Nye katte
Fra : Andy Dufresne

Dato : 31-07-07 07:59

Hej,

Jeg skrev den 15. om en bortløben kat. Den er ikke kommet tilbage
endnu.

Der står dog stadig tørfoder på dens plads, og det bliver stående
indtil jul!

MEN, vi har i mellemtiden fået to killinger. Vi har bestemt at de ikke
skal have andet end dyrlæge-tørfoder. Hvilket går fint.

Mit spørgsmål: Jeg synes de toppes en del, er det normalt? - Der er
ikke nogen der piber, og de er begge lige gode om det.

Nåh ja, og til dem der vil spørge. Vi har bestemt, at kommer den
'gamle' kat tilbage, holder vi dem alle inde i en måned, og bruger tid
på at føre dem sammen. Det burde være muligt.

Og... Alle er hunner.

/Andy

Fra : Andy Dufresne

Dato : 31-07-07 08:01

Hov, glemte lige, de skulle gerne kunne gå ud og ind som de vil.
Hvornår må de komme ud selv?

Det vi er ved, er at lukke dem ud i haven en halv times tid, og når så
vi gør ind, så kalder vi (og lokker), så de kommer med om til døren med
kattelemmen, vi stopper dem så den vej ind, inden vi selv gør ind.

Fra : .:M:.

Dato : 31-07-07 09:38

Andy Dufresne wrote:

> Jeg skrev den 15. om en bortløben kat. Den er ikke kommet tilbage
> endnu.
Det er trist.

> MEN, vi har i mellemtiden fået to killinger. Vi har bestemt at de ikke
> skal have andet end dyrlæge-tørfoder. Hvilket går fint.
Det er hensigtsmæssigt at supplere med noget vådfoder, køb f.eks.
whiskas/kitekat portionsposer ell lign, så de får lidt væske ved siden af
basisfoderet (du kan give dem hver en skefuld f.eks. hver aften eller
morgen).

> Mit spørgsmål: Jeg synes de toppes en del, er det normalt? - Der er
> ikke nogen der piber, og de er begge lige gode om det.
Ja, det er normalt. Du kan høre det, hvis det er for alvor. Som regel klarer
killinger/katte det selv, ofte er det leg og hierarkiplacering. Specielt
hankatte kan slås dagligt for sjov, mens de fleste killinger leger/tumler
med hinanden, som deres vilde arter.

> Nåh ja, og til dem der vil spørge. Vi har bestemt, at kommer den
> 'gamle' kat tilbage, holder vi dem alle inde i en måned, og bruger tid
> på at føre dem sammen. Det burde være muligt.
Det lyder fornuftigt.

> Og... Alle er hunner.
Få dem steriliseret inden de bliver 6-7 måneder, så de ikke kommer i
løbetid.

Mht udelivet.
Kattene skal først være helt trygge og lære deres indendørs hjem at kende
før du bør lukke dem ud. Hold dem inde de første 3-4 uger. Det er ikke noget
problem, når de er så små. De skal vænnes gradvist til udelivet og lære
havegrænsen (domænet) at kende. Læg evt. noget af deres (brugte) kattegrus
langs hækken, så de kan lugte hvor grænsen er.
De skal være under opsyn mindst et par måneder, når de er så små og indtil
de er steriliseret. Og til du er helt sikker på, at de kommer når du kalder.
Sørg for øge deres udetid gradvist (hold dem inde om natten!), til du er
sikker på at de kender haven. Og lær dem at biler og hunde er farlige.

/M

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 31-07-07 10:13

..:M:. skrev:

> [...]
> whiskas/kitekat portionsposer ell lign, så de får lidt væske ved siden af
> basisfoderet (du kan give dem hver en skefuld f.eks. hver aften eller

Hvorfor det?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Andy Dufresne

Dato : 31-07-07 10:51

> [...]
> whiskas/kitekat portionsposer ell lign, så de får lidt væske ved siden af
> basisfoderet (du kan give dem hver en skefuld f.eks. hver aften eller

Det kan godt være de skal have noget andet også. Men mener ikke det
skulle være for væskens skyld. De drikker faktisk en del vand.

Fra : Bettina Hansen

Dato : 31-07-07 10:56

Andy Dufresne wrote:
> Det kan godt være de skal have noget andet også. Men mener ikke det
> skulle være for væskens skyld. De drikker faktisk en del vand.

Det er nu en god idé at vænne dem til at spise både våd- og tørfoder.
Brug vådfoderet som en "godbid"/snack og tørfoderet som almindeligt
foder. Når jeres katte engang bliver lige så gamle som min den ældste
(17 år) vil I være glade for at kunne få lidt ekstra væske i dem via
vådfoderet. Det er jo ikke sikkert at de bliver ved med at drikke nok
vand og hvis de aldrig har været vant til andet end tørfoderet så er der
en god chance for at I ikke kan få dem til at æde andet når den tid
kommer...

Mvh Bettina