Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
AF-problemer med Olympus E-500
Fra : Jens Gregersen

Dato : 14-07-07 14:24

Hej.

Jeg har i lang tid været rigtig glad for mit Olympus E-500, men her på
det sidste oplever jeg at AF fejler gang på gang på gang på... Jeg har
kit-objektiverne (14-45 og 40-150) samt 35mm macro-objektiv, og fejlen
er der på alle objektiver. Det er en periodisk fejl, og tit og ofte
fungerer AF fint. Men så pludselig når man trykker udløserknappen halvt
ned for at få kameraet til at fokusere sker der ingenting. På
macro-objektivet er det ikke kun ved makro-fotografering at problemet
viser sig. Nogen gange hjælper det at få kameraet til at fokusere på fx
gulvet for lige at "aktivere" den igen (når man fx skyder portrætter).
Men det kan vel ikke være meningen?

Jeg synes jeg har prøvet alle indstillinger på kameraet (C-AF, S-AF
osv.). Jeg har også prøvet kun at bruge ét af de tre fokuspunkter - uden
at det afhjælper problemet. Andre gode råd?

Der er stadig garanti på kameraet mener jeg (jeg har købt det brugt). Så
er der ikke andre udveje end at sende til ind til Olympus til en
reparation? Eller er der nogen derude, der har et godt råd?

--
Jens Gregersen [9670 Løgstør]
Fjern dyret ved henvendelse via mail.

Fra : emj

Dato : 14-07-07 15:05

Jens Gregersen skrev:

>Andre gode råd?

Prøv at resette kameraet til fabriksindstilling .

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Jens Gregersen

Dato : 15-07-07 14:02

> Prøv at resette kameraet til fabriksindstilling .

Tak for rådet. Jeg har prøvet at resette kameraet - fejlen kommer stadig :(

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 16:32

"Jens Gregersen" <jens.gregersenNAESEHORN@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> er der ikke andre udveje end at sende til ind til Olympus til en
> reparation? Eller er der nogen derude, der har et godt råd?

Når du stiller skarpt, så prøv at sigte på en kontur eller et andet område
hvor der er kontrast. Det er meget svært at stille skarpt lige på en jævn
ensfarvet overflade.

Mvh. Claus Petersen

Fra :    ab©

Dato : 14-07-07 21:31

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> Når du stiller skarpt, så prøv at sigte på en kontur eller et andet område
> hvor der er kontrast. Det er meget svært at stille skarpt lige på en jævn
> ensfarvet overflade.

Eller prøv at tørre kameraets objektiv-kontakter af med et vaskeskind dyppet
i lidt iso-propylalkohol eller andet affedtningsmiddel.

ab©