Jason en sølle MCO
Fra : Marianne Hellemose

Dato : 01-08-07 15:19

Dette er sendt på vegne af Siri.

Kære kattevenner alle.

Ikke alle passer deres katte godt, trods god vilje. Hør bare:

Her kan være ret stille. Så besøger jeg et af de ordentlige kattefora (flere
af jer bruger det også), et med en god (selv-)justits og en sober, venlig
tone.

Det er stort og uoverskueligt, men hyggeligt.

En pige søger så et par dages kattesitning, jeg meldte mig.

Jeg kom ud til hende og fik nøgler. Der var ret beboet, dynger af tøj
overalt, kasser med gl. aviser, blade spredt på gulvet - hele lejligheden
var dækket af snavsede dynger. Nå, det ragede jo ikke mig, kattene så OK ud.

Der var en lille huskat, vommet, men fræk og uanfægtet! Og en
tilbageholdende stor, smuk MCO-han ("Jason") med rodet pels. Jeg spurgte,
hvad kam hun brugte - men 'han kan ikke lide at blive redt, så det gør jeg
sjældent, kun ved kraven', lød svaret!

OK, MCO er semi-langhår, men ham her havde pels noget nær Gias.

Så siger hun, at han er fra katteri (XX), som jeg kender. Det var jo
morsomt, verden er lille osv.

Derfor ved jeg også, at pigen (ca 25 år) har fået fyldig information om,
hvad en MCO har behov for: Speciel ernæring, høje kradsetræer etc etc.

Fredag tager jeg ud for at passe katte... Og får et chok!

For overhovedet at komme ind igennem gangen må jeg samle sko og støvler til
side i dynger....

Da jeg åbner døren helt ud til badeværelset og tænder lyset - står der en
ammoniak-stank ud!

Bakken står med meget lidt grus i, og meget skidt i.... Alt for lidt grus
til at opsuge det leverede.

Det, jeg troede, var 3-4 poser kattegrus med lidt i hver, er 5-6 tomme
poser, som kattene i deres nød har gjort på! Arme misser!

Jeg får tømt hele bakken - er ved at gå i gulvet over stanken - spuler
bakken og kanten (svinet til af kattebæ) med varmt vand (rengøringsmidler
fandt jeg intet af, end ikke en opvaskebørste! Menneskelokummet ser
ligesådan ud - ikke noget med at låne toilettet, ellers tak!

Så snart jeg får lagt gl aviser (dem var der dyngevis af!) i bakken suser
først den ene, så den anden kat op og besørger. Jeg når end ikke at få hældt
grus i, den smule, der var!

Om igen, med grus. Så jeg købte en ny sæk og tog med ud lørdag!

Skålene med vand var svinede - jeg vasker alle skåle (efter at have fjernet
fordærvede madrester fra vasken) og fylder op. Maden er - Whiskas!

Både tør- og vådfoder - Til en stor MCO på godt 60cm fra snude til halerod,
og så ligeså lang en fantastisk haledusk! Og til en alt for fed, men livlig
og fræk lille huskat.

Nå, de kaster sig over maden. Dvs. det er mest den lille, der spiser. Den
store har noget underligt savl hængende fra munden - jeg tørrer det af, ikke
lækkert, men hunde kan jo også savle, så det tænker jeg ikke mere over. Jeg
fik siden at vide, hvad det er symptom på!!

Jeg tager Jason op på skødet, han er betydeligt mere selskabelig uden ejer
til stede. Han viser sig at være fuld af knotter, uplejet gennem længere
tid, og med en ånde, som man næsten kan besvime af

Så samler jeg løse smågenstande op fra gulvet, bl a chokoladekugler! Plus en
lille nitte-agtig ting med spidse takker! Der lå forøvrigt også noget
indtørret kattebæ.

Og der ligger store pelstot-nullermænd overalt....

Jeg samler dog kun det op, som er farligt for kattene. Resten er damens
privatsag.

Af sted med mig, svimmel af synet, stanken, chokket, hjem og ringe til
opdrætteren!

Insisterer på, at hun kommer med og ser Jason, der tydeligt har det skidt.
Han virker sky og alt for rolig - hun fortæller, at han ellers var husets
livlige velkomst-komite, glad og kælen! Hun er ligeså chokeret. Jason skulle
være avlshan, men bærer af et gen for hjertesygdomme (påvist ved gen-test).
Opdrætteren får ham neutraliseret, og giver ham gratis til den
tilforladelige pige.

Hun virkede da også sød, lidt fåmælt, men vi kan jo ikke alle være
snakkehoveder. Rodet var der, men jeg var mest optaget af kattene.

Men da jeg så det hele fredag! Gisp og gys!

Lørdag: Opdr. havde en stor transportboks med, og da vi sætter den ned,
lægger han sig straks på den. Opdrætter ser så badeværelset - chok....
svineri, og knap 1/2 ltr billigt kattegrus til 4 dage. Jeg havde købt en sæk
grus med, og misserne røg op i det og skrabede, da bakken var klar. Det
havde de savnet! Noget så basalt!

Ingen kattegræs, ingen høje klatretræer til Jason-kæmpen.

Dårlig mad (Whiskas! Både våd-og tørfoder), der kan være årsag til det, der
viser sig at være en alvorlig gingivitis, iflg dyrlægen.

Opdrætteren ringer til en ven, der siger til hende om at fotografere (OK,
mobilkamera har en berettigelse . Vi er taknemmelige for rådet, for vi er
i lettere chok.

Jeg lader opdrætter være alene med kattene, efter aftale og hendes råd, da
hun ikke vil, at jeg skal blive hængt op på noget. Hun siger, at hun nok
skal klare ærterne. Det gør hun sørme også, hun er en kernepige!

Da vi åbner boksdøren, spæner arme Jason derind! Vi sørger godt for den
lille seje huskat, og jeg tager rystet hjem (efterlader opdr. i lejligheden.
Ikke uangribeligt, men det var det mindste, jeg kunne gøre).

Vi var i syv sind mht at efterlade den lille huskat, men enedes om, at der
dels kun var juridisk belæg for at tage Jason, der var direkte vanrøgtet mht
foder og pelspleje. Dels, at den lille sortemis så ud til at være OK bortset
fra vommen. Og at pigen ville kunne overkomme at have een dejlig kat, der
ikke kræver pelspleje - at vi ikke nænnede at berøve hende begge.

Opdrætter lagde besked om 'ikke et ondt ord, men det her er skidt for en
MCO, og sig endelig til, hvis du vil have hjælp eller snakke'.

Jeg tog af sted, med aftale om at få nøglerne senere. Opdr. kommer hen til
mig med nøglen, som nu er afleveret til og modtaget af ejer af lejligheden.

Sagen er meldt til kredsdyrlægen, der er parat til at gribe ind, og til
dyreværnet. Der er nu skriftlig redegørelse fra dyrlægen:

Vægt 5,5kg. Kat virker uplejet + mager. Mange pelsknuder, skal udredes,
klip i narcose. Har desuden kraftig betændelse, rødme af tandkød (
Gingivitis ) Kan ikke spise tørfoder. Er idag givet smertestillende +
antibiotika. Til tandbehandling og klipn. i narcose om 2 dage.

Så han får supernærende vådfoder (Hills a/d)

Han har det efter omstændighederne godt, vil gerne kæles for, men tåler
knapt berøring.

Nu er det, jeg tænker: Vil/kan tortiekontoen hjælpe?

Jason er reddet fra en grum skæbne ( jeg ved ikke, om han kan dø af
gingivitis, men ihvertfald af sult!), og er udsultet. Han kan slet ikke
spise tørfoder, men slikker ivrigt al flydende mad i sig. Det fik han bare
ikke i sit gl. "hjem" - højst lidt Whiskas-sjask - til en stor, flot MCO!

Jeg har ingen anelse om, hvad det vil koste hos den lokale, gode og reelle
dyrlæge. Felina er på ferie, og KVL/IMHS er overbooket.

Flotte, men magre Jason har nu 'adresse ubekendt', da vi ikke vil risikere,
at han kommer tilbage i skidtet!

Opdrætters lejlighed er lukket p t pgr af totalrenovering, og hendes katte
er i pleje hos venner. Men han bliver passet godt, og har godt selskab.

Vil gruppen hjælpe? Det foregår via Tortiekontoen, Marianne siger OK

"Jason", som jeg kalder ham med det gyldne skind, har brug for det. Han er
en pragtfuld og tillidsfuld stor fyr på 2 år, der "bare" er vanrøgtet. Med
kærlig, rigtig pleje vil han rette sig, og der er fundet kyndigt hjem til
ham (hos en anden opdrætters mor).

Lige nu har han bare brug for Dr Dyr...

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-08-07 16:15

"Marianne Hellemose" <catsKATTE@BAKKEwebnetmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> kærlig, rigtig pleje vil han rette sig, og der er fundet kyndigt hjem til

Jeg vil ihvertfald godt støtte sagen, og vil sætte penge ind til Jason i
morgen.

der må vel også være overskud fra Harald her kan jeg tænke mig, som lige nu
ligger på ryggen i sin hængekøje med alle stænger i hver sin retning, åben
mund og polypper og nyder tilværelsen med en solstråle over sin småtykke
mave, takket være tortiekontoen...

Det er en frygtelig tanke at så mange dyr lider under ejernes manglende
vilje og evne.

jeg håber at han kommer ovenpå igen, og bliver fit for fight!

Mvh. Marie

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 01-08-07 16:49

> [...]

> ***Ailurophil***
>
> "the greatness of a nation and it's moral progress,
> can be judged by how its animals are treated"

Hej Siri med det store hjerte og Marianne

Hvis der er overskud på tortiekontoen fra Harald-indsamlingen, er det for
såvidt OK med mig, selv om jeg synes, at det er opdrætteren, der har gjort
en stor fejl ved at overlade en stor og sund MCO til et menneske, der skulle
have forbud mod at holde enhver form for husdyr.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på den lille sorte vommede huskat, der
bliver efterladt til sin egen skæbne i det beskrevne rod (skyldes vommen mon
orm, eller er det "blot" udtryk for fejlernæring?) - skulle hun ikke også
have hjælp?
Det synes jeg, og så kunne opdrætteren og den nye kommende ejer vel slå halv
skade om regningen for Janus´ behandling?!

Under alle omstændigheder var det i hvert fald godt, at du Siri greb ind.
Dyr er fuldkommen overladt til menneskers forgodtbefindende, og det kan gøre
mig både vred og ked af det at høre en historie, som den nævnte.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Henny

Dato : 01-08-07 17:22

> [...]
> er i pleje hos venner. Men han bliver passet godt, og har godt selskab.
>
> Vil gruppen hjælpe? Det foregår via Tortiekontoen, Marianne siger OK

Jeg vil i hvert fald godt give en skærv til formålet. Har I mulighed for at
chekke op på, hvordan det går med huskatten? Hvad nu, hvis den er vommet,
fordi den er fuld af orm, eller simpelthen fordi den kun får underlødigt
foder? Jeg har det nok ikke helt godt med, at den skal blive, hvor den er.

--
Mvh.
Henny

Fra : .:M:.

Dato : 01-08-07 18:40

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> ikke spise tørfoder, men slikker ivrigt al flydende mad i sig. Det
> fik han bare ikke i sit gl. "hjem" - højst lidt Whiskas-sjask - til

Hvorfor er huskatten ikke også blevet taget med?! Den er (i henhold til det
beskrevne) faktisk også udsat for misrøgt.(foder, mulighed for besørgelse,
bakterier mm). Jeg synes, det er for dårligt, at der på den måde er blevet
skelnet mellem huskat og racekat.
Jeg synes ikke, at Tortiekontoen skal dække med et voldsomt stort beløb,
medmindre folk vil donere direkte til Jason.

/M

Fra : lh

Dato : 01-08-07 19:12

".:M:." <dont.even@bother.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg synes ikke, at Tortiekontoen skal dække med et voldsomt stort beløb,
> medmindre folk vil donere direkte til Jason.

Jeg havde og har den samme tanke. Jeg har selv både ægte katte og huskatte
og kan heller ikke forstå den lille huskat ikke blev taget med også... Dens
liv er da lige så meget værd som en ægtes kat. Jeg har ondt af at den ikke
fik en fair chance også. Den har jo haft det lige så skidt som den anden,
blot har den ikke en filtret pels. Men den vommede mave tyder på orm f.eks
eller fejlernæring. I det hele taget stinker det hele jo af misrøgt og
hvorfor blev den lille mis overladt til denne videre skæbne????

lh

Fra : Denise

Dato : 01-08-07 19:40

..:M:. wrote:

> [...]
> Jeg synes ikke, at Tortiekontoen skal dække med et voldsomt stort
> beløb, medmindre folk vil donere direkte til Jason.

Er stor set enig med M, jeg er en del ked af, at husmissen ikke kom med.
Også fordi de 2 katte måske havde hinanden, så at skille dem synes jeg er
beklageligt. Det er da muligt det er synd for pigen at tage begge 2, jeg ved
det ikke, men hun må i så fald først lære hvordan man holder husdyr. Nu
sidder huskatten alene og måske savner sin ven

Vil godt være med til beløb fra Tortiekontoen, hvis alle er enige.

Og godt Siri du greb ind, det må have været en forfærdelig oplevelse. Men på
det "gode" katteforum, ved folk hvordan forholdene er, og er der ingen der
dér kan hjælpe med at lære hende hvordan man passer katte. Eller har du ikke
informeret om det.

--
Hilsen Denise

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-08-07 19:40

In news:46b09636$0$69230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Marianne Hellemose <catsKATTE@BAKKEwebnetmail.dk> typed:

> [...]
> vanrøgtet. Med kærlig, rigtig pleje vil han rette sig, og der er
> fundet kyndigt hjem til ham (hos en anden opdrætters mor).

Herregud da, den stakkels mis (faktisk stakkels dem begge to.) Jeg
er virkelig dybt rystet

Det er da noget af det skrækkeligste jeg længe har hørt. Tænk at
leve i et sådant svineri, og så have ansvar for 2 dejlige misser
Hvad pokker tænker sådan et pigebarn dog på ? BVADR !!

Det var da godt at I kom og tog hånd om det, inden Jason var gået
helt til.

Jeg er meget villig til at give et tilskud til Tortiekontoen. Dette
tilfælde er da i hvert fald et dyr i nød, det kan jo ikke
diskuteres. Jeg mener at kunne huske, at der var knapt en "tusse"
til overs efter frikøbet af Harald, som vi vist var enige om kunne
bruges til andre trængende misser, men de er måske allerede brugt
til et nødstilfælde. Der er jo desværre mange sørgelige små
katteskæbner ind imellem.

I hvert fald giver jeg som sagt gerne et bidrag igen, så Jason kan
få det han har brug for, og jeg ved jo af erfaring, at der gerne er
flere der vil bidrage. Det plejer der da at være. Det er sådan en
dejlig fornemmelse, hvis man ved at sende et bidrag kan hjælpe en
nødstedt mis.

Venter på tilbagemelding om, hvad det evt. bliver til.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 01-08-07 21:23

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in message
> [...]
> leve i et sådant svineri, og så have ansvar for 2 dejlige misser
> Hvad pokker tænker sådan et pigebarn dog på ? BVADR !!
-klip-
> --
> Venlig hilsen Tove
> Beware of people who dislike cats

Hej Tove.

Mennesker der lever i sådan et rod, har tit alvorlige - måske uopdagede og
ubehandlede - psykiske problemer.
De kan faktisk tit ikke engang tage sig ordentligt af sig selv, endsige et
husdyr, og de er måske endda ikke engang klar over deres sygdom, som kan
være kommet snigende.
Der kan ligeledes være et misbrug af en art på sidelinien, som ikke gør
deres liv nemmere.
Ikke at jeg siger at der er det - det ved jeg jo ikke noget om - men
muligheden foreligger.
Selvfølgelig skal man behandle de dyr man har, ordentligt, uanset sygdom
eller ej, det kan vi kun være enige om, og dette er heller ikke et forsøg på
en undskyldning eller et forsvar for damens rod og højst sandsynligt
utilsigtede mishandling af misserne, men mere en mulig forklaring på,
hvorfor det er gået så galt som det er.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - er undervejs.

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-08-07 21:44

In news:46b0eb96$0$90270$14726298@news.sunsite.dk,
Aragorn Elessar <Vasco1963@passagen.se> typed:

> [...]
> og højst sandsynligt utilsigtede mishandling af misserne, men mere
> en mulig forklaring på, hvorfor det er gået så galt som det er.

Jeg er ikke helt utilbøjelig til at give dig ret. Hvis damen har
søgt en "kattesitter" og samtidig er ude af stand til at indse, at
de forhold hun giver sine katte vil vække anstød hos den der skal
passe kattene, så er der sikkert noget som er helt galt. Hun skulle
dog (psykisk syg eller ej) fratages retten til at have kæledyr under
alle omstændigheder. Sådanne forhold kan man simpelthen ikke byde
små levende skabninger.

Fra : Anette

Dato : 02-08-07 00:53

Tove Krieger wrote:
> [...]
> dog (psykisk syg eller ej) fratages retten til at have kæledyr under
> alle omstændigheder. Sådanne forhold kan man simpelthen ikke byde

Bare det at hun har søgt en "katte-sitter" taler da til hendes fordel, synes
jeg...trods alt. En del af de unge jeg kender, ville bare have ladet kattene
være alene, uden tilsyn. Det får de så ikke mulighed for, når jeg ved at de
tager på ferie
Måske er det mere hende der har brug for hjælp/omsorg/venner end kattene,
sådan lige nu og her?
Jo, det er sq synd for kattene, men det er også synd for en ung pige som -
måske - har gjort det bedste hun vidste for de katte. Reklamens magt er stor
"Katte ville vælge Whiskas"....ikke det billigste kattefoder der findes.
Hun har ikke tænkt sig om, nej
Hun har ikke planlagt mere end en dag frem, nej
Hun har ikke vidst bedre..........og det er smaddersynd for alle parter.

Jeg er med på et tilskud til Tortiekontoen, .- bare sig til

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 01-08-07 21:08

> Vil gruppen hjælpe? Det foregår via Tortiekontoen, Marianne siger OK

Ok herfra da :)

hilsen Heidi
Miver og Mulles mor
http://kortlink.dk/3q5t
Olivia søger stadigvæk et hjem....

