Hjælp til balance mellem mine to skovtrold~
Fra : Nynne Hansen

Dato : 31-07-07 21:46

Hej Gruppe

Jeg har ferie, og kan for alvor betragte mine to katte, og er noget
bekymret, hvilket jeg tiltagende er blevet på det sidste.

Jeg købte for snart et år siden to ungkatte, Robin, nu to år, og Duchess, nu
3 år. Begge kastrater. Duchess er en lille kvik en, blid, kæk, og legesyg,
når hun kan komme til det.

Robin er stor og tung, lidt enfoldig, kan ikke rigtig finde ud af at lege
selv, men er en meget sød og glad kat.

I det første lange stykke tid var der egentlig rimelig god balance mellem
dem. De kommer fra samme opdrætter, hvor de var 9 skovkatte, 2 persere og en
bengaler + en chihuaua. Altså masser af selskab. Jeg kunne godt mærke på
Robin at han ikke kunne finde ud af at der lige pludselig var ro, og at han
skulle beskæftige sig selv mere.

Det er nu sådan at Robin har sat sig på Duchess, han tromler hende tit,
nærmest jager hende, hvis hun har lagt sig et sted i nærheden af mig, med
det resultat at hun mest opholder sig i gangen, eller på badeværelset. Jeg
fik et glimt af en sød og fræk spilopmager, en dag hun var alene her, hvor
han var hos dyrlægen i februar. Og jeg er lidt ked af at hun ikke rigtig
kommer frem.

Robin er m e g e t kontaktsøgende, virker som om han keder sig konstant. Og
det er uanset hvor meget jeg leger med ham - det virker ikke som om han kan
få nok, og det er trættende. Det er som om der skal ske noget hele tiden,
han skal have opmærksomhed hele tiden. Og der går i den grad uvorn knægt i
ham, hvis han ikke får det. Eller osse trisser han så rundt her og
maiv-mippelipper surt.... Som han nu kan med det lidt stemme, han har

Når vi leger, er det ret svært at gøre det med dem begge på en gang, fordi
de leger vildt forskelligt. Jeg prøver at fræse Robin lidt rundt, så han kan
ligge og puste ud, mens jeg leger med Duchess. Det går kun ind til han,
meget målrettet, vader lige ind foran hende, og lægger sig, eller overtager
det, vi leger med...

Spørgsmålet er hvad jeg så gør? Jeg vil gerne have en mere afbalanceret
Robin, som ikke møver Duchess væk fra mig. Hun opsøger mig tit, kommer og
smider sig, og vil vældig gerne snakke. Og hvis ikke jeg "står vagt" kommer
hr Overmøv og trænger sig på, og så skrider hun.

Har I nogen forslag? Jeg holder jo lige meget af dem begge, men synes det
her er ret frustrerende. Også for Robin, som tæsker rundt i sin egen lille
verden...

Lige nu, hvor jeg har ferie, er jeg lige over Robin hele tiden. Markerer,
hvis han bliver for meget, bl.a. med et let tag i nakkeskindet. Og Duchess
begynder at komme frem, ligge i nærheden af mig - det er så hyggeligt. Men
Brave Brave sir Robin går sin vej, den sure kat. Jeg har godt nok lyst til
at skippe ham over til de gamle på Fyn, så han kunne drøne alle sine kræfter
af udenfor, og så skaffe en sød hunkat i stedet for - meeeen jeg giver ikke
bare op.

kh Nynne og de to uldtotter

----------------
Rens kassen hvis du vil maile mig
"Don't drive faster than your angel can fly!"

Fra : .:M:.

Dato : 01-08-07 21:20

Nynne Hansen wrote:
> [...]
> på Fyn, så han kunne drøne alle sine kræfter af udenfor, og så skaffe
> en sød hunkat i stedet for - meeeen jeg giver ikke bare op.

Det er jo nok lidt svært at gøre så meget ved, - Robins baggrund taget i
betragtning. Hvis de to katte ingen glæde har af hinanden, og Robin vil
kunne få mere adspredelse hos din forældre?, så kan du måske forsøge at
sende ham derover på en prøveperiode og se om han vil få mere glæde af at
være dér.
Nogen gange kan det være nødvendigt at omplacere en elsket kat, for kattens
skyld. Robin fejler jo ikke noget, men skal åbenbart bare stimuleres helt
anderledes. Og han har måske brug for udendørs stimuli. Langt fra alle katte
kan acceptere/trives med indendørslivet.

Fra : Nynne Hansen

Dato : 02-08-07 21:02

".:M:." <dont.even@bother.net> wrote in message

> [...]
> kunne få mere adspredelse hos din forældre?, så kan du måske forsøge at
> sende ham derover på en prøveperiode og se om han vil få mere glæde af at

Det er også lidt den retning, mine tanker går i. Jeg kan tage mig selv i at
blive irriteret på ham, og det er så synd altså - det er jo ikke meningen
med at være kattemor.

> [...]
> stimuleres helt anderledes. Og han har måske brug for udendørs stimuli.
> Langt fra alle katte kan acceptere/trives med indendørslivet.

Han har været indekat altid - men ind imellem tager han nogle ture, hvor jeg
godt kunne se ham fare op i et træ, ned igen, op i et andet, ned igen, og så
liiige op i et tredje og ned igen

Men er der ikke noget med at NFO og MCO racerne har det med at vandre lidt
vel rigeligt rundt, for så at blive væk hjemmefra?

- ved jo ikke om jeg i virkeligheden læser ham helt forkert... suk.

kh Nynne

Fra : Jan Rudkøbing

Dato : 02-08-07 23:04

Har du overvejet, at skaffe Robin en kammelegerat?
Drenge leger drengelege... og små fine tøser gider ikke at tumle så voldsomt

Mvh Ann K

www.annk-butik.dk

Fra : Nynne Hansen

Dato : 03-08-07 09:44

"Jan Rudkøbing" <siftia@c.dk> wrote in message
> Har du overvejet, at skaffe Robin en kammelegerat?
> Drenge leger drengelege... og små fine tøser gider ikke at tumle så
> voldsomt
>
> Mvh Ann K

Hej Ann

Jeg har overvejet det i retning af at Robin måske skal et sted hen, hvor der
er en løbegård eller en god indhegnet have - han har megen energi, det kære
væsen. Og i en 2V på 65m2 er der nok ikke de store udfoldelsesmuligheder, og
jeg orker ikke hverken 2 af hans slags og en forskræmt Duchess, eller 3
katte i alt ))

Hvis ikke jeg har held med lidt opdragelse, og at han med tiden bliver en
anelse mere roligt, så må jeg have ham byttet ud med en hunkammelegerat til
Duchess, hvor ærgerligt det end er!

kh Nynne

Fra : Jan Rudkøbing

Dato : 05-08-07 21:41

> [...]
der
> er en løbegård eller en god indhegnet have - han har megen energi, det

Det har drenge i den alder har du sørget for at han kan komme i højden?
Altså gode klatremiljøer og ikke bare en pind beklædt med sisal? Og hvor
meget leger du med ham - hvilke lege?

> Og i en 2V på 65m2 er der nok ikke de store udfoldelsesmuligheder,

Ikke enig! Mine tre ville æææælsge at have så meget plads
Det hele kommer an på at indrette hjemmet til kattene... Hvilket faktisk
ikke er så vanskeligt idet katte lever i tre dimensioner. Du kan sagtens
have hylder langs loftet, sisalvæg, høngekøjer etc - også uden at dit hjem
bliver præget af kun at være til katte....

> jeg orker ikke hverken 2 af hans slags og en forskræmt Duchess, eller 3
> katte i alt ))

Jamen så omplacer ham... men lad være med at anskaffe endnu en kat! Det er
meget muligt, at Duchess vil foretrække at være enekat - og det ville ærligt
talt være synd, at tage endnu en kat ind, blot for at lade den flytte igen,
hvis det ikke går!

Mvh Ann K

www.annk-butik.dk

Fra : Nynne Hansen

Dato : 06-08-07 10:33

"Jan Rudkøbing" <siftia@c.dk> wrote in message
Og hvor
> meget leger du med ham - hvilke lege?

Han er ikke så avanceret, har et par pinde med læderdimser, som er hans
favoritter. Jeg har et af de helt store miljøer inde fra dig af, det, hvor
der er hul i den øverste plade. Det kan han også godt lide at tæske rundt
på, og blive drillet med pind og bolde og hvad vi nu lige har.

Og så leget vi rende-rundt-lege, hvor han får lov til at tabe pusten lidt

> ...Du kan sagtens have hylder langs loftet, sisalvæg, høngekøjer etc -
> også uden at dit hjem bliver præget af kun at være til katte....

Hængekøje har jeg overvejet tidligere, faktisk. Jeg har kun to vægge at
hænge ting på, fordi ydervæggene i stuen er isoleret med masonit, og sådan
som de i øvrigt klatrer, vil jeg gerne have mine andre ting i fred. Så ikke
nogen hylder! Der er en kæmpe stor vindueskarm i hjørnet med god udsigt til
dem, der har jeg lavet masser af plads.

> [...]
> meget muligt, at Duchess vil foretrække at være enekat - og det ville
> ærligt talt være synd, at tage endnu en kat ind, blot for at lade den

Jeg har besluttet at gøre noget først. For jeg holder meget af ham, og synes
ikke at han bare skal afsted. Har tænkt mig at investere i en sele, og
begynde at tage ham med udenfor. Så kan de begge få lidt udeture hver i sær,
og noget alenetid med mig også!

Men tak, det er så rart at få dine input

Kh Nynne

Fra : .:M:.

Dato : 03-08-07 10:08

Nynne Hansen wrote:
> Han har været indekat altid - men ind imellem tager han nogle ture,
> hvor jeg godt kunne se ham fare op i et træ, ned igen, op i et andet,
> ned igen, og så liiige op i et tredje og ned igen
Det har intet at sige. En del katte har udetrang uanset om de er opvokset
som indekatte eller udekatte. Indekatte har forhøjet risiko for og får
oftere adfærdsproblemer end udekatte primært pga manglende stimuli (som nok
så meget leg og adspredelse ikke kan erstatte).

> Men er der ikke noget med at NFO og MCO racerne har det med at vandre
> lidt vel rigeligt rundt, for så at blive væk hjemmefra?
Nej, det gør mange katte - uanset race.