Forskel på fodder
Fra : Bonnie

Dato : 31-07-07 15:48

Hej NG

Er der forskel på fodder - altså f.eks. et Hills produkt, men om det er købt
hos dyrehandleren eller hos dyrlægen ?

Kan man ikke regne med kvaliteten uanset hvor det er købt ?

Ja, jeg er lidt forvirret, da min dyrlæge sagde i går, at der er stor
forskel, fordi det dyrehandlerne sælger er 2. sortering og derfor meget mere
fedt i.

VH Bonnie

Fra : Camilla Baird

Dato : 31-07-07 23:20

> [...]
>
> Ja, jeg er lidt forvirret, da min dyrlæge sagde i går, at der er stor
> forskel, fordi det dyrehandlerne sælger er 2. sortering og derfor meget

Ja, der er forskel på Hill's hos dyrlægen og hos dyrehandleren.

Hill's Prescription Diet købes kun hos dyrlægen - og "ordineres" til
forskellige tilstande.
Hill's Science Plan købes hos dyrehandleren - det er et udmærket
hverdagsfoder.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 01-08-07 09:46

> [...]
forskel, fordi det dyrehandlerne sælger er 2. sortering og derfor meget mere

Hej Bonnie.
Det lyder som salgsgas i mine øren.
Vel er der forskel, men det går mere på foder som behandling vs foder
som foder.
Og så er fedt jo ikke dårligt i sig selv, hvis det er af den sunde slags
(alt det med umættet og så videre). Nogle racer har brug for ekstra fedt
i foderet p gr af pelsen eller andet - eller bare et højt energiniveau
og derfor ditto forbrug.
Så jeg tror, at han gerne vil have dig til at købe foder hos ham - han
får jo nok penge ud af det, siden han kun har eet mærke.
Det er værd at snakke foder dels med opdrættere inden for relevant race,
eller andre erfarne. Og så snakke foder med de forskellige dyrehandlere,
hvor du bor. Nogen repræsenterer et bestemt mærke, og så vil de snakke
for det. Andre har flere slags, og ved måske noget om, hvad de sælger.
Og be' så om prøver - bestil dem evt fra produktets hjemmeside - og lad
din kat prøvesmage ved siden af sit vante foder.
Så lander du nok ved noget, som katten både har godt af og er vild med.
Prøv igen med mellemrum. Kattens smag og behov kan ændre sig: Min Gia
var først vild med RC Persian - nu er det Fit32, som hun foretrækker.
Oral Sensitive glider også ned, det er godt for hendes tænder.
Og det er altså dejligt at fodre sin kat med god samvittighed og til
kattens madglæde - man kan bare se, om de nyder maden, eller kun spiser
af sult.
Lad evt. høre, når du har fundet det rigtige. Vi lærer jo af hinanden.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar