Er Gingivitis (?) smitsomt?
Fra : Siri

Dato : 30-07-07 21:18

Kære Kattevenner alle
Er Gingivitis (?) dvs tandkødsbetændelse smitsomt?
Hvis een kat i huset har det, bliver de andre så smittet?
F eks via fælles legetøj?
Forklaring følger, men den lille bekymring først.
Tak for alle venlige råd fra de erfarne katte-venner
Med venlig hilsen
Siri og hr og fru Braksnude
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-07-07 22:21

In news:5PGdneN4wZUQ2jPbnZ2dnUVZ8t-nnZ2d@giganews.com,
Siri <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> typed:
> [...]
> F eks via fælles legetøj?
> Forklaring følger, men den lille bekymring først.
> Tak for alle venlige råd fra de erfarne katte-venner

Hej Siri.

Nej det er ikke smitsomt. Det er faktisk det samme som paradentose.
Det et bakterier der angriber tandkødet, og som regel stammer det
fra tandsten. En dyrlæge kan fjerne tandsten med ultralyd (under
narkose). Det har flere af mine katte fået i tidens løb.

Mini får kun tørfoder og har derfor ikke tandsten. Hvis katte kun
får vådfoder har de meget større chancer for tandsten, som igen
giver dårlig ånde og betændt tandkød i grelle tilfælde.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : lh

Dato : 31-07-07 05:12

> [...]
> vådfoder har de meget større chancer for tandsten, som igen giver dårlig
> ånde og betændt tandkød i grelle tilfælde.

Hvis det er din kat der har det (mener at huske du har perserkat) så vær
opmærksom på at netop den race har større tendens til at få en tandsygdom,
som også giver voldsom tandkødsbetændelse, der hedder Neck Lesions. Jeg har
fået behandlet en perser, der var meget hårdt angrebet. Har kattene denne
sygdom, så er der ingen tvivl om at de har eller får en slem omgang tandpine
hvis de ikke bliver hjulpet. Vil lige indskyde at mine almindelige dyrlæger
ikke vidste meget om sygdommen, først da de knækkede en tand under en
behandling som de så ikke selv kunne fjerne og hun blev sendt til en
specialklinik fandt de ud af hun led af sygdommen.

mvh

lh

Fra : Siri

Dato : 31-07-07 17:58

> Mini får kun tørfoder og har derfor ikke tandsten. Hvis katte kun får

Hej Tove
Se se, ingen tandsten ved kun tørfoder - så er Gia, med sit lidt skæve
bid (ikke synligt) jo udenfor farezonen - og Lejon kommer det snart, for
han trunder sig, skatten!

> [...]
> opmærksom på at netop den race har større tendens til at få en tandsygdom,
> som også giver voldsom tandkødsbetændelse, der hedder Neck Lesions.

Hej Lene
Uha - barsk historie - du har haft meget uheld med dine persere
Jo, jeg har perser, det er mig med den totale uldtot Gia, og nu også den
røde EXO Lejon.
Det er dog ikke dem, der har den grimme sygdom, jeg spurgte ikke på egne
vegne. Tak for info og advarsel! Godt at vide, så er man klædt bedre på.
Men læs hele historien i mit nye indlæg - hvis det ellers dukker op. Jeg
kan ikke se det, trods kamp med Retry-knappen. Evt sender jeg det igen
senere i aften.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : dpl

Dato : 31-07-07 23:05

Siri skrev:
> Se se, ingen tandsten ved kun tørfoder - så er Gia, med sit lidt skæve
> bid (ikke synligt) jo udenfor farezonen - og Lejon kommer det snart, for
> han trunder sig, skatten!

Hejsa
Helt så simpelt er det desværre ikke. Vores to hankatte Fuffer og
Viktor, har begge måttet få renset tænder i narkose grundet kraftig
tandsten, og de lever primært af et godt tørfoder.

Nu er kampen gået ind med Plaque Off og oral care foder, så håber ikke
problemet vender tilbage.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger!)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-08-07 06:07

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> de lever primært af et godt tørfoder.
>
> Nu er kampen gået ind med Plaque Off og oral care foder, så håber ikke

plaque off har jeg også hørt meget godt om, så det var et godt forsøg at
prøve af!

Mvh. Marie

Fra : dpl

Dato : 02-08-07 10:45

Torben og Marie-louise Ager skrev:

> plaque off har jeg også hørt meget godt om, så det var et godt forsøg at
> prøve af!

Ja, jeg har faktisk prøvet det før, men var nok ikke helt grundigt med,
at sørge for de fik det hver dag. Så effekten udeblev. Men har besluttet
at give det endnu et forsøg, lidt mere dedikeret denne gang, det skader
højst min pengepung... *smil*
Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger!)

Fra : .:M:.

Dato : 03-08-07 11:59

dpl wrote:
> [...]
> besluttet at give det endnu et forsøg, lidt mere dedikeret denne
> gang, det skader højst min pengepung... *smil*

Ellers kan du forsøge dig med Bucacat tandpasta. Men det er hårdt for
fordøjelsen, så katte med tendens til maveproblemer og/eller svækket
immunforsvar, bør ikke få Bucacat.

/m

Fra : Siri

Dato : 03-08-07 18:55

> [...]
> tandsten, og de lever primært af et godt tørfoder.
> Nu er kampen gået ind med Plaque Off og oral care foder, så håber ikke

Av av arme Viktors tandsten!
Derfor var jeg også virkelig oprørt på Jasons vegne, da jeg fandt ud af,
hvorfor han er nede på 2/3 af sin kampvægt!
Tak for tips!
Der er nu også gang i en stor sæk Oral Sensitive her i huset og det
er heldigvis ret populært!
Her til aften er en vis hemmelig kæmpe gået i noget af Lejons tørfoder!
Gnask!
Og springe efter mus i snor vil man også gerne!
Dejligt med fremskridt
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : dpl

Dato : 07-08-07 09:55

Siri skrev:

> [...]
> Gnask!
> Og springe efter mus i snor vil man også gerne!

Hej Siri
Det er nu mest Fuffer, vores huskat, der stadig har problemer. Viktors
tænder er rigtigt fine efter han fik dem renset. Han er helt pjattet med
det tandstens-foder jeg har købt hos dyrlægen, og foretrækker det endda
frem for killingefoderet, så det er jo bare fint.

Held og lykke til Jason, det lyder jo til han er ved at komme sig allerede.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger!)