Fra : Siri

Dato : 02-08-07 08:19

Kære kattevenner
Tak for responsen!
Allerførst skal jeg sige, at da jeg var inde hos Dr Dyr i går for at
hente transportboksen (skulle hjælpe merbemeldte opdrætter med at flytte
en venindes katteri), så spurgte jeg til prisen, og den rare mand sagde,
at han ikke havde regnet på det endnu, men 17-1800 kr !
Så det er ikke vilde beløb, vi be'r om.
Jason har fået fjernet 4 tænder, og resten er i farezonen. Pelsknuder
klippet af og redt ud, lavement givet osv.
Jeg vil gerne svare på jeres spørgsmål - jeg har selv tænkt det samme.
Opdrætter er en kyndig pige med mange års erfaring med katte og deres
helbred. Hun havde da også fat i den lille husmis, og den havde det OK,
og jeg gætter på at den får det bedre (forklaring følger).
MCOer har særlige behov for specialfoder p gr af tendens til led- og
tandproblemer. Pigen var blevet totalinformeret af opdr., både via
hendes huskeliste til nye ejere, og grundig samtale-info. Så vanrøgten
kan ikke skyldes uvidenhed.
Men pigen virker rolig og tilforladelig - jeg har jo selv mødt hende. Så
alle er i god tro, også på det katteforum, jeg nævner.
Den lille huskat havde ikke dårlig ånde, og da kattene ikke kommer ud,
får de vel heller ikke orm (?).
Som sagt tog vi den ikke med, fordi pigen skulle have en ven tilbage, og
den virkede sund og fin.
Pigen truede især opdr. med politi og bål og brand. Opdr. kontaktede
kredsdyrlægen, Dyrenes Værn, og politiet. Kredsdyrlægen og Dyreværnet
var totalt på dupperne med opbakning. Politiet sagde, at når pigen selv
har godkendt, at jeg tog opdr. med på besøg i lejligheden, så var der
ikke noget der.
Jeg havde også tænkt tanken depression, eller noget i den dur.
Så da pigen sendte mig en vred mail, så fik hun på det venligste
forklaret, hvad problemerne bestod i, og hvorfor vi havde taget Jason med.
Jeg pointerede situationens alvor, og at det nok var godt at ændre et og
andet.
Og videre, at hvis hun ikke kunne se, hvad problemet var, så skulle hun
få øjnene op og få hjælp - at både jeg og opdr. er der for hende, i
givet fald.
Det fik hende til at trække alle trusler tilbage, og til at love at
udlevere Jasons papirer. Det håber vi så, at hun gør. Hun siger selv, at
Whiskas'en var en nødløsning, da det vante kvalitetsfoder ikke var
kommet endnu (bestilt via nettet). Den holder bare ikke - Kbh er fuld af
gode butikker med kvalitetsfoder, og selv supermarkedet byder på bedre
foder end Whiskas.
Dyreværnet var iøvrigt parate til at fjerne huskatten, hvis hun ikke
passer den godt fremover.
Som sagt var der, selv i mine katte-uerfarne øjne, stor forskel på den
dejlige husmis' adfærd og MCOens. Jason virkede sløv og stank, både mund
og pels. Den lille mis var livlig, blank i pelsen, kælen - det var noget
helt andet.
Derfor gjorde vi, som vi gjorde.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 02-08-07 21:20

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> wrote in message
> Kære kattevenner
> Tak for responsen!
-kåt-
> Derfor gjorde vi, som vi gjorde.
> Med venlig hilsen
> Siri
> - Tøm kattebakken ved privat svar

Og hatten af for det - godt gået!
Ren respekt herfra.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 03-08-07 06:18

Siri har lidt problemer med at svare, så I får det lige her.
Jeg tilføjer lige at hvis I vil støtte Jason så mærk indbetalingen til
Tortie-kontoen, Jason.

> [...]

> Hun har ikke vidst bedre..........og det er smaddersynd for alle parter.
> Jeg er med på et tilskud til Tortiekontoen, .- bare sig til

Kære venner
Mange tusind tak for opbakning.
Dels kommer her en update på "Jason" (dæknavn - han hedder egentlig noget i
den dur, og har absolut hemmeligt opholdssted p t - vi ved sandelig ikke,
hvor han er!), og dels lidt grundigere argumenter mht den dejlige lille
huskat. Sød og smuk og fræk er den, med store, fine knurhår og et gevaldigt
gå-på-mod. Når jeg ikke har nævnt den ved navn, og tit kaldt "Jason" for
MCOen, så er det ligesom når jeg ikke nævner hverken opdrætterens eller
ejerens navne.
Af hensyn til alle parter - ingen skal føle sig hængt ud, det ville bare
gøre det hele værre. Ikke fordi en MCO skulle være finere end en huskat - no
way da!
Ja, opdr. burde måske have besøgt ny ejers hjem - så har hun også lært
noget. Jeg besøgte selv Belles nye hjem, før jeg bestemte mig.
Pigen, ejeren, er blevet grundigt informeret. Hun er ret ny i den anden
kattegruppe, så vi kan jo håbe på, at hun lærer noget. Hun har ihvertfald
fået et wake-up-call, bl. a fra mig, der forklarede hende, at det var ikke
bare rod, som hun sagde, og mere præcist, hvad der var galt.
Nu får hun chancen for at lære noget.
Som sagt var Jason syg og stinkende. Det var lillemissen ikke.
Jeg er ked af, at I har fået indtryk af, at jeg gør forskel på katte p gr af
race. Men jeg er lige forelsket i de to misser, og jeg tror, at ejer også
elsker de katte. Men dels ved hun ikke nok, og dels tror jeg, at hun fejler
et-eller-andet, der gør, at hun ikke magter bl. a. en så krævende kat som
kæmpen Jason (samt f eks en uddannelse, som hun havde oplyst, at hun var i
gang med - der var bare ingen lærebøger m v at se i rodet). Men den lille
ven kan gøre hende gladere, og er nemmere at tage sig af. Hun elsker trods
alt kattene. Magtede bare ikke Jasons specielle behov.
Jeg har en veninde gennem mange år, der har en diagnose, hvor symptomerne
ligner. Depression er en del af sygdomsbilledet, og hvis det er det syndrom,
der er på færde, så forstår jeg sådan set godt, at pigen fornægter det. Den
er grum at se i øjnene, når man står på tærsklen til voksenlivet. Desværre
er det hyppigt der, den sygdom bryder ud. Og den gør, at der skal meget lidt
belastning til, før læsset vælter.
Derfor ville jeg ikke berøve hende den trøst og glæde, den lille mis kan
give hende. Han virkede rask og glad, og nu lærer hun så noget om pasningen.
Så vidt jeg ved, har hun nyligt været på besøg hos en anden opdrætter (dog
ikke for at købe!), og set noget om ordentlige forhold for katte.
Så er der som sagt det, at en stor ung MCO-kastrat på godt 60 cm fra snude
til halerod (og ligeså lang en halebusk) har særligt behov for superfoder,
der er målrettet på MCO-problemer såsom tandsten og ledsygdomme. Han skal
ikke bare have alm. kvalitetsfoder, han skal have specialfoder.
Og skal sådan en krabat bo på ca 25 kvm, så skal der mindst eet højt
kradsetræ til, som han kan klatre i. Det var der ikke. Der var to gode,
mindre kradsemiljøer, der er fine for en lille mis på godt 3 kg (lidt mindre
end Lejon).
Og nu ved hun ialtfald, at der skal mere til mht bakken, og gerne oprydning,
rengøring og måske et klædeskab eller reol til tøjet.
Det skal siges, at jeg har set værre køkkener end hendes.
Med hjælp til at ordne, og med ny viden om foder og kattebakke, så burde hun
nu være klædt på til at have den lille mis på en ordentlig måde. Det synes
jeg, at hun skulle have chancen for.
Jeg kan tage fejl - jeg har ladet mig råde af de mere erfarne.
"Jason" er nu behandlet foreløbigt, og kommende ejer vil blive forberedt på,
at der vil komme en pæn klat dyrlægeudgifter på ham fremover, så hun ved,
hvad hun går ind til.
Derfor er jeg også glad for at Tortie-kontoen vil hjælpe her og nu. Jeg har
personligt lagt de 1850 kr ud, det endte på, plus Hills a/d vådfoder her den
første uge.
Og så er der lige stor ros til Dyrlæge Jørgen Østerby, City Dyreklinik,
fordi han tog ham ind med det vuns, og gjorde sit bedste. Der er fjernet
fire tænder, og som han sagde:
"Det blødte så meget, og tandkødet var så betændt, at man ikke kunne se,
hvad der var hvad. Nu behandler vi betændelsen, så ser jeg på ham om 14
dage, om der skal fjernes mere. Og så skal han have lidt kærlighed, for han
er utryg, og det her har været barsk for ham". Det får han!
Han har guffet næsten en hel dåse Hills i sig, og får sin medicin blandet i
lidt tun-vand (bedste kvalitet! Lejon så leise er glad, for så får han
oftere tun ) - og ellers hygger han sig! Tydeligt lettet.
Han skulle være badet under narkosen, men da han jo kun er på 2/3 af sin
normalvægt, var narkosen hård ved ham, og han måtte vækkes af den hurtigt.
Jørgen havde klippet de værste knuder af - jeg fik en pæn posefuld med hjem
til dokumentation om nødigt - og redt resten ud. Ros til City Dyreklinik!
Så snart det er muligt, flytter han i MCO-vant hjem, hvor man kan tage sig
af ham, som han har behov for. Det kan give problemer, når en race bliver
for populær. Det skal han ikke lide mere under - han skal have
specialpasning. Og kærlighed.
Tusind tak for al jeres opbakning og gode råd.

Fra : Denise

Dato : 03-08-07 07:09

Tak for update til Siri (og Marianne).
Jeg håber nogle holder lidt øje med den anden mis så og måske også, at der
ikke pludselig købes flere katte til stedet, for så er man nok lige vidt.
Selvom man selvfølgelig ikke kan bestemme over andre personer, er der måske
netop dér behov for lidt tilsyn samt fortsat vejledning. (til jer der
deltager på omtalte forum).

Sætter et beløb ind til "Jason"

--
Hilsen Denise

Fra : .:M:.

Dato : 03-08-07 10:01

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> måde. Det synes jeg, at hun skulle have chancen for.
> Jeg kan tage fejl - jeg har ladet mig råde af de mere erfarne.

Det ændrer stadigvæk ikke på det faktum, at *begge* katte var udsat for
vanrøgt. Ingen af kattene havde mulighed for ordentlig besørgelse, ingen af
kattene fik ordentligt foder, begge katte levede i rod, skidt og møg (ud fra
det beskrevne). Ingen af de to kattes tarv var tilgodeset. De skulle stadig
begge have været fjernet. Og nej, pigen skal ikke "tilgodeses". Dyr er altid
taberne, og hvis mennesker, uanset årsag (det gælder også psykisk sygdom)
ikke kan tage vare på deres dyr, som er totalt afhængige af deres ejere, så
skal man ikke holde dyr.
Det sker for tit, at "undskyldningen" er psykisk sygdom, og dyrene taber
*hver* gang.
Selvfølgelig skal pigen have hjælp, men i første omgang skal dyrene altså
tilgodeses. De har nemlig *ikke* valgt deres ejere.
Men derudover er det godt gået, Siri, at du turde reagere som du gjorde, for
i princippet var handlingen ulovlig (at tage katten med uden ejerens
accept). God bedring med "Jason".
/M

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 03-08-07 10:40

> [...]
> Men derudover er det godt gået, Siri, at du turde reagere som du gjorde,
> for i princippet var handlingen ulovlig (at tage katten med uden ejerens

Hej igen Siri (jeg håber, at du snart får styr på din bredbåndsudbyder og
kan deltage "in person" herinde

Jeg er meget enig i ovenstående indlæg.

Selv om I på det omtalte katteforum rådgiver pigen via forumet, har I jo
ingen som helst garanti for, at hun følger rådene.
Og selv om kredsdyrlægen og DB er involveret, har de jo ikke mulighed for at
tage på hjemmebesøg (så vidt jeg da ved) og vurdere, om forholdene bliver
forbedret.
Jeg håber derfor, at pigen ikke er blevet så fortørnet på dig, Siri, at du
ikke længere har mulighed for at besøge hende i hjemmet, for ellers var det
da en god mulighed for at holde øje med forholdene.

Da det nu er dig personligt, Siri, der har lagt pengene ud, vil jeg gerne
yde et tilskud til Jason via tortiekontoen, selv om jeg stadig mener, at det
burde være opdrætteren og den kommende ejer, der delte udgiften til hans
behandling.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-08-07 11:18

In news:46b2ba72$0$2465$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
> [...]
> Siri har lidt problemer med at svare, så I får det lige her.
> Jeg tilføjer lige at hvis I vil støtte Jason så mærk indbetalingen

Til Siri.

Hvor ville jeg dog ønske at alle katteelskere var som dig. Du har i
denne sag gjort et stort og uegennyttigt arbejde for den stakkels
Jason. Jeg vil ikke kommentere den unge pige yderligere, for det ser
jo ud til at hun har lige så stort behov for hjælp og vejledning.

Jeg har sat penge ind på Tortiekontoen og mærket dem Jason. Jeg
håber hermed at "resterne" fra Harald-kontoen og de bidrag der nu
bliver sat ind, kan dække omkostningerne. Det var trods alt ikke så
dyrt alt taget i betragtning. Og så håber jeg, at Jason må få et
rigtigt godt katteliv resten af hans dage, (trods de manglende 4
tænder), det har han vist fortjent.

Marianne skrev i et indlæg d. 18. maj at hun ville oplyse om de
bidrag der var gået ind til Harald, men hvis der var kommet 1950.-
kr. ind og Haralds frikøb beløb sig til 1000.- kr., så skulle
halvdelen af regningen for Jason vist være "hjemme", så det skulle
være overflødigt at fremlægge yderligere regnskab. Jeg er sikker på,
at Marianne har helt styr på de dele. Det er dejligt, at du Marianne
vil være med til at formidle et bedre liv for de små misser der er
kommet i ulykke. Stor respekt og tak for det.

Fra : .:M:.

Dato : 03-08-07 11:55

Tove Krieger wrote:
> [...]
> halvdelen af regningen for Jason vist være "hjemme", så det skulle
> være overflødigt at fremlægge yderligere regnskab. Jeg er sikker på,

Jeg synes faktisk ikke at "overskuddet" fra Harald eller alm donationer fra
Tortie-kontoen skal gå til Jason. Der er ikke tale om en total nødstedt kat,
men en kat fra en opdrætter, som er hentet retur af opdrætter. Andre
opdrættere plejer selv at betale i lignende situationer. Det er fint at
donere direkte til Jason, men der er andre katte, der har mere brug for
pengene fra Tortiekontoen , f.eks. den lille killing, der lige er blevet
reddet af lh (se anden tråd).

> at Marianne har helt styr på de dele. Det er dejligt, at du Marianne
> vil være med til at formidle et bedre liv for de små misser der er
> kommet i ulykke. Stor respekt og tak for det.

Der er mange andre, der privat gør et stort stykke arbejde (praktisk/øk) for
nødstedte katte fra tid til anden. Det er bare ikke alle, der skriver om
det.
/M

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-08-07 12:19

In news:46b3092c$0$2490$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
..:M:. <dont.even@bother.net> typed:

> [...]
> Tortiekontoen
> , f.eks. den lille killing, der lige er blevet reddet af lh (se

Selvfølgelig har opdrætteren da et stort ansvar. Det står da uden
for al tvivl, men hvis dem der har doneret til Harald siger god for
hjælp til Jason, så kan jeg ikke helt se problemet. De penge var
mærket til Harald, og går helt uden om Tortie-kontoen. Jeg donerer
da hellere end gerne yderligere et beløb til den lille killing som
lh har taget i sin varetægt hvis det skulle komme på tale.

> Der er mange andre, der privat gør et stort stykke arbejde
> (praktisk/øk) for nødstedte katte fra tid til anden. Det er bare
> ikke alle, der skriver om det.

Jamen, det ved vi da vist allesammen at der er mange andre der gør.
Derom ingen tvivl, men det er jo heller ikke alle der abonnerer på
kattegruppen (eller i andre fora), så de har lejlighed til at skrive
om det. Jeg havde bare lyst til at rose Siri og Marianne for deres
indsats i denne sag, det kan der vel ikke være noget ondt i.

Fra : Siri

Dato : 04-08-07 16:52

M skrev:
Der er ikke tale> > om en total nødstedt kat, men en kat fra en
opdrætter, som er

Det kan du forsåvidt have ret i - men: Nu er det jo ikke alle
opdrættere, der er lige formuende. Tænk lige på, at katten er købt hjem
fra udlandet - testet - og neutraliseret - og anbragt i et
tilsyneladende godt hjem.
Så kommer der lige pludselig en ganske stor udgift og ikke mindst
chokket ved det skete - det ubehagelige i hele forløbet.
Opdrætter kunne have ladet mig og Jason sejle i egen havsnød og sø af
kattetis - men det gjorde hun ikke - hun gik ind med fuld musik og
indkaldte hele kavaleriet af kredsdyrlæge, dyreværn og politi!
Skulle vi så ikke hjælpe hende, og bakke hende op?
Joda - hun fortjener ros om nogen, jeg ville have været helt i vildrede
uden hende. Nu reddede vi i fællesskab Jason, og jeg lærte en pokkers
masse. Det har eks-ejeren også gjort - da jeg mailede hende om de
problematiske forhold, og om, hvad hun burde rette, faldt hun helt ned!
Så skal hun nok passe på den lille, knap så sarte huskat. Kæmpens mund
stank - men den lille fejlede intet.

.. Jeg donerer > da hellere end gerne yderligere et beløb til den lille
killing som
> lh har taget i sin varetægt hvis det skulle komme på tale.

Det samme her. Jeg har før givet til Tortie-fonden, og jeg synes, at det
er en super ide og lige så super måde at hjælpes ad på.

Nej, der er jo ingen grund til at skrive om det, hvis ikke man behøver
hjælp. Hvis man har viden, styrke og råd til at klare det selv, så er
det flot.
Jeg er grøn, og det indrømmer jeg gerne. Og en fattiglus oveni - derfor
sygeforsikrer jeg braktudene. Og derfor be'r jeg om hjælp til Jason.
Hil igen til alle, der hjælper katte, og ros og tak til Jørgen Østerby,
der gjorde det så godt, at Jason nu glad smager på div. tørfoder og
guffer bløde bidder

> Jeg havde bare lyst til at rose Siri og Marianne for deres
> indsats i denne sag, det kan der vel ikke være noget ondt i.
> Venlig hilsen Tove
Tak, Tove. Hermed så også en lille ny opdatering på den dejlige kæmpe,
der leger, spiser og trives efter den skrappe operation.