Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Råd til ny linsekøb, erstatning til kitlin~
Fra : Anden

Dato : 15-07-07 00:15

Hejsa,

har EOS 20D, med kitlinsen 18-55mm, som jeg udelukkende bruger til indendørs
produkt-foto.
Har også en fastviddelinse Canon EF 50 mm f: 1,8 II, som jeg ikke har brugt
sønderligt meget, mest grundet manglen på zoom/fleksibilitet - ellers en
glimerende linse.

Nogle råd til et godt alternativ til min 18-55 (som evt. også kan erstatte
50mm)?
Det er jo ikke verdens bedste linse, men da jeg ikke har prøvet et godt
alternativ, så har kitlinsen fungeret "ok" for mig indtil videre.
Men søger nu nyt!
Skal som sagt kun bruges indendørs til produktfoto, og det er vel nok
nærmere en macro-linse med zoom jeg søger - nogle bud på et godt alternativ?

Et budget? vil godt betale for en god linse, men er ikke millionær :) brugt
udstyr er velkommen.

på forhånd tak!

Fra : Anden

Dato : 15-07-07 01:09

I øvrigt bliver det brugt med blitz.
Linsen skal dybest set ikke være "super makro" - men skal blot kunne
håndterer close-ups.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-07-07 06:45

"Anden" <anden112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Din 50mm er jo et fint stykke glas, men hvis det skal være med zoom. canon
har vidst ikke lavet noget macro med zoom.

Jeg har en 16-35 f2,8L usm til salg, den har en nærheds grænse på 28 cm.

men hvis det er små produkter havde jeg kigget på en macro objektiv 50
eller 100mm fra canon

Vh TA

Fra : Anden

Dato : 15-07-07 13:23

> [...]
>
> Jeg har en 16-35 f2,8L usm til salg, den har en nærheds grænse på 28 cm.
>
> men hvis det er små produkter havde jeg kigget på en macro objektiv 50

Tak for svaret.

Det er måske lidt misvisende at jeg kaldte den makro, jeg er egentlig lidt
usikker over hvor præcist det skiller.
Men fakta er at der skal tages billeder af skala 1/10 modeller, måske din
16-35 f2,8L usm er fin til formålet? - hvad snakker vi af pris?

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-07-07 14:37

"Anden" <anden112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
..
> Men fakta er at der skal tages billeder af skala 1/10 modeller, måske din
> 16-35 f2,8L usm er fin til formålet?

det kommer jo an på størrelsen af emnerne:0)

>hvad snakker vi af pris?

7500 inkl. fragt, da jeg bor på bornholm., eller kom med et bud.

Vh TA

Fra : Wuss

Dato : 15-07-07 10:15

Anden skrev:
> [...]
>
> Et budget? vil godt betale for en god linse, men er ikke millionær :) brugt

Hej, kan vi ikke slå fast, at det hedder ikke en linse men et objektiv,
et objektiv indeholder derimod adskillige linser.

MVH.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-07-07 12:05

Wuss wrote:
> Hej, kan vi ikke slå fast, at det hedder ikke en linse men et
> objektiv, et objektiv indeholder derimod adskillige linser.

Jo - det er korrekt - og samtidig kan vi slå fast, at det er den
forkerte gruppe - indlægget hører til i:

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-07 15:09

Hej

Den ultimative erstatning for kit objektivet er et "Canon 17-55 F2.8 IS
USM". Det koster ca. 6700 kr fra ny.

Nogen påstår at selv om dette objektiv ikke bærer et "L" i navnet, så er det
alligevel det bedste man kan købe for penge til et Canon kamera med 1.6x
sensor størrelse. Altså når der er tale om en "normal zoom" til erstatning
for kit objektivet, som er tilgængelig i almindelig handel.

Der findes vistnok nogen uoriginale objektiver i området ca. 18-55 og F2.8
(vist nok i et mærke der hedder Sigma eller Tamron). Måske kan du finde
sådan nogen brugt til et langt mindre beløb, men så må du også undvære den
mekaniske billede stabilisering som er indbygget i den ovennævnte Canon.

Mvh.
A.

Fra : Jakob

Dato : 15-07-07 16:58

In article <469a2a87$0$25450$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Truntes
Mor" <skriv email adressen her> says...
> [...]
> mekaniske billede stabilisering som er indbygget i den ovennævnte Canon..

Det er nok ret ligegyldigt i forbindelse med produktfoto. Men jeg vil da
også anbefale spørgeren at kigge på tamron.

Den får ret meget ros

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/tamron_1750_28/index.htm

Ellers kunne det måske være en ide med en brugt canon 17-40 L f.4 hvis
den bruges på stativ. Aner ikke hvad den har af nærgrænse men det kommer
jo også an på størrelsen af de produkter du skyder.

Hygge

Jakob

Fra : Anden

Dato : 16-07-07 00:14

> [...]

>den bruges på stativ. Aner ikke hvad den har af nærgrænse men det kommer
>jo også an på størrelsen af de produkter du skyder.

tak for svarene.

Mine produkter er primært fra skala 1/5 (af biler, helikoptere osv.) til
skala 1/16 af produktomfang. (altså primært Hobby legetøj).

Jeg benytter stativ, men dog mest fri-hånd, grundetdiv. vinkler.
Er det så nødvendigt med en mekanisk billede stabilisator? (Det koster jo de
ekstra par tusinde)

Fra : Anden

Dato : 16-07-07 00:26

Ser ellers ud til at være en fin linse - gode anmeldelser osv., hvor er det
billigste sted i øjeblikket at købe fra? Tyskland, evt. link?

Fra : Jakob

Dato : 16-07-07 19:31

In article <t2ymi.10442$eI6.612@newsfet01.ams>, anden112@hotmail.com
says...

> Ser ellers ud til at være en fin linse - gode anmeldelser osv., hvor er det
> billigste sted i øjeblikket at købe fra? Tyskland, evt. link?

Det her er en mulighed der har jeg selv handlet

http://www.foto-mundus.de/shop/product_info.php?cPath=34_114
&products_id=6344

eller

https://ssl.kundenserver.de/www.s134418025.einsundeinsshop.de/sess/utn;j
sessionid=15469bb93be7d33/shopdata/index.shopscript

så er der ikke mere hjælp for den 25 øre

Hygge

Jakob

Fra : Anden

Dato : 16-07-07 23:16

> [...]

https://ssl.kundenserver.de/www.s134418025.einsundeinsshop.de/sess/utn;j
sessionid=15469bb93be7d33/shopdata/index.shopscript

Tilsvarer den ikke også denne:
https://mall.bilderjoker.de/index.omeco?EVENT=item&PHPSESSID=98da241c1573a11c13bb3a8bc6f0133f&ARTICLEID=53376&GROUP=0&PARENT=0
(Der står nemlig ikke AF i starten, så jeg blev lidt usikker om det er samme
linse)

Fra : Jakob

Dato : 17-07-07 18:01

In article <R6Smi.12381$Oh5.8052@newsfet10.ams>, anden112@hotmail.com
says...
> [...]
> (Der står nemlig ikke AF i starten, så jeg blev lidt usikker om det er samme

Jo det vil jeg mene. Men den forretning kender jeg dog ikke. Du har dog
ved køb i DE samme returretigheder som i DK så vidt jeg ved. Bedst er du
sikret ved købe med kreditkort.

Jakob

Fra : Anden

Dato : 18-07-07 11:20

> [...]

>Jo det vil jeg mene. Men den forretning kender jeg dog ikke. Du har dog
>ved køb i DE samme returretigheder som i DK så vidt jeg ved. Bedst er du

Naturligvis.

Jeg fandt den butik, da priserne på dine links ikke var sønderlige billige i
forhold til Dk (ingen rigtig gevinst ved et køb).
De har dog en uhyggelig lang svartid, men jeg væbner mig med tålmodighed.

Tak for hjælpen.