Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gammeldagsfremkaldelse, men i farver - hvo~
Fra : Preben

Dato : 07-07-07 21:49

Hej alle

Jeg er nu den heldige ejer af et lækkert Hasselblad kamera, som jeg dog
nok må indse vil tage mig lidt tid at mestre! Men øvelser gør jo mester.

Imidlertid vil jeg jo gerne stå i mit (kommende) mørkekammer og klare
mine sort/hvid fotos selv. Der er sq noget nostalgisk og afslappende
over den slags.

Når jeg så ser på brugte forstørrelsesapparater rammer jeg ind i
farveforstørrelsesapparater og farvehoveder! Så vidt jeg umiddelbart kan
læse mig frem til anvendes det til fremkaldelse i farver.

Nu er jeg så interesseret i arbejdsgangen for farvefremkaldelse i eget
mørkekammer! Nogle der kan fortælle mig lidt om det? Lige fra
filmfremkaldelse til billedfremkaldelsen!

Jeg har med farvehoved set f.eks.
Opemus 6 colour til 6x6 format
Durst Autocolor 707 med automatisk eksponeringsstyring!
Durst M800

- hvad skal jeg vælge? Har jeg brug for automatisk eksponeringsstyring?
Og hvad må det koste?

Og hvad med dias-film? Hvordan får man papir-billeder fra dem?

Jer der stadig er med på den analoge mellemformat vogn - hvor får I
fremkaldt farve henne? Og hvad koster det de forskellige steder?

På forhånd mange tak!

/ Preben

Fra : Egon Stich

Dato : 08-07-07 07:59

"Preben" <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse news:468ffc39$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> mørkekammer! Nogle der kan fortælle mig lidt om det? Lige fra
> filmfremkaldelse til billedfremkaldelsen!

Du skal under alle omstændigheder anskaffe et apparat med farvehoved.
Også i SH produktion får du glæde af et sådant, til at styre Multigrade papir.

Angående farvebilleder, er det ikke noget man sådan lige kort kan forklare.
Du må på biblioteket

MVH
Egon

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-07-07 09:37

Preben wrote:
> [...]
> farveforstørrelsesapparater og farvehoveder! Så vidt jeg umiddelbart
> kan læse mig frem til anvendes det til fremkaldelse i farver.

I en periode var Cibachrome udbredt - det er ikke mit indtryk at det er det
mere.

Men man kunne selv kopiere farve dias over på Cibachrome papir, som man så
puttede i en tank og derefter kom fremkalder mm ned i tanken. Tanken skulle
så rulles ruundt ved konstant hastighed. Det var forholdsvis nemt, men man
skulle være dygtig til at ramme de rigtige farver, for som du skriver kunne
forstørrelsesapparatet have farve hoved eller også brugte man farve filtre.
Nemt, men dyrt

Jeg har også prøvet Agfa's type 4 og type 5 farvefremkaldelse fra farve
negativer. Proceduren var den samme (mortset fra filterberegningen var den
modsatte) og resultatet blev... Nå ja det var billigere og de holdt bedre
når man fik dem fremkladt hos fotohandleren.

Jeg havde også en Kodak foto maskine, hvor man puttede det belyste papir ind
i og så drejde man på et lille håndsving til det færdige billede kom ud i
den anden side. Gansk sjovt, men man kunne ikke købe løst papir til maskinen
da jeg havde den.

De første billeder "jeg" fremkaldte - under kyndig vejledning fra min far -
var glasnegativer om man blot lage oven på papiret og så tændte man lyset og
slukkede igen og fremkaldte. Jeg var ca 4 år da jeg oplevede det.

God fornøjeles med dit projekt!
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
DVD mediets historie: http://kortlink.dk/3kfs
www.gromit.dk/dvd

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 08-07-07 10:55

> [...]
>
> Jer der stadig er med på den analoge mellemformat vogn - hvor får I
> fremkaldt farve henne? Og hvad koster det de forskellige steder?

Det bedste råd der kan gives, er vel at melde sig ind i en fotoklub og der
lære at fremkalde film.

Per

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-07-07 23:38

Preben wrote:

> Og hvad med dias-film? Hvordan får man papir-billeder fra dem?

-jeg har helt afskaffet mørkekammeret og købt en god scanner i stedet.
Den klarer både S/H, farve negativ og dias.

> Jer der stadig er med på den analoge mellemformat vogn - hvor får I
> fremkaldt farve henne? Og hvad koster det de forskellige steder?

Jeg bruger S/Hm som jeg selv fremknalder, dias sender jeg i byen og
farve negativ bruger jeg ikke.

Der ligger et godt farve lab i Kiel, men der findes mange andre også her
i landet. Nogle leverer svingende kvalitet. I enkelte tilfælde slipper
man for at ridse filmene selv. Det gør det på laboratoriet, uden at tage
ekstra for det, SURT !

Bo //

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 08-07-07 17:42

Bo Bjerre wrote:

> Jeg bruger S/Hm som jeg selv fremknalder ...

Uhadada

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-07-07 23:58

Erik Olsen DK wrote:

> Uhadada

Nå, ja, mit knastatur er ikke så præcist

Du er jo fra den gang 6x6 var moderne, bruger Du også den slags ?

Bo //

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 08-07-07 19:10

Bo Bjerre wrote:

> Du er jo fra den gang 6x6 var moderne, bruger Du også den slags ?

Min far fotograferede 6x6 og 4,5x6 på forskellige tidspunkter. Jeg har
nogle af hans gamle negativer, men desværre ikke hans fotografiapparater
(som det hed dengang). Senere gik han over til 24x36.

Selv har jeg kun fotograferet 24x36 (og nu lidt digital), men jeg har
ofte haft lyst (men ikke råd) til at prøve 6x6 og Hasselblad.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-07-07 03:18

Erik Olsen DK wrote:

> [...]
>
> Selv har jeg kun fotograferet 24x36 (og nu lidt digital), men jeg har
> ofte haft lyst (men ikke råd) til at prøve 6x6 og Hasselblad.

Du har råd til en "Blad". Jeghar inden for det sidste år købt et med
standard optik og en 150mm og to filmmagasiner for 5kkr. Men hvis Du
trænger meget, kan jeg måske låne Dig det ene (jeg har TO), et par måneder.

Det er noget HELT andet end digitalt...

Bo //

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 08-07-07 21:29

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> standard optik og en 150mm og to filmmagasiner for 5kkr. Men hvis Du
> trænger meget, kan jeg måske låne Dig det ene (jeg har TO), et par

Så er de da vist faldet noget i pris. Er det den omsiggribende
digtialbølge som er årsagen?

Det er fristende, men jeg må hellere vente og se om min venstre arm og
hånd bliver bedre. Manuelle fotografiapparater er svære at tumle med en
hånd. Jeg har stadig mit gamle Olympus OM-2N at øve mig på, men for
tiden er det meget nemmere med mit nye Canon Powrshot A640.

> Det er noget HELT andet end digitalt...

Det tror jeg gerne

Fra : Preben

Dato : 08-07-07 21:54

> [...]
>
> Selv har jeg kun fotograferet 24x36 (og nu lidt digital), men jeg har
> ofte haft lyst (men ikke råd) til at prøve 6x6 og Hasselblad.

Det er ganske billigt at købe brugt. Jeg har netop købt en dyr løsning
til 9k.
Det bestod af et nyere hus 503CW + CF 80mm + CFi 150mm, hvor CFi'en
næsten ikke kan ses at den er brugt. Inkluderet var nogle film der godt
nok var for gamle, men jeg vil forsøge og se om de stadig er gode nok.
Han havde opbevaret dem på køl. Deribland også en original alukuffert.
Motordrev til 503'eren var også inkluderet, men batteridækslet var tapet
på fordi det motordrevet ikke havde det helt så godt.
Der var naturligvis et A12 filmbagstykke og en polaplus polaroid
bagstykke inkluderet!

Det er en fed fornemmelse at stå med et sådant hus. Lækkert "gods" og
fed fornemmelse. Kan dog se at jeg hellere må få mig en matskive med
split, da jeg har svært ved at fokusere "lige i øjet". Det kommer nok
med træningen!

Det er de digitale bagstykker som koster kassen den dag i dag. Men mon
ikke de brugte vil falde kraftigt i pris, når fotograferne vil have det
nyeste her igen om et års tid.

/ Preben

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-07-07 04:22

Preben wrote:

> [...]
> fed fornemmelse. Kan dog se at jeg hellere må få mig en matskive med
> split, da jeg har svært ved at fokusere "lige i øjet". Det kommer nok

Overvej en spejlsøger. Jeg har en 45 graders til hvert af mine huse. Kan
muligvis udlånes...

Bo //

Fra : Preben

Dato : 08-07-07 21:45

> -jeg har helt afskaffet mørkekammeret og købt en god scanner i stedet.
> Den klarer både S/H, farve negativ og dias.

Ja, det overvejer jeg også, men de koster kassen sådan nogle Flextight
scannere. Jeg kunne nok godt "leve med" en Nikon scanner - det burde
være alt rigeligt til mig (jeg er jo ikke prof. fotograf)! Problemet er
bare at finde de penge som skal bruges til sådan en fætter. En L-9000
koster jo godt 20k, og brugt har jeg kun set en L-8000 der efterhånden
er gammel til ca. 5000 kr.

Hvad må sådan en scanner egentlig koste?

> [...]
> i landet. Nogle leverer svingende kvalitet. I enkelte tilfælde slipper
> man for at ridse filmene selv. Det gør det på laboratoriet, uden at tage

Tror måske det var et af de links du sendte mig, men tysk er ikke lige
det bedste af mine sprog. Hvad giver du for dias-fremkaldelsen og fragt?

Gabs-indleveringsstederne har en listepris på 60 kr. for fremkaldelse af
"andre film" (herunder 120film), men gabs leverer efter sigende en
svingende kvalitet.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-07-07 04:05

Preben wrote:

> [...]
> bare at finde de penge som skal bruges til sådan en fætter. En L-9000
> koster jo godt 20k, og brugt har jeg kun set en L-8000 der efterhånden

-jeg har en CoolScan 9000, som jeg købte fra ny, og ja, Du kender
prisen. Jeg har scannet mange film på den, og efterhånden hælder jeg til
at scanne i NEF, og så lave billedbehandlingen i LightRoom og PhotoShop.

> Tror måske det var et af de links du sendte mig, men tysk er ikke lige
> det bedste af mine sprog. Hvad giver du for dias-fremkaldelsen og fragt?

Jeg har en bekendt, der kender en, der kender en anden, og jeg giver
50kr, nå hun ordner det for mig.

> Gabs-indleveringsstederne har en listepris på 60 kr. for fremkaldelse af
> "andre film" (herunder 120film), men gabs leverer efter sigende en
> svingende kvalitet.

Ja, det var dem, jeg henviste til, med hensyn til at ridse filmene uden
ekstra omkostninger. De er ikke ridsede hver gang, men det er vel det Du
omfatter under begrebet svingende kvalitet ?

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 10-07-07 18:29

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> -jeg har en CoolScan 9000, som jeg købte fra ny, og ja, Du kender prisen.
> Jeg har scannet mange film på den, og efterhånden hælder jeg til at scanne
> i NEF, og så lave billedbehandlingen i LightRoom og PhotoShop.

Hvordan gør du det ?
Jeg har en Coolscan 5000, men Lightroom 1.1 og Photoshop CS kan ikke åbne
dem.
Hvad overser jeg ?

(Der kommer sikkert flere spørgsmål - scanning er nyt for mig og S/H
negativer ligner l...)

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen