Allergi-venlig kat
Fra : Winnie

Dato : 21-07-07 09:34

Hej Gruppe,

I går så jeg et svensk boligprogram. Ikke fordi den svenske stil lige er
mig, men fordi der var de fineste katte - med killinger Der blev sagt,
at de var allergivenlige, men racens navn blev ikke nævnt. De lignede ikke
den amerikanske Allerca-kat. De var meget slanke, havde koloenorme ører og
pelsen var ultrakort. Mon nogen ved hvad det er for en størrelse - så ville
jeg blive glad
Jeg har katteallergi og har haft det de sidste 6 år. Jeg har haft kat hele
mit liv, og de to jeg har nu, beholder jeg, uanset generne. De er begge 8
år, og jeg tænker selvfølgelig lidt på hvad jeg skal når de ikke er her
mere. Et liv uden kat, ville passe mig dårligt, så måske en allergivenlig
kat er løsningen!?
Jeg ved de er dyre, men det går nok. Min eneste bekymring er, om den avl der
er foregået, måske har givet skavanker af den ene eller andet art - i stil
med andre ekstreme racer. Det ligger mig meget på sinde, både hvad angår
hunde og katte, at racen er sund - så pyt være med om den er smuk

På forhånd tak,

Winnie

--

www.schildknecht.dk - art by schildknecht
www.visuell.dk - photos by suell

Fra : dpl

Dato : 21-07-07 10:21

Winnie skrev:
> [...]
> med andre ekstreme racer. Det ligger mig meget på sinde, både hvad angår
> hunde og katte, at racen er sund - så pyt være med om den er smuk

Hej Winnie
Så ikke programmet, vi kan slet ikke se svensk tv hernede, men tænkte
på, om du har overvejet sibirere?

Det er en naturrace, uden de store skavanker, og så en den rasende pæn
*smil*. Af en eller anden grund, og sikkert en kombination af flere, kan
ca. 2/3 af katteallergikere godt tåle dem.

Vi havde besøg af en allergisk pige for kort tid siden, der jublede over
at være blevet kradset en smule af en af killingerne. Normalt ville
kroppen havde reageret øjeblikkeligt, men her skete intet, heller ikke
senere.

(Fik jeg nævnt vi har killinger? *smil*)

Du kan læse en del mere om sibirerne (siberian cat), og dens
allergi-egenskaber mange steder på nettet. Det er forøvrigt denne races
gener der er blevet tyvstjålet til Allerca-katten, som så sælges til en
pris der er 3-4 gange højere end sibirerne... smart fidus!

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-07-07 11:09

In news:46a1cfed$0$2704$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
dpl <dplahrmann@hotmail.com> typed:

> [...]
> pæn *smil*. Af en eller anden grund, og sikkert en kombination af
> flere, kan ca. 2/3 af katteallergikere godt tåle dem.

Hej Dorthe.

Jeg har af lutter interesse for emnet læst en hel del om det, også
på udenlandske sider. Det ser ud til, at netop din race Sibireren
vinder med flere "knurhårslængder". Det skulle ifølge de kloge
skyldes at netop Sibireren ikke producerer det enzym der hedder
FEL - D1 i deres spyt, og det skulle være spyttet som
allergimennesker ikke kan tåle.

Andre påstår så at det er skællene i en kattepels der er
allergifremkaldende. Jeg tror nu mere på spyttet. De vasker sig jo
over det hele så spyttet bliver spredt.

Af andre racer der bliver nævnt er bl.a. Russian, Bengaler (har
ingen underpels - men det ved du jo), Rex katte og selvfølgelig den
hårløse Sphynx.

Jeg læste også for måneder tilbage da det lige var kommet frem i USA
om ham der havde "opfundet" den allergivenlige kat. Han skulle have
30.000,- for en kat ( kan ikke huske om det var dollars eller kr. ).
Bevar-mig-vel........ den mere kloge narrer den mindre kloge synes
jeg, hvis man hopper på den.

Jeg ville da, hvis jeg skulle ud og ha' mig en racekat, besøge
diverse opdrættere af de ovennævnte racer. Allergien viser sig jo
lynhurtigt, så med lidt allergimedicin i lommen skulle det kunne
lade sig gøre.

Jeg synes at dine misser Dorthe er blandt de smukkeste man kan
finde, og hvis de så oven i hatten har ry som allergivenlige, så er
mulighederne jo utallige for de stakkels mennesker der ellers ikke
kan tåle katte. Det har jeg da gud være lovet ingen problemer med.
Det ville være en ("katta")strofe set med mine øjne.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Winnie

Dato : 21-07-07 17:57

"Tove Krieger" skrev
> [...]

> Andre påstår så at det er skællene i en kattepels der er
> allergifremkaldende. Jeg tror nu mere på spyttet. De vasker sig jo over

Var da sikker på det var skællet der gjorde det

> Af andre racer der bliver nævnt er bl.a. Russian, Bengaler (har ingen
> underpels - men det ved du jo), Rex katte og selvfølgelig den hårløse
> Sphynx.

Jeg kan simpelthen ikke forholde mig til de hårløse - der mangler lissom
noget Rex-katten, er det den samme Henny henviser til - cornish rex?

> Jeg ville da, hvis jeg skulle ud og ha' mig en racekat, besøge diverse
> opdrættere af de ovennævnte racer. Allergien viser sig jo lynhurtigt, så
> med lidt allergimedicin i lommen skulle det kunne lade sig gøre.

Jeg har skam også tænkt mig at undersøge markedet grundigt inden der sker
noget som helst

- Winnie

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-07-07 21:43

In news:46a23ae8$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
Winnie <winnie@schildknecht.123dk> typed:

> [...]
> cornish rex?
>
> Jeg har skam også tænkt mig at undersøge markedet grundigt inden

Så vidt jeg har forstået er det alle Rex kattene. Jeg kender kun til
Devon Rex, som en af mine bekendte har. De er også meget små og
spinkle med store ører og en meget kort og krøllet pels. Sphynx
katten er ikke ligefrem køn uden pels, men der siges at dens hud er
silkeblød. Jeg kan nu også bedst lide katte med pels, hvis jeg skal
være ærlig.

Jeg mener at kunne huske, at jeg i et link læste om en dame
(opdrætter) der var villig til at udlåne katten i en uge, hvor efter
man kunne levere den tilbage hvis man ikke kunne tåle den. Jeg
troede ellers (åbenbart fejlagtigt) at man opdagede det med det
samme man kom i kontakt med katten.

Jeg begyndte at interessere mig for allergiproblemer efter at have
læst utallige annoncer, hvor folk vil af med deres dyr på grund af
"allergi". Jeg er overbevist om, at det er den mest brugte
undskyldning i den forbindelse når de er trætte af deres kæledyr,
selv om allergiproblemer jo er steget meget voldsomt i de senere år,
så virker det lidt usandsynligt med de mange pludselige tilfælde. Du
er én af de eneste jeg har oplevet, som har beholdt sine katte selv
om du har allergi - det er *meget* beundringsværdigt.

Jeg har selv måttet slås med en kraftig nikkelallergi i mange år,
men det er jo en helt anden sag, som heldigvis ikke har noget med
misser at gøre

Fra : Winnie

Dato : 22-07-07 08:13

"Tove Krieger"skrev
> [...]
> man kunne levere den tilbage hvis man ikke kunne tåle den. Jeg
> troede ellers (åbenbart fejlagtigt) at man opdagede det med det

Jeg reagerer forskelligt på forskellige katte. Jeg kan bedre tåle Ib, end
jeg kan tåle Mitte.
Jeg tror heller ikke man skal se bort fra omgivelserne. Min allergi krydser
med andre ting - derfor vil jeg ikke reagere ens på den samme ting, i
forskellige omgivelser.
At låne en kat ud i en uge... Ved nu ikke, syns måske det er synd for
> [...]

> er én af de eneste jeg har oplevet, som har beholdt sine katte selv
> om du har allergi - det er *meget* beundringsværdigt.

Allergi får skyld for mange ting. Min mor har ikke skrællet kartofler i
mange år på den konto
Der er ikke mange der kan forstå jeg beholder kattene, og set udefra, er det
da heller ikke verdens bedste idé. Men helt ærligt, jeg ryger ikke, drikker
ikke og passer godt på mig selv. Egentlig tror jeg, at jeg er sundere end
mange
Men allergi skal man ikke kimse af. På den anden side, der er flere ting jeg
ikke tåler, så allergien ville nok være der i et eller andet omfang
alligevel. Da vi flyttede sidste år, var kattene hos mine forældre i et par
måneder - og jeg havde stadig allergi!

> Jeg har selv måttet slås med en kraftig nikkelallergi i mange år,
> men det er jo en helt anden sag, som heldigvis ikke har noget med
> misser at gøre

Ingen ser skævt til dig, hvis du afliver uret

- Winnie

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-07-07 10:59

In news:46a30363$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
Winnie <winnie@schildknecht.123dk> typed:
> "Tove Krieger"skrev

> Ingen ser skævt til dig, hvis du afliver uret
>
> - Winnie

LOL Det er i hvert fald "deporteret" til smykkeskrinet. Det er 18
karat (arvet fra min mor), og hvis der er andre der har et guldur
som giver allergi, så er det altså ikke guldet har jeg ladet mig
fortælle. Det er en lillebitte skrue *inden* i uret som *skal* være
at nikkel, og det er den der laver ravagen. Man skal lære så længe
man lever.

P.S. Den med kartoflerne kender jeg også, men kun når det er nye
kartofler der skal skrabes.

Fra : Siri

Dato : 22-07-07 17:15

> Winnie skrev:
> At låne en kat ud i en uge... Ved nu ikke, syns måske det er synd for
> katten.

--- Nogen sender en hårprøve fra katten - når den er blevet børstet, f
eks.

allergi

--- Det var jo så det, jeg kan takke for Gia. Her i vinter fik jeg en CD
af tidl.ejer med fotos af hende, plus et brev bl a med sætningen:"Når vi
nu ikke kan have hende (?)". Det var den læge, der havde behandlet deres
lille datter på 1 år for astmatisk bronchitis og en allergisk
luftvejsreaktion, der havde sagt 'væk med katten og renovér
badeværelset'. Jeg havde så spurgt, om det havde hjulpet, så den lille
pige var raskere nu - og hvis ikke, så burde den læge have ren besked og
en ordentlig røffel! For det var hårdt for dem at skulle af med den kat,
der "var vores barn, før vi fik vores barn", som de sagde. Det var
således barnets sygdom og ikke bare barnets fødsel, der gjorde at Gia
flyttede - ind hos mig

> Allergi får skyld for mange ting. Min mor har ikke skrællet kartofler i
> mange år på den konto
--- hæ hæ - både min mor og jeg hoster også, når vi skrubber nye
kartofler - det 'river' i luftvejene....

Men helt ærligt, jeg ryger ikke, drikker > ikke og passer godt på mig
selv. Egentlig tror jeg, at jeg er sundere end > mange

---- Ditto - summen af laster er konstant - så når vi hverken ryger
eller drikker os fulde eller spiser usundt - så har vi kattene og ??
der kan holde last-siden i ligevægt ha ha

> [...]
> ikke tåler, så allergien ville nok være der i et eller andet omfang
> alligevel. Da vi flyttede sidste år, var kattene hos mine forældre i et par

--- Ikke mange ved det, men allergi kan komme og gå. Engang, da jeg
spiste en umoden banan, fik jeg i godt 5 år efter konsekvent mavepine af
bananer. Så lod jeg være... Men nu tåler jeg dem fint igen. Spøjst - men
jeg har en allergilæges ord for det - fra RHs klinik.

> Ingen ser skævt til dig, hvis du afliver uret
LOL - indlæggene her er kilde til mange gode grin - tak !
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Winnie

Dato : 22-07-07 18:00

"Siri" skrev

> --- Nogen sender en hårprøve fra katten - når den er blevet børstet, f
> eks.

Det lyder mere humant...
Men "død" pels er ikke det samme som at have katten hos sig. Min broder
tåler fint pels... Bare ikke når det stadig sidder på dyret. Så umiddelbart,
ville jeg ikke være tryg ved den metode.

> --- hæ hæ - både min mor og jeg hoster også, når vi skrubber nye
> kartofler - det 'river' i luftvejene....

Jeg mærker det også, men må klare mig selv
Min kære far til gengæld, han har udstyret sig med diverse agregater - en
mand kan ikke bare skrubbe kartofler på den gammeldags måde

> [...]
> eller drikker os fulde eller spiser usundt - så har vi kattene og ??
> der kan holde last-siden i ligevægt ha ha

Det er det jeg mener... Lidt farligt skal livet da være

- Winnie, der vil vove sig ud i tordenvejret med hundene - DET er farligt

Fra : dpl

Dato : 22-07-07 21:19

Tove Krieger skrev:

> [...]
>
> Andre påstår så at det er skællene i en kattepels der er
> allergifremkaldende. Jeg tror nu mere på spyttet. De vasker sig jo over

Hej Tove
Ja, en ting har jeg lært om allergi, nemlig at det aldrig er simpelt
*smil*. Allegier kan vise sig forskelligt, have forskellige allergener,
være individuelt fra kat til kat, og komme og gå mere eller mindre
tilfældigt, for slet ikke at nævne kryds-allergier osv. Så selv om
sibirerne af mange, især i udlandet, skråsikkert præsenteres som meget
allergivenlige, er jeg altid lidt mere forsigtig i mine udmeldinger.

De især amerikanske tiltag med genetisk modificerede katte har jeg ikke
stor fidus til, og ville i hvert fald aldrig betale den slags ublu
summer for, det er helt hen i vejret.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
Vi har killinger)

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-07-07 21:35

In news:46a3bbb2$0$53106$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
> [...]
> ikke stor fidus til, og ville i hvert fald aldrig betale den slags
> ublu summer for, det er helt hen i vejret.

Ja, det har du helt ret i. Det er videnskab for viderekomne. Jeg vil
tro, at den bedste måde for en allergisk katteelsker vil være at
besøge forskellige opdrættere, hvis de da har mod på at udsætte sig
for at få allergiske anfald. Det er godt nok synd for de mennesker
der så gerne vil have en hund eller kat, men ikke kan tåle det.

Fra : dpl

Dato : 22-07-07 22:02

Tove Krieger skrev:
> [...]
> allergiske anfald. Det er godt nok synd for de mennesker der så gerne
> vil have en hund eller kat, men ikke kan tåle det.

Jep, det vil jeg også mene er den eneste rigtige facon. Vi henviser
gerne til tidligere killingekøbere, hvis man vil besøge sibirer-hjem. Da
vi selv også har huskatte og en hund, giver et besøg hos os selv ikke
nødvendigvis 100% sikkert svar.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger)

Fra : Peter

Dato : 21-07-07 11:39

dpl wrote:

> (Fik jeg nævnt vi har killinger? *smil*)
>

> Hilsen Dorthe

Fik du nævnt at du har en hankat du ikke kan bruge mere, da han er
blevet kastereret?

Jeg tror du har det med katte som jeg har det med poser fra Aldi... ud
med dem når de ikke er til nogen nytte mere.

Hovedrystende
Peter

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 21-07-07 11:43

"Peter" <psx_cd_2000@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg tror du har det med katte som jeg har det med poser fra Aldi... ud med
> dem når de ikke er til nogen nytte mere.

lad være med at udtal dig så nedladende om noget du ikke har dybere kendskab
til.
Jeg kender ikke personligt Dorthe, men kender hende nok til at vide, at hun
ikke "bare kasserer" efter behov.

lige så hovedrystende hilsner fra Marie

Fra : Siri

Dato : 21-07-07 13:49

> [...]
> Jeg tror du har det med katte som jeg har det med poser fra Aldi... ud
> med dem når de ikke er til nogen nytte mere.

Nu er jeg fristet til at sige det igen: Please don't feed the trolls....
Og at jeg ikke kender nogen, der er mere omhyggelig med nyt hjem end
Dorthe!
Samt at to slåssende - men hver for sig søde, smukke og vidunderlige -
kastrater er sin sag at have i hus med børn, andre katte og killinger.
Næh, den, der kan byde en af Dorthes skønne drenge på et sikkert hjem -
de får en perle af en kat i huset. Det er en gave at give verden - eller
bare det nye hjem!
Hankatte bliver magre og stressede af at være fertile, så det er en
belastning for deres krop - de bliver både roligere og sundere på sigt
af at blive 'pensionerede'.
Jeg har selv en yderst doven og lejligheds-egnet pensionist, juble
juble... Og de noget mere initiativrige Sibbe-gutter fortjener mindst
ligeså godt.
Ikke noget at ryste på hovedet af - og da slet ikke ad folk, man ikke
kender.
Hovedrystende over tankeløshed og uvidenhed....

Fra : dpl

Dato : 22-07-07 21:33

Peter skrev:

> Fik du nævnt at du har en hankat du ikke kan bruge mere, da han er
> blevet kastereret?

Jeg vil hermed betragte dette indlæg som en øvelse i at undgå at
fremsætte ytringer, som klart udtrykker min ringe agtelse...

*plonk*

Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger)

Fra : Winnie

Dato : 21-07-07 17:52

"dpl" skrev

> Så ikke programmet, vi kan slet ikke se svensk tv hernede, men tænkte på,
> om du har overvejet sibirere?

Næ, men det kunne da være en mulighed. Jeg har endnu ikke undersøgt markedet
grundigt - regner jo men at Ib Fister og Mitte Miv er her mange år endnu

> Det er en naturrace, uden de store skavanker, og så en den rasende pæn
> *smil*. Af en eller anden grund, og sikkert en kombination af flere, kan
> ca. 2/3 af katteallergikere godt tåle dem.

Køn er den i hvert fald - og det med naturracen lyder tiltalende.

> (Fik jeg nævnt vi har killinger? *smil*)

Det har jeg fornemmet - har skam også luret billeder for længst

> [...]
> gener der er blevet tyvstjålet til Allerca-katten, som så sælges til en
> pris der er 3-4 gange højere end sibirerne... smart fidus!

De er snu de amerikanere - eller i hvert fald en enkelt af dem

- Winnie, der også syntes killinger er fine!

Fra : dpl

Dato : 22-07-07 21:51

Winnie skrev:

> Næ, men det kunne da være en mulighed. Jeg har endnu ikke undersøgt markedet
> grundigt - regner jo men at Ib Fister og Mitte Miv er her mange år endnu

Klart du gør, det er de da sikkert også! *smil*

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger)

Fra : Henny

Dato : 21-07-07 13:02

"Winnie" <winnie@schildknecht.123dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stil med andre ekstreme racer. Det ligger mig meget på sinde, både hvad
> angår hunde og katte, at racen er sund - så pyt være med om den er smuk

Det var Cornish Rex katte, der var med i boligprogrammet på svensk tv 4 i
går.

--
Mvh.
Henny

Fra : Winnie

Dato : 21-07-07 17:45

"Henny"skrev>
> "Winnie"skrev

> Det var Cornish Rex katte, der var med i boligprogrammet på svensk tv 4 i
> går.

Tusind tak Henny

- Winnie