavet reglementet om så Ducati kan
være med igen.

Herregud ... de kørre vel mere eller mindre for sjov. Denne gang var det
bare italienerne der fik gennemført en ændring af reglementet, og det er
vel lige så legalt som når andre gør